Met de motor op rondreis door Nederland. Dan heb je alles wel snel gezien, toch? Nou, echt niet! Maarten de Baas zocht samen met zijn Kawasaki Versys 1000 tijdens deze 7-daagse reis letterlijk de grens op en reed een rondje Nederland.
Zelf deze route rijden? Download dan hier de GPX-bestanden.
Dag 1. Noordwijk – Leeuwarden
De eerste dag begint mooi op tijd onderaan de vuurtoren in Noordwijk en gaat naar het noorden. Na heerlijk sturen langs de kust van Noord-Holland bereik ik Den Helder. Texel lonkt, maar ik buig af naar het zuiden, richting de Afsluitdijk. Maar gas geven is er even niet bij. Bij de Stevinsluizen begint juist het rode licht te branden en dalen de slagbomen. Naast me staat een motorrijder. Natuurlijk is het tijd voor een praatje. Maar dan kunnen we weer verder. Lekker toeren met cruise control.
Vanaf de Afsluitbrug gaat het naar Harlingen. Hier heb ik een bonusrit ingepland in de vorm van de Elfstedentocht. Het is een mooi vlak landschap waar ik af en toe tegen de wind in moet hangen. Mijn gedachten dwalen af naar de helden die ooit in barre winterse tijden deze route in snerpende wind en sneeuwstormen op de schaats aflegden. In de middag tik ik 4 van de 11 steden aan. Ook Bartlehiem ligt op de route, maar helaas tref ik er geen stempelpost aan. Aan het eind van de middag stap ik in Leeuwarden, hoofdstad van Friesland, af.
Dag 2. Leeuwarden – Pieterburen
De Kawa gromt van plezier als ik met hem de helling van de parkeergarage op rij. Hij heeft er zin in. Maar eerst even de haverbak volgooien zodat de 118 paarden weer heerlijk kunnen galopperen. Vandaag staan de overige 7 steden van de Elfstedentocht op het programma. Het is schitterend weer en de stempeltjes stromen binnen. In de buurt van Skarl denk ik even dat ik in Benidorm ben beland. Horden senioren komen fluitend op hun e-bikes aangefietst.
Als ik alle 11 steden heb aangedaan, zoek ik de grens weer op langs de Waddenzeekust. Ter hoogte van Sexbierum leg ik mijn lijf in de zon op de zeedijk even te rusten. Als ik de weg langs kust vervolg waan ik mij ineens weer in Schotland. Schapen op en naast de weg. En ze grazen er tevreden op los.
Even voorbij Lauwersoog bereik ik mijn onderkomen voor komende nacht. Na een frisse douche begeef ik mij naar het restaurant. Daar word ik verwelkomd met een glaasjes wadwater. Geen idee wat het is, maar ik weet nu wel waarom die zeehondjes altijd zo blij kijken.
Dag 3. Pieterburen – Ootmarsum
De tocht gaat verder door het uiterste noorden van het land. Om me heen veel schapen. Ik blijf het bijzondere beesten vinden. En ik waardeer hun inspanningen om de dijken in goede conditie te houden. Bij het doorkruisen van Fiemel, de plaatsnamen die ik tegenkom blijven mij verbazen, zie ik dat de Duitsers hun batterij in 1945 hebben laten liggen. Slordig.
Ineens zie ik akkervelden die worden omzoomd worden door de meest prachtige bloemen. De insecten en vlinders hebben het er maar druk mee om van bloem naar bloem te vliegen. En daarna valt mijn oog op ‘De schierste ploatsnoam’. In gedachten vermoed ik dat gisteren de laatste inwoner is opgegeten. Snel geef ik weer een dot gas en verlaat ik Hongerige Wolf.
Na een kop koffie zie ik ergens een geslotenverklaring. Behalve voor fietsers. Nou, ik rij ook op een fiets en volgens goed gebruik in een niet nader te noemen club, rij ik vrolijk verder. Bij de vesting van Bourtange besluit ik op een mooi gelegen bankje mijn lunch te nuttigen. Na Emmer-Compascuum gaat de lol er snel vanaf. De wethouder van openbare werken heeft vast een hekel aan motorrijders. Een 6 kilometer lange weg volgt van klinkertjes die ergens in het midden van de vorige eeuw voor het laatst onderhoud hebben gehad. En daarna blijken mijn vrienden hun camera in Zwartemeer te hebben neergezet. Mijn kinderen weten wat dat voor hen betekent. Korter douchen! Maar eens kijken wie er eerder thuis aankomt. Ik of de fanmail van het CJIB.
