Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Motormuis

30 juli 2019 2 min ... 33 Reacties

Blog: Motorrijders zijn luidruchtige, herrie makende kabaalveroorzakers. Tóch?

Door Motormuis

...
TwitterFacebookE-mail

Ik las vorige maand een stuk in de Volkskrant dat ging over de geluidsoverlast die motoren veroorzaken. Motorrijders zouden lawaai als een soort 'grondrecht' zien. Dit werd in het artikel benadrukt door een reactie van een motorrijder te benoemen die -gevraagd naar de reden van het lawaai maken- bestond uit het opsteken van een middelvinger.

En hopla: daar liggen we weer allemaal op een hoop. De grote hoop van asociale motorrijders die lak hebben aan iedereen. En die allemaal expres de geluidsdemper van de uitlaat van hun motor slopen, met als doel zoveel mogelijk decibellen uit te strooien over hun omgeving.

Want zo zijn wij. Wij gespuis en tuig dat allemaal lid is van criminele motorbendes en bij nacht en ontij buurten onveilig maakt, als wij met onze stalen rossen het bloed uit de oren van onschuldige kinderen doen komen.

Tóch?

Nou, nee. Natuurlijk zijn er motorrijders die het leuk vinden om juist veel herrie te maken. Net zoals je dat met brommerrijders, scooterrijders en automobilisten (Ferrari’s die niet brullen zijn geen Ferrari’s, zoiets) ook hebt, maar het is niet de norm. Sterker nog, ik vind het persoonlijk erg vervelend als een andere motorrijder veel lawaai maakt: het doet namelijk pijn aan mijn oren. Ik hoop ook altijd maar dat mijn eigen motor niet teveel herrie maakt (nooit klachten over gehad, dus het zal wel meevallen).

Wat is de norm dan wel? Dat is nou precies het probleem!

De (geluids)norm is een zooitje. Zo blijkt volgens datzelfde artikel dat voor elk motortype andere geluidsnormen gelden. Een Harley mag daardoor in de praktijk meer decibel produceren dan een Honda. En dan mag een motor ook nog eens meer dB produceren dan een auto (80 versus 60). En niemand die weet waarom er allerlei verschillende geluidsnormen zijn. Waarschijnlijk is de motor zoals wel vaker een ondergeschoven kindje geweest in Den Haag bij het maken van het geluidsbeleid.

Dan hebben we ook nog de handhaving van dat zwabberende beleid. Het gaat dan over termen als ‘omgevingslawaai’, ‘contactgeluiden’, akoestische vervuiling’ en ‘geluidspieken’. Ingewikkeld allemaal. Motorrijders zelf hebben vermoedelijk geen flauw idee hoe dat allemaal precies werkt (ik in ieder geval niet). Zelf de gemiddelde burger kennelijk ook niet: zo stelt een Leidenaar in het Volkskrant-artikel. Dat de politiek denkt een boete voor geluidsoverlast alleen uit te kunnen schrijven als uit een meting een overtreding van de norm blijkt (dé norm, je weet wel). ‘Maar als een agent met eigen oren vaststelt dat een motorrijder onnodig veel lawaai maakt, is dat ook voldoende voor een boete.’ Ik zou de wettekst wel eens willen zien waarin dat staat. Dat de ervaring of het gevoel van een ambtenaar in functie voldoende rechtsgrond inhoudt voor het uitschrijven van een bekeuring. Volgens mij hebben we al genoeg onderbuikgevoelens in onze samenleving.

In de tussentijd is dit wel weer het zoveelste artikel dat in de grond negatief is over motorrijden. Al dan niet bedoeld de hele groep wegzet als geluidsmaniakken. Terwijl het gros motor rijdt, omdat ze het leuk vinden om te rijden. De vrijheid van het motor rijden geweldig vinden, de files zat zijn, omdat ze motoren geweldig vinden om naar te kijken, en 1001 andere positieve redenen. Daar moeten wij het als motorrijders dan zelf maar over hebben.

Motormuis

Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. J schreef:
    30 juli 2019 om 18:16

    Een motor is niet alleen voor plezier, maar in veel gevallen ook als nuttig vervoermiddel voor werk, of wat dan ook (Met je auto rijd je natuurlijk ook wel eens een plezierrit).
    Als dat de norm zou zijn, dan zou en kan (bijvoorbeeld) de pleziervaart niet mogen bestaan. deze zijn niet anders dan recreatief.

    Laten we nu eens gewoon elkaar ook een pleziertje gunnen. Nederlanders lijken wel een stel oude zeikende wijven geworden (pardon my French), die overal wel wat over te klagen hebben.

    geniet van het leven, en laat een ander dat ook doen… Dan is het met elkaar ook een stuk gezelliger … Toch….?

