Startpunt

Buitendijk 26, 's Hertogenbosch, Netherlands

Eindpunt

Philitelaan, Eindhoven, Netherlands

Er is iets moois aan de gang in ’s-Hertogenbosch en omstreken. Monumentale panden uit de hoogtijdagen van de Brabantse industrie bruisen weer van eigentijds ondernemerschap. Motorrijders.nl reeg een aantal fijne spots aan elkaar tot een relaxte zomeravondrit: de Industrie Iconen Route.

Het startpunt voor deze route is een uniek café op een oud fabrieksterrein aan de Tramkade in ’s-Hertogenbosch. Honderd jaar lang is hier gezwoegd om veevoer te fabriceren en te verschepen. Enorme silo’s, nu kunstig gedecoreerd met graffiti, een havenkraan op de kade en talloze oude fabrieksmachines en -leidingen zetten je terug in de tijd, terwijl jij ondertussen geniet van een hippe latte macchiato op het terras van dit Koudijs Kafé – vernoemd naar de fabriek die hier ooit stond. Met een beetje koele wind vanaf de Dieze, waar ooit de vrachtschepen af en aan voeren. Overigens: de achterbuurman van de voormalige fabriek is een andere fabriek – nu cultureel centrum met restaurant, bioscoop en podia: de oude koekjesfabriek van Verkade.

Hippieachtig Brabant

De hippieachtige, lekker rommelige en ongeorganiseerde sfeer die zo’n locatie oproept, past perfect bij motorrijden en het gevoel dat je als motorrijder wilt: ongedwongen, anders dan anders, onconventioneel. Maar natuurlijk mogen op een route de bochtige binnenweggetjes, de mooie panorama’s, de boerderijen, bijzondere gebouwen en kleine dorpjes niet ontbreken. Eens? Mooi dan. Want ook op deze rit zul je ze in overvloed tegenkomen.

Warm-up koffie

Na de warm-up koffie vertrek je in noordoostelijke richting, waarbij je je even door een saai industrieterrein heen moet bijten. Het is de bijwerking van deze route: start-, midden- en eindpunt liggen in de omgeving van nieuw industriegebied of midden in een stad. Verkeerslichten, stadse drukte, saaie woonwijken en een industriegebied vormen hierdoor onvermijdelijke ingrediënten, maar voegen ook iets toe: na het zuur komt het zoet.

Kinderkopjes

Dit laatste gebeurt al snel: na een minuutje of vijf rijd je onder de A59 door en voel je direct de rust van een landelijke omgeving. Kinderkopjes, beetje terug naar vroeger en een paar flinke drempels om je nog even te temperen en die je de tijd te geven om te wennen aan deze verandering van sfeer en omgeving. Daarna opent zich het Brabantse polderlandschap, met aan de rechterhand de dijk langs de Maas en meteen al een van de eerste lieflijke dorpjes – Bokhoven – dat weer net zo snel is verdwenen als dat het er was.

‘Het gevoel dat veel motorrijders zoeken: beetje anders dan anders.’

Vestingstad Heusden is een tussenstop meer dan waard. Even rondwandelen en de sfeer ademen van een nederzetting die voor het eerst al in het jaar 722 in de boeken opduikt. Met je motorpak aan voel je je bijna een ridder die nog ronddwaalt op de stukken vestingmuur. Vergeet vooral niet even een koffie te doen in eetcafé Havenzicht. Vooral vanwege het lieflijke … juist ja, zicht op de binnenhaven.

Bizar mooi

Strek je liever de benen in een uniek natuurgebied, dan zijn de verderop gelegen Drunense Duinen een aanrader: een bizar mooi en in deze contreien bijna vervreemdend zandverstuivingsgebied. Alsof je door een duinlandschap aan de kust loopt, maar dan midden in de binnenlanden van Noord-Brabant. Zo bijzonder dat het is uitgeroepen tot een van de nationale parken van Nederland.

