“Ik hoor constant een piep in mijn oor. Vooral als het helemaal stil is of als ik vermoeid ben, dan is het erg hinderlijk.” Maarten Stultjens liep door motorrijden tinnitus op, een constante piep in zijn oor. “Als ze me hiervoor hadden gewaarschuwd tijdens motorrijles, dan had ik geweten dat het verstandig is om oordoppen te dragen tijdens het rijden.”
“Ik was een jaar of twintig toen ik mijn motorrijbewijs haalde. Ik had niet veel geld en wilde wel een motor hebben. Daarom kocht ik destijds de 400cc Honda chopper over van de rijschool. Mocht me er een keer iets mee overkomen, dan waren de gevolgen te overzien. Natuurlijk kocht ik daarnaast de goedkoopste goedgekeurde helm. Daarmee dacht ik voldoende beschermd te zijn.”
De chopper brengt Maarten overal en nergens. In het dagelijks leven is de machine ideaal, maar hij maakt er ook vakanties op, waarbij hij uren in het zadel zit. “Het geluid van de motor hoor je bijna niet, maar de wind maakt vrij veel lawaai als hij langs je oren blaast. Maar ik wist niet dat dat schadelijk was. Op een gegeven moment begon mij op te vallen dat ik een piep in mijn oor had. Zo’n piep zoals je soms ook hebt na een avond stappen of als je een tijd op de motor hebt gereden. Maar die piep in mijn oor ging niet meer weg.”
Geen middel tegen tinnitus
Een jaar of zes nadat hij zijn rijbewijs haalde, bezoekt Maarten een arts. Daar wordt hem duidelijk waar de pieptoon vandaan komt. “Volgens hem is het ontstaan door het motorrijden en die goedkope helm heeft daarbij niet geholpen. Ik heb een aantal dingen geprobeerd om de piep te verhelpen, maar er is geen fatsoenlijk middel tegen. Toen me werd geadviseerd om naar een specialist in het doorbranden van zenuwknopen te gaan, heb ik een punt gezet achter mijn zoektocht naar een oplossing tegen die pieptoon. Dit ging me te ver.”

Motorrijden en tinnitus
Die constante pieptoon heet tinnitus. Door lawaaioverlast zijn de trilharen in het binnenoor beschadigd geraakt. Hierdoor hoor je een geluid dat er niet is, een fantoomgeluid. Hoe meer schade je hebt aan je trilharen, hoe luider het geluid klinkt. Tinnitus kan snel ontstaan tijdens het motorrijden. Naast het geluid van de motor, heeft de motorrijder ook te maken met schadelijke effecten van windruis. Bij hoge snelheden of lange ritten kan het geluid en de windruis leiden tot vermoeidheid en hoofdpijn, en op lange termijn kan dit tot gehoorschade leiden.
Lees ook: Nooit meer echte stilte
“Ik hoor continu een piep. Het is altijd aanwezig. Als ik vermoeid ben of in een stille ruimte, dan is het nadrukkelijk aanwezig. Is er veel ruis om me heen, dan hoor ik hem minder goed. Ik kan niet helemaal vaststellen hoe hoog het geluid is, maar het klinkt als ergens tussen de 6 en 8 kilohertz. Dat zit aan de bovenkant van het stemgeluid, waardoor ik soms ook minder goed gesprekken kan volgen. Maar ik heb het geluid geaccepteerd en kan er daardoor mee leven. Er zijn mensen die hierdoor helemaal kierewiet zijn geworden en zelfmoord hebben gepleegd.”
Nadat duidelijk werd waardoor tinnitus bij Maarten ontstond, heeft hij gehoorbescherming op maat laten maken. “Maar het kwaad was al geschied. Die piep blijf ik horen, mijn hele leven. Dankzij mijn op maat gemaakte oordoppen die ik tegenwoordig draag tijdens het motorrijden, is het wel zo dat de piep niet erger wordt. Het is best wel een investering, maar ik weet dat het het meer dan waard is. En als je niet zoveel geld te besteden hebt, bestaan er ook standaard oordoppen die geschikt zijn voor motorrijden.”