    Beantwoorden
    1. Lester schreef:
      30 augustus 2019 om 16:54

      Niemand heet last van een beetje geronkel. Het gaat een grens over wanneer je je dood schrikt
      omdat een of andere eikel op zijn ongedempte motor vol gas je voor je voeten rijdt. Dat is net alsof je bij een wild vreemde hard “Boe!!!” in zijn oor gaat schreeuwen.

    2. Reinier schreef:
      22 september 2019 om 20:12

      Ik woon aan de Haarlemmerweg in Amsterdam.
      Heb veel last van die herrie die motorrijders produceren .
      De ellende begint als de lente aanbreekt en het hoogtepunt in de zomer.
      Pas diep in de herfst en uiteraard winter neemt de overlast af.
      Niet alleen het lawaai,maar ze scheuren ook als gekken voorbij,soms met wel 120 km waar maar 50 is toegestaan.
      Of bij het wachten stoplicht maar eens flink gassen en als idioten optrekken.
      Vooral zware motoren of van die wegrace modellen maken een rot herrie.
      Ik erger me er suf aan.

    3. Lenie Heggerink schreef:
      22 mei 2020 om 09:35

      Beste J. Ieder diertje zijn pleziertje. Maar wij vinden het zo plezierig om in onze tuin te kunnen zitten in het weekend na een week hard werken. En dan gewoon te kunnen praten met elkaar zonder te hoeven schreeuwen, of via gebarentaal. Doordat er in ons dorp in het weekend echt honderden motoren toeren door de smalle straatjes, is de zomer eigenlijk voor ons – inwoners van het stadje Bronkhorst – een kwelling. Daarbij wonen er in ons dorp je overwegend wat oudere mensen. Uw vrijheid is onze gevangenis. Het zou plezierig zijn om daar rekening mee te houden. U en uw collega motorrijders.

    4. Mys Vermeer schreef:
      20 november 2020 om 12:56

      Ja, laten we elkaar vrijheid en nodige rust gunnen. Stap op een motor die voor een ander geen herrie maakt. Want bedenk dat je je eigen ‘pretherrie’ aan een ander achterlaat.

    5. Maarten van den Berg schreef:
      18 mei 2021 om 04:53

      Iets is pas leuk als het voor iedereen leuk is, plezier mag nooit ten koste gaan van heel veel anderen en dat is zeker het geval bij motorrijden. Als je in het weekend in het schaarse bos loopt in Nederland, zijn het steeds motorrijders die de rust verstoren en dat geldt voor heel veel tuinen van mensen. Uw instelling van geniet van het leven en laat een ander dat ook doen, vind ik derhalve behoorlijk naïef en egoïstisch.

    6. Job schreef:
      18 mei 2021 om 20:33

      Deels mee eens. Er zijn wel.2 kanten van het verhaal. Ik heb een kleine kinderen. Laatst op de fiets twee huilende kinderen die pijn aan hun oren hadden. Gebeurt echt regelmatig. Ander ding. Waarom moet je zon teringgeluid produceren? Moet je dat nou echt accepteren. Nederlanders zijn geen zeikerds maar zetten zichzelf altijd op 1. Ik ik ik. Denk eens aan je omgeving. Alles moet maar kunnen kennelijk. Verhuftering

  2. Huub schreef:
    30 juli 2019 om 20:24

    Ja, ik vind dat je helemaal gelijk hebt.
    Ik rij al meer dan 30 jaar motor, zowel zomer als winter en ja ook ik heb me wel eens (onbewust) niet aan de wet gehouden op de openbare weg.
    Maar… alleen als er NIEMAND anders last van had of in gevaar werd gebracht.
    En de term: loud pipes saves lives…. verafschuw ik ten zeerste.
    Ten eerste klopt dit niet (het kan zelfs averechts werken door bijvoorbeeld een schrikreactie ) & ten 2e is dit zeer onnodig!!
    Als iemand denkt dat dit wel nodig is, rijdt deze persoon niet assertief en (veel ) te hard.
    En last but not least: veel mensen en dieren hebben er last van.
    Personen die dit verheerlijken, zijn personen die aandacht willen ,omdat ze waarschijnlijk iets te kort komen in hun leven. Althans mijn mening.

    Beantwoorden
    1. Mys Vermeer schreef:
      20 november 2020 om 12:57

      Dankjewel Huub.

