Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest ’21
Skip to content

Mens achter de motor

10 september 2020 3 min ... 2 Reacties

Mijn motor en ik – Frank van der Jagt

Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Motorrijders.nl is er niet alleen voor, maar ook dóór motorrijders. We delen een passie en daarom ook jouw passie! Wij nemen je mee in het verhaal van Frank en zijn passie voor motorrijden.

Naam:
Frank van der Jagt

Leeftijd:
58

Woonplaats:
Heinkenszand

Beroep:
Brandweerman

Motor:
BMW R1200GS Adventure uit 2016

Hoe lang rij je al motor?
“Al sinds mijn achttiende en eigenlijk al langer, maar dat was natuurlijk niet officieel. Ik ben opgegroeid met brommers. Toen ik een jaar of dertien was, nam ik stiekem de Mobylette van mijn moeder mee om op te crossen. Als benzine eenmaal in je bloed zit, dan raak je dat niet meer kwijt.
In die tijd verhuisden we naar Zeeland. Dagelijks moest ik op de fiets vanuit Borssele naar Goes, zo’n 25 kilometer. Vanaf het moment dat ik brommer mocht rijden, kwam er een brommer. Eerste een Puch Maxi, toen een Berini met twee handversnellingen en uiteindelijk een Zündapp CS50 luchtgekoeld.
Mijn eerste motor, samen met mijn jongere broer, was een Yamaha XT500. Daarna volgden onder meer een Yamaha XS550 en een XJ750, waarna ik ben overgestapt op BMW.”

Wat trekt je in motorrijden aan?
“Ik geniet veel intenser van dingen om me heen als ik rijdt. Wanneer je opstapt , dan valt direct de dagelijkse sores van je schouders. Motorrijden is gewoon genieten. Soms rij ik met een omweg naar huis, langs de kust of langs de Ooster- of Westerschelde. Als je motor rijdt, moet je geconcentreerder zijn op alles wat er om je heen gebeurd in het verkeer. Dat betekent ook dat je meer meekrijgt van de wereld om je heen. Dat maakt motorrijden tot een beleving voor mij.
Daarnaast kom je als motorrijder heel snel en makkelijk in contact met andere motorrijders. Iedereen is bereid om elkaar te helpen als er een keer een probleem is. Dat maakt motorrijden voor mij tot een feestje.

Zo stond ik eens in een wagon van de Eurotunnel, op weg naar Engeland, samen met nog 12 onbekende motorrijders uit 7 verschillende landen. Tijdens deze oversteek raakte ik in gesprek met hen en hadden we het over de motoren, ervaringen met de verschillende motoren, onze reisdoelen en reiservaringen. Voor we het wisten waren we al aangekomen in Folkestone en besloten daarom op de parking van het tankstation onze gesprekken voort te zetten. Hier heb ik leuke contacten aan overgehouden en adressen waar ik eventueel tijdens tochten onderdak kan krijgen.”

Hoeveel rij je per jaar?
“Grofweg tussen de 15.000 en 20.000 kilometer. Zo’n 7.000 kilometer daarvan zijn woon-werkverkeer. Mijn vrouw werkt deels in Engeland en regelmatig zoek ik haar hier op. Ik neem de snelste route die kant op en op de terugweg rij ik over de mooie Britse kronkelweggetjes door het binnenland weer terug. Elk tripje is op deze manier al snel zo’n 1.000 kilometer.

Daarnaast mag ik ook graag op de motor met vakantie. Onlangs ben ik met een van mijn dochters en enkele van haar vrienden naar Duitsland geweest. Hier hebben we een toch langs de Moezel gemaakt. En ik heb alweer plannen om met mijn beide dochters samen een vakantietrip te maken.”

Waarom juist een BMW R1200GS Adventure?
“De BMW R1200GS Adventure is voor mij de ideale mix van sportief, toer, en off road. In het bijzonder de actieradius is voor mij een doorslaggevend punt, samen met het geweldige rijcomfort. Het is een motor met een hoge ‘aanwezigheidsfactor’. Hij wordt niet snel over het hoofd gezien door het overige verkeer en dat draagt in belangrijke mate bij aan de veiligheid.

Daarnaast is de R1200GS in staat om vrijwel overal te komen en dat spreekt mij ook aan. Ik wil hem ook gaan gebruiken voor off road ritten. Zo las ik enige tijd geleden een verhaal op deze site over de Trans European Trail. Het lijkt me heel mooi om deze rit ooit eens te rijden. Daarom ga ik binnenkort een training off road rijden doen.

Het grappige is dat met de jaren de beleving verandert met het gebruik. Gaandeweg krijg je andere doelstellingen. In het verleden heb ik ook veel plezier gehad met een Yamaha XJ750. En mijn vorige machine, de BMW K1200 GT, is ook een heel fijne motor. Maar de huidige R1200GS, super.”

Ben jij gek van motoren en wil je je passie voor jouw motor delen op Motorrijders.nl? Meld je dan aan via ons aanmeldformulier!

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Corrie schreef:
    10 september 2020 om 16:58

    Erg leuk de foto, waar is dit ?

