Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Reisverhalen

18 maart 2022 6 min ... 4 Reacties

Bikkelen door de Baltische staten – deel 2

Door Tom van Appeldoorn

...
TwitterFacebookE-mail

Op eigen houtje vertrekt Boris Messer op zoek naar avontuur, met als koers de Noordkaap. Vooral de tweede helft van zijn reis - waarbij hij landen als Finland en de Baltische Staten aandoet - komt hij dit verlangde avontuur tegen, soms iets onverwachter dan gewenst. Vanaf de Noordkaap neemt Boris ons mee!

Deel 1 van Bikkelen door de Baltische staten gemist? Lees dat verhaal hier.

Tekst: Boris Messer

Na prachtige stukken langs de Oostzee gereden te hebben, besluit ik dat ik toch weer landinwaarts moet gaan. Ik had overal op internet gelezen dat er op veel plekken in Scandinavië hutten in de natuur staan waarvan je gewoon gebruik mag maken. Als je de boel maar netjes achterlaat. Tot nu toe had ik nog niet het geluk gehad om zo’n hut tegen te komen. Na een lange maar mooie dag was ik wederom op zoek naar een slaapplek. Een zoektocht die nog niet zo voorspoedig gaat. Ik ben inmiddels midden in het Finse merendistrict aangekomen, dus ik moet en zal een plekje aan het water bemachtigen.

Bij toeval kom ik een kaart tegen waar zo’n hutje waar ik half naar op zoek ben op aangegeven staat, dus met veel plezier trotseer ik de bijzonder ruige offroadweg om daar te komen. De hut in kwestie is simpel, maar erg fijn. Houten valken houden immers stukken beter het licht buiten dan het nylon van mijn tentje dat kan. Helaas maken de muggen ook blij gebruik van de binnenkant van deze hut, dus besluit ik uiteindelijk om mijn binnentent als een soort klamboe te gebruiken. Pas daarna kan ik eindelijk, op de laatste nacht in de natuur van Scandinavië, in een gratis hut gaan slapen.

Voor op schema

De volgende dag vertrek ik naar Helsinki. Die stad bereik ik al slechts drie weken na mijn vertrek vanuit huis via de lange route bovenlangs. Ik had bedacht om een maand of twee weg te zijn, dus ik ga veel te hard en lig ver voor op schema. Gelukkig heb ik nu de Baltische staten voor me liggen, met meer leuke steden achter elkaar waar ik wat meer tijd voor kan inruimen in mijn planning. Ik besluit om in iedere hoofdstad ten minste één weekend te verblijven en in de tussentijd de rest van de betreffende landen te ontdekken.

Per boot laat ik het dure Scandinavië achter me om drie uur later de stuk vriendelijker geprijsde Baltische staten te bereiken, te beginnen met Estland. In hoofdstad Tallinn haal ik alle koffers en tassen tijdelijk van de Gele Kanarie af. Zo kan ik wat vrijer rondrijden, wat echt een gigantisch verschil maakt wat betreft het stuurkarakter van de motor. Daarbij ontdek ik overigens dat het rek van mijn topkoffer gedeeltelijk afgebroken is. Als ik op pad ga voor een midnight snack na het uitgaan in Tallinn, kom ik een andere motorliefhebber tegen die wel een goede zaak weet waar mijn motor gerepareerd kan worden.

Gammele Kanarie

De volgende dag rijd ik naar het adres dat ik de avond daarvoor gekregen heb. Ik kom terecht bij een zaak waar custom caféracers worden gebouwd en waar mensen custom onderdelen kunnen kopen. Er staan een aantal prachtige exemplaren in de showroom. Maar ook mijn gammele kanarie mag de werkplaats betreden. Daar wordt het rekje weer aan elkaar gelast en daarna terug gemonteerd. Voor een luttele tien euro kan ik weer veilig verder. Denk ik. Als ik na een aantal dagen vertrek uit Tallinn om weer de natuur in te gaan, merk ik dat mijn koppeling ineens een erg vreemd aangrijppunt heeft. Na een nadere inspectie kom ik er achter dat de koppelingskabel vrijwel helemaal door is. Ik ben gelukkig nog niet ver van Tallinn, dus ik pas mijn route aan en zoek direct een motorzaak op om te vragen om een nieuwe koppelingskabel.

