Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.
Vanaf 2035 mogen er alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s en bestelbussen worden verkocht in de EU. Motoren worden vooralsnog niet genoemd in de Europese plannen, maar ja: hoe lang zal dat zo blijven?
Voor je het weet tovert een of andere hotemetoot weer een nieuw plannetje uit zijn of haar hoge hoed en staat je dB-killer (of versterker, al naar gelang u wilt) ineens met tienduizend andere op Marktplaats.
Ik volg zelf al jaren de ontwikkelingen op het gebied van elektrische motoren, maar ik heb er nog steeds geen een gekocht. De belangrijkste reden? Ze zijn zo vervelend duur. Dat ze een stuk stiller zijn dan mijn huidige Honda vind ik geen probleem, eerder een gunstige factor voor mijn toch wel enigszins kwetsbare gehoor. ‘Bloed uit je oren’ was vroeger een prachtige slogan van de band Blind Justice, maar het is natuurlijk wel weinig praktisch in het dagelijks leven. En hoewel ik het gebrul bij het optrekken stiekem wel zou missen, zou ik er wel mee kunnen leven.
Ook het feit dat de actieradius van elektrische motoren in de meeste gevallen nog niet heel denderend is, vind ik op dit moment wel overkomelijk. Hele verre reizen maak ik toch niet: met kleine kinderen in huis is je recreatieve actieradius ineens virtueel non-existent. En al helemaal op de motor.
Wat overblijft -in mijn geval- is dat ik dus prima op een elektrische motor naar mijn werk wil bijvoorbeeld, maar dan wil ik er wel eentje die er ook nog een beetje leuk uitziet. Dan valt al 90% van de elektrische motoren voor mij af. De paar die overblijven kosten nog meer dan de maandelijkse energierekening hier in huis, die momenteel de gevoelsprijs van 500 miljoen euro heeft.
Maar goed: er blijven dus wel een páár aantrekkelijke elektrische motoren over. Dus het zou kúnnen.
Ze brengen je van A naar B
We rijden hier in het gezin overigens al een jaar of drie in een elektrische auto. Die dingen trekken op als een malle, ze zijn stiller dan een vallend veertje in een geluiddichte kamer en ze doen waar ze voor bedoeld zijn: ze brengen je van A naar B. Doorgaans ook nog eens met veel laadruimte, omdat de batterij minder ruimte in beslag neemt dan een automotor. De kosten dalen al jaren rap, dus voor de grote massa komt een elektrische auto ook steeds meer in bereik.
Voor motoren lijkt dat echter minder het geval. Inmiddels zo’n acht jaar geleden vroeg ik op een motorbeurs aan enkele standhouders van elektrische motoren wanneer de prijzen significant zouden gaan dalen. Ze keken me glazig aan. Volgens mij doen ze dat nog steeds, want onder de 20.000 euro heb je nog steeds weinig soeps. Een beetje Zero, Livewire of Energica knalt daar al snel overheen. En dat vinden we hier thuis dan toch veel kwartjes. Dat het voor het milieu goed zou zijn om er toch een te kopen is dan ook wel weer waar, maar je moet het geld er natuurlijk wel letterlijk voor hebben.
Voor de meeste mensen in Nederland die een motor hebben is het vooral voor de hobby, niet voor woon-werkverkeer. Daar zal de animo voor een elektrische motor vermoedelijk nog minder aanwezig zijn, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat ook daadwerkelijk zo is? Wil jij er een? En waarom dan? Of waarom niet? Laat het weten, dan kunnen wij er beleids- en lobbymatig wellicht ook weer wat mee..
Motormuis

Ik rij sinds april dit jaar elektrisch woon-werk en werkkilometers, Na de eerste 7000km rij ik nog elke dag, ook in winter, met een enorme grijns mijn ritjes op de inderdaad schoftig dure Zero.
Ik wilde wel wat moderners dan de meer dan goed bevallen TDM’s dat was uiteindelijk een model van 20 jaar oud.
Om meteen naar het op dat moment “modernste” te gaan, heb ik de knop omgezet van benzine, getril en geplof, naar een geruisloze, snelle Zoef
De Zero is voor vakanties is in mijn ogen geen aanrader, al zijn er die-hards die ook dat doen, daar hebben we nog een dikke 6 cilinder voor staan.
Gr Clim
Moesten de prijzen redelijk zijn, ik zou voor elektrisch gaan. Motorrijden is voor mij bochtenwerk, accelereren en het gevoel. Geluid zegt me weinig, heb toch oordoppen in.😁
Een elektrische motor voor woon-werk verkeer lijkt mij ook wel wat, maar de prijs van elektrische motoren is mij echt nog veel te hoog.
Een ander interessante doelgroep zou aangesproken kunnen worden met elektrische A1 motoren. Hoeveel 18 jarigen halen hun A1 motorrijbewijs? Vermoedelijk wachten de meesten tot 21 om dan A met code 80 te halen. Een 125 cc A1 motor is nou eenmaal meer een opgevoerde brommer dan een echte motor. Dan is een elektrische A1 motor toch wel een interessant alternatief. Maar voor 18-jarigen is de prijs natuurlijk nog een groter struikelblok, dus ook hier loopt het weer stuk op de prijs.
