Ben jij net als Menno Kramer gek van motoren en wil jij jouw passie delen op Motorrijders.nl? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!
Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Menno Kramer en zijn passie voor motorrijden.

- Naam:
- Menno Kramer
- Leeftijd:
- 32
- Woonplaats:
- Apeldoorn
- Beroep:
- Politieagent
- Huidige motor:
- KTM 1190 Adventure (2014)
Hoe lang rijd je motor en wat was de aanleiding?
“Het was in de zomer van 2010 dat ik mijn motorrijbewijs haalde. Ik was toen 21 en mocht gelijk op voor mijn ‘zware motor’-rijbewijs. Ik had geen zomervakantie gepland en het geld dat ik daaraan kwijt geweest zou zijn, investeerde ik aan de lessen en examens. Zo gezegd, zo gedaan. Ik haalde hem in één keer en het is tot op de dag van vandaag mijn beste beslissing ooit!
Het was een soort van droom die uitkwam. Mijn vader reed al zijn hele leven motor en daar keek ik natuurlijk erg tegenop. Ik vond, als klein ventje, de Honda 350 Four waar hij destijds op reed al zo mooi dat ik er vaak bovenop klom! Ik weet nog hoe ik urenlang weg kon dromen met de gedachte van het oneindig onderweg zijn met een motor. Sturend door de bergen zou ik de wereld verkennen (en meiden versieren!).
Dat meiden versieren is inmiddels allang over. Mijn vrouw heb ik dan wel niet leren kennen via het motorrijden, máár ik heb haar er wel mee aangestoken! Ook zij heeft vorig jaar haar motorrijbewijs gehaald en rijdt inmiddels trots rond op haar blauwe Suzuki GSF 650 N.”

Wat is het dat je zo aantrekt in motorrijden?
“Vrijheid. Dat gevoel waar je helemaal in kan opgaan trekt mij het meeste aan in het motorrijden. Afgelopen week heb ik voor het eerste een solo-trip gedaan in Frankrijk. Niet zomaar een trip, maar een midweek lang een sectie van de Trans Euro Trail rijden. De TET is een route door heel Europa die zoveel mogelijk over onverharde wegen loopt. Erg gaaf en verschrikkelijk uitdagend.
Lees ook: De Trans Euro Trail in Nederland
Verschillende stukken waren door de regen zodanig glad geworden dat ze vrijwel onbegaanbaar waren. Op enig moment vond ik mijzelf op een steile klim, middenin de modder. Zo ver dat ik kon kijken zag ik overal modder. Voor me, achter me; ik kon geen kant op. De motorbanden vonden geen grip en ik wist dat als ik de motor zou laten omvallen ik er nooit meer weg zou komen! Op dat soort momenten kom je erachter waar je van gemaakt bent. Vloekend en tierend heb ik de motor omhoog gekregen. Ernaast lopend, 1e versnelling en glibberend omhoog! Voor mij is motorrijden en avontuur praktisch hetzelfde woord!”
Hoeveel rijd je per jaar?
“Ik rijd circa 15.000 km per jaar. Voor woon/werkverkeer pak ik de motor zo veel mogelijk, maar de echte kilometers maak ik op mijn vakanties naar het buitenland. In juni van dit jaar was ik nog samen met mijn motormaat in de Dolomieten, Italië. Dat was tot nu toe mijn verste reis.”

Waarom juist deze motor?
“Ik heb verschillende motoren mogen rijden. Een Suzuki GSX-600R, Bandit 1200, Honda Pan European, BMW K100 en nog wel meer. Mijn vorige motor was een BMW R1150GS en daar was ik gek op. Man wat kon je sturen met zo’n ding! Het enige wat ik eraan miste was een beetje extra power. Omdat ik mij meer en meer aan het richten ging op het offroad/allroadrijden, werd KTM voor mij een logische keuze.
Op de 1190 Adventure heb ik een zithouding als een koning en 150pk onder mijn bips. Deze alleskunner is perfect voor mij. Ik heb hem onlangs nog uitgerust met de Soft Panniers van Kriega waardoor hij er nog gaver uitziet en praktischer is op mijn avontuurlijke trips.
Of ik een droommotor heb die er ooit nog móet komen? Die heb ik niet per sé. Als ik even iets anders wil dan staat de Suzuki GSF 650 N van mijn vrouw er ook. Wel zou ik in de toekomst graag een lichtere offroadmotor erbij willen hebben om meer (modder)bergen te kunnen overmeesteren!”

