Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.
Er moet een houdbaarheidsdatum komen voor motorhelmen. Daar pleitten de Koninklijke Nederlands Motorrijders Vereniging (KNMV) en de Motorrijders Actie Groep (MAG) afgelopen week voor in een gezamenlijk statement.
‘Het is absurd dat je een gekeurde helm koopt, maar niet weet hoe lang die bescherming biedt’, zei KNMV-directeur Patrice Assendelft tegen de Telegraaf. Het gaat volgens hem niet om de buitenkant, maar om het piepschuim aan de binnenkant. Dat verhardt na verloop van tijd, waardoor de dempende werking verloren gaat.
Ik herken wat de KNMV en de MAG zeggen. Als motorrijder weet je als het goed is dat je een erg strak zittende helm moet kopen. In de loop van de tijd gaat hij immers vanzelf ruimer zitten, precies door die verharding van het piepschuim. Of polystyreen, om het even in deftige bewoording te zeggen. En als motorrijder weet je, als het goed is, óók dat je eigenlijk dus elke vijf jaar een nieuwe helm moet kopen, omdat de veiligheidswerking daarna praktisch nihil is.
Dat was af en toe als zoeken naar een naald in een hooiberg!
Dus toen ik afgelopen november een nieuwe motorhelm uit ging zoeken, precies om die reden (ik had mijn helm eigenlijk al twee jaar te lang), was ik dan ook erg bewust bezig met kijken naar de productiedatum van de helmen die ik her en der oppakte. Dat was af en toe als zoeken naar een naald in een hooiberg. Het is gewoon knap hoe ze die datum kunnen verstoppen in zo’n helm. En tja: dan was het toch wel erg vaak zo dat de productiedatum al een jaar of anderhalf jaar in het verleden lag. Dus wat doe je dan? Je stapt naar de verkoopmedewerker om dan in ieder geval maar korting te bedingen op de helm. Een helm met een productiedatum van anderhalf jaar geleden gaat immers nog maar 3,5 jaar mee. Misschien vier. Niet veel meer. Daar word je dan glazig over aangekeken. Aan kortingen kunnen ze écht niet beginnen. Daar ga ík dan weer glazig van kijken. Ze zouden zowat verplicht korting naar rato moeten bieden als helmen al verouderd zijn. Anders verkopen ze bijna letterlijk een soort gebakken lucht. Ingebakken lucht. Zoiets.
Productiedatum
De productiedatum staat er dus al in. Het is misschien meer de vraag of motorrijders wel weten dat ze naar die datum moeten kijken. En of ze wel weten dat een helm eigenlijk maar een jaar of vijf mee gaat. Een bewustwordingscampagne daarover is misschien nog belangrijker dan een verplichte houdbaarheidsdatum. Helmen moeten al aan een keurmerk voldoen. De datum staat er in principe al in (zo niet: laten liggen!).
Minister Van Nieuwenhuizen reageerde positief op de oproep van de KNMV en MAG. Ze zegt het met het voorstel eens te zijn en geeft aan dat het daarom opgenomen is in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Prima, maar pleit daarnaast ook voor het opnemen van een voorlichtingscampagne in dat voorstel. Want het bewustzijn over veiligheid van motorhelmen bij zowel motorrijders als verkopers van helmen wil nog wel eens te wensen over laten. En dan gaat het mis.

Zaterdag een helm gekocht.
Volgens de verkoper gaat de vijf jaar in op het moment dat je de helm koopt.
Dit is geen grap.
Wat een flauwekul allemaal. Polystyreen wordt als isolatie gebruikt in spouwmuren van woningen en moet meer dan 80 haar mee kunnen maar zou in een helm beperkt houdbaar zijn?
Hoe vaak zet jij een spouwmuur op je hoofd en weer af? Hoeveel zonlicht/ uvstraling komt er bij de isolatielaag in je spouwmuur? Precies!
🙂
Laat eerst wetenschappelijk onderzoek doen naar veroudering bij helmen door een gerenomeerd instituut !
In een van de motorbladen, Moto73 of Promotor hadden ze een test gedaan met nieuwe en overjarige helmen:
https://www.motor.nl/producten/is-je-oude-helm-nog-wel-veilig/
Trek hier je eigen conclusies uit.
De mijne is dat na 5 jaar vervangen wel wat vroeg is (behalve misschien bij echt low budget helmen), zelf vind ik 10 jaar een beter afgewogen grens.
Deze studie over fietshelmen zegt iets anders. Piepschuim verouderd niet zo vlot. Bijna 700 fietshelmen getest. De oudste 26 jaar. Alle voldeden nog gewoon.
https://helmets.org/up1505a.htm
Ik denk toch dat het een handig verhaal voor de verkoop is. Waarbij ik best geloof dat al die verkopers het zelf ook geloven. Iemands veiligheid als argument gebruiken om hem onnodig centen uit de zakken te kloppen. Volgens mij noem je dat beroving.