Ja, lekker… om de 5000km een set nieuwe banden. Fijn hoor al dat koppel, behalve voor jouw banden, vraag de gemiddelde Teslarijder maar eens.
valt mee hoor, achterbanden vervangen op mijn Tesla Model 3 na 72000 km, originele voorbanden zitten er nog op (gok dat het komt doordat je nauwelijks remt, anders dan regeneratief)
Over een paar jaar ga ik het zeker overwegen. De keuze is echter nog te beperkt en bovendien ligt de aanschafprijs nog boven mijn budget. Eerst maar mijn huidige boxer op rijden.
Echte motorrijders houden van gebrom.!
Als er echt niets anders meer te koop is dan elektrisch, stop ik met motorrijden.
Dan is voor mij de lol eraf. Moet het gebrul horen tijdens het rijden en optrekken.
Neen voorlopig wil ik geen elektrische motor omdat ik te graag aa motoren an andere voertuigen met een brandstof motor sleutel als hobby en dat zou dan gaan verdwijnen. Ook kan ik niet zelf sleutelen aan een elektrische motor. Ook bevalt de levensduur en de actieradius met totaal niet , het is niet eens de toekomst denk ik want er zullen niet genoeg grondstoffen zijn om iedereen te voorzien van een elektrische voertuig.
Ik begrijp nog steeds niet waarom er geen grote toerfietsen uitgerust worden met een elektromotor.Gewicht geen probleem, dus ook n grotere accu mogelijk. Plus de grote fietsen zoals goldwing en bmw kosten toch al n vermogen. Waarom beginnen deze fabrikanten hier niet mee???
De grotere motorfietsen wegen op zich al veel, zonder de motor. Daarbovenop zitten deze motoren nog eens vol met gadgets die je batterij leeg zuigen.
Deze voorzien van een “grotere” batterij, is al nodig, gewoon om de snufjes draaiende te houden.
Je krijgt een grote lompe motor, zonder actieradius.
Triumph heeft dit vorig jaar ergens mooier/beter verwoord. En hierom ook besloten om hun eerste elektrische Motor , de te-1 , te lanceren als fun/stunt motor. (177pk,107nm,220kg, 200km radius)
Mijn Honda Forza 125 kost inclusief alle opties nog geen 8000,-. Veel meer kan ik mij ook niet veroorloven. Het laadvermogen, onder het zadel en de topkoffer is voldoende alleen tijjdens de vakanties komt er een roltas bij. Actieradius ongeveer 500 km, tankinhoud 11,5 liter. Ik rij in 2 dagen naar Tirol. Ik ken geen enkele elektrische motorfiets die dit ook kan. Ook de Zero met alle opties komt niet in de buurt. Een mogelijke oplossing zou waterstof zijn maar daar wordt voorlopig niets aan gedaan omdat de leveranciers van de benodigde onderdelen geen informatie willen delen. Mede daardoor is ook deze oplossing onbetaalbaar. Jammer. Ik kan alleen maar hopen dat (super) benzine nog lang leverbaar blijft.
Ik wil er al 1 sinds zero een vestiging heeft in België. Ook meteen een testrit gemaakt. Maar de actieradius was te klein. Ik raakte maar net op het werk en terug. Ondertussen begint de actieradius beter te worden. Ik ben eigenlijk wat aan het wachten tot ze de vaste stof batterijen kunnen gebruiken. Actieradius x3 en gewicht ÷3.
Ook heb ik me voorgenomen om eerst voor zonnepanelen te zien en dan pas een el. motor, aangezien het anders nogal duur uit valt. Daarnaast is 20.000 euro best veel voor een motor die 7? Jaar later nog de prijs van oud ijzer waard is. Aangezien de batterij dan versleten/verouderd is.
Elektrificatie kunnen we in Europa HELAAS niet tegenhouden. Voor motorfietsen vind ik het helemaal absurd. Rijden op zo’n gecomputeriseerde accu naaimachine heeft in mijn beleving niets, maar dan ook niets met motorrijden te maken. Het grootste probleem zal over 10 à 15 jaar de verkrijgbaarheid en prijs van benzine worden. Als ander zéér groot bezwaar zie ik dat alles dat elektrisch/elektronisch is sterk gemanipuleerd, gehackt en gemonitord kan worden. dan komen we helemaal in die walgelijke ‘Big Brother’ wereld terecht waar de belerende vingertjes het nog meer voor het zeggen hebben.
Heb meerdere opgeknapte old timer motoren, Allemaal belasting vrij. Verzameling, ja misschien. Ben ook al geswitched naar de kettingzaagmachine brandstof, Omdat die alcohol E5 – E10 die er tegenwoordig in zit, helemaal niet zo goed is, voor het milieu en wordt gebruik in verbrandingsmotoren. In mijn optiek, is elke pennenlikker van de EU niet in staat om het echt motorgevoel te hebben, laat staat daar over te beslissen. Verkiezingen in NL of België, Kunnen bepalend zijn, om heel veel flauwekul bestuurspraat tegen te werpen en lekker ons plezierige dingetje te doen.
Als het zover zou het jammer zijn motor rijden is emotie en belevenis zal mij tijd duren .motorrijden is olie, benzine, tecniek, ruiken enigszins beetje lawaai. Anders hang ik de helm in de wilgen en motor in het museum. Van de overheid en de groene rakkers mag je het niet teleuk hebben in Nederland