“Weet je, ik had graag gezien dat mij dit tijdens een rijles was verteld. Daar baal ik wel eens van. Tegelijkertijd besef ik dat ik toen jong was. Ik weet niet of ik destijds naar deze raad had geluisterd. Maar als het me was verteld, had ik wel de keuze gehad.”
Ervaar hoe een continuë pieptoon klinkt van 7 kilohertz:
‘Een must’
“Oordoppen zijn een must, voor elke motorrijder”, weet Maarten nu. “Als je rijdt, is er continu die belasting van je oren. Je zit al snel een uur op de motor als je een stuk gaat toeren. Dat betekent een uur lang gesuis om je oren, ook met duurdere helm die meer geluid dempt. Dat zorgt voor gevaar. Daarom is die investering het meer dan waard.”
Ik sluit ook aan in de tinnitus rij, heb het nu ongeveer 3, jaar, wel herrie aan mijn hoofd gehad ( muziek) in mijn jonge jaren en 1e motor periode met jet helm zonder gehoorbescherming gereden. Ik vraag me af of het niet ook een leeftijd dingetje is ( ben 63) Het piep niveau is nog acceptabel, wisselt soms kort van toonhoogte en is bij stress en vermoeidheid wat harder. Nu rij ik wel met gehoorbescherming en ook al jaren tijdens concertbezoek, de toonhoogte van de piep na harde muziek uit mijn jonge jaren heb ik niet ( meer) Volgens mij is geluiddemping nu om verdere ontwikkeling van tinnitus te voorkomen dan wel te vertragen. Blijf genieten van het motorrijden en concentreer je op andere geluiden Groet Erik
Bedankt voor je ‘acupunctuurtip’ Marcus…!
Helaas heb ik ook tinnitus. Best irritant. In het begin van mijn motorrijden voor mijn werk, heb ik nooit oordoppen gedragen. Later heb ik oordoppen op maat laten maken. Ik weet inderdaad niet of deze lekken of iets dergelijks. Om de 4 a 5 jaar laat ik nieuwe aanmeten. De tinnitus kwam tijdens het dragen van de gehoorbescherming. Er is mij vertelt dat tinnitus ook na een ernstige gebeurtenis kan ontstaan. Dat zou bij mij heel goed kunnen. Het begon ook in die tijd na een ernstige gebeurtenis met mijn partner. Ik zal er mee moeten leven. Graag wil ik ook bij de motorrijders onder de aandacht brengen hoe belangrijk het dragen van een bril is. Als een vlieg met 100 km/u op je oog komt, dan is je oog kapot. Niets meer aan te doen. Draag voor de veiligheid een bril tijdens het motorrijden, ook als je nog niet brildragend bent. O ja, vergeet ook de beschermende kleding niet. Afgelopen week reed ik met 42 graden door Grenoble. Het was erg warm, maar zonder bescherming ga ik niet rijden. De schade aan je huid is vaak onherstelbaar. Later denk je maar, had ik maar. Maar dan is het te laat.
Ook bij mij heb ik dit vastgesteld in lichte mate gelukkig, best vaak ook met autoplastieken gereden maar ook vaak zonder, eerst merkte ik dat na een poosje geen motor gereden te hebben de ruis weg ging, echter dat is verleden tijd…….
Goede helm met weinig wind ruis is een must, ik heb een toer ,motor en de meeste helmen worden ontworpen voor op een sport motor, te minste die houding licht voor over gebogen , en op een Goldwing zit je gewoon recht op …en ik merk als ik de sport houding aanneem er minder wind ruis is. dus daar ook opletten bij aanschaf helm.
Heb ik ook, nooit oordopjes gebruikt, nu dus wel, maar te laat
Frank
Ja;een goede helm,waar je oren in zitten ,geven een goede bescherming,maar zeker niet op een euro zien als je een helm koopt;want een goedkope helm voldoet meestal niet,enzeker een motor met open uitlaat is zeker niet aan te raden.grt’s
Vroeger ook een goedkope helm, maar was jong en de helm prima.