Bij een sluisje over de grensrivier wandel ik even Duitsland in. De sluis blijkt ook sterk genoeg om een motor de oversteek te laten maken. Een Duits gekentekende Honda Deauville NT700V volgt mijn voorbeeld.
Dag 4. Ootmarsum – Mook
Na het opstarten van de TomTom verschijnt er een rood scherm met een waarschuwing. Nou ja, we zien wel en ik druk op Ga door. Daarna verschijnt een melding dat de route eindigt met een tussenpunt en de vraag of van het laatste punt het eindpunt gemaakt moet worden. Mijn wenkbrauwen gaan iets omhoog. Ik vind het goed en zie dat de route eerder eindigt dan het eindpunt dat ik voor ogen heb. Maar oké, misschien iets voor later vandaag. Eerst maar eens een stukje rijden.
Daar doemt ineens een mul zandpad op. Daar was die melding in het rood dus voor. Ik besluit de gok niet te wagen. Ik heb al uren niemand gezien en stel dat het rubber bovenkomt. Heeft mijn telefoon hier dan wel bereik om contact te leggen met de buitenwereld? Zo maar een paar gedachten die in Schotland op zijn plaats zouden zijn. Toch rij ik een stukje om.
Onderweg ben ik in gedachten bezig met de vraag waarom de route niet compleet is? En ineens gaat het licht aan. De route is vast meer dan 100 punten en dat is het maximum voor mijn TomTom.
Was het landschap in Friesland en Groningen vooral vlak met weidse uitzichten, vanmorgen gaat de route voornamelijk door bossen en over door bomen beschutte wegen. Dus veel schaduw en dat is best lekker. Maar door het vele bochtenwerk ben ik mijn richtingsgevoel een beetje kwijt. Daarom schakel ik Google in om te zien waar ik ben. Een flink stuk links van Kazachstan. Ik zit dus goed.
Een nadeel van langs de grens rijden is dat je er weinig horeca tegenkomt. Na 3 uur sturen kan ik mijn geluk niet op als ik op een pannenkoekenrestaurantje stuit. Dat vraagt dus eerst om de nodige koffie. En daarna om een tosti met een koude cola.
Via Dinxperlo gaat het naar Lobith. Even kijken wat daar ons land binnenkomt. Het is de Rijn. Met een pontje steek ik over. De laatste kilometers van vandaag gaan over een nog door niemand ontdekte slingerende dijk. Dus nog even gas op die lolly. Als een tevreden mens bereik ik daarna mijn eindbestemming.
Dag 5. Mook – Maastricht
Vlak na Mook alweer een zandpad op de route. Nou, vandaag moet mijn Kawa er echt aan geloven. In de middeleeuwen hadden ze niet anders dan zandpaden, dus jaag ik mijn 118 paarden over het pad. Een grote stofwolk dwarrelt achter ons op.
De weg van Bergen naar Hamert is het noemen waard. 20 km slingeren op hogere snelheid. Het lijkt het Zwarte Woud wel. Ineens doemt de Abdijhof Trappisten op. Ik duik in de ho-ijzers want ik heb wel trek in een bakkie met Limburgse vlaai. Het is alsof een engeltje over je tong piest. Met de zegeningen van de monniken vervolg ik mijn weg richting het zuiden.
Tijdens een volgend rust- en genietmoment besluit ik vanaf hier de smokkelroute naar het drielandenpunt in Vaals te nemen. In 41 minuten jaag ik de Kawa op hoge snelheid, naar het hoogste punt van Nederland en een echt drielandenpunt. Het is er rustig. Tijd voor een foto en dan door naar mijn eindbestemming vandaag.
Ik mag graag door de bergen rijden. Hoe smaller en hoger de bergweg, hoe groter het genot. De weg van Vaals naar Mesch, de meest zuidelijke doorgaande weg van Nederland, lijkt wel afgekeken van Alpen-routes. Sluipdoor kruipdoor, omhoog omlaag en een flink aantal echte torenti’s. Dan bereik ik het eindpunt van de rit in Maastricht, bij Buitenplaats Vaeshartelt. In een ver verleden eigendom van koning Willem II.
Dag 6. Maastricht – Roosendaal
De route gaat weer naar het noorden en dan linksaf door Brabant. Bij een korenveld dwalen mijn gedachten even af naar Frankrijk. Daar kun je ook van die velden tegenkomen die tot de horizon reiken.