    Beantwoorden
    1. Frank van der Jagt schreef:
      16 september 2020 om 06:01

      Dit was aan het strandje bij Ritthem.. 😉

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Mens achter de motor

Door Jarno van Osch

18 april 2021 4 min

De parels van Nederland – Norton Museum

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

15 april 2021 4 min

Mijn motor en ik – Ilse van Oostenbrugge

  • Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

8 april 2021 3 min

Mijn motor en ik – Perry van Zetten

  • Mens achter de motor

Door Tom van Appeldoorn

31 maart 2021 3 min

Mijn motor en ik – Tonnie van der Haar

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

25 maart 2021 4 min

Mijn motor en ik – Jessica Kost

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

20 maart 2021 3 min

Liefde voor een spotgoedkope DDR-motorfiets – MZ

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

13 maart 2021 3 min

Mijn motor en ik – Marijke Visser

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

6 maart 2021 5 min

De motorrijdende duizendpoot – Ron Betist

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

4 maart 2021 5 min

Mijn motor en ik – Bas van der Wal

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

1 maart 2021 3 min

Motormuseum Friesland

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

1 maart 2021 5 min

Fotograaf op snelheid – Lorenzo van Aarle

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

20 februari 2021 5 min

Randy aka Ranic: “Het is jammer dat het circuit geen goedkope hobby is.”

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

13 februari 2021 5 min

Chantal Doortje: “Het Zwarte Woud heeft echt mijn hart gestolen.”

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

11 februari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Celesta Korse

  • Blijven rijden

Door Leonoor Kinkel

6 februari 2021 5 min

Samantha van Wijk: “De motorsport is een mannenwereld, maar dat was ik wel gewend”

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

30 januari 2021 4 min

Aya over motorrijden in Utah en modellenwerk voor REV’IT!

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

28 januari 2021 4 min

Mijn motor en ik – Jos Klijn

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

23 januari 2021 4 min

Het perfecte plaatje volgens Ducatilex

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

21 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Jos Wensink

  • Mens achter de motor
Rinze Kats, Mijn motor en ik

Door Frank Andringa

16 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Rinze Kats

  • Mens achter de motor

Door Leonoor Kinkel

10 januari 2021 5 min

De droommotor van Angela Sudmeijer

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

7 januari 2021 3 min

Mijn motor en ik – Chris Romeijn

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

28 december 2020 5 min

Offroad met Nikki van der Spek

  • Pitstop

Door Frank Andringa

26 december 2020 3 min

Onvoorwaardelijke liefde voor de Moto Guzzi V50 NATO

  • Pitstop

Door Leonoor Kinkel

24 december 2020 4 min

Anne en haar Transbrep

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

22 december 2020 2 min

Motorrijden met een verlamde arm: Jan Wouda (78) zit weer in het zadel

  • Pitstop

Door Bas Vis

18 december 2020 1 min

Itchy Boots – Behind the scenes

  • Pitstop

Door Frank Andringa

11 december 2020 4 min

Dwarslaesie-coureur Edwald Oude Huikink: ‘Racen geeft mijn leven zin’

  • Pitstop

Door Frank Andringa

10 december 2020 3 min

Mijn motor en ik – Mariele Preker

  • Pitstop

Door Frank Andringa

27 november 2020 3 min

Biker sisters: Liefde voor twee wielen

  • Pitstop

Door Frank Andringa

23 november 2020 3 min

Mijn motor en ik – Ben Hansen

  • Pitstop

Door Frank Andringa

8 oktober 2020 3 min

Mijn motor en ik – Jan Hebers

  • Pitstop

Door Mark Meisner

24 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van Twisk

  • Pitstop

Door Frank Andringa

17 september 2020 3 min

Mijn motor en ik – Madelaine Vos

  • Pitstop

Door Frank Andringa

3 september 2020 2 min

Mijn motor en ik – Miranda van den Brink

  • Helden
Carmen

Door Frank Andringa

13 augustus 2020 2 min

Carmen en haar Suzuki Volty

  • Pitstop

Door Mark Meisner

30 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Nathalie Christoffels

  • Mens achter de motor

Door Mark Meisner

16 juli 2020 3 min

Mijn motor en ik – Erskine Schoenmakers

  • Mens achter de motor
Zelfbouwer Bo Janssis in zijn werkplaats

Door Mark Meisner

5 juli 2020 3 min

Zelfbouwer: Bo Janssis

  • Helden

Door Frank Andringa

2 juli 2020 2 min

Mijn motor en ik – Sander Beesteheerde

  • Blijven rijden

Door Leonoor Kinkel

25 juni 2020 2 min

Mijn motor en ik – Christa Kloosman

  • Stories

Door Mark Meisner

8 mei 2020 3 min

Ibolya en haar CB

  • Mens achter de motor

Door Frank Andringa

5 april 2020 1 min

Podcast: Monteur van het menselijk lichaam

  • Pitstop

Door Frank Andringa

18 maart 2020 3 min

‘Ik hoop dat iemand mij een wheelie leert’

  • Pitstop

Door Frank Andringa

20 januari 2020 3 min

Robbert en zijn Honda Firestorm

  • Pitstop
de motorrijder

Door Frank Andringa

19 juni 2019 2 min

Mijn motor en ik – Almar Gritter

  • Pitstop
Smeerolie Jarno van Osch

Door Mark Meisner

11 juni 2019 3 min

Journalist Jarno van Osch

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina