Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Motormuis

8 december 2022 3 min ... 16 Reacties

Alleen nog maar elektrische motoren?

Door Motormuis

...
TwitterFacebookE-mail

Vanaf 2035 mogen er alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s en bestelbussen worden verkocht in de EU. Motoren worden vooralsnog niet genoemd in de Europese plannen, maar ja: hoe lang zal dat zo blijven?

Voor je het weet tovert een of andere hotemetoot weer een nieuw plannetje uit zijn of haar hoge hoed en staat je dB-killer (of versterker, al naar gelang u wilt) ineens met tienduizend andere op Marktplaats.

Ik volg zelf al jaren de ontwikkelingen op het gebied van elektrische motoren, maar ik heb er nog steeds geen een gekocht. De belangrijkste reden? Ze zijn zo vervelend duur. Dat ze een stuk stiller zijn dan mijn huidige Honda vind ik geen probleem, eerder een gunstige factor voor mijn toch wel enigszins kwetsbare gehoor. ‘Bloed uit je oren’ was vroeger een prachtige slogan van de band Blind Justice, maar het is natuurlijk wel weinig praktisch in het dagelijks leven. En hoewel ik het gebrul bij het optrekken stiekem wel zou missen, zou ik er wel mee kunnen leven.

Ook het feit dat de actieradius van elektrische motoren in de meeste gevallen nog niet heel denderend is, vind ik op dit moment wel overkomelijk. Hele verre reizen maak ik toch niet: met kleine kinderen in huis is je recreatieve actieradius ineens virtueel non-existent. En al helemaal op de motor.

Wat overblijft -in mijn geval- is dat ik dus prima op een elektrische motor naar mijn werk wil bijvoorbeeld, maar dan wil ik er wel eentje die er ook nog een beetje leuk uitziet. Dan valt al 90% van de elektrische motoren voor mij af. De paar die overblijven kosten nog meer dan de maandelijkse energierekening hier in huis, die momenteel de gevoelsprijs van 500 miljoen euro heeft.

Maar goed: er blijven dus wel een páár aantrekkelijke elektrische motoren over. Dus het zou kúnnen.

Ze brengen je van A naar B

We rijden hier in het gezin overigens al een jaar of drie in een elektrische auto. Die dingen trekken op als een malle, ze zijn stiller dan een vallend veertje in een geluiddichte kamer en ze doen waar ze voor bedoeld zijn: ze brengen je van A naar B. Doorgaans ook nog eens met veel laadruimte, omdat de batterij minder ruimte in beslag neemt dan een automotor. De kosten dalen al jaren rap, dus voor de grote massa komt een elektrische auto ook steeds meer in bereik.

Voor motoren lijkt dat echter minder het geval. Inmiddels zo’n acht jaar geleden vroeg ik op een motorbeurs aan enkele standhouders van elektrische motoren wanneer de prijzen significant zouden gaan dalen. Ze keken me glazig aan. Volgens mij doen ze dat nog steeds, want onder de 20.000 euro heb je nog steeds weinig soeps. Een beetje Zero, Livewire of Energica knalt daar al snel overheen. En dat vinden we hier thuis dan toch veel kwartjes. Dat het voor het milieu goed zou zijn om er toch een te kopen is dan ook wel weer waar, maar je moet het geld er natuurlijk wel letterlijk voor hebben.

Voor de meeste mensen in Nederland die een motor hebben is het vooral voor de hobby, niet voor woon-werkverkeer. Daar zal de animo voor een elektrische motor vermoedelijk nog minder aanwezig zijn, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat ook daadwerkelijk zo is? Wil jij er een? En waarom dan? Of waarom niet? Laat het weten, dan kunnen wij er beleids- en lobbymatig wellicht ook weer wat mee..