  3. Pascal schreef:
    2 augustus 2019 om 00:03

    Ik baal er van dar er hier in nederland de wetten niet worden gehandhaafd. Als men er daadwerkelijk op zou gaan controleren dan zullen ze zien dat uiteindelijk maar een handje vol motoren echt veel te hard rijden en of veel geluid produceren. Nu worden alleen veel zaken gesuggereerd door bewoners en journalisten. Uiteindelijk komt dit terecht bij onze bestuurders en die zetten er weer simpel een verbods bord neer.
    Maar als we naar andere weggebruikers kijken zouden de automobilisten ook geen auto mogen rijden, als ik gewoon in een auto kijk zit toch zeker 15% tijdens het rijden met de telefoon te spelen. Het gevolg hiervan is dat zij ons niet zien. En in veel gevallen toch horen. Oeps het geluid. Er komt een motor tussen de file door gereden. En fietsers zijnndan helemaal het uitschot. Geen of nauwelijks verlichting, telefoneren en appen op de fiets, toch even door rood, fietsen op een zebrapad, naast elkaar blijven rijden terwijl er verkeer aan komt.
    Het moet nu toch eens afgelopen zijn. Al die negatieve berichtgevingen door de media.
    We zijn niet heiliger als de paus en er zijn een aantal motorrijders onder ons die het echt verpesten voor ons motorrijders. Door lekker met open pijpen over de dijken te rijden, door lekker met veel gas er op door dorpen te blazen. Dit vinden wij ook niet leuk als dit dagelijks bij ons voor de deur gebeurd.
    Met goed fatsoen kom je veel verder. Dit betekent niet dat we een stille motor moeten hebben en als een slak moeten rijden.
    Nog een ding ik wil gewoon blijven motorrijden op alle wegen in nederland en het buitenland , alleen wordt dit door een paar pesonen nu echt verpest. Door te blijven blazen en hoop motorgeluid zonder effect.

    Beantwoorden
  4. Rob schreef:
    3 augustus 2019 om 21:15

    Waar ik me vooral aan stoor is dat het aantal motorrijders dat overlast veroorzaakt door met de uitlaat te knoeien door de motorrijders zelf voortdurend wordt gebagatelliseerd met termen als een handjevol, enkele enz. Uit ervaring (ik woon aan een dijk) weet ik dat het ca. een derde is van de motoren. Ook onderzoek bevestigt dit. Bovendien maken ook legale motoren nog altijd een enorme herrie vegeleken met autos en veroorzaken op die manier ook veel overlast, zeker in groepen. Ik hoor regelmatig motorrijders langs komen die beschaafd proberen te rijden, maar daarbij zelf niet door hebben dat ze zelfs dan nog abnormaal veel lawaai produceren. Dus stop alsjeblieft met jezelf zielig te maken.

    Beantwoorden
    1. Ton Verkleij schreef:
      17 augustus 2019 om 13:54

      Totaal ongenuanceerd antwoord wat absoluut niet op feiten terug te voeren is. Legale motoren maken geen enorme herrie,die hebben een europese typegoedkeuring. Per land is het aantal maximaal toegestande db’s verschillend. Hoeveel db een motor mag maken staat op het typegoedkeuringsplaatje op het balhoofd of op het frame.

      Verder is het aantal motoren wat per weg over een bepaalde tijd rijd aanzienlijk minder dan het aantal auto’s die vaak ook nog eens in de zomer de ramen open hebben en bulderende muziek afspelen.
      Bij een meting van de SWOV, Politie en KMA op een gemiddelde weg is gebleken dat de meeste geluidsoverlast verzoorzaakt wordt door de bewoners zelf, die vaak veel te hard rijden, door vrachtverkeer en landbouwvoertuigen.

      Jouw mening is dus gebaseerd op emotionaliteiten en eigen invulling, en is dus derhalve niet de waarheid.

  5. Ton Verkleij schreef:
    16 augustus 2019 om 00:53

    In plaats van voor eigen passie te preken kun je beter een groot artikel in een landelijke krant plaatsen, waarbij je als bewijs resultaten van metingen weergeeft, waardoor het beeld op feiten is gebaseerd en niet op emotionaliteit.

    En geef eens als voorbeeld aan wie er motor rijdt, zoals b.v. Wim van der Camp, of andere bekende nederlanders.