Als ik bij een motorzaak aankom, vertellen de beste mensen mij dat ze niks op voorraad hebben dat op mijn BMW zal passen. Ik word daarom doorverwezen naar een andere winkel. Na een kort tochtje waarbij ik bang ben dat de kabel het helemaal zal begeven, kom ik aan bij een speciale BMW-motortuner. Nadat ik ook hier mijn probleem heb uitgelegd, wijzen ze de werknemers me al vrij snel de deur: ook zij hebben niets passends liggen. Maar na kort aandringen dat het me echt geen reet uitmaakt of de kabel 30 cm te lang is en dat ik al lang blij ben als ze iets voor me hebben dat ik werkend kan maken, krijg ik een veel te lange kabel mee van een BMW S1000RR.

Richting Rusland

Na wat prutsen in de brandende zon – het is ruim dertig graden Celsius – heb ik dan weer een perfect werkende koppeling. Het hele geintje kost me in totaal bijna drie uur en ik ben eigenlijk nog steeds niet weggereden uit Tallinn. Ik rijd richting het oosten, richting de Russische grens en met de zee aan mijn linkerhand. Uiteraard ben ik door al het gedoe vergeten te tanken in Tallinn. Een volgend tankstation op mijn route blijft uit en dus rijd ik al snel net een stukje buiten mijn comfortzone wat betreft mijn brandstofvoorraad.

Eindelijk bereik ik een pompstation. De pomp is nog analoog, het bedrag wordt met een rekenmachine uitgerekend en de pompbediende spreekt geen woord Engels. Hoewel het wel even anders dan ik gewend ben van de Scandinavische benzinestations, is het wederom een verademing als ik de prijs zie. Een schijntje! Van hieruit vervolg ik – in een rustig tempo – mijn koers richting het oosten, tot ik het tijd vind om een slaapplek te zoeken. Ik pak de eerste de beste weg naar het noorden, in de hoop bij het strand uit te komen. Dat blijkt een bijzonder goed idee, want na heel kort zoeken vind ik een ruige, onverharde weg die ook dienst doet als riviertje. Ik rijd door het stroompje water naar beneden, tot ik een prachtig en leeg zandstrand tegenkom.

Ik geniet van de in het noorden ondergaande zon en overdenk mijn avonturen tot dit punt nog een keer. Hoewel er veel mis lijkt te gaan, gaan er ook een heleboel dingen goed. Ik maak mijn avondeten op mijn benzine gestookte campinggasje en ga tevreden in mijn tent liggen.

 

Door Rusland

De volgende dag ziet de weersvoorspelling er voor het eerst sinds ik in Stockholm was er slecht uit voor de nacht. Aangezien mijn tentje niet volledig waterdicht is – iets wat ik uiteraard pas leerde toen het regende – besluit ik een hostel te boeken in de tweede stad van Estland: Tartu. Om daar te komen rijd ik eerst een prachtig stuk door het Estse platteland, langs de Russische grens. Estland is één van de rijkste voormalig Oostbloklanden, maar daar is op het platteland weinig van te zien. Verspreid door het landschap zie ik verlaten fabrieken die nog uit de Sovjettijd lijken te stammen, ingestorte stallen en asbestdaken.