De route van Stamprooy naar Luyksgestel is niet mooi. Ik kan er niets anders van maken. In tegenstelling tot het grootste gedeelte van de grenswegen die ik heb gereden is het hier druk. Alles en iedereen woont en werkt hier aan die laatste weg langs de Nederlandse grens.
Ik verlaat Brabant om door België de kortste weg naar Baarle-Nassau / Baarle-Hertog te nemen. Dit zijn kleine Belgische exclaves in Nederland. Het is niet heel bijzonder en voor je het weet is het weer voorbij. In tussen is de buitentemperatuur opgelopen tot 41 graden. Ik besluit via de snelste route naar mijn eindbestemming te rijden. Bij het opdraaien van de A16 duik ik gelijk een file in. En dat is de tweede déjà vu vandaag aan Frankrijk. Zwarte vrijdag! Behendig laveer ik de brede Kawa door de file.
Dag 7. Roosendaal – Noordwijk
In het laatste stukje van Brabant, de Wouwse plantage, tref ik weer een zandpad. Ik denk terug aan dat zandpad van een paar dagen dat volledig hard was. Zo ziet dit pad er in het begin ook uit. Maar dat verandert. Een vol beladen Versys 1000 op Michelin Road 5 banden voelt zich daar niet thuis. Met af en toe dichtgeknepen billen vraag ik we af waarom ik hier aan begonnen ben. Halen we toch ongeschonden de eindstreep? Off road rijden is niet mijn ding.
Gelukkig red ik het. Daarna is een stuk van de A58 voor mij de grensweg om in Zeeland te komen. In een rustig tempo doorkruis ik het vlakke Zeeuwse land. In de buurt van Westkapelle heb ik trek in koffie en waarschijnlijk het laatste stukje appeltaart van deze reis. Via Neeltje Jans gaat het verder naar Port Zelande. Bizar hoe druk het hier is. Veel kitesurfers maken dankbaar gebruik van de harde wind.
De wegen in Zeeland zijn van het N-type. En dat rijdt best lekker door tot een paar boten de slagbomen doen neerdalen. In de buurt van Rotterdam gaat het even echt regenen en kan Goretex laten zien waar het voor gemaakt is. Zelf blijf ik heerlijk droog. Via Hoek van Holland rijd ik richting het eindpunt.
Eindpunt
Na 7 dagen en 1.800 kilometer bereik ik de plek waar deze mooie reis begon. De zon lacht me als afsluiter nog even toe. Het was een mooie en bijzondere motorvakantie. Een rondreis door als maar veranderende Nederland zo dicht mogelijk tegen de grens aan.
Heb deze route vanuit limburg gereden i.v.m. corona destijds omdat je niet naar het buitenland mocht reizen.
Eerst was ik was skeptisch rondje nederland.
Maar het is een aanrader heb er geen spijt van dat ik deze routes heb gereden. Je komt op plaatsen waar je niet aan denk om Er heen of er langs te rijden. Het was een super week en een aanrader om deze route eens te rijden.
Ik vertrek vandaag! Zeer benieuwd!
Hoi,
Ik heb de .gpx bestanden gedownload en wil ze in Kurviger zetten.
Als ik dat doe zie ik alleen een overlay en ik kan niet starten met navigeren.
Is er een oplossing voor?
Of moet ik echt zelf de hele route gaan voorzien van waypoints? 🙁
(wat een dag gaat duren)
Groet,
Quint
Hoi Quint,
Ik heb je even een mailtje gestuurd, maar in het kort (of voor iemand met hetzelfde probleem): Kurviger werkt het beste door ieder deel los in te laden, niet direct allemaal in één keer. Als je daarbij dan ook nog aangeeft dat je het maximale aantal van 200 waypoints wil gebruiken, maakt de app een route die een heel eind lijkt op degene die wij als track beschikbaar hebben gesteld.
Superleuk idee , ik heb ze gedownload en verbouwd naar eigen smaak. De planning wordt gemaakt.
Interessant om te rijden voor de IBA 1000mile challenge. Ga het zeker overwegen in 2023.
Ga m zeker rijden 👍
Beste mensen,
ik zou graag het rondje Nederland dit voorjaar ook willen gaan rijden met mijn Versys 1000 in 7 tot max 10 dagen te vertrekken vanuit den Bosch/Eindhoven. Alleen zou ik dat graag met 1 tot max 3 motorijders meer willen doen. Ik ben eind vorig jaar 65 geworden en gestopt met werken. IEMAND INTERESSE OM MEE TE GAAN ? Graag je reactie !