    Beantwoorden
  6. Elbert schreef:
    29 maart 2020 om 11:14

    Gisteren, zaterdag 29 maart 2020.
    Het motorseizoen is weer “geopend”. Het is weer lente. De motoren komen weer uit de schuur. Het mooie weer is weer aangebroken. Gisteren 3 doden onder de motorrijders. In Putten (Gld), Woerden en Alkmaar. Een motorrijder was in het water terecht gekomen. De andere twee kwamen in botsing met een auto die aan het afslaan was. Ik heb eerder medelijden met de bestuurder van de auto die zich van geen kwaad bewust is. Ze zijn er voor je er erg in hebt. Het zal je maar overkomen. Ik ben buschauffeur in de regio Ede. Gisteravond rond een uur of 7 stond ik voor de verkeerslichten te wachten ter hoogte van Ziekenhuis De Gelderse Vallei om de kruising over te steken. Over de nabij gelegen Keesomstraat in Ede kwamen een drietal motoren voorbij met een noodgang. Politie in geen velden of wegen te zien om dit gedrag af te straffen. Dergelijke chauffeurs horen niet op de weg thuis. Het is niet een klein aantal die het voor de rest verpest. Het zijn grote aantallen motorrijders die niet kunnen rijden op een motor. Je komt zelden een motor tegen die “normaal” rijdt. Ja, dan ben ik niet zo verbaasd dat ze verongelukken. En ook in 2020 vallen naast de Corona-doden ook weer veel levens onder de motorrijders. Er zullen ongetwijfeld vele fans zijn van motoren. Ik vind het in alle eerlijkheid ondingen. Je bent ontzettend kwetsbaar in het verkeer. Velen kunnen er niet mee omgaan. En elk jaar sneuvelen er weer tal van motorrijders. Wie zijn leven lief is begint nooit en never aan een motor.

    Beantwoorden
    1. Trx850 schreef:
      27 juni 2020 om 08:10

      2 motorrijders die door afslaande auto’s worden doodgereden en jij hebt meer compassie met de autobestuurder? Die k*z*k die niet zat op te letten, op zijn telefoon zat , geen spiegels gebruikte of door nonchalance gewoon iemand Dood rijd ? En dat zit als chauffeur op een groot rijdend moordwapen .? Ik hoop jou nooit tegen te komen, waarschijnlijk gooi jij bewust je bus voor een motorrijder die voorrang heeft . Ongelooflijk wat een stompzinnige gevoelloze reactie

  7. Hcity schreef:
    5 april 2020 om 14:22

    Ik ben zelf 20 jaar motorrijder geweest. Ik snap echt wel dat een tochtje maken leuk is. Ik gun ook graag iemand zijn pleziertje.
    Ik woon aan een dijkje in een pittoresk dorpje. Van de lente tot de herfst vergaat hier je horen en zien. We worden er gek van.
    Van alles is het ongewoon veel. Als 1 motor voldoet aan de normen, ok. Maar als er in 1 keer 20 tot 50 voorbij komen, dan is dat wel veel lawaai. En dat gebeurt wel 4 keer per uur. Afgezien van lawaai en snelheidsoverlast is het gewoon allemaal veel te veel.
    En dan moeten motorrijders het hier ook nog delen met autoclubs, bromfietsclubs, wielrengroepen, en sluipverkeer.
    Dus laten we iedereen zijn pleziertje gunnen, maar hou dan ook een beetje rekening met elkaar, dan hebben wij ook een pleziertje en gaat we lekker genieten van alles wat ons hier voorbijkomt.

    Beantwoorden
    1. Trx850 schreef:
      27 juni 2020 om 08:13

      Je geeft het zelf al aan 20 tot 50 motoren, maar ook autoclubs wielrenners etc, daar zit het probleem, te veel te vaak daarom vermijd ik deze wegen Waar iedereen samenklit al zijn ze nog zo mooi

  8. Michiel schreef:
    5 april 2020 om 22:40

    Ik erger mij ook groen en geel aan motorrijders, maar dan vooral aan de herrie die ze veroorzaken. Er rijden hier per uur tientallen motorrijders voor de deur, met belachelijk brullende motoren. Zelfs ondanks de corona-crisis.
    Er rijden ook bussen langs, maar die maken beduidend minder kabaal dan volgens mij de meeste motoren.

    Dus ik weet niet of dit de norm is bij motorrijders, maar het _lijkt_ er wel op.
    Dat je er als motorrijder geen klachten over krijgt lijkt me weinig zeggen. Ze rijden immers _langs_. Het is niet zo simpel om ze aan te spreken, en zou ook nogal wat lef vereisen.

    Heel af en toe rijd er ook wel een Ferrari langs of zo’n achterlijke ‘pick up truck’ met brullende motor, en dat vind ik _ook_ schandalig, maar het gros zijn motoren. Gek wordt je er van.