In Tartu slaap ik in een ecohostel, waar ik een Lada-rijdende Duitser tegenkom. We besluiten de volgende dag samen op te rijden en Rusland in te gaan. Ja, dat lees je echt: we steken de Russische grens over. Helemaal in het oosten van Estland liggen twee piepkleine dorpen die verbonden zijn door een weg die één km over Russisch grondgebied loopt. Dit staat uiteraard overdreven groot aangegeven met borden waarop ook te lezen valt dat stoppen op dit gedeelte van de weg strikt verboden is. Op dit – letterlijk – ‘kilometerlange avontuur’ door Rusland gaat er gelukkig voor de verandering niets mis en luttele minuten later rijden we Estland weer in.

Wildkamperen

In Estland is wildkamperen – net als in Scandinavië – gewoon toegestaan en bovendien zijn hier speciaal aangewezen wildkampeerterreinen. Daar vind je een plee (of gat in de grond met vier houten planken eromheen), brandhout en een vuurplaats. Dit maakt kamperen iets aangenamer en ik en mijn Lada-rijdende reisgenoot genieten van de relatief donkere nacht hier. De volgende dag rijd ik weer solo verder. Dit keer is het westen van Estland mijn doel, om in ieder geval nog één nacht op het strand te slapen.

Halverwege deze tocht begeeft de epoxy noodreparatie aan mijn radiator het, die ik nog voor ik de Noordkaap bereikte heb aangebracht omdat er door steenslag een gat in was geslagen. Dat gebeurt tijdens het rijden waarbij ik besproeit wordt met warm water. Na wederom een snelle zoektocht op mijn telefoon, zie ik dat de dichtstbijzijnde bouwmarkt vijftig kilometer verderop zit. Gelukkig wel in de goede richting. Aangezien de eerste reparatie nooit helemaal perfect was, heb ik altijd al twee liter extra water bij me om bij te kunnen vullen als de motor te warm wordt. Het gat in mijn radiator is nu alleen zó groot geworden dat de motor na zo’n zeven kilometer alweer te warm wordt door een gebrek aan koeling.

Mad Max

Ik demonteer de kappen en bind deze achterop de motor. Vervolgens kan ik weer op pad met mijn soort van Mad Max-achtige motor over het Estse platteland, iedere tien minuten stoppend om water bij te vullen. Dit overigens tot groot vermaak van de dorpelingen in de vele dorpen waar ik doorheen rijd.

Na wat aanvoelde als een eindeloze hoeveelheid tijd, kom ik eindelijk aan bij de bouwmarkt. Gelukkig spreekt niemand daar een woord Engels – en ik nog minder Ests – waardoor ik weer met gebarentaal mijn verhaal kan vertellen. Dat werkt, enigszins, en ik word verwezen naar een muur vol epoxyspul. Met wat kneedbaar metaal op zak repareer ik de radiator, waarmee de Gele Kanarie weer met minimale lekkage op pad kan.

Meer lezen over Boris’ reis? Lees snel verder: Bikkelen door de Baltische staten – deel 3.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Tim Klok schreef:
    18 maart 2022 om 20:58

    Prachtig wat ik lees, Mooi zo’n avontuur.
    Heb 2 delen gelezen,

    Ben benieuwd hoe het verder gaat.

    Beantwoorden
  2. Jaap schreef:
    18 maart 2022 om 21:47

    Mooie ervaring, benieuwd naar het vervolg

    Jaap

    Beantwoorden
  3. Gerard schreef:
    26 maart 2022 om 20:38

    Heerlijk verhaal!

    Beantwoorden
  4. Chris du Gardijn schreef:
    27 maart 2022 om 12:02

    Mooi verhaal en unieke belevenis. Doet mij vaak terugdenken aan onze(3 maten) trip in 2014 langs delen van dezelfde route. Ook een geweldige mooie ervaring die in mijn geheugen gegrift staat.
    Ben benieuwd naar de volgende aflevering!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Pitstop
Treffen Stella Alpina

