Wat willen we rijden? Het liefst zo veel mogelijk bergpassen! Hoelang hebben we de tijd? Anderhalve week! Een rondje van ongeveer 3500 km door Nederland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, Luxemburg en weer terug naar Nederland.
“Is dat wat?”, vraag ik aan m’n vriend. “Ja, klinkt goed!”, krijg ik te horen. Ik begin direct met een route te maken in TomTom MyDrive. Mijn vriend kijkt daarna nog even naar de route, knikt goedkeurend en dan is het wachten tot de dag van vertrek.
Fast forward naar een paar weken later. We zijn er klaar voor. We pakken de snelweg naar Luneville in Frankrijk. Daarvandaan rijden we verder naar Zwitserland met helaas veel stortbuien. We beseffen ons dat we onze paspoorten vergeten zijn, SHIT! Gelukkig komen we zonder problemen binnen. De eerste pas die we rijden is de Brunigpas, gevolgd door de Grimselpas en de Furkapas. Wat een uitzichten! Zelfs met slecht weer is het hier schitterend! Spannend wel, om de mist in te duiken op smalle weggetjes op zo’n 2400 meter hoogte. Gelukkig klaart het wat op. Tijdens de lunch kijken we op Booking waar we ‘s avonds willen slapen. Per dag zien we wel waar we uitkomen.
We worden wakker in een knus skihotel midden in de bergen en vervolgen onze weg mét zon over weer een aantal prachtige passen: de Furkapas weer terug, de oude Gotthardpas (Tremola Road) en de San Bernardinopas. Ook nu vinden we weer een onwijs gezellige slaapplek. Bovenop een berg in Tschappina, genaamd Gasthaus Alpina.

Stelvio
Op de vierde dag wilden we eigenlijk vanaf de San Bernardinopas doorrijden via Noord-Oostenrijk naar het begin van de Duitse Alpen, om daar onze reis te vervolgen via Duitsland en Luxemburg. Omdat we al zo dicht bij Italië zijn, besluiten we via de Albullapas en Ofenpass naar de bekende Stelviopas te rijden. Daarbij passeren we het toeristische skidorp Livigno. Eens kijken waarom iedereen nou zo laaiend over die Stelvio is. Ja het is een prachtige pas, met een verschrikkelijk mooi uitzicht bovenop als je er een plekje kunt bemachtigen. Technisch is hij wat uitdagender dan andere passen, maar hij staat bij ons zeker niet op één.
Bocht na bocht, bergpas na bergpas. Dit is echt vakantie! Op dag vijf rijden we door naar Duitsland en eindigen in Bad Tölz. Onderweg denken we, terwijl we de bergen zien verdwijnen: “Gaan we echt nog zoveel dagen rijden door Duitsland? Of keren we om?”
Na een nachtje slapen hebben we een besluit gemaakt. We rijden naar het zuiden en starten de dag met een snel gemaakte kronkelroute richting Dolomieten. Via de Gardenapas en de Pordoipas toeren we naar ons hotel voor die nacht. Wederom ontwaken met uitzicht op een mooi stukje berg. Dit worden we nooit zat! Via TomTom Roadtrips hebben we de Grote Dolomieten route gevonden. Tijdens de lunch wijst een local ons op twee mooie passen: Fedaia en Giau. We wijken af van onze eerder gemaakte route en zien onder andere een gletsjer en besneeuwde bergtoppen. Het plan was om deze dag te eindigen ergens in Bolzano in Italië, maar we trekken hem door met nog een paar uur snelweg (en regen…) richting Como. Dan hebben we dat stuk maar vast gehad!
Klik naar rechts voor meer foto’s
Platte achterband
Helaas begint de volgende morgen niet goed. Bij het wegrijden uit de garage van het hotel rolt de Multistrada niet zo gemakkelijk als zou horen. Achterband plat! En nu? De hoteleigenaar wijst ons op een autogarage waar ze in ieder geval een prop kunnen plaatsen. Voor de Italianen is het ook vakantie en alle motorzaken in de buurt zijn daardoor gesloten. We rijden langs het Comomeer omhoog en bellen tijdens de lunch nog wat rond. In Lugano (Zwitserland) zit gelukkig een éénmanszaak, Perrone Moto, die ons kan helpen aan een nieuwe (met express-levering bestelde) achterband. Plannen omgooien, weer terug langs het Comomeer en op naar Zwitserland. Wat is het toch fijn om niks gepland te hebben, per dag bekijk je gewoon waar je uitkomt!
De monteur heeft een knusse (lees kleine) werkruimte waar de Multistrada mét bepakking al snel te groot aan voelt. Maar wat een topservice en een uur later rijden we glimlachend weer weg. Deze man heeft onze vakantie gered! Via de Malojapas komen we bij het Silvaplana meer met super helder bergwater. Wat een plaatje. Om de dag nóg beter te maken, rijden we via de Juliërpas en de Flüelapas door naar Lavin in Zwitserland waar we overnachten.