    Beantwoorden
    1. André schreef:
      31 mei 2020 om 15:18

      Ik woon sinds kort in Lelystad, daar wordt een dreef vaak gebruikt om het gas open te draaien. Met veel geronk en geplof schrik ik vaak wakker uit mijn nachtdienst. Het zijn ook vaak de mensen die een motor hebben en zich willen laten horen, en meestal niet de motorrijder die per jaar 20.000 a 30.000 km weg rijd voor bv werk. Begrijp mij niet verkeerd ik ben zelf motorrijder en niet iemand die een motor heeft, maar sommige kunnen er wat van en vinden dat alles is georlooft. Scheuren over dijken en door bossen met het liefst zo mogelijk db en dan zeggen die motor bezitters vaak “gun ons dat pleziertje” maar hun pleziertje is niet het mijne.

  9. Tijmen schreef:
    12 april 2020 om 14:28

    De motorrijders vinden de klagers ws dan zeurders en ze hebben vast een verhaal dat t allemaal mag en meevalt. Maar ondertussen zitten wij, als bewoners van een provinciale weg, de komende 4 maanden de hele dag door in de herrie van allerlei type motoren die telkens tussensprints moeten trekken om hun ego te strelen. Vroeger was t af en toe en daarmee wel te doen. Nu de hele dag door tot ‘s avonds laat. Zelfs motoren op de A9, bij ons ruim 4 km verwijderd, zijn in staat om t luchtruim te vullen gedurende 2 à 3 met hun ongedempt kabaal. Pure egotripperij. Handhaven!!! En flink beboeten. Niet heel moeilijk lijkt mij. Het past niet meer in dichtbevolkt land…

    Beantwoorden
  10. Esther schreef:
    19 april 2020 om 20:31

    Hier ook ontzettend veel overlast. Er zit af en toe een motor bij die meevalt, maar helaas is dit de uitzondering. Ik heb het idee dat het nu erger is dan vorig jaar, misschien door crisissituatie? Ik woon aan een doorgaande weg, bussen, auto’s, vrachtwagens, werkverkeer, brommers, alles komt hier voorbij maar dat zijn lammetjes vergeleken met de meeste motoren. Iemand zijn pleziertje gunnen? En wat als het ten koste gaat van mijn gezondheid? Want helaas gaat het die kant op. En dan moet het echt warme weer nog beginnen! Motorrijders alstublieft, rijd dan tenminste rustig en met normale uitlaten waaraan niet geknutseld is. Gun eenieder zijn pleziertje en voor mij zou dat al betekenen wat ik hierboven beschreven heb….

    Beantwoorden
  11. Fugazy316 schreef:
    17 mei 2020 om 11:58

    Hier ook veel overlast van motoren zonder goede demper of uitlaat,……. mateloos irritant. Controle door de politie hier op de dijk zou zeer eenvoudig kunnen zijn!

    Beantwoorden
  12. Sander schreef:
    21 mei 2020 om 19:20

    Ik denk dat je als genietende motor-rijder in de frisse lucht alleen maar lacht om al die zeurende mensen, want 90% van het lawaai en uitlaatgassen ligt achter je voor al de bewoners om van te genieten.

    Beantwoorden
  13. André schreef:
    31 mei 2020 om 15:16

    Ik woon sinds kort in Lelystad, daar wordt een dreef vaak gebruikt om het gas open te draaien. Met veel geronk en geplof schrik ik vaak wakker uit mijn nachtdienst. Het zijn ook vaak de mensen die een motor hebben en zich willen laten horen, en meestal niet de motorrijder die per jaar 20.000 a 30.000 km weg rijd voor bv werk. Begrijp mij niet verkeerd ik ben zelf motorrijder en niet iemand die een motor heeft, maar sommige kunnen er wat van en vinden dat alles is georlooft. Scheuren over dijken en door bossen met het liefst zo mogelijk db en dan zeggen die motor bezitters vaak “gun ons dat pleziertje” maar hun pleziertje is niet het mijne.