Nu met al die ‘ moderne’ ventilatie komt er ook meer herrie binnen. Dure slechte helm gehad en dat is op latere leeftijd schadelijk. Oordoppen hielpen ook niet echt. Maar leeftijd en type gehoor maken het lastig. Nu zelf maar een helm gemaakt met dikke oorkappen. Dit lijkt te werken. Waarom komen helmfabrikanten niet met zo’n oplossing. Helicopterpiloten en vliegdekmedewerkers hebben ze ook.
Groet
Hi, Ik begrijp wat je te verduren heb . Ja een goedkope helm heeft dat eerder dan de duurdere , de mijne kostte ruim 300 . Maar enige herrie hoor je altijd , je rijd in de buitenlucht met verkeer om je heen . ik had toen ik ging rijden nooit van die piep gehoord MAAR vond de herrie te hinderlijk en nam gewoon die heet geloof ik “Ohropax ” watten in en toen was het weg . Ik vind niet dat je een verwijt naar de rijles instructeur kan maken , jij had dit zelf ook EERDER moeten inzien . Grote pech voor je, erg jammer STERKTE ermee
Heel mijn leven oordoppen gedragen op de motor en toch nog die vervloekte tinitus.Het gebulder achter het windscherm van m’n KTM maakt me gek!Ben ik dan de enige denk ik soms als ik anderen zie voorbij razen over de snelweg ? Nochtans steeds peperdure (stille) helmen gedragen en nooit snel. Concerten durf ik niet meer bezoeken.
Bij mijn vrouw is de tinnitus vrijwel weg nu ze gehoorapparaten is gaan dragen, dat schijnt een bekende bijwerking te zijn van gehoorapparaten. Vraag de audicien.
Ik rijd al 53 jaar motor met enkele tussenpozen, daarnaast veel aan lawaai blootgestaan door muziek, drummen, veel concerten, etc. Ik had af en toe een dag last van een piep na extreem geluid, dat was alles. Totdat ik 14 jaar geleden opnieuw begon met motorrijden na een pauze van een paar jaar en dat heeft de doorslag gegeven. Ik ben op wat snellere motoren gaan rijden en dat met een Nolan systeemhelm die vrij veel windruis lawaai gaf. Bij snelheden in Duitsland ver over de 200 voelde ik gewoon pijn in mijn oren door die winddruk en het
bijbehorende geluid. Nu heb ik inderdaad permanente, ernstige tinnitus met gehoorverlies. Ik ben er dus absoluut zeker van dat het door motorrijden ontstaan is en blijkbaar gebeurt dat makkelijker op hogere leeftijd. Denk dus preventief, gebruik maat-oordoppen en koop een goede, stille helm met een afsluitende flap onder je kin. Het meeste geluid komt van onderen af naar binnen.
Helaas heb ik recent ook een tinnitus opgelopen na een lange rit vanuit Spanje terug naar Nederland. Dit ondanks dat ik al meer dan 20 jaar op maat gemaakte oordoppen draag. Dus het geeft geen garantie, maar zonder oordoppen is het onverantwoord te rijden op een motor
Zelf tinnitus opgelopen door én motor rijden én lawaaierig werk. Ik weet je komt er nooit meer af.
Het zij zo. Rijd nog steeds motor maar nu enkel en alleen met otoplastieken.
Werken hoef ik niet meer, ben gepensioneerd, motorrijden blijf ik doen tot het m’n dood wordt.
Maar wel met m’n otoplastieken.
Rij safe en stil
Beste,ik heb als machinist op de vaart gezeten(40 jaar)altijd oorkleppen gedragen(Bilson)hele goeie en ik heb ook een piep in m’n oren,volgens de geleerden gaat het geluid ook buitenom je oor naar binnen en loop je zo ook schade op.Ik moet zeggen dat ik onlangs een hyperbare zuurstof behandeling heb ondergaan(50 sesies)en toen was het na afloop van die kuur praktisch weg,ik heb er nog wel last van maar niet echt hinderlijk,dit wilde ik toch FF delen voor wat het waard is.Ik wens je verder veel sterkte ermee.gr Hans Gilde.