Motormuis

 

Met de blogs van Motormuis wil Motorrijders.nl de lezer meenemen in de wereld van belangenbehartiging in politiek ‘Den Haag’ en ‘Brussel’. Motormuis vertelt over zijn belevenissen en over hoe hij de wensen van motorrijders probeert om te zetten in politieke daden.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Clim schreef:
    9 december 2022 om 11:46

    Ik rij sinds april dit jaar elektrisch woon-werk en werkkilometers, Na de eerste 7000km rij ik nog elke dag, ook in winter, met een enorme grijns mijn ritjes op de inderdaad schoftig dure Zero.
    Ik wilde wel wat moderners dan de meer dan goed bevallen TDM’s dat was uiteindelijk een model van 20 jaar oud.
    Om meteen naar het op dat moment “modernste” te gaan, heb ik de knop omgezet van benzine, getril en geplof, naar een geruisloze, snelle Zoef
    De Zero is voor vakanties is in mijn ogen geen aanrader, al zijn er die-hards die ook dat doen, daar hebben we nog een dikke 6 cilinder voor staan.

    Gr Clim

    Beantwoorden
  2. Bart schreef:
    9 december 2022 om 18:42

    Moesten de prijzen redelijk zijn, ik zou voor elektrisch gaan. Motorrijden is voor mij bochtenwerk, accelereren en het gevoel. Geluid zegt me weinig, heb toch oordoppen in.😁

    Beantwoorden
  3. André schreef:
    9 december 2022 om 19:29

    Een elektrische motor voor woon-werk verkeer lijkt mij ook wel wat, maar de prijs van elektrische motoren is mij echt nog veel te hoog.
    Een ander interessante doelgroep zou aangesproken kunnen worden met elektrische A1 motoren. Hoeveel 18 jarigen halen hun A1 motorrijbewijs? Vermoedelijk wachten de meesten tot 21 om dan A met code 80 te halen. Een 125 cc A1 motor is nou eenmaal meer een opgevoerde brommer dan een echte motor. Dan is een elektrische A1 motor toch wel een interessant alternatief. Maar voor 18-jarigen is de prijs natuurlijk nog een groter struikelblok, dus ook hier loopt het weer stuk op de prijs.

    Beantwoorden
  4. Pier Tollage schreef:
    9 december 2022 om 19:51

    Ja, lekker… om de 5000km een set nieuwe banden. Fijn hoor al dat koppel, behalve voor jouw banden, vraag de gemiddelde Teslarijder maar eens.

    Beantwoorden
    1. Edward schreef:
      10 december 2022 om 14:33

      valt mee hoor, achterbanden vervangen op mijn Tesla Model 3 na 72000 km, originele voorbanden zitten er nog op (gok dat het komt doordat je nauwelijks remt, anders dan regeneratief)

  5. Paul schreef:
    9 december 2022 om 19:55

    Over een paar jaar ga ik het zeker overwegen. De keuze is echter nog te beperkt en bovendien ligt de aanschafprijs nog boven mijn budget. Eerst maar mijn huidige boxer op rijden.

    Beantwoorden
  6. Salie schreef:
    9 december 2022 om 23:30

    Echte motorrijders houden van gebrom.!

    Beantwoorden
  7. Sal schreef:
    10 december 2022 om 08:42

    Als er echt niets anders meer te koop is dan elektrisch, stop ik met motorrijden.
    Dan is voor mij de lol eraf. Moet het gebrul horen tijdens het rijden en optrekken.

    Beantwoorden
  8. Cor Fokkes schreef:
    10 december 2022 om 10:32

    Neen voorlopig wil ik geen elektrische motor omdat ik te graag aa motoren an andere voertuigen met een brandstof motor sleutel als hobby en dat zou dan gaan verdwijnen. Ook kan ik niet zelf sleutelen aan een elektrische motor. Ook bevalt de levensduur en de actieradius met totaal niet , het is niet eens de toekomst denk ik want er zullen niet genoeg grondstoffen zijn om iedereen te voorzien van een elektrische voertuig.

    Beantwoorden
  9. ap schreef:
    10 december 2022 om 11:57

    Ik begrijp nog steeds niet waarom er geen grote toerfietsen uitgerust worden met een elektromotor.Gewicht geen probleem, dus ook n grotere accu mogelijk. Plus de grote fietsen zoals goldwing en bmw kosten toch al n vermogen. Waarom beginnen deze fabrikanten hier niet mee???