    Beantwoorden
  14. Jeroen schreef:
    31 mei 2020 om 20:22

    Zelf heb ik mijn brommertje vroeger opgevoerd. Natuurlijk begin je met een uitlaat want die klinkt gaver. Maar bij mijn derde ging ik over op een schakelbrommer en heb ik de buurt tevreden gehouden door de standaard uitlaat met goede demper er lekker in te houden. Ging net zo hard!
    Geloof mij, ik ben geluidstechnicus, alles wat langsrijd is meestal aangepast. DB Killers eruit of zelfs een aftermarket uitlaatje. En dan hebben we het niet eens over de normen want dat slaat nergens op. Het grappige is dat je met DB Killers redelijk veel kunt opvangen. En anders moet de demper even wat groter zijn. Dan red je die 60-65db wel. Het kan! Kan iedere aso volgas optrekken en rij je hopelijk alleen jezelf tegen een paal. Niemand die het hoort dan gelukkig.
    Ik hou van tweewielers. Maar nu ik 30 ben snap ik waarom ik niet voor een motorrijbewijs ben gegaan. Er zijn genoeg motorrijders die gewoon een beschaafde tourmotor hebben en een normaal geluid hebben. Gewoon zelfde regel als Duitsland hanteren, is het snel over met de problemen. Ook voor de motor rijders zelf want nu word iedereen op een hoop gegooid helaas.

    Beantwoorden
  15. Selma schreef:
    3 juni 2020 om 19:06

    Wij wonen bijna 30 jaar in een gewone Amsterdamse straat. Onze ouders woonden hier vroeger ook. Waar wij eerst een motorrijder af en toe hoorden langsrijden is het de laatste 10 jaar een compleet motorrijders circus geworden. In de straat zijn een bord met 30 km en een school met waarschuwingsbord geplaatst. Een politie bureau zit sinds 4 jaar op de hoek. Toch rijdt de overgrote meerderheid van de motorrijders standaard 50 km en een kleine maar zeer nadrukkelijk aanwezige groep tot wel 100 km. In 4 jaar hebben wij nog nooit een agent een bon zien schrijven. Dat schoolkinderen bord is echt niet te missen dus ze hebben er gewoon keihard maling aan. Slechts een enkele eenzame motorrijder houdt zich netjes aan die 30 km. Het is hier behalve een groteske pokkeherrie dus ook wachten op een gewond of doodgereden kind. En dan is het natuurlijk van “oh, oh, wat erg he?”
    En die herrie hoor je altijd, of je nou wil of niet. Bedankt voor aangeslagen honden, wakker gemaakte baby’s en talloze loeiende alarmen als ze weer alleen of in een groep voorbij denderen. Bovendien, wat is dat toch in Nederland dat er alleen pas naar kritiek wordt geluisterd als men er eens een keer zelf last van heeft gehad?
    Tot slot, Nederland is het dichtstbevolkte land van heel Europa. Ook is Nederland het land van gedogen en pappen en nathouden in plaats van handhaven of aanpakken. Dus wordt daar gretig gebruik van gemaakt door te veel motorrijders die vaker te hard dan normaal en met vaker te veel herrie dan gewoon geluid rondrijden. Dat zal nog wel een tijd goed gaan maar er komt ooit een punt dat motorrijden onredelijk hard aangepakt zal worden. Daar hebben wij dan op dat moment geen medelijden mee want eigen schuld.

    Beantwoorden
  16. Mark schreef:
    2 augustus 2020 om 16:40

    Lange tijd dacht ik dat het overgrote deel van de motorrijders aso’s waren maar daar moet ik eerlijk gezegd wel op terugkomen . Het zijn natuurlijk de overlastveroorzakers die opvallen. Ik loop graag hard in de buitengebieden waar ik veel motorrijders tegenkom en veel rijders (zelfs op wegracers) rijden rustig en weten de hoger versnellingen ook te vinden. Het probleem is die kleinere groep kleuters die echt heel veel overlast bezorgen en dan denk je al snel dat het een grote groep is. Ik denk dat een gillende motor een overlastbereik heeft van zo’n 5 km. Het duurt dus even voor de overlast van 1 motor weg is. Dat zorgt ervoor dat je op een droge zondag in Leusden nog geen 5 minuten zonder het geluid van een accelererende motor zit. En handhaven op overlast? Sorry burger, maar daar zit geen verdienmodel op. Ik heb het probleem neergelegd bij de gemeente Leusden en hoopte dat zij mij iets verder konden helpen. Hier volgt de exacte en volledige reactie van de gemeente Leusden: “Melding afgehandeld, De gemeente kan hier niet op handhaven” .
    Ik had op iets meer begrip en medewerking verwacht maar het zijn natuurlijk wel ambtenaren. Die denken in procedures en niet in oplossingen 😉
    #gemeenteleusden

    Beantwoorden
  17. Peters schreef:
    13 augustus 2020 om 12:56

    Ik woon aan de “panorama-route” van Scheveningen naar Zandvoort, door de bollenvelden. Vanaf begin maart tot in de herfst wordt deze route gebruikt door motorrijders die het blijkbaar fijn vinden de rust te verstoren met 80 km rijden ze op wegen waar 30 km is toegestaan met zoveel mogelijk herrie. Het is gewoon asociaal volk. Daarmee moeten motoren eigenlijk verboden worden, net als gloeilampen, plastic rietjes, 20jaar oude diesels en verf op terpentine basis. Maak nog slechts elektrische motoren.