Zeeuws Vlaanderen is ook Nederland en nog mooi ook tot aan he zwin had je moeten rijden…
maar als je geen lid bent van de myroute app kan je de gpx- bestanden niet downloaden? Kan iemand mij ze toesturen?
Hi Marijke,
De link bovenin het artikel is aangepast naar een ZIP-bestand zodat je alle routes in één keer kunt downloaden. Heel veel plezier met deze route!
Cheers,
Mark
Ik vind het leuk om jullie reacties op mijn grensavontuur te lezen. En om te zien dat deze reis ook jullie kan inspireren!
Groeten Maarten.
Hoi Frank,
Ziet er goed uit!
Wij willen de route aankomende week ook gaan rijden. Ik ben benieuwd in welke hotels/b&b’s je overnacht hebt. Zou je die kunnen delen? (Mag ook via de mail)
Alvast bedankt! 😄 Groet, Merel
Hallo Merel, als je de routes opent zie je het begin en eindpunt met de naam en het adres van mijn overnachtingsplaats. Veel plezier!
Groeten Maarten.
Geweldig stuk gereden vanaf Pieterburen naar Ootmarsum. Vooral bijzonder dat ik na heel wat tochten door Groningen en Drenthe toch nog veel vele nieuwe plekken en plaatsnamen leer kennen. Super! Morgen verder met de volgende etappe. Nog even benieuwd waar dat zandpad precies zit, kun je dat aangeven? Heb er niet echt de motor voor. 😀. Groet Nadia!
Hallo Nadia, in mijn herinnering heb ik de zandpaden uit de hier gedeelde routes gehaald. Veel plezier!
Groeten Maarten.
Hallo Maarten/Frank, zijn er GPS bestanden van deze route ?
Helemaal bovenaan het artikel staat een linkje naar de bestanden Rob!
Net boven Dag 1.
Deze tocht lijkt mij een geweldige onderneming, ik moest hard lachen toen jij de slechte klinkerweg tussen Emmercompascum en Zwartemeer omschreef, bij wielrenners bekent als de HEL
dag, hebben jullie ook de overnachtingsplekken ergens ter beschikking? Ik kom uit Vlaanderen en zou deze 1800 km willen rijden tussen 18 juli en 27 juli te vertrekken regio Zeeland. Indien er nog gegadigden zijn om samen te rijden graag. Goede groet Danny BMW 1250 GSA
Hoi Danny,
heb je inmiddels al de route gereden of zou je hem nog een keer willen tijden ?
Zie mijn oproep onderaan al deze andere reacties !
Groet Paulus
Vijf etappes van deze toer gereden. Echt leuk en ik ga zeker een keer de resterende etappes vol maken.
Leuk om te lezen Cor.
Veel plezier nog!
Groeten Maarten.
Leuk. Ik heb voor dit jaar ook een Rondje Randje Nederland gepland. Voor wordt dat een rit van zo’n 2100 km. Ik pak dan wel Zeeuws Vlaanderen mee en een rondje langs het IJsselmeer.
De route kan ik delen via MRA voor de liefhebbers.
Via welke app kan ik deze geweldige route downloaden?
Ik heb zelf Calimoto(gratis editie)
Alleen hier lukt het niet mee.
Groet,
Hoi Pepijn,
Via de link bovenaan het artikel kun je een zip-bestand vinden met de routes. Ik ben niet bekend met Calimoto dus ik weet niet of het werkt, maar de gpxbestanden zijn in ieder geval door alle navigatiesystemen te gebruiken. Wellicht is het makkelijker als je even via je PC of laptop de bestanden downloadt en dan overzet naar je telefoon? Laat even weten of dat werkt!
@Tom, het is gelukt!! Thanks
Vorig jaar september deze trip gedaan. Fantastisch!! Bij die mulle zandweg (track Ootmarsum-Mook) het “”fietspaadje”” met ongeveer de breedte van de achterband. Kost wel ff moeite om de zware Pan European vanuit het “”strandzand”” daarop te krijgen, Geslotenverklaring voor Bourtange, haha, waar een fiets kan komen, kun je er op de motor ook wel door.
Ga deze tocht een keer doen in tegenover gestelde richting.
Mijn vrouw noemt je lachend een grensgeval????????????
hoe kom je in wouwseplantage nou op een zand pad?
super mooie trip gedaan hoor
U bent welkom voor een kop koffie of andere versnapering op de dijk van Drieborg Groningen!
Beleefd aanbevolen: Noorderlicht
Vandaag begonnen met de route Mook-Maastricht. #Prachtig