    Beantwoorden
    1. Smikke schreef:
      11 december 2022 om 00:06

      De grotere motorfietsen wegen op zich al veel, zonder de motor. Daarbovenop zitten deze motoren nog eens vol met gadgets die je batterij leeg zuigen.
      Deze voorzien van een “grotere” batterij, is al nodig, gewoon om de snufjes draaiende te houden.
      Je krijgt een grote lompe motor, zonder actieradius.
      Triumph heeft dit vorig jaar ergens mooier/beter verwoord. En hierom ook besloten om hun eerste elektrische Motor , de te-1 , te lanceren als fun/stunt motor. (177pk,107nm,220kg, 200km radius)

  10. Hans schreef:
    10 december 2022 om 17:35

    Mijn Honda Forza 125 kost inclusief alle opties nog geen 8000,-. Veel meer kan ik mij ook niet veroorloven. Het laadvermogen, onder het zadel en de topkoffer is voldoende alleen tijjdens de vakanties komt er een roltas bij. Actieradius ongeveer 500 km, tankinhoud 11,5 liter. Ik rij in 2 dagen naar Tirol. Ik ken geen enkele elektrische motorfiets die dit ook kan. Ook de Zero met alle opties komt niet in de buurt. Een mogelijke oplossing zou waterstof zijn maar daar wordt voorlopig niets aan gedaan omdat de leveranciers van de benodigde onderdelen geen informatie willen delen. Mede daardoor is ook deze oplossing onbetaalbaar. Jammer. Ik kan alleen maar hopen dat (super) benzine nog lang leverbaar blijft.

    Beantwoorden
  11. Smikke schreef:
    10 december 2022 om 23:55

    Ik wil er al 1 sinds zero een vestiging heeft in België. Ook meteen een testrit gemaakt. Maar de actieradius was te klein. Ik raakte maar net op het werk en terug. Ondertussen begint de actieradius beter te worden. Ik ben eigenlijk wat aan het wachten tot ze de vaste stof batterijen kunnen gebruiken. Actieradius x3 en gewicht ÷3.
    Ook heb ik me voorgenomen om eerst voor zonnepanelen te zien en dan pas een el. motor, aangezien het anders nogal duur uit valt. Daarnaast is 20.000 euro best veel voor een motor die 7? Jaar later nog de prijs van oud ijzer waard is. Aangezien de batterij dan versleten/verouderd is.

    Beantwoorden
  12. Philip van der Heijden schreef:
    11 december 2022 om 11:20

    Elektrificatie kunnen we in Europa HELAAS niet tegenhouden. Voor motorfietsen vind ik het helemaal absurd. Rijden op zo’n gecomputeriseerde accu naaimachine heeft in mijn beleving niets, maar dan ook niets met motorrijden te maken. Het grootste probleem zal over 10 à 15 jaar de verkrijgbaarheid en prijs van benzine worden. Als ander zéér groot bezwaar zie ik dat alles dat elektrisch/elektronisch is sterk gemanipuleerd, gehackt en gemonitord kan worden. dan komen we helemaal in die walgelijke ‘Big Brother’ wereld terecht waar de belerende vingertjes het nog meer voor het zeggen hebben.

    Beantwoorden
  13. Hans T.M. Driessen schreef:
    11 december 2022 om 15:47

    Heb meerdere opgeknapte old timer motoren, Allemaal belasting vrij. Verzameling, ja misschien. Ben ook al geswitched naar de kettingzaagmachine brandstof, Omdat die alcohol E5 – E10 die er tegenwoordig in zit, helemaal niet zo goed is, voor het milieu en wordt gebruik in verbrandingsmotoren. In mijn optiek, is elke pennenlikker van de EU niet in staat om het echt motorgevoel te hebben, laat staat daar over te beslissen. Verkiezingen in NL of België, Kunnen bepalend zijn, om heel veel flauwekul bestuurspraat tegen te werpen en lekker ons plezierige dingetje te doen.

    Beantwoorden
  14. Ronald schreef:
    13 december 2022 om 06:35

    Als het zover zou het jammer zijn motor rijden is emotie en belevenis zal mij tijd duren .motorrijden is olie, benzine, tecniek, ruiken enigszins beetje lawaai. Anders hang ik de helm in de wilgen en motor in het museum. Van de overheid en de groene rakkers mag je het niet teleuk hebben in Nederland

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Blijven rijden

Door Motormuis

14 november 2022 3 min

Moeten clubs het opnemen tégen overheden voor het behartigen van belangen?