    Beantwoorden
  18. Leo Fluitman schreef:
    17 augustus 2020 om 00:03

    Het plezier van naar ik hoor zo’n dikke 700.000 motorrijders komt de omgeving langs de routes inmiddels de oren uit. Het is weer typisch een probleem dat “we” met elkaar scheppen, zonder na te denken over de gevolgen van wat we technisch en financieel kunnen, maar wat omdat het veel is, teveel is, voor de totaliteit van de gemeenschap in Nederland zeer ongezond aan het worden is. Het gaat daarbij niet aan, dat als ik een motor koop, ik niet zelf mij verantwoordelijk voel voor nog weer eentje. Ik begrijp het plezier van het toeren, maar met een helm op, de wind langs je heen, een lekkere meid achterop, is het moeilijk je te realiseren welk effect jouw plezier op de directe omgeving heeft. Puur de aantallen alleen al vormen een vrijwel onontkoombaar probleem.
    Ga als motorrijder eens op de koffie bij iemand die langs je route woont en stel eens een vraag over je geluidsproductie, over de aantallen die er per dag langskomen, de snelheden etc. Ga als belangenclub van motorrijders zelf aan de slag voordat je hobby door maatregelen van overheidswege beperkt gaat worden. Kijk ook eens op de website van de landelijke federatie van actiegroepen, de NEFOM.

    Beantwoorden
  19. KJ schreef:
    30 juni 2021 om 13:04

    Tien jaar woon ik nu in zuid Limburg en ik kan precies aangeven wanneer het geluid van een enkele motorfiets overgaat in lawaai dat gesprekken op het terras, in de tuin en in de voorkamer onmogelijk maakt. Bij mooi weer zijn op zaterdag en zondag vanaf half tien ’s ochtends de motorclubs aan het touren. Minutenlang gebulder van dikke twins in clubverband, dan minutenlang gejank van sportmotors en racers in groepen net als antieke auto’s. Stuk voor stuk leuk, maar in groepen zijn ze oorverdovend. En op maandag ochtend is het hier weer natuurlijk stil. Tsja….

    Beantwoorden
  20. frank schreef:
    3 mei 2022 om 13:27

    Bizar dat er mensen zijn die op motoren rijden en dan zoveel overlast veroorzaken. Buurman rijd ook op zo’n Harley en 2 tot 4 keer dag trillen mijn ramen.
    Ik begrijp niet dat dit geluidsnivo is toegestaan of geaccepteert wordt.
    Waarom denken die motorijders niet eens na over wat ze aanrichtten? Met vol gas in de bebouwde kom scheuren, waarbij honderden of duizenden mensen gestoord worden? Eveneens auto’s met aangepaste uitlaten etc

    Beantwoorden
  21. adam schreef:
    6 augustus 2022 om 00:39

    het voelt als troost om dit even mee te lezen. Ik woon jarenlang aan de grote weg pal aan de rivier in de havenstad. Vlak voor een stoplicht. Dat geraas van die motoren went enigszins, dat geknal van die uitlaten nooit (dag en ’s nachts, want ze rijden ook ’s nachts). Vlak voor het verkeerslicht bouwen ze even lekker op om oorverdovende vuurwerkgeluiden te maken. Ik heb door de fijnstofgevaren voor de deur alle ramen en deuren gesloten, ook in de zomer, maar je kunt het je voorstellen wat dat met die motoren voor extra geluidsoverlast oplevert. Het lijkt alsof iedereen tegenwoordig een motor bezit. Aan dat geraas voor de deur, wéét ik dat het héél véél zijn. Je moet toch ook eerlijk bekennen dat we er als Nederland veel te klein en volgebouwd voor zijn. Duitsland is een legere plek waar je je kunt uitleven, nog beter ga naar Noorwegen waar ze fantastische wegen hebben en natuur. De steden liggen daar zo ver uit elkaar dat je de hele dag zoet bent en zeker niet weer voor de zeventiende keer voor mijn deur staat met mortierbomgeluiden. Als we vuurwerk willen verbieden dat slechts één dag per jaar een probleem is, waarom is geluidsoverlast door motorrijders dan nog niet eerder besproken? Actie graag.

