Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Motormuis

25 december 2018 3 min ... 4 Reacties

Zwakke verkeersdeelnemers

Door Motormuis

...
TwitterFacebookE-mail

In mijn vorige column beloofde ik uitgebreider in te gaan op hoe je politici zo ver krijgt om regels waar motorrijders last van hebben te veranderen.

Ik kreeg daar een reactie op van ene Oscar, die vertelde in juni dit jaar een motorongeluk te hebben gehad waar hij zelf geen schuld aan had. Hij had veel fysieke én materiële schade, die niet volledig vergoed werd. Hij schreef: ‘Ik wil dat de wet zo wordt dat ook motorrijders gezien worden als zwakkere verkeersdeelnemers. Ik heb nu drie ongelukken gehad met de motor, alle keren niet mijn schuld. Als het bekend is dat een ongeluk je heel veel geld kan kosten worden automobilisten vanzelf voorzichtiger.’

Maar hoe regel je dat, vroeg Oscar zich vertwijfeld af: ‘Ik heb na het ongeluk brieven gestuurd naar ALLE motor magazines, KNMV, ook de politiek. Uren discussies gehad met mijn letselschade advocaat en schade-expertisebedrijf. Maar iedereen keert zich om en wil er geen moeite voor doen de situatie te veranderen.’

Dus laten we daar eens op inzoomen. Hoe zit dat nou, met ‘zwakke’ deelnemers aan het verkeer? Blijkbaar is dat geregeld in de Wegenverkeerswet uit 1994. Fietsers en voetgangers worden hierin bestempeld als zwakke verkeersdeelnemers. Motorrijders niet. Artikel 185 van de wet bepaalt dat wanneer een fietser of voetganger wordt aangereden door een gemotoriseerd voertuig (denk aan bromfiets, auto, scooter, o.i.d.) en hierbij schade lijdt, de bestuurder van het motorvoertuig altijd aansprakelijk is.

De bestuurder hoeft geen fout te hebben gemaakt of schuld te hebben aan het ongeval!

Haakjes

Opvallend genoeg worden motorrijders in het ‘Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030’ wél benoemd als zwakke verkeersdeelnemers (pagina 31). Dit document heeft echter geen juridische grondslag. Maar het is wél een argument dat je in de politiek kunt gebruiken om de wet wellicht veranderd te krijgen.

Waar moet je dan zijn? Er zijn twee ministeries die met de wet te maken hebben: Infrastructuur & Waterstaat en Justitie & Veiligheid. Dat laatste ministerie is specifiek verantwoordelijk voor de aansprakelijkheid in verkeersdelicten. Een ‘position paper’, oftewel een A4’tje waarop je uiteenzet wat er moet veranderen en waarom, moet dus in ieder geval naar hen. Maar ook naar de Tweede Kamer.

Kamerleden die Verkeersveiligheid in hun portefeuille hebben zijn:

  • Roy Van Aalst (PVV) – Infrastructuur en Milieu
  • Corrie Van Brenk (50PLUS) – Infrastructuur
  • Remco Dijkstra (VVD) – I&W weginfrastructuur
  • Jan Middendorp (VVD) – niet in portefeuille, was wel bij AO Verkeersveiligheid
  • Suzanne Kröger (GL) – Wegen
  • Cem Laçin (SP) – Infrastructuur, verkeer en milieu
  • Maurits von Martels (CDA) – Infrastructuur en Waterstaat (wegen, MIRT)
  • Agnes Mulder (CDA) – Infrastructuur en Waterstaat (circulaire economie).
  • Rutger Schonis (D66) – Wegen en Mobiliteit
  • Chris Stoffer (SGP) – Infrastructuur & Waterstaat
  • Gijs van Dijk (PvdA) – Infrastructuur en Milieu, was niet bij AO Verkeersveiligheid
  • Stieneke van der Graaf (CU) – I&W infrastructuur, was niet bij AO Verkeersveiligheid
  • Lammert van Raan (PvdD) – Infrastructuur, niet aanwezig bij AO Verkeersveiligheid
  • Farid Azarkan (DENK) – I&W, was niet bij AO Verkeersveiligheid

Agenderen

We weten nu dus bij wie we moeten zijn. Om de wet te wijzigen moeten we bij hen duidelijk maken wat de gevolgen zijn van het labelen van motorrijders als niet-zwakke verkeersdeelnemers. Waarbij het verhaal van Oscar een goed voorbeeld is. We kunnen andere motorrijders vragen (enquete) naar vergelijkbare voorbeelden en dan al dan niet samen met iemand zoals Oscar in gesprek te gaan met de Kamer en/of het ministerie. Met name VVD’er Dijkstra kan een goede eerste gesprekspartner zijn. Hij spreekt zich in debatten vaak uit namens motorrijders en behoort tot de coalitie. Ook Stoffer van de SGP is al eerder in gesprek geweest met motorrijders.

Daarnaast is het dus een handige zet om de discrepantie te benoemen tussen de Wegenverkeerswet en het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. Alhoewel het ene juridisch onderbouwd is en het andere niet, zijn in beide gevallen wel de ministers van I&W en J&V verantwoordelijk.

Kortom: misschien niet een heel spannend blog dit keer, maar wel een praktische uitleg van hoe een lobby op dit punt zou kunnen worden ingericht. Mijn eerste lobbystap is intern: ik ga dit hele verhaal maar eens aankaarten bij de KNMV. Eens zien of zij het op willen en kunnen pakken!

Motormuis

Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Martien schreef:
    25 december 2018 om 13:48

    Dit is nuttig, dank! Het zou fijn zijn als de KNMV dit oppikte?