Opeens Tim Door Tim Janssens

23 maart 2023 5 min

Roadtrip: Op naar het hoogste motortreffen, de Stella Alpina

Reisverhalen

Door Hans Avontuur

16 maart 2023 1 min

Allgäu & Karwendel

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

9 maart 2023 5 min

Op een afgetrapte Guzzi van Santiago de Chile naar New York – Deel 2

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

2 maart 2023 5 min

Op een afgetrapte Guzzi van Santiago de Chile naar New York – Deel 1

Pitstop

Door Peter Aansorgh

23 februari 2023 6 min

Toeren in de Périgord: De vergeten Dordogne

Pitstop

Door Hans Avontuur

19 februari 2023 7 min

Ver van de gebaande paden in Montenegro

Pitstop
Zijderoute

Door Leonard van den Berg

17 januari 2023 6 min

De Zijderoute, de belangrijkste verbinding tussen Oost en West.

Reisverhalen

Door Abe Versteeg

12 januari 2023 4 min

Twee weken avontuur in Oeganda – deel 2

Pitstop

Door Abe Versteeg

5 januari 2023 3 min

Twee weken avontuur in Oeganda – deel 1

Reisverhalen

Door Hans Avontuur

29 december 2022 5 min

Sneeuwscooters in de duisternis

Reisverhalen

Door Peter Aansorgh

13 december 2022 8 min

Lozère – Ruimte en natuurschoon

Reisverhalen

Door Leonoor Fischer

30 november 2022 5 min

Vijftig passen rijden in Italië – deel 4

Reisverhalen

Door Leonoor Fischer

23 november 2022 4 min

Vijftig passen rijden in Italië – deel 3

Reisverhalen

Door Leonoor Fischer

16 november 2022 5 min

Vijftig passen rijden in Italië – deel 2

Reisverhalen

Door Leonoor Fischer

9 november 2022 5 min

Vijftig passen rijden in Italië – deel 1

Reisverhalen

Door Peter Aansorgh

22 oktober 2022 10 min

Bretagne – Kunst, historie en veel ruimte

Blijven rijden

Door Peter Aansorgh

29 augustus 2022 5 min

De Elfstedentocht per motor

Voorbereid op reis
TET-22

Door Mark Meisner

18 juli 2022 6 min

De Trans Euro Trail in Nederland

Reizen
Shorttrip Ardennen

Door Mark Meisner

12 juni 2022 4 min

Shorttrip Ardennen – Uit en thuis in 36 uur

Helden
Mike Schram Nomad ADV

Door Jarno van Osch

31 mei 2022 5 min

De reis is zoveel mooier als je er de tijd voor neemt

Reisverhalen

Door Motorrijders.nl

19 mei 2022 8 min

Luik Bastenaken Spa – Ronkend door de Ardennen

Pitstop

Door Leonoor Fischer

11 april 2022 4 min

Roadtrippen door de Alpen

Pitstop

Frank Door Frank Andringa

9 april 2022 6 min

Rondje Nederland: Op zoek naar de grens

Pitstop

Jessica Leyne Door Jessica Leyne

1 april 2022 8 min

Wintertreffens

Reisverhalen

Door Tom van Appeldoorn

25 maart 2022 6 min

Bikkelen door de Baltische staten – deel 3

Reisverhalen

Door Tom van Appeldoorn

11 maart 2022 6 min

Bikkelen door de Baltische staten – deel 1

Reisverhalen

Sabrina Door Sabrina de Wit

15 januari 2022 7 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 6

Reisverhalen

Sabrina Door Sabrina de Wit

8 januari 2022 4 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 5

Reisverhalen

Sabrina Door Sabrina de Wit

25 december 2021 4 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 4

Reisverhalen

Sabrina Door Sabrina de Wit

4 december 2021 4 min

Betoverend mooi: Op de motor door de Balkan – deel 1

Pitstop

Door Hans Avontuur