    Beantwoorden
  22. A. Smits schreef:
    29 september 2022 om 18:57

    Een paar maanden geleden verhuisd en de situatie flink onderschat. Waarom? Tijdens de bezichtiging was het geen mooi weer en ook geen weekend. Ramen waren gesloten en verkeersgeluidshinder was aanwezig maar acceptabel.
    Tot ik geconfronteerd werd met de motorrijder en met name in het weekend. En er blijken op het aantal door mij geregistreerde passanten heel erg weinig motorrijders die geen knallende uitlaat hebben. Jammer, ze verpesten het voor de goedwillige want deze wijze van rijden is voor de omgeving onverdraagbaar. Ik gun iedereen zijn plezier, ook de motorrijder, maar welk plezier is de woonomgeving gegund?

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

10 februari 2023 3 min

Motordiefstallen en voordringverbod

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

8 december 2022 3 min

Alleen nog maar elektrische motoren?

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

6 oktober 2022 2 min

Steun van minister voor motorrijders

Motormuis

Door Motormuis

21 september 2022 2 min

Wegafsluiting? Niet in de achtertuin van Gulpen!

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

23 augustus 2022 2 min

Waarschuwingen op je navi maken motorrijden veiliger

Motormuis

Door Motormuis

1 juli 2022 2 min

Veilig rijden en nieuwe rijbewijseisen

Motormuis

Door Motormuis

10 juni 2022 3 min

Betaald parkeren voor motorrijders

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

30 mei 2022 3 min

Geluidshinder en de bescherming daartegen

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

16 mei 2022 3 min

Motorrijders en pestgedrag

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 maart 2022 2 min

De motorrijder ziet meer dan de automobilist

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

18 januari 2022 2 min

Een APK voor motorrijders is écht zinloos

Motormuis

Door Motormuis

30 november 2021 3 min

Hoe het jeukwoord ‘samen’ stiekem toch heel handig kan zijn

Motormuis

Door Motormuis

2 november 2021 3 min

Motorrijders twee keer vaker staande gehouden voor bekeuring dan andere verkeersdeelnemers

Motormuis

Door Motormuis

28 september 2021 3 min

Komt goed motor kunnen rijden nu door ervaring of leeftijd, of allebei?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

29 juli 2021 3 min

‘Het is vreemd dat er geen eisen worden gesteld aan motorkleding’

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

20 juli 2021 3 min

Een driestrijd om decibellen: burgers én motorrijders keren zich tegen geluidsoverlast

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

13 juni 2021 3 min

Terechte maatregelen tegen tellerfraude

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 mei 2021 2 min

Waarom een APK-plicht voor motoren echt niet nodig is

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

4 april 2021 3 min

De jacht op de motorrijder is weer geopend

Motormuis

Door Motormuis

25 februari 2021 3 min

Mag het een tikkeltje gezelliger?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

18 januari 2021 2 min

Minimumleeftijd motorrijders naar 16 jaar?

Motormuis

Door Motormuis

9 januari 2021 3 min

De meest epische motorreis ooit

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

2 november 2020 3 min

Waarom meer motorrijles dan noodzakelijk een goed idee kan zijn

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

21 september 2020 2 min

Wegen afsluiten voor motoren is een schijnoplossing

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

28 augustus 2020 2 min

Het belang van motards in sportevenementen

Motormuis
Motormuis herrie

Door Motormuis

26 juni 2020 2 min

Hoe de herrielimiet voor motoren wellicht strenger wordt

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

2 maart 2020 2 min

Motorrijders worden onwetend gehouden

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

3 februari 2020 2 min

Mini-muren midden op de weg, wie bedenkt dat?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 december 2019 2 min

Motorrijders totaal genegeerd bij invoering rijhulpsystemen

Motormuis

Door Motormuis

11 november 2019 3 min

Waar heb je de grootste kans dat je motor wordt gestolen?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

7 oktober 2019 2 min

Blog: Wanneer motorrijders en wielrenners elkaar helpen

Pitstop
Motormuis

Door Motormuis

13 september 2019 2 min

De slimme motor komt er aan. Goed nieuws voor motorrijder én overheid?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

10 mei 2019 2 min

Weg met clichépolitiek over motorrijden

Motormuis

Door Motormuis

2 april 2019 3 min

Draagplicht beschermende motorkleding?

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

27 maart 2019 2 min

Houdbaarheidsdatum voor motorhelm

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

25 december 2018 3 min

Zwakke verkeersdeelnemers

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 december 2018 2 min

Gevaren op de weg

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

29 november 2018 2 min

Motorwens

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

25 november 2018 3 min

Gevaarlijke vangrails

Motormuis
Appeninhetverkeer

Door Motormuis

8 november 2018 3 min

Appen in het verkeer

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X