Beste piepers,
Ook ik heb een behoorlijke en hinderlijke piep, heb ongeveer drie jaar in mijn jeugd de discotheken bezocht.
Daarna altijd gehoorbescherming gebruikt, dus ook met het motorrijden.
Tinnitus hoeft niet altijd van het lawaai komen, het kan ook psychisch zijn.
Wanneer je lekke druk bent heb je vaak minder last of helemaal niet, nu ik ermee bezig ben is de piep erg aanwezig..
Een kliniek in Assen is gespecialiseerd in tinnitus, ik sta al vier maanden in de wachtrij, dus geef de moed niet op.
Er werd volgens mij vroeger (zelf 59) echt wel gewaarschuwd voor te harde omgevingsgeluiden. Alleen waren we toen nog jong en zagen we het gevaar er niet van in. Als we de discotheek in gingen dan moest je ook bijna schreeuwen met je gesprekspartner voor een beetje communicatie. Op de motor versta je elkaar ook niet zonder te schreeuwen. Ik heb een piep in mijn oren die bij stiltes erg opvalt maar ben er zelf schuld aan.
Piet Kwartier, je hebt niet goed opgelet of je niveau van denken is onvoldoende. Het gaat niet om het motorgeluid maar om het windgeruis.
Ik heb zowel tinnitus en doofheid. Mijn gehoor aan beide oren is met een derde afgenomen en ben veroordeeld tot het dragen van gehoorapparaten. Ik heb altijd gehoorbeschermers gedragen, de eerste waren de gewone huis-tuin oordoppen, later de aangemeten gehoorbeschermers. Kennelijk heeft het te maken dat ik motor rijd. Heb altijd redelijk stille helmen gedragen, maar ja..als je het eenmaal hebt, dan moet je er mee leren leven. Ik heb nog geen zelfmoordgedachten hoor, maar soms is het wel eens vervelend.
Heel herkenbaar ! Ik meen dat het een verplicht onderdeel van de rijopleiding moet worden: bescherm je oren. ik reed een paar uur in Duitsland met een nie te dure klaphelm. Na 300 km moest ik stoppen van de oorpijn. Rustig verder, later bleek de piep zoals hier beschreven permanent aanwezig.
Ik rijd al meer dan 50 jaar motor. Vroeger kogelshard, slechte kleding en een jet helm omdat er niets anders was. Dus al 50 jaar een ruis in mijn oren. Al tig jaar nu oordoppen, maar dat helpt dus niet meet. Je leert ermee leven.
Herkenbaar, maar ik had het al voor het motorrijden.
Is een gevolg van lawaai schade. Je moet er mee leren leven, want het is inderdaad onherstelbaar.
Gehoorbescherming op de motor, maar ook op het werk waar lawaai aanwezig is en op festivals en concerten, is gewoon een must.
Een goede om deze waarschuwing tijdens de motorrijlessen te benoemen. Zou een verplicht onderdeel moeten zijn.
Niet. Oordopjes zijn een must, maar een stille motor. En een goede helm. En nooit achter een Harley rijden 🙂
Helaas Pierre (mooie naam), als je op een motor zit inclusief goede helm maar zonder oordoppen, hoor je maar 1 ding en dat is de orkaan van de rijwind. Dat overstemt alles. Dus ALTIJD oordoppen dragen. Bestel een proefpakket bij je leverancier en kies de dop die lekker zit en het lawaai elimineert. En pas op met muziek in je helm, want die moet dan keihard gezet worden om door die oordop en windgeruis te tetteren. Ook niet bevorderlijk.
Kijk naar hoe de professionele coureurs dit doen, altijd oordoppen in. Zij gebruiken overigens nooit aangemeten oorbescherming, altijd doppen, geel of groen. En die coureurs rijden hard, maken enorme herrie en rijden veel, heel veel. Dat is het beste voorbeeld van hoe het moet. Gewone goede oordoppen en per rit nieuwe.
Heb er helaas ook last van, terwijl ik pas 3,5 jaar zelf motor rijd en zelfs toen ik bij mijn man achterop zat altijd aangemeten oorbescherming droeg en.nog draag. Al ga ik maar een kort stukje.
