Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

(Zelf)verzekerd op weg

2 januari 2023 3 min ... 2 Reacties

Tectyleren: bescherm je motor tegen pekel

Door Leonard van den Berg

...
TwitterFacebookE-mail

Wil jij komende winter doorrijden, maar wil je niet dat pekel je motorfiets aantast? Zet ‘m dan tijdig in een goeie laag tectyl. Dat kun je prima zelf. Arnold Top van Motorhuis de Valkenier uit Barneveld vertelt hoe.

Naar schatting 10% van alle actieve motorrijders in Nederland is een ‘doorrijder’. Zij laten de motor alleen staan als het écht te nat, glad of stormachtig is. Doorrijden kan vaak ook prima: onze winters zijn de laatste jaren relatief zacht. Bovendien: op kou kun je je kleden. Ook je motor: met een goede laag tectyl. Arnold Top vertelt hoe hij dat doet.

Stap 1: Grondig wassen!

“Goed tectyleren begint met goed schoonmaken. Tectyl vormt een kleeflaag waar vuil en pekel niet doorheen kunnen, zodat je met een gerust hart ook in de winter de weg op kunt. Maar al het vuil dat je laat zitten, kom je na de winter weer tegen. Daarom starten wij altijd met een goede wasbeurt, met een motorwash die ook ontvet, van bijvoorbeeld Motul of Bel-Ray.

Even laten intrekken en wassen met een zachte spons. Denk ook aan de ketting en je tandwielen: met Valvoline Engine Cleaner haal je daar al het aangekoekte vet, vuil en zand af. Dan met de hogedrukspuit afspoelen en goed drogen of droogblazen.”

Stap 2: Tectyleren

“Alle kale metaaldelen kun je in de tectyl zetten: van uitlaat en chroomdelen tot hendels, schroeven en bouten. Gewoon met een spuitbus, bijvoorbeeld Valvoline Amber Tectyl, op een afstand van zo’n 30 cm. Zorg voor een mooi dun en gelijkmatig laagje. Ook de remschijven kun je tectyleren. Niet de strook waar je blokken tegenaan komen, maar wel het hart, van beide kanten.

Kijk alleen uit dat er geen tectyl tussen je remklauwen komt. Ben je klaar, dan zitten al je blanke metaal- en chroomdelen onder een goudgele laag. Die zal snel vuil aanpakken en vies worden, maar dat kun je de hele winter laten zitten – vuil op vuil beschermt namelijk nog beter.”

Stap 3: Geknoeide tectyl verwijderen

“Als de beschermende laag een nachtje heeft kunnen drogen, is het tijd om eventuele geknoeide tectyl te verwijderen van alle plekken waar het níet had moeten komen: de remvlakken van je schijven, je remblokken, je banden. Maar ook: de koplampglazen en gelakte kuipdelen. Dat doe je met een goede vetoplosser, bijvoorbeeld Valvoline Engine cleaner. Zodat er alleen tectyl zit waar het moet. En daarna: je ketting weer goed in het vet zetten.”

Stap 4: Kuipdelen in de wax

“Ook andere delen van je motor kunnen in de winter wel een vers beschermlaagje gebruiken. Voor gelakte panelen en kunststof elementen is een waxspray voldoende, zoals Applied multispray. Gewoon aanbrengen en uitpoetsen.”

Stap 5: Remmen reinigen en invetten

“Pekel kan ook in je remklauwen kruipen. Daarom verdienen je remmen voor de winter ook extra aandacht. Maak de pennen en bevestigingsbouten grondig schoon en vet ze in met hittebestendig vet van bijvoorbeeld Applied. Ook je remzuigers maak je goed schoon en geef je een dun laagje remolie om strooizout en vuil buiten te houden. Overigens: tenzij je er echt heel veel ervaring mee hebt kun je de remmen beter overlaten aan een vakman. Ga daar alsjeblieft niet zelf mee rommelen!”

Stap 6: Accu en contacten sealen

“De elektrische aansluitingen bescherm je het best tegen vocht en inwerking van zout met een sealspray, bijvoorbeeld vaselinespray. Gewoon even van voor tot achter al je stekkerverbindingen langslopen, loshalen en insprayen. Doe je dat één keer goed, dan is dat voor maanden genoeg. Ervan uitgaande dat je accu goed is, hoef je ook daarvan alleen de polen te sealen.

Wel belangrijk: houd ’m in de winter aan de druppellader, want accu’s zijn in bij kou altijd zwakker. Zelfs een kleine stroomverbruiker zoals een digitaal klokje kan ’m ongemerkt al ver leegtrekken.”

Stap 7: Winterbanden?

“Zo populair als bij personenauto’s zijn winterbanden voor motoren nog lang niet. Toch hebben we hier wel een paar klanten die erbij zweren. Begrijpelijk: motorrijden bij sneeuw en ijzel is ook met winterbanden natuurlijk gekkenwerk. Maar dankzij hun fijnere profiel en zachtere compound geven ze bij lagere temperaturen wel meer grip dan normale motorbanden.”

Stap 8: Na de winter: schoonspuiten

“Is in het voorjaar de pekel weer van de straten en de laatste nachtvorst uit de lucht? Dan is het tijd om de tectyl weer te verwijderen. Dat doe je simpel door alle beschermde delen voor te wassen met een goede vetoplosser, bijvoorbeeld Valvoline Engine Cleaner. Na even intrekken kun je die er met een hogedrukspuit eenvoudig afspoelen. Dat doe je liever niet op je eigen schone stoepje, vanwege de smurrie die eraf komt, maar op een officiële wasplaats.”

