Monschau is zo’n klassiek Duits plaatsje van de ansichtkaarten. Schitterende vakwerkhuizen, een vriendelijk kabbelend riviertje en smalle straten met kinderkopjes. En toeristen. Voor de meesten van hen is Monschau een reisdoel op zichzelf. Maar voor jou en je vrienden (en al die andere motorrijders hier) is Monschau vooral de poort naar de Eifel, en naar eindeloos genieten.
Vanaf hier kun je veel kanten op – en the only way is up! Monschau ligt namelijk beneden in het dal van de Ruhr. Welke weg je ook kiest, vanaf hier is het klimmen en genieten! Dat is de eerste bonus. De tweede komt ook al snel, want de uitzichten zijn hier vaak al hemels. En dan moeten de hogere delen nog komen. Die vind je meer naar het oosten, met de genoemde Hohe Acht als climax op 747 meter.

De Eifel is een zeer gevarieerde motoromgeving met uitdagende routes voor beginnende én gevorderde rijders
Vulkaan-Eifel
Rijd je zuidelijk, dan kom je in de Vulkaan-Eifel terecht, een gebied met kraters, kratermeren (‘Maren’ in het Duits) en lavarotsen. Overblijfselen van vroegere vulkanische activiteit. Daar hoef jij je geen zorgen over te maken: de laatste uitbarsting stamt alweer van zo’n tienduizend jaar geleden. Dat was meteen een gigantische, met zo’n zes kubieke kilometer (!) aan magma. De Laacher See is daarvan nog altijd de stille getuige – eentje waarin je op een warme dag overigens heerlijk kunt afkoelen. (Dus heb jij ’n zwembroek in je zijkoffers, dan komt die hier prima van pas.)
Benedictijnse abdij
De Eifel was al vroeg door mensen bewoond, vandaar de vele Keltische en Romaanse gebouwen. Al sinds de oudheid worden lavasteen en de vruchtbare vulkaangrond op waarde geschat. Nu levert dat veel moois op om te bekijken, zoals de Benedictijnse abdij Maria Laach aan de oever van de Laacher See, die dateert uit de Romaanse tijd.
‘Groene Hel’
Heb je het idee dat je nog steeds niet helemaal het maximale uit je fiets hebt gehaald, ondanks de vaak uitdagende bochten? En wil je de randen van je banden nog écht even opzoeken voordat je weer naar huis gaat? Zet dan je navigatie richting de ‘Groene Hel’, de beruchte ‘Nordschleife’: het dik 20 km lange oude circuit van de Nürburgring. Vrijwel elke dag van de week kun je daar tegen betaling vrij rijden, gewoon met je eigen motor. Goede voertuigbeheersing en stalen zenuwen zijn een must, want het circuit is zeer uitdagend en je rijdt er niet alleen. Kijk ook even wat je verzekering daarover zegt. Meer informatie over deze zogenaamde ‘Touristenfahrten’ vind je op www.greenhelldriving.nuerburgring.de.
De Eifel is een zeer gevarieerde motoromgeving met uitdagende routes voor beginnende én gevorderde rijders. Ja, ook als je gesteld bent op comfort en goed eten. Overnachten kan er in alle prijsklassen, ook voor grote vriendengroepen. Van hotels met ruime kamers en gezellige gemeenschappelijke vertrekken tot vakantiewoningen met alles wat je nodig hebt onder één dak. Vaak inclusief een gevulde tap. Zoek online op ‘vakantiehuis’, ‘groepen’, ‘motorrijden’ en ‘Eifel’ en je vindt duizenden resultaten. Daar zit er altijd wel eentje bij die voldoet aan je wensen voor wat betreft locatie, capaciteit en budget. Veel plezier!
Foto’s: ©Archiv Eifel Tourismus GmbH
Reisinformatie
Grootte gebied: ruim 5.500 km2
Moeilijkheidsgraad: beginner tot expert
Beste reisperiode: voorjaar, zomer, najaar
Hoogte: tot 747 meter
Must see: Monschau, Vulkaan-Eifel
Extra kosten: Rondje Nordschleife: v.a. € 25