29 november 2021 1 min

Dwars door Zwitserland

Reisverhalen

Door Leonoor Fischer

26 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 4

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

19 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 3

Reisverhalen

Door Leonoor Fischer

12 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 2

Reisverhalen

Door Leonoor Fischer

5 november 2021 6 min

De machtige Pyreneeën – deel 1

Pitstop

Door Leonard van den Berg

26 oktober 2021 5 min

Broederschap door een Bullet

Reisverhalen

Door Hans Avontuur

25 september 2021 1 min

Bergpassen zonder naam – Andalusië

Blijven rijden

Door Hans Avontuur

13 september 2021 6 min

Stoom afblazen – In het spoor van de industriële revolutie

Reisverhalen

Sabrina Door Sabrina de Wit

27 augustus 2021 6 min

Naar de Noordkaap op de Panigale – deel 4

Reisverhalen

Sabrina Door Sabrina de Wit

20 augustus 2021 5 min

Naar de Noordkaap op de Panigale – deel 3

Reisverhalen

Sabrina Door Sabrina de Wit

13 augustus 2021 5 min

Naar de Noordkaap op de Panigale – Deel 2

Reisverhalen

Sabrina Door Sabrina de Wit

6 augustus 2021 4 min

Naar de Noordkaap op de Panigale – Deel 1

Reisverhalen

Sabrina Door Sabrina de Wit

30 juli 2021 4 min

Met de Panigale naar Italië – deel 2

Reisverhalen

Sabrina Door Sabrina de Wit

23 juli 2021 3 min

Met de Panigale naar Italië – deel 1

Blijven rijden

Door Tom van Appeldoorn

2 april 2021 6 min

Per Bullet naar Ladakh – deel 4

Reisverhalen

Door Tom van Appeldoorn

26 maart 2021 6 min

Per Bullet naar Ladakh – deel 3

Reisverhalen

Door Tom van Appeldoorn

26 februari 2021 5 min

Bestemming: Corsica – deel 4

Reisverhalen

Door Tom van Appeldoorn

19 februari 2021 4 min

Bestemming: Corsica – deel 3

Reisverhalen

Door Tom van Appeldoorn

5 februari 2021 4 min

Bestemming: Corsica – deel 1

Reisverhalen

Opeens Tim Door Tim Janssens

29 januari 2021 5 min

Avontuur in de Alpen – deel 4

Blijven rijden

Opeens Tim Door Tim Janssens

22 januari 2021 5 min

Avontuur in de Alpen – deel 3

Reisverhalen

Opeens Tim Door Tim Janssens

15 januari 2021 4 min

Avontuur in de Alpen – deel 2

Reisverhalen

Opeens Tim Door Tim Janssens

8 januari 2021 4 min

Avontuur in de Alpen – deel 1

Pitstop

Door Leonoor Fischer

2 oktober 2020 3 min

Solo trip naar Zuid-Frankrijk – Deel 3

Pitstop

Door Leonoor Fischer

25 september 2020 4 min

Solo trip naar Zuid-Frankrijk – Deel 2

Pitstop

Door Leonoor Fischer

18 september 2020 5 min

Solo trip naar Zuid-Frankrijk – Deel 1

Pitstop

Sabrina Door Sabrina de Wit

23 oktober 2019 5 min

Op reis met Sabrina: 9000km, 31 dagen en 18 landen op een Ducati 848 Evo – Deel 4

Pitstop

Sabrina Door Sabrina de Wit

12 oktober 2019 4 min

Op reis met Sabrina: 9000km, 31 dagen en 18 landen op een Ducati 848 Evo – Deel 3

Pitstop
Col de la Madeleine

Sabrina Door Sabrina de Wit

25 september 2019 4 min

Op reis met Sabrina: 9000km, 31 dagen en 18 landen op een Ducati 848 Evo – Deel 2

Pitstop
Barcelona

Sabrina Door Sabrina de Wit

9 september 2019 4 min

Op reis met Sabrina: 9000km, 31 dagen en 18 landen op een Ducati 848 Evo – Deel 1

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X