Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Reisverhalen

16 april 2021 5 min ... 12 Reacties

De Elfstedentocht per motor

Door Peter Aansorgh

...
TwitterFacebookE-mail

We schrijven het jaar 1890. Na de winter van 1838 was het niet meer zo koud geweest. Alle kanalen, vaarten en sloten waren compleet dichtgevroren. De 25-jarige Pim Milier bond zijn schaatsen onder en maakte een indrukwekkende tour langs de 11 steden van Friesland. Een tour, die legendarisch zou worden...

Als het weer het toelaat… Dat is zowel de Achilleshiel van als de reden voor de legendarische Elfstedentocht. Deze “tocht der tochten” werd in 1909 voor het eerst als officieel sportevenement gehouden, met slechts 23 deelnemers. Sindsdien is de tocht nog maar 15 keer gereden, omdat het zelden koud genoeg is om de 200 km lange route van een ijslaag te voorzien, die dik genoeg is.

Maar als het zo koud is, kunnen de omstandigheden ook bar en boos zijn. In 1940 haalde slechts 4% van de 3404 deelnemers de finish, in 1963 slaagde maar 1% van de 9862 schaatsers erin Leeuwarden weer te bereiken. Als je de tocht wint, ben je een legende.

Toeschouwers en journalisten komen dan van overal ter wereld naar Friesland om erbij te zijn en verslag te doen van dit festijn. Maar die kans doet zich zelden voor, want het klimaat verandert. Het wordt warmer. De kans dat de tocht ooit nog doorgaat (“it giet oan”) is minimaal. Dat gebeurde het laatst in 1997, toen 16.738 deelnemers op de “Bonkevaart” bij Leeuwarden aan de start kwamen.

Het grote aantal deelnemers en het nog groter aantal toeschouwers dat zich op het ijs begaf zorgde voor gevaarlijke situaties. En aangezien mensen die ongelukken veroorzaken tegenwoordig de organisatie van een evenement aanklagen voor de gevolgen van hun eigen onbenulligheid is de juridische aansprakelijkheid ook dat een factor die ervoor zal zorgen dat de Elfstedentocht nooit meer zal worden verreden. Althans, niet op de schaats…

Ljouwert

Het leven wordt een stuk gemakkelijker als je de tocht niet per schaats doet, maar wanneer je de provincie per boot of per motorfiets verkent. Op warme, zonnige dagen kun je daarbij genieten van de vele terrassen, bars en restaurants in de elf steden van Friesland, een van de mooiste provincies van Nederland.

Het is niet industrieel, je vindt in de steden en dorpen vele oude, prachtig gerestaureerde huizen en er is veel water, wat samen een enorm pittoresk uiterlijk en een leuke sfeer geeft, zeker als het mooi weer is en de terrasjes geopend zijn. Waarbij je het woord “stad” overigens met een korreltje zout moet nemen.

Hindeloopen heeft bijvoorbeeld maar 870 inwoners. Als je te laat remt, ben je er voorbij. Maar het heeft in het jaar 1225 stadsrechten gekregen, dus is het officieel een stad. Dat gaat natuurlijk niet op voor Leeuwarden, waar onze motortoertocht begint. Het is een echte, grote stad, met 108.000 inwoners. Het is tevens de hoofdstad van Friesland.

Het bestond al in de Romeinse tijd en werd een echte stad in 1435, toen de dorpen Oldehove, Nijhehove en Hoek samen werden gevoegd tot Leeuwarden, of “Ljouwert” als je de Friese spelling hanteert. Het is een gezellige stad, met veel kanalen en oude gebouwen. Een van de mooiste daarvan is de Oldehoven, een kerktoren uit de 16e eeuw. Hij is nooit helemaal afgemaakt, omdat de toren al tijdens de bouw scheef begon te zakken.

Watertoren

We beginnen onze toertocht natuurlijk bij MotoPort Leeuwarden. Niet alleen omdat we naar de tocht naar Leeuwarden wel toe zijn aan een kop koffie, maar ook omdat ze daar graag even helpen om het GPX-bestand van de route op mijn navigatiesysteem te zetten. Die route zet natuurlijk eerst koers naar de Bonkevaart en de Oldehove, voordat hij via de N32 en de N354 doorgaat naar Sneek, dwars door het typische Friese landschap.