Naar huis
De planning was om in drie dagen naar huis te rijden, maar ook dit verloopt iets anders. We vertrekken die ochtend rond half tien met regen en veel mist, en dat blijft zo tot we in Bregenz (Oostenrijk) aankomen. “Rijden we door?”, vragen we aan elkaar. “Zo is er ook niks aan, die bergen zijn toch al bijna uit het zicht.” Op de TomTom kiezen we voor de rit naar huis en we spreken af een hotel te pakken als we het zat zijn. Maar dat gebeurt niet. Om 02:15 uur komen we thuis aan. Moe maar voldaan parkeren we na deze terugrit van 1000 km de motoren in de garage. Wat een vakantie! Zoveel práchtige natuur en wat zijn we blij dat we hebben besloten om onze route op het laatste moment om te gooien. In 10 dagen hebben we ruim 4000km op de teller gezet. Zo gaan we het de volgende keer weer doen!
Routeinfo:
We hebben van Leonoor de ruwe routes gekregen. Precies kloppen ze niet meer ivm het op de bonnefooi aanpassen van de routes maar het geeft goede indicatie! Je vind de routes hier inclusief wat notities.

Meer verhalen lees je in het lifestyle magazine GRIP
Meer reisverhalen vind je in GRIP; het ledenblad van de KNMV. Leden krijgen dit blad vol inspiratie, tips en acties 4 keer per jaar. Check alle voordelen van het lidmaatschap op KNMV.nl en join the club!
top verhaal van een top tour!!
Hey Leonoor, wat een ge-wel-dig mooi verhaal. Jaloersmakend?. En wat hebben jullie een enorm uithoudingsvermogen, petje af.
Ik vind de bergen ook altijd fantastisch om te rijden. En de Gotthardpas met die kleine klinkertjes moet ik écht ook nog eens doen.
MBedankt dat je dit hebt gedeeld.
Tot ziens en hartelijke motorgroet,
Leon, Zwolle
Wat n mooie reis.
Geniet alleen al van het lezen.
Super tof …??
Geweldige reis gehad zo te zien.
Top
Wat een mooi en inspirerend verhaal.. ik ben nu mn reis aan het voorbereiden op en naar naar Venetië.. ‘k Neem je hotspots mee..
Thanx! Wendy 🙂
Gaaf Wendy, heel veel voorpret vast en een goede reis tzt!
Hoi Leonorr,
Wat een mooie foto’s en leuk verhaal.
Als de Stelviopas niet jullie mooiste rit was ben ik wel benieuwend welke pas of passen wel boven aan jullie lijstje staan.
Ha Anja!
Hieronder een aantal passen die ons meer zijn bijgebleven (bijzonder landschap, wegdek, bochtenwerk en algehele omgeving) .
Zwitserland: Fluelapas, oude Gotthard pas (Tremola Road), Malojapas (+ Silvaplanameer)
Italië: Gardenapas, Pordoipas, Fedaiapas, Giaupas
Groeten!
Hallo Leonoor, proficiat voor als dame deze uitdaging te doen op de moto, als
man ben ik jaloers om deze ook te willen uitproberen, gezien ik veel motorvrienden heb is er geen enkel dit te willen doen, met mijn vriendin zeker niet deze gewoon schrik op motor plaats te nemen.
Nogmaals TOP prestatie met mooi verhaal en foto’s, Vgt Frank uit Belgie
Is deze route te downloaden ??, ik zou hem graag willen hebben om deze zomer te rijden. Bij voorbaat dank.
Hi Henk, ze zijn toevoegt onderaan het artikel!
Ja, idd ik zou die route ook graag downloaden. Is dat mogelijk? Thnx,Jaap
Hi Jaap, ze zijn toevoegt onderaan het artikel!
Hoi Hoi Week 30 ga ik met mijn zoon achterop een heel groot gedeelte van je route rijden super ik heb er zin in . Waarschijnlijk ben ik (krijgen wij) net zo liefde voor de alpen als jullie Top !!!
Ben & Matz