Relax, op z’n Drents
Weet jij wat hunebedden, bluetooth en de TT met elkaar gemeen hebben? Ze komen alle drie uit Drenthe! Verrassend? Welnee, Drenthe is misschien wel de meest veelzijdige provincie van ons land. Dat is precies wat we gaan meemaken tijdens deze tocht die start bij een goed bereikbare vestiging van een bekende fastfoodketen in Hoogeveen, vlak aan de A28.
Tip voordat je start: zet je mindset op relaxed. Haast kennen ze in Drenthe niet, dat is namelijk niet goed voor je. Daarom beginnen we in alle rust aan de ruim 150 kilometer lange tocht. Maar beter zo, want naast prima wegen kent het begin ook een paar stroken met klinkers. En hoewel die nog lang niet zo heftig zijn als de kasseienstroken uit de (wieler)Ronde van Drenthe, vraagt rijden op dit soort weggetjes extra focus. Goed excuus om eens een keer extra een terrasje te pakken.
Vanuit Hoogeveen rijden we via Gijsselte, Ruinen en Ansen om het Nationaal Park Dwingelderveld. Een prachtig natuurgebied dat we na een korte stop in Dwingeloo doorkruisen. Let in Dwingeloo goed op de torenspits; dit is misschien wel de mooiste ‘siepelkerk’ van Nederland!
De kilometers door het Nationaal Park doen je vermoeden dat je ergens in de Alpen door het bos rijdt, niet qua hoogtemeters, maar de meanderende weg is een echte traktatie! Dit is zo’n plek waar je het bos echt ruikt tijdens het rijden. Warm weer? Let dan goed op bij Smalbroek, de plek waar je over een viaduct de A28 voor de tweede keer oversteekt. Onder het viaduct vind je vaak een ijscoboer!
‘Met een beetje geluk lunch je aan het tafeltje naast oud-zijspanwereldkampioen Egbert Streuer.’
Van puur natuur naar de Cathedral of Speed!
Genoeg getokkeld door de natuur? Dan is het tijd om wat gas bij te geven en de banden een beetje warm te rijden. Dat kan mooi op de slingerende wegen richting Hijken waar je – als de wind goed staat – het TT Circuit al kunt horen. We naderen Hooghalen, woonplaats van voormalig Grand Prix-coureur (en tegenwoordig ijsracer) Jasper Iwema. Maar vlak voor we het dorp binnenrijden slaan we linksaf voor een stop die in deze ronde niet mag missen: het TT Circuit Assen, de Cathedral of Speed!
Op het TT Circuit is 200 dagen per jaar iets te beleven. Grote kans dus dat er ook iets te doen is als jij hier langs gaat. Grijp je kans, rijd de paddock op en neem een kijkje bij een rijvaarheidheidstraining op het circuit of een KNMV-trainingsdag op de naastgelegen Junior Track. Je vindt hier altijd een mede-motorrijder voor een leuk gesprek en sterke verhalen.
Nadat we even gespiekt hebben op het TT Circuit gaan we op zoek naar de plek waar in 1925 de allereerste TT van start ging. In Rolde vind je de molen die iedereen herkent van de foto’s uit de ouwe doos. Toen nog met een zandpad in het tracé, tegenwoordig zijn de wegen allemaal verhard. Via oude dorpjes met prachtige boerderijen rijden we richting een bedevaartsoord voor wegrace- en bluesliefhebbers: Grolloo.
Grolloo werd tijdens de allereerste TT al doorkruist door dappere coureurs die op hoge snelheden tussen bomenrijen het uiterste uit hun machines haalden. We pakken straks richting Schoonloo een stuk van het oude tracé mee. Dat nodigt uit om (te) hard te rijden, al rijden we dan tegen de richting van het oude circuit in. Die TT-historie pakken we pas mee nadat we even zijn binnengestapt bij Café Hofsteenge, tegenover het borstbeeld van blueslegende Harry Muskee. Met een beetje geluk lunch je hier aan het tafeltje naast oud-zijspanwereldkampioen Egbert Streuer.
Nadat we toch weer te lang blijven hangen in Grolloo rijden we door een heerlijk rustig deel van Drenthe, waar tijd niet lijkt te bestaan. Je treft hier veel natuur, weinig verkeer, maar uitstekende wegen die je langzaam maar zeker terugvoeren naar Hoogeveen. Tijdens dit deel van de route denk je in alle ontspanning terug aan de prachtige plekken die je vandaag hebt gezien. Het geluid van je motor maakt in je helm plaats voor het gezang van vogels en de geur van het jaargetijde. Te snel ben je dan weer terug in Hoogeveen en komt er een eind aan een heerlijke dag ontspannen motorrijden. Eén ding scheelt: het besef dat dit eindpunt ook weer het beginpunt is voor mooie volgende ritten. Doe wat je niet laten kunt!