    Beantwoorden
  2. Rob Van Riel schreef:
    25 december 2018 om 19:58

    Cem, Maurits en Roy heb ik voor andere zaken al gesproken dit jaar.
    Allen zijn zeer betrokken en staan open voor duidelijke argumenten.

    Beantwoorden
  3. Karolina van der Winden schreef:
    26 december 2018 om 09:02

    Hoi Motormuis. Ik vind dit een hele goede onderbouwing. Het overkomt mij en mijn partner ook steeds vaker dat je volledig over het hoofd gezien wordt. Zeker met alle technieken die in de auto’s zitten. Navigatie, headsets, allerlei berichten die je in je autoscherm kunt koppelen zoals facebook, whatsapp, telefoonnummers zoeken via je stuur. De automobilisten kunnen zoveel in de auto dat hun hoofdtaak “het auto rijden” op een tweede plaats is belandt. Dit is een hele kwalijke zaak. Kijk maar naar de ongevallen die ook met fietsers en voetgangers een trend is. En ik ben van mening dat de motorrijder hier ook vaak de dupe van is. Vaak wordt er geroepen dat de motorrijders als gekken rijden. Maar als jij op je telefoon kijkt. Ja dan is die motorrijder er ineens. Gewoon omdat er teveel afleiding is in auto’s.

    Beantwoorden
  4. Wijnand van Rossum schreef:
    31 december 2018 om 15:20

    Goed idee! Op welke manier kunnen we politici helpen verkeerswetgeving te verbeteren? Kunnen we goede argumenten onderbouwen met bewijs? Zijn er landen in Europa waar motorrijders een andere wettelijke bescherming genieten dan in Nederland, en is onderzocht op welke wijze dit bijdraagt aan de verkeersveiligheid van motorrijders?

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

8 december 2022 3 min

Alleen nog maar elektrische motoren?

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

6 oktober 2022 2 min

Steun van minister voor motorrijders

Motormuis

Door Motormuis

21 september 2022 2 min

Wegafsluiting? Niet in de achtertuin van Gulpen!

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

23 augustus 2022 2 min

Waarschuwingen op je navi maken motorrijden veiliger

Motormuis

Door Motormuis

1 juli 2022 2 min

Veilig rijden en nieuwe rijbewijseisen

Motormuis

Door Motormuis

10 juni 2022 3 min

Betaald parkeren voor motorrijders

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

30 mei 2022 3 min

Geluidshinder en de bescherming daartegen

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

16 mei 2022 3 min

Motorrijders en pestgedrag

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 maart 2022 2 min

De motorrijder ziet meer dan de automobilist

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

18 januari 2022 2 min

Een APK voor motorrijders is écht zinloos

Motormuis

Door Motormuis

30 november 2021 3 min

Hoe het jeukwoord ‘samen’ stiekem toch heel handig kan zijn

Motormuis

Door Motormuis

2 november 2021 3 min

Motorrijders twee keer vaker staande gehouden voor bekeuring dan andere verkeersdeelnemers

Motormuis

Door Motormuis

28 september 2021 3 min

Komt goed motor kunnen rijden nu door ervaring of leeftijd, of allebei?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

29 juli 2021 3 min

‘Het is vreemd dat er geen eisen worden gesteld aan motorkleding’

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

20 juli 2021 3 min

Een driestrijd om decibellen: burgers én motorrijders keren zich tegen geluidsoverlast

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

13 juni 2021 3 min

Terechte maatregelen tegen tellerfraude

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 mei 2021 2 min

Waarom een APK-plicht voor motoren echt niet nodig is

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

4 april 2021 3 min

De jacht op de motorrijder is weer geopend

Motormuis

Door Motormuis

25 februari 2021 3 min

Mag het een tikkeltje gezelliger?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

18 januari 2021 2 min

Minimumleeftijd motorrijders naar 16 jaar?

Motormuis

Door Motormuis

9 januari 2021 3 min

De meest epische motorreis ooit

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

2 november 2020 3 min

Waarom meer motorrijles dan noodzakelijk een goed idee kan zijn

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

21 september 2020 2 min

Wegen afsluiten voor motoren is een schijnoplossing

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

28 augustus 2020 2 min

Het belang van motards in sportevenementen

Motormuis
Motormuis herrie

Door Motormuis

26 juni 2020 2 min

Hoe de herrielimiet voor motoren wellicht strenger wordt

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

2 maart 2020 2 min

Motorrijders worden onwetend gehouden

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

3 februari 2020 2 min

Mini-muren midden op de weg, wie bedenkt dat?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 december 2019 2 min

Motorrijders totaal genegeerd bij invoering rijhulpsystemen

Motormuis

Door Motormuis

11 november 2019 3 min

Waar heb je de grootste kans dat je motor wordt gestolen?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

7 oktober 2019 2 min

Blog: Wanneer motorrijders en wielrenners elkaar helpen

Pitstop
Motormuis

Door Motormuis

13 september 2019 2 min

De slimme motor komt er aan. Goed nieuws voor motorrijder én overheid?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

30 juli 2019 2 min

Blog: Motorrijders zijn luidruchtige, herrie makende kabaalveroorzakers. Tóch?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

10 mei 2019 2 min

Weg met clichépolitiek over motorrijden

Motormuis

Door Motormuis

2 april 2019 3 min

Draagplicht beschermende motorkleding?

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

27 maart 2019 2 min

Houdbaarheidsdatum voor motorhelm

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 december 2018 2 min

Gevaren op de weg

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

29 november 2018 2 min

Motorwens

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

25 november 2018 3 min

Gevaarlijke vangrails

Motormuis
Appeninhetverkeer

Door Motormuis

8 november 2018 3 min

Appen in het verkeer

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X