Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

(Zelf)verzekerd op weg

13 oktober 2021 3 min ... 2 Reacties

Rijden in de schemer

Door Tom van Appeldoorn

...
TwitterFacebookE-mail

Eindelijk! Na een lange werkdag nog even een rondje rijden met de motormaatjes, of gewoon op eigen houtje. Maar wederom heb je het verkeerd ingeschat en rijd je halverwege in het donker. Wat te doen in en rond de schemer?

Overdag of ’s avonds rijden is een verschil van – ja hij maakt ‘m echt – dag en nacht. Voor veel rijders is een nacht- of avondrit een serieus ding. Het plotse gebrek aan zicht zorgt ervoor dat ze verkrampt gaan rijden, of liever zelfs helemaal niet op de motor stappen. Met deze tips ben jij voorbereid op alles. Niet teveel op de klok hoeven letten rijdt namelijk lekkerder.

Voorbereiding is alles

Pak je de motor wel eens om naar je werk te rijden? Dan zal je vast wel weten dat een donker vizier verschrikkelijk vervelend kan zijn. Met name in de ochtend, als je de slaap nog half uit je ogen wrijft, zie je immers geen steek. Het vizier af en toe even open om een rotonde te kunnen nemen en daarna weer dicht als de naald weer richting de 80 km/u raast. In de avond heb je weer hetzelfde probleem. In de middag en als de zon laag staat is het dan weer een verademing. Mocht het mogelijk zijn, neem dan gewoon je donkere vizier mee in je topkoffer of rugtas. Bouw je die er in de middag weer even op. Dikke tip: wikkel een oud t-shirt om je vizier heen. Dat voorkomt krassen waardoor je alsnog niets kan zien.

Heb je geen donker vizier? Neem gewoon een zonnebril mee voor in de middag. Of zoek een helm uit met een ingebouwd zonnevizier. Voorbereiding is alles.

Kunnen zien en gezien worden

Maar niet alleen je vizier heeft invloed op je zicht. Denk je er ook even aan dat je je lichten aanzet? Moderne motoren hebben daar natuurlijk veel minder vaak last van dan oudere modellen. Al zijn er ook een aantal nieuwe motoren waarbij de dagrijverlichting niet altijd automatisch overgaat op dimlicht als de schemer invalt. Denk daar dus aan. Dat je jouw lichten aanzet betekent in de schemer misschien niet per se dat je zelf beter kan zien, maar wel dat andere weggebruikers je aan zien komen. Zeker als je ook een zwart pak en donkere motor hebt, kan dat echt veel verschil maken. Overigens zouden wij je willen aanraden om gewoon altijd je dimlicht aan te zetten. Het mag, lampjes gaan lang mee en een nieuwe kost bijna niets.

Haal de haast eruit

Leuk weetje: de schemer duurt in Nederland ongeveer 49 minuten. Ga je zuidelijker dan duurt het korter, de andere kant op langer. Minder leuk feitje: statistisch gezien zijn er veel meer ongevallen in de schemer dan bij daglicht. Nu willen we niet zeggen dat het echt heel veel gevaarlijker is om te rijden in de schemer. Maar weet wel dat door de laagstaande zon en invallende duisternis, het zicht stukken minder is. Zie je het niet zitten om in het donker te rijden? Ga dan niet lopen haasten om nog snel thuis te komen. Blijf bewust van de risico’s die juist in de schemer ontstaan. Veilig thuiskomen is immers het belangrijkste.

Ervaring opdoen

Wat de boer niet kent, vreet hij niet. Is rijden in het donker echt niet jouw ding? Misschien is het dan niets eens zo erg als je het noodgedwongen een keer moet doen. Dan kun je eens ervaren dat het allemaal wel meevalt als je rustig aan doet. Doe je dat liever in een gecontroleerde omgeving? Dan kun je bijvoorbeeld bij een partij als de KNMV terecht voor een avondtraining.

Communiceren en afstand houden

Onze laatste tip heeft met name te maken met rijden in groepen. Rijdt je met meer dan twee personen? Spreek dan eens af wie er steevast voor- en achteraan rijdt. Dat kan het bij het vallen van de avond eenvoudiger maken om een route gezamenlijk te rijden. Zo weet je op wie je moet letten bij een afslag. Scheelt dat eeuwige koppen tellen.

Hoewel het natuurlijk altijd van belang is, adviseren wij je om tijdens de schemer iets meer afstand te bewaren tussen jou en de rijder voor je. Ervaren groepsrijders steken een voetje uit als er bijvoorbeeld grind in een bocht ligt of andere gevaren op de weg voor hen zijn. In de schemer kun je zo’n waarschuwing wel eens missen, of de gevaren zelf pas zien als je al in de bocht zit. Door iets meer afstand te houden gun je jezelf en anderen wat meer tijd om dat soort signalen te communiceren en gevaren zelf op te pikken. Die afstand is ook aan te raden om extra leed bij een onverhoopt afdekongeval tegen te gaan. Dat één rijder aangereden wordt omdat hij in de schemer over het hoofd gezien wordt is natuurlijk al vervelend genoeg.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Wim Jongejan schreef:
    2 april 2021 om 21:43

    Ik blijf in het donker rijden erg link vinden. Ik werd in het donker eens (1970) overvallen door regen, waardoor het zicht nog slechter werd. Een vrachtwagen had spinazie verloren en ik reed in het pikkedonker vol in een bult spinazie van meer dan een meter hoog. Dat ik overeind bleef mocht een wonder heten. Ik had toen een witte motor en na maanden vond ik nog overal de spinazie tussen. Ik liever niet meer in het donker als er kans op regen is.

    Beantwoorden
  2. itismeguys schreef:
    2 april 2021 om 23:45

    Ik rijd zowel met licht als donker:
    – Goede verlichting, evt. aangevuld met lichtgevende kleding en helm is eigenlijk een no-brainer.
    Zorg dat je herkenbaar bent als motorrijder.
    Soms twijfel ik wat eraan komt, door de soort lichtvoering of het een auto, bromfietser of motor is.
    – s nachts kun je moeilijker anticiperen en niet de weg uitlezen, anders gezegd moeilijker de situatie op de weg inschatten. Pas daarom je snelheid aan.
    Zelf heb