Ook de gehoorbescherming werd getest op “lekken”
Dus dat is ook geen garantie 😉
Ik zou graag, als ervaringsdeskundige, nog een opmerking willen geven op de op maat gemaakte oordoppen. Ik heb deze zo een 25 jaar gedragen zowel op de motor als op mijn werk, houtbewerkingsmachines. Toch ben ik nu praktisch helemaal doof!? Ik heb een gehoorverlies van 80 decibel! Dat wil zeggen dat ik geluiden pas ga horen zonder mijn hoortoestellen boven de 80 decibel. Dat is dus het geluidsniveau waarop je verplicht bent gehoorbescherming te dragen! Omdat ik zo een groot hoorverlies heb zijn mijn oorstukjes ook op maat gemaakt. Als deze niet goed passen gaat het geluid “rondzingen” net als dat je met een microfoon bij de geluidsbox komt. En hier kwam voor mij de aap uit de mouw ==> als je ziet hoeveel oorstukjes er voor mijn hoortoestellen zijn gemaakt en dit probleem was opgelost is bij mij de gedachte gerezen of mijn op maat gemaakte oordoppen wel altijd goed hebben afgesloten en ik zodoende gehoorschade heb opgelopen. Ze zijn praktisch ieder jaar gecontroleerd op lekkage en ook regelmatig vervangen maar………dit kun je zelf niet vaststellen. Bij mijn hoortoestellen hoor ik dit gelijk en heeft het voor de audicien veel moeite gekost om deze goed aansluitend te krijgen.Pas dus goed op dat deze otoplastieken echt goed passen omdat je denkt dat je goede hoorbescherming draagt maar deze niet functioneert en je dan, net als ik, blijvende gehoorschade met tinnitus oploopt want dan ben gehandicapt!!
Laat je altijd goed voorlichten wat de beste keuze is. Gehoorbescherming die niet goed zit geeft veel last op het moment dat de helm opgaat en zal meestal zijn werk niet goed doen doordat de gehoorgang niet goed wordt afgesloten. Pijn aan de oren is juist de reden om de bescherming te dragen en het is niet de bedoeling dat de bescherming de pijn verergert. De pasvorm is voor elk persoon uniek en ook is er verschil tussen links en rechts.
Otoplastieken die door bouwvakkers gebruikt worden is niet geschikt voor op de motor. Dit heeft onder andere te maken met welk geluid gedempt moet worden en het draagcomfort is slecht in combinatie met een helm die tegen de oorschelp drukt. Een mogelijk gesprek met een partner is meestal ook uit den boze met dit type otoplastiek. De op maat gemaakte otoplastieken dienen om de paar jaar gecontroleerd te worden of deze nog wel de gehoorgang goed afsluit. Niet alle merken hebben deze mogelijkheid en hun suggestie is dan meestal nieuwe laten aanmeten. Het is maar wat jou voorkeur heeft.
Ik heb hetzelfde probleem, ook met motorrijden
ook ik behoor tot de groep van de PIEP in de kop, soms nadrukkelijk aanwezig, of tot schrik waar is ie gebleven, dat is maar van korte duur (enkele seconden)
ik zeg maar steeds tegen mijzelf, er zijn ergere dingen in het leven dat een PIEP.
Ja ik weet het, soms zou je met je hoofd tegen de muur aan willen lopen om het weg te doen, ja en dat werkt niet dus denk maar aan iets leukers dat help soms.
tot pieppes
Top!
Kort geleden zag ik video van iemand die een hele simpele methode had om van piep en/of ruis af te komen. Bij heel veel mensen schijnt het te werken. Zorg dat je korte nagels hebt aan je beide middelvingers. Zorg dat je op een ontspannen manier zit of staat. sluit je ogen en duw je middelvingers in je oren met de polsen naar voren en je ellenbogen helemaal wijd naar buiten, dus helemaal gespreid. Let op je ademhaling en haal heel diep in en uit. Als het goed zou je al vrij snel verlichting of minder last moeten hebben. Hoe het werkt weet ik niet precies maar heeft natuurlijk iets met accupunctuur te maken.