Het is vlak, met veel kanalen en vaarten en veel boerderijen. Veel huizen en kerken zijn op een heuveltje gebouwd, een zogenaamde “terp”. Zo waren ze beschermd tegen hoog water, wat in het verleden nogal eens een probleem schijnt te zijn geweest. Sneek is bekend van de Sneekweek, een zeilevenement dat op het vlakbij gelegen Sneekermeer wordt gehouden. Sneek zelf heeft een historisch centrum, dat al uit de 10e eeuw dateert.

Vroeger stonden er stadsmuren rond de stad. Daarin was een stadspoort gemaakt, waarmee de stad ’s nachts van de boze buitenwereld werd afgesloten. Deze poort werd over het water gebouwd, over de Hoogendsterpijp. Daarom wordt hij ook wel de Waterpoort genoemd. Het is een van de vele bezienswaardigheden van de stad, waar de schaatsers langskomen op hun rit die doorgaat over IJlst naar Sloten.

Dat is een kleine vestingstad, die wordt ingesloten door kleine rivieren en kanalen. In het is een beschermde, monumentale stad, waarin de windmolen “de Kraaij” centraal staat. De molen is in 1755 gebouwd en werd gebruikt om graan te malen. Hij is diverse malen gerestaureerd. Het is een leuk café vlak naast de molen. Voor een tussenstop kun je bijna geen mooier punt vinden!

IJsselmeer

Wanneer we de twee Yamaha’s weer de sporen geven rijden we langs het Slotermeer over kleine boerenwegen via Rijs naar Stavoren, ook weer zo’n klein stadje aan het IJsselmeer. Vroeger was dat natuurlijk de Zuiderzee, totdat de afsluitdijk in 1932 werd gebouwd. Stavoren bestaat al sinds 300 v.Chr. In de middeleeuwen was het een belangrijke havenstad. Daaruit stamt ook het verhaal van de rijke koopmansvrouw die – om het in een notendop te vertellen – veel schepen had, erg rijk was, maar nooit tevreden was en altijd meer wilde. Aan het eind van het verhaal breekt haar hebzucht haar op en verliest ze alles. Een standbeeld van “het vrouwtje van Stavoren”, vlakbij de haven, herinnert aan dit verhaal.

De volgende stad uit de reeks van 11 steden is Hindeloopen. Ook deze stad verwierf veel rijkdom en welvaart als havenstad, tussen 1650 en 1790. Je ziet dat aan de grote, deftige huizen en een aantal monumentale gebouwen. De mooiste plek is echter de haven, met de ouwe blauwe schuur waarin de reddingsboot van de stad werd bewaard.

Vis

Van Hindeloopen vertrekken we in noordelijke richting via Workum naar Bolsward, dat een bijzonder stadhuis in rococostijl heeft. Het stadhuis dateert uit 1615. Dan steken we door naar Harlingen, wederom een monumentale stad met een geschiedenis van bijna 900 jaar. Ook dit was een welvarende havenstad, die ook nog militaire functies had.

In de laatste eeuw werd de haven minder belangrijk, omdat de havens van Amsterdam en Rotterdam veel groter werden. Toch is de haven van Harlingen nog altijd behoorlijk druk, met schepen die naar Scandinavië gaan en naar de Nederlandse Waddeneilanden Vlieland en Terschelling. Er is ook een grote visafslag en dat is goed nieuws, want het betekent dat de vis die je hier in de restaurantjes koopt verser dan vers is.

Dat proberen we natuurlijk uit in het Waddenpaviljoen, tegenover de oude vuurtoren. Vervolgens nemen we een kijkje bij de schilderachtige oude Zuiderhaven, voor we aan het laatste deel van de reis beginnen.

Dokkum

De legendarische schaatstour gaat van Harlingen naar Franeker, dan naar Bartlehiem, gevolgd door een retourtje over de Dokkumer Ee naar Dokkum, waar ze rechtsomkeert maken. Ook Dokkum is een prachtig plaatsje, dat in 754 n.Chr. voor het eerst in de geschiedenisboeken wordt genoemd. Het is ook de stad waar de heilige Bonifatius, de missionaris en kerkhervormer, is vermoord.