Groen en prachtig

Doortokkelend richting Tilburg rollen we enige tijd later Udenhout binnen. Via de Groenstraat, die zijn naam zeker eer aan doet. De smalle rijbaan is omzoomd met links en rechts bomen, groen en prachtige huizen. Zo’n straatje waar je later als je groot bent heel graag zou willen wonen. Hoe anders is het als we daarna Tilburg binnenrijden. Hier is hoogbouw het visitekaartje. Behalve – niet geheel toevallig – ons tussenpunt op deze route: de Tilburgse Spoorzone. Oude werkplaatsen van de NS fungeren hier als werk- en uitgaansgebied en ademen net zoals ’s ochtends in ’s-Hertogenbosch een sfeer van vrijheid en creativiteit. Theater, cafés, eetgelegenheden en een overdekte markt brengen gezellige bedrijvigheid en een goed gevulde maag voor het vervolg van de route.

Goddelijke trappist

Met de lunch achter de kiezen trappen we ’m weer aan en bereiken we stoplichtsprintend het volgende buitengebied. Een van de eerste ‘wat is dit nu weer’-punten blijkt de Abdij van Koningshoeve te zijn. Hier brouwen de broeders als sinds 1884 een goddelijke trappist, La Trappe. In de naastgelegen uitspanning kun je het hemelse vocht proeven. Een alcoholvrije versie zit er niet bij, maar de tanktas of koffers zijn geduldig – een paar flesjes mee voor thuis is net zo lekker.

Brabants landschap

Onderweg naar Eindhoven trekt vooral het klassieke Brabantse landschap aan je voorbij. De moeilijkheidsgraad is niet hoog, maar de landelijke wegen hebben geregeld lekkere S-vormen. Sturen is dan even heerlijk werken. Let hier vooral op de kleine weggetjes van rechts en de erf-uitritten. Neem het zekere voor het onzekere en matig je tempo in de buurt van boerderijen. Al was het maar vanwege de loslopende erfhonden die soms vrolijk blaffend met je mee rennen.

Sssst: stiltegebied!

Vind je het hier al stil en rustig, afgezien vanaf en toe een ratelende boerentractor? Net voor Oostelbeers rijd je door een prachtig stukje natuur en een heus stiltegebied. Houd je decibellen hier in de gaten, net zoals je snelheid, want je bent hier als motorrijder ‘te gast in een fietsgebied’. Het laatste stuk voor Eindhoven vliegen de vliegtuigen je om de oren omdat je bij vliegveld Eindhoven rijdt. Mooi moment om even te mijmeren over verre trips. Liefst natuurlijk op de motor.

In Eindhoven rij je langzaamaan de natuur weer uit, de stad weer in. Ben je PSV-fan? Let dan aan de rechterkant op: daar ligt de Herdgang, het trainingsveld van de PSV-selectie. Wie weet heb je geluk en kun je de spelers aan het werk zien. Heb jij andere clubvoorkeuren, dan gas je in een paar minuten door naar het eindpunt: Strijp-S, een locatie vol kantoor- en fabrieksgebouwen en open vlaktes die architectonisch een beetje communistisch aandoet. Waar de mensen van Philips ooit werkten aan revolutionaire producten, zoemt het nu van creativiteit en bourgondische gezelligheid. Een sfeervol eindpunt om nog even na te genieten van een relaxte rit, met een biertje in het Ketelhuis, een hapje in Radio Royaal of gewoon de benen gestrekt op het terras van een van de andere schitterende horecagelegenheden. Geniet ervan!

Uitgelichte stopplekken

Tilburgse Spoorzone

Opvallende aanwezige op het terrein van de Tilburgse Spoorzone is eetbar De Wagon. Hier zit je in of naast een treinstel uit 1930 en geniet je van creatieve gerechten. Ontsporen noemen ze het zelf, bijvoorbeeld door een boterham met ham, hazelnootboter, mosterddressing, appel en sla als lunchgerecht. Iets verderop nog een broodjeszaak voor de hongerige […]

Ketelhuis

In 1916 bouwde Anton Philips op Strijp-S een glasfabriek om niet meer afhankelijk te zijn van toeleveranciers. Later volgden er meer fabrieken en het beroemde NatLab, het natuurkundig laboratorium waar talloze uitvindingen zijn gedaan. Nu is het een gebied waar werken, onderwijs, wonen en uitgaan samenkomen en cultuur de boventoon voert. Met de bijbehorende losse […]

Reviews over Industriële Iconen in Noord-Brabant

0 reviews