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

6 oktober 2022 2 min

Steun van minister voor motorrijders

Motormuis

Door Motormuis

21 september 2022 2 min

Wegafsluiting? Niet in de achtertuin van Gulpen!

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

23 augustus 2022 2 min

Waarschuwingen op je navi maken motorrijden veiliger

Motormuis

Door Motormuis

1 juli 2022 2 min

Veilig rijden en nieuwe rijbewijseisen

Motormuis

Door Motormuis

10 juni 2022 3 min

Betaald parkeren voor motorrijders

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

30 mei 2022 3 min

Geluidshinder en de bescherming daartegen

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

16 mei 2022 3 min

Motorrijders en pestgedrag

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 maart 2022 2 min

De motorrijder ziet meer dan de automobilist

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

18 januari 2022 2 min

Een APK voor motorrijders is écht zinloos

Motormuis

Door Motormuis

30 november 2021 3 min

Hoe het jeukwoord ‘samen’ stiekem toch heel handig kan zijn

Motormuis

Door Motormuis

2 november 2021 3 min

Motorrijders twee keer vaker staande gehouden voor bekeuring dan andere verkeersdeelnemers

Motormuis

Door Motormuis

28 september 2021 3 min

Komt goed motor kunnen rijden nu door ervaring of leeftijd, of allebei?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

29 juli 2021 3 min

‘Het is vreemd dat er geen eisen worden gesteld aan motorkleding’

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

20 juli 2021 3 min

Een driestrijd om decibellen: burgers én motorrijders keren zich tegen geluidsoverlast

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

13 juni 2021 3 min

Terechte maatregelen tegen tellerfraude

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 mei 2021 2 min

Waarom een APK-plicht voor motoren echt niet nodig is

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

4 april 2021 3 min

De jacht op de motorrijder is weer geopend

Motormuis

Door Motormuis

25 februari 2021 3 min

Mag het een tikkeltje gezelliger?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

18 januari 2021 2 min

Minimumleeftijd motorrijders naar 16 jaar?

Motormuis

Door Motormuis

9 januari 2021 3 min

De meest epische motorreis ooit

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

2 november 2020 3 min

Waarom meer motorrijles dan noodzakelijk een goed idee kan zijn

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

21 september 2020 2 min

Wegen afsluiten voor motoren is een schijnoplossing

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

28 augustus 2020 2 min

Het belang van motards in sportevenementen

Motormuis
Motormuis herrie

Door Motormuis

26 juni 2020 2 min

Hoe de herrielimiet voor motoren wellicht strenger wordt

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

2 maart 2020 2 min

Motorrijders worden onwetend gehouden

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

3 februari 2020 2 min

Mini-muren midden op de weg, wie bedenkt dat?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

15 december 2019 2 min

Motorrijders totaal genegeerd bij invoering rijhulpsystemen

Motormuis

Door Motormuis

11 november 2019 3 min

Waar heb je de grootste kans dat je motor wordt gestolen?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

7 oktober 2019 2 min

Blog: Wanneer motorrijders en wielrenners elkaar helpen

Pitstop
Motormuis

Door Motormuis

13 september 2019 2 min

De slimme motor komt er aan. Goed nieuws voor motorrijder én overheid?

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

30 juli 2019 2 min

Blog: Motorrijders zijn luidruchtige, herrie makende kabaalveroorzakers. Tóch?

Motormuis
Motormuis

Door Motormuis

10 mei 2019 2 min

Weg met clichépolitiek over motorrijden

Motormuis

Door Motormuis

2 april 2019 3 min

Draagplicht beschermende motorkleding?

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

27 maart 2019 2 min

Houdbaarheidsdatum voor motorhelm

Motormuis
Verkeersdeelnemers

Door Motormuis

25 december 2018 3 min

Zwakke verkeersdeelnemers

Motormuis
Motormuis - Onderweg

Door Motormuis

7 december 2018 2 min

Gevaren op de weg

Motormuis
Torentje

Door Motormuis

29 november 2018 2 min

Motorwens

Motormuis
Binnenhof

Door Motormuis

25 november 2018 3 min

Gevaarlijke vangrails

Motormuis
Appeninhetverkeer

Door Motormuis

8 november 2018 3 min

Appen in het verkeer

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X