Met dank aan Motorhuis de Valkenier in Barneveld, specialist in Suzuki. »de-valkenier.nl

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. ad schreef:
    7 januari 2023 om 14:22

    Als ik bij motoronderhoud het woord hogedrukspuit tegenkom, dan krab ik me toch eens achter de oren. Met een hogedrukspuit spuit je bij wijze van spreken het vet uit de lagers. Wat mij betreft bewegende en dus gesmeerde onderdelen nooit bewerken met een hogedrukspuit.

    Beantwoorden
  2. Ton schreef:
    8 januari 2023 om 00:23

    Mee eens. Ook is tectylieren niet de oplossing, Na een winter vol zout blijf je altijd residu zien op je blok en in gaatjes waar je nooit bij komt.
    Beter is het regelmatig wassen met KOUD water, warm water activeert het corrosieproces nog veel sneller, en dan volledig inspuiten met WD40, Daaarna je remschijven met remmenreininger ontvetten en je motor is beslist beschermd.
    Zo heb ik menig winter doorgereden zonder een spoor van roest. Mijn motor staat buiten onder een goed hoes, omdat ik geen ruimte heb, en met WD40 blijft ie altijd schoon en roestvrij.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

(Zelf)verzekerd op weg

Door Tom van Appeldoorn

6 december 2022 3 min

Vol vertrouwen de winter doorrijden

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

28 november 2022 6 min

Doorrijden in de winter

(Zelf)verzekerd op weg

Door Tom van Appeldoorn

17 november 2022 3 min

Ga van dat asfalt af!

(Zelf)verzekerd op weg

Door Tom van Appeldoorn

7 november 2022 6 min

Veilig(er) op weg in de koude en natte periode

(Zelf)verzekerd op weg

Door Mark Meisner

17 oktober 2022 3 min

Rijden in de herfst

(Zelf)verzekerd op weg

Door Mark Meisner

15 augustus 2022 3 min

Een spekglad wegdek na droogte

(Zelf)verzekerd op weg

Riders Academy Door Riders Academy

11 augustus 2022 2 min

10 tips: Motorrijden in de hitte (+ bonus)

(Zelf)verzekerd op weg
Op twee motoren door het groene hart van Sauerland in Duitsland

Door Tom van Appeldoorn

31 juli 2022 4 min

Op de lange baan: 4 tips voor lange motorritten

(Zelf)verzekerd op weg

Frank Door Frank Andringa

12 juli 2022 3 min

Voorkom diefstal – zes tips om diefstal van jouw motor te voorkomen

(Zelf)verzekerd op weg

Door Tom van Appeldoorn

14 maart 2022 4 min

Motorrijden in een groep – rijd niet als een baksteen

(Zelf)verzekerd op weg

Door Mark Meisner

6 februari 2022 6 min

Zelf pech oplossen langs de weg

(Zelf)verzekerd op weg
Harde wind

Door Leonard van den Berg

31 januari 2022 3 min

Rijden bij harde wind: check deze tips en hints

(Zelf)verzekerd op weg
Kawasaki Lanzarote

Frank Door Frank Andringa

11 januari 2022 2 min

Oorsuizen/tinnitus: nooit meer echte stilte

(Zelf)verzekerd op weg
Stalling

Riders Academy Door Riders Academy

20 oktober 2021 2 min

Motor schorsen

(Zelf)verzekerd op weg

Door Tom van Appeldoorn

13 oktober 2021 3 min

Rijden in de schemer

Blijven rijden
Saarland

Door Tom van Appeldoorn

11 oktober 2021 4 min

Praten in je helm = risico’s zien!

(Zelf)verzekerd op weg

Door Tom van Appeldoorn

21 september 2021 6 min

De perfecte bocht

(Zelf)verzekerd op weg

Frank Door Frank Andringa

2 september 2021 3 min

Zorgeloos op motorvakantie met een goede verzekering en pechhulp

(Zelf)verzekerd op weg
Opletten in april

Door Leonard van den Berg

29 maart 2021 2 min

7x opletten in het nieuwe motorjaar

(Zelf)verzekerd op weg

Door Mark Meisner

17 februari 2021 2 min

De duurste selfies krijg je in Waddinxveen

(Zelf)verzekerd op weg

Door Mark Meisner

1 februari 2021 3 min

Oordoppen: Kost een beetje, helpt heel veel!

(Zelf)verzekerd op weg

Frank Door Frank Andringa

25 juni 2020 3 min

Tinnitus: ‘Door motorrijden heb ik een constante piep in mijn oor’

(Zelf)verzekerd op weg

Bas Vis Door Bas Vis

4 juni 2020 2 min

Verzekeringen in coronatijd: reizen binnen Europa

(Zelf)verzekerd op weg
Strand

Frank Door Frank Andringa

11 mei 2020 4 min

Verzekeringen in coronatijd: ‘Verzekering blijft gewoon geldig’

Motor kopen
Motorverzekering

Bas Vis Door Bas Vis

25 april 2019 2 min

Verzekerd van een goede verzekering

(Zelf)verzekerd op weg
Gehoorbescherming

Door Sjaak van Hal

30 december 2018 2 min

Wa’ zeggie? Gehoorbescherming!

(Zelf)verzekerd op weg
Geavanceerde elektronica Bosch

Door Jarno van Osch

19 juli 2018 2 min

Slimme elektronica moet leiden tot minder ongelukken

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X