Er is natuurlijk een standbeeld van hem, dat jaarlijks door 25.000-40.000 pelgrims wordt bezocht. Maar niet alle toeristen komen hier om religieuze redenen, de meesten komen voor een watersportvakantie, een fietstocht of een motortocht. En daar is een goede reden voor: Dokkum heeft een erg gezellig, historisch centrum met veel winkels en cafés, die in de zomer bomvol zitten.

Het is leuk om even door de stad of over de versterkte stadsmuren en kazematten te wandelen en om de monumentale windmolen Zeldenrust te bekijken. Die was gebouwd op het bastion, in 1862. Het is vooral een erg prettige plaats om rond te hangen. Voor de schaatsers die het tot hier hebben gered is het tijd om de ontberingen te vergeten en om de blaren te trotseren. Van hier gaat het terug naar Bartlehiem en dan door naar de finish op de Bonkevaart. Wij zetten de TomTom op “home” en beginnen aan onze eigen slotetappe.

Wil je deze toertocht narijden? Download dan het GPX-file van de route voor je navigatiesysteem hier.

Praktische informatie over Friesland

  • Friesland is erg ingesteld op toerisme. Er zijn dan ook veel hotels, maar ze zijn in het hoogseizoen vaak ver van tevoren volgeboekt. Boeken kan vaak via booking.com . Je vind er B&B’s vanaf 45 Euro, echte hotels vanaf 60 euro’s.
TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Gijs schreef:
    29 november 2020 om 11:45

    Leuk verhaal Peter,ik reed hem al eerder en ben van plan 2021 weer eens te gaan ????????

    Beantwoorden
  2. Eric schreef:
    29 november 2020 om 12:37

    Leuk idd, deze week gereden. Er zijn vele Elfstedentochten voor de motor te vinden op ’t Internet. Qua temperatuur had ik tussen 11 en 7 C, het was goed te doen. Helm muts en de integraal weer tevoorschijn gehaald en de winter handschoenen en erbij aangetrokken.
    In ’t leer is ’t te koud momenteel.

    Beantwoorden
    1. max schreef:
      5 december 2020 om 13:07

      gaaf!
      heb je een linkje voor me?
      groetje, Max

  3. Kraaijenbrink Aad schreef:
    4 december 2020 om 19:53

    Ik vind het erg leuk om te lezen maar als je in Hoogvliet woont hoe en of waar begin je dan . Sowieso wacht ik op t voorjaar , maar heb nog geen idee waar te starten enz.

    Beantwoorden
    1. Mark Meisner schreef:
      4 december 2020 om 20:49

      Hoogvliet is wel een eindje (37 jaar in Spijkenisse gewoond 🙂 )

      Maar je kunt de route alsnog in Leeuwarden starten, al is de aanloop dan wel wat langer.

    2. Peter Aansorgh schreef:
      11 januari 2021 om 14:25

      Hoi Aad, Ik woon in Nijmegen, dus elfstedentocht in één dag plus 400 km heen en terugreis. Het kan…

  4. Antoon Duijnker schreef:
    5 december 2020 om 09:25

    Afgelopen zomer reed ik deze tocht! In die snikhete periode. Door het vele verkeer op het water stonden de bruggen regelmatig open. Wat was het heet! Daarom is het een goede aanbeveling om nú deze fantastische tocht te rijden. Hij is het meer dan waard!! En kou bestaat niet, slechte kleding wel 🙂 Veel plezier!

    Beantwoorden
  5. Piet de Jong schreef:
    5 december 2020 om 19:53

    Klein foutje Peter:
    de man heette Pim Mulier. Verder een prima verhaal!

    Beantwoorden
  6. Mariska schreef:
    26 februari 2021 om 22:58

    Wat een leuk verhaal, ik weet nu wat meer over de tocht. Ik ga deze hopelijk over een paar weken rijden, eind maart begin april 2021. Hoop dat het niet te warm is waardoor de bruggen minder open staan. Ga er een leuk lang weekend van maken zodat ik volop kan genieten.