Ik was onlangs bij Louis in Aken waar ik een nieuwe Schubert C3 Pro helm kocht voor mijn vriendin die ik net zo graag met haar hoofd wilde beschermen als mijn hoofd met dezelfde helm die 8 jaar oud was/is en er nog perfect uitziet en alles wérkt als nieuw. Hoe verbaast was ik toen de medewerker vroeg naar de leeftijd van mijn helm en vervolgens zei dat de helm na 8 jaar beslist voor mijn veiligheid vervangen dienden te worden. Ik dacht eerst ook dat het een verkoop truc was. Dus ik heb veel opgezocht op Google en het verhasl klopte inderdaad. Ik checkte de productiedatum in mijn oude helm en deze bleek toen ik hem lang geleden had gekocht al 1 jaar oud te zijn! Dat vond ik niet leuk. Ik heb echter toch na wat nadenken dezelfde helm meteen nieuw gekocht. De nieuwe helm zit veel strakker (Zelfde merk en maat) en dat komt inderdaad door de ouderdom van het witte piepschuim wat samentrekt en kleiner wordt. De productie datums staan niet meer in de nieuwe Schubert helms. Foei Schubert!. Je kunt echter met het serienummer in de helm bij Schubert na vragen wanneer de helm is geproduceerd. Onze 2 nieuwe helmen bleken al ongeveer 9 maanden oud te zijn. Maar die 9 maanden betaal je wel. Volgens Louis is dit echter niet te voorkomen. Ik voel me nu toch veiliger op de motor en koop in de toekomst iedere +/- 7 jaar een nieuwe helm.
Hmm, ga mijn helm voortaan maar insmeren met factor 40 zonnebrandcreme, als het werkt voor huid is het vast goed genoeg voor de helmschaal.
Meten is weten. Dus eerst maar eens betrouwbare testen en geen aannames.
Ik verbaas mij werkelijk over alle reacties hier! De houdbaarheid van een helm is geen verkooptruc! Maar als jullie dat bijna allemaal liever willen geloven dan jullie hersenpannetje te beschermen tja……. Ik ben het niet helemaal eens met het bovenstaande geschreven feit dat een helm 5 jaar mee zou gaan. Dit hangt wel af van het buitenmateriaal en dus de tijd die de UV straling heeft om door deze buitenschaal te komen.
Daarbij: een helm die achterin de winkel op de plank (of thuis in een kast) ligt, ziet helemaal geen uv. Dus hoe gaat die verouderen van uv straling dan?
Of zulke instanties ook over een houdbaarheidsdatum beschikken.
Wordt anders wel tijd. Er zitten mammoets op functies die wel eens opnieuw bezet mogen worden.
Zal wel de vraag naar goedkopere en dus mogelijk minder goede helmen vergroten, en of dat de bedoeling is………
Productiedatum prima, maar een houdbaarheidsdatum is te zot voor woorden. Laten we het eens omdraaien: hoeveel motorrijders die bij een ongeval betrokken waren hebben extra letsel opgelopen omdat hun helm te oud zou zijn? Zolang dit lobbyclubje niet over harde cijfers beschikt èn een substantieel effect kan aantonen, dienen zij uitgelachen en nagewezen te worden.
Het Samen drukken en daarmee verdwijnen van de dempende werking is vooral afhankelijk van het gebruik. Ik heb een arai helm die nog prima is en strak zit, waar van het binnenwerk dus nog niet ingedrukt is, vorige week een Shoei helm weg gegooid omdat hij te ruim ging zitten, dus het binnenwerk ingedrukt was. Deze Shoei helm was jonger dan de arai helm, maar veel meer gebruikt. En gebruik is niet te meten in jaren. De buitenschalen zijn tegenwoordig goed beschermd tegen uv straling door goede lak lagen en verouderen nog nauwelijks.
Is het wetenschappelijk aangetoond dat de dempende werking van piepschuim na vijf jaar nihil is? Zijn er testresultaten bekend? Als dat zo is moet je je afvragen of de aanschaf van een behoorlijk dure Schubert wel de juiste keuze is. Want piepschuim is piepschuim.
De levensduur van een Schuberth helm ligt rond de 7 jaar. De levensduur heeft ook te maken met het buitenmateriaal van de helm. Is deze van polycarbonaat, glasfiber of carbon. Maar uiteindelijk gaat de UV door deze buitenschaal heen en tast het “piepschuim” aan en vermindert zijn werking. En een Schuberth helm is een zeer stille helm en heeft andere pluspunten waardoor de prijs van de helm hoger ligt. Dus ja het blijft “piepschuim”maar alles wat erom heen zit daar zitten de verschillen in!!
Ik denk dat als we naar de leeftijd van een helm gaan kijken met en maximum houdbaarheidsdatum dit zeker ook moet voor banden. Zowel auto, caravan, aanhanger en motor. Met oude banden heb je zeker een goede helm nodig.
Voor een plastic helm snap ik dat het uithard.!
Maar Waar je ook kijkt of zoekt naar levensduur van helm materialen nergens vind je dat piepschuim of eps of polyester een korye levensduur heeft van maar 5 jaar
Wel vind je genoeg informatie waaruit blijkt dat levensduur van deze materialen 30,/ 50 jaar of nog langer meegaan.
Waarom zou het dan zodra er een helm van gemaakt word minder lang meegaan ??
Volgens mij zijn het juist materialen die geschikt zijn vvoor een lange levensduur
Bedenk ook dat veel helmen het grootste deel van de tijd in de kast staan en nket op het hoofd zitten
Aangezien ik zelden mijn dichte helm op doe is hij zelfs na jaren nog niet vervormt en ziet uit als nieuw. We moeten niet doorslaan met veiligheid of geld willen verdienen en mensen verplichten om de 3 jaar een nieuwe helm te kopen. Dat zal het gevolg van dit soort acties zijn. Dus .. niet te gek!!
Dag Rob, het gaat er niet om hoe nieuw hij er uit ziet, maar of hij dempende werking heeft. Vergelijk het met een glas dat je op straat laat vallen, of een glas dat in een stapel lakens is gewikkeld. Als je motorhelm 0-5 jaar oud is, is je hoofd (het glas) feitelijk in lakens gewikkeld. Als hij ouder is, wordt het materiaal zo broos dat het geen dempende werking meer heeft. Daar gaat je hoofd… drie jaar is te kort. Maar vijf jaar is wel een goede grens.