    Beantwoorden
  7. Van de Put Jaak schreef:
    16 januari 2022 om 18:32

    Wil deze Elfsteden toch eens doen maar we komen van Belgie is er een groep toch op bepaalde datums voorzien.
    Jaak

    Beantwoorden
    1. Guy schreef:
      7 juni 2022 om 18:52

      Beste,
      Wij hebben hier ook plannen voor, maar we doen dat op 3 dagen,
      Naar ginder vertrek punt, dan de tour 11 steden, en dan de dag nadien terug naar huis,
      Zal geweldig zijn, mooie trip en uitstap,
      de.schilder@telenet.be
      Groeten

  8. Richard schreef:
    1 juni 2022 om 21:07

    Wij willen hem dit jaar gaan rijden van uit Alphen aan den Rijn.
    Wij willen dit gaan doen in twee dagen.
    Hebben jullie tips voor een B&B.
    Of eventueel andere leuke tip.
    Groet,Richard

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Reizen
Shorttrip Ardennen

Door Mark Meisner

12 juni 2022 4 min

Shorttrip Ardennen – Uit en thuis in 36 uur

Helden
Mike Schram Nomad ADV

Door Jarno van Osch

31 mei 2022 5 min

De reis is zoveel mooier als je er de tijd voor neemt

Reisverhalen

Door Motorrijders.nl

19 mei 2022 8 min

Luik Bastenaken Spa – Ronkend door de Ardennen

Pitstop

Door Leonoor Fischer

11 april 2022 4 min

Roadtrippen door de Alpen

Pitstop

Door Frank Andringa

9 april 2022 6 min

Rondje Nederland: Op zoek naar de grens

Pitstop

Door Jessica Leyne

1 april 2022 8 min

Wintertreffens

Reisverhalen

Door Tom van Appeldoorn

25 maart 2022 6 min

Bikkelen door de Baltische staten – deel 3

Reisverhalen

Door Tom van Appeldoorn

18 maart 2022 6 min

Bikkelen door de Baltische staten – deel 2

Reisverhalen

Door Tom van Appeldoorn

11 maart 2022 6 min

Bikkelen door de Baltische staten – deel 1

Reisverhalen

Door Sabrina de Wit

15 januari 2022 7 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 6

Reisverhalen

Door Sabrina de Wit

8 januari 2022 4 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 5

Reisverhalen

Door Sabrina de Wit

25 december 2021 4 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 4

Pitstop
Treffen Stella Alpina

Door Tim Janssens

21 december 2021 5 min

Roadtrip: Op naar het hoogste motortreffen, de Stella Alpina

Reisverhalen

Door Sabrina de Wit

4 december 2021 4 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 1

Pitstop

Door Hans Avontuur

29 november 2021 1 min

Dwars door Zwitserland

Reisverhalen

Door Leonoor Fischer

26 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 4

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

19 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 3

Reisverhalen

Door Leonoor Fischer

12 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 2

Reisverhalen

Door Leonoor Fischer

5 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 1

Pitstop

Door Leonard van den Berg

26 oktober 2021 5 min

Broederschap door een Bullet

Reisverhalen

Door Hans Avontuur

25 september 2021 1 min

Bergpassen zonder naam – Andalusië

Blijven rijden

Door Hans Avontuur

13 september 2021 6 min

Stoom afblazen – In het spoor van de industriële revolutie

Reisverhalen

Door Sabrina de Wit

27 augustus 2021 6 min

Naar de Noordkaap op de Panigale – deel 4

Reisverhalen

Door Sabrina de Wit

20 augustus 2021 5 min

Naar de Noordkaap op de Panigale – deel 3

Pitstop

Door Peter Aansorgh

16 augustus 2021 8 min

Motortoertocht Franken: Bier, Burchte, Bochten und Wein

Reisverhalen

Door Sabrina de Wit

13 augustus 2021 5 min

Naar de Noordkaap op de Panigale – Deel 2

Reisverhalen

Door Sabrina de Wit

6 augustus 2021 4 min

Naar de Noordkaap op de Panigale – Deel 1

Reisverhalen

Door Sabrina de Wit

30 juli 2021 4 min

Met de Panigale naar Italië – deel 2

Reisverhalen

Door Sabrina de Wit

23 juli 2021 3 min

Met de Panigale naar Italië – deel 1

Reisverhalen

Door Hans Avontuur

18 juni 2021 1 min

De grote Vikingroute

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

2 april 2021 5 min

Per Bullet naar Ladakh – deel 4

Reisverhalen

Door Tom van Appeldoorn

26 maart 2021 5 min

Per Bullet naar Ladakh – deel 3

Reisverhalen

Door Tom van Appeldoorn

19 maart 2021 5 min

Per Bullet naar Ladakh – deel 2

Reisverhalen

Door Hans Avontuur

19 maart 2021 1 min

Allgäu & Karwendel

Reisverhalen

Door Tom van Appeldoorn

12 maart 2021 6 min

Per Bullet naar Ladakh – deel 1

Stories
4 Colosseum Mine

Door Mark Meisner

5 maart 2021 6 min

California Backcountry Discovery Route

Reisverhalen

Door Tom van Appeldoorn

26 februari 2021 5 min

Bestemming: Corsica – deel 4

Reisverhalen

Door Tom van Appeldoorn

19 februari 2021 4 min

Bestemming: Corsica – deel 3

Reisverhalen

Door Tom van Appeldoorn

5 februari 2021 4 min

Bestemming: Corsica – deel 1

Reisverhalen

Door Tim Janssens

29 januari 2021 5 min

Avontuur in de Alpen – deel 4

Blijven rijden

Door Tim Janssens

22 januari 2021 5 min

Avontuur in de Alpen – deel 3

Reisverhalen

Door Tim Janssens

15 januari 2021 4 min

Avontuur in de Alpen – deel 2

Reisverhalen

Door Tim Janssens

8 januari 2021 4 min

Avontuur in de Alpen – deel 1

Pitstop

Door Peter Aansorgh

7 december 2020 6 min

Toeren in de Périgord: De vergeten Dordogne

Pitstop

Door Frank Andringa

12 november 2020 5 min

Op een afgetrapte Guzzi van Santiago de Chile naar New York – Deel 2

Pitstop

Door Frank Andringa

6 november 2020 5 min

Op een afgetrapte Guzzi van Santiago de Chile naar New York – Deel 1

Pitstop

Door Peter Aansorgh

30 oktober 2020 5 min

Offroad in Polen – In het spoor van Bismarck – Deel 2

Blijven rijden

Door Peter Aansorgh

23 oktober 2020 4 min

Offroad in Polen – In het spoor van Bismarck – Deel 1

Pitstop

Door Hans Avontuur

5 oktober 2020 7 min

Ver van de gebaande paden in Montenegro.

Pitstop

Door Leonoor Fischer

2 oktober 2020 3 min

Solo trip naar Zuid-Frankrijk – Deel 3

Pitstop

Door Leonoor Fischer

25 september 2020 4 min

Solo trip naar Zuid-Frankrijk – Deel 2

Pitstop

Door Leonoor Fischer

18 september 2020 5 min

Solo trip naar Zuid-Frankrijk – Deel 1

Pitstop
Zijderoute

Door Leonard van den Berg

3 juli 2020 6 min

De Zijderoute, de belangrijkste verbinding tussen Oost en West.

Reisverhalen

Door Abe Versteeg

28 januari 2020 3 min

Twee weken avontuur in Uganda – deel 2

Pitstop

Door Abe Versteeg

20 januari 2020 3 min

Twee weken avontuur in Uganda – deel 1

Pitstop

Door Sabrina de Wit

23 oktober 2019 5 min

Op reis met Sabrina: 9000km, 31 dagen en 18 landen op een Ducati 848 Evo – Deel 4

Pitstop

Door Sabrina de Wit

12 oktober 2019 4 min

Op reis met Sabrina: 9000km, 31 dagen en 18 landen op een Ducati 848 Evo – Deel 3

Pitstop
Col de la Madeleine

Door Sabrina de Wit

25 september 2019 4 min

Op reis met Sabrina: 9000km, 31 dagen en 18 landen op een Ducati 848 Evo – Deel 2

Pitstop
Barcelona

Door Sabrina de Wit

9 september 2019 4 min

Op reis met Sabrina: 9000km, 31 dagen en 18 landen op een Ducati 848 Evo – Deel 1

Voorbereid op reis
TET-22

Door Mark Meisner

22 december 2018 6 min

De Trans Euro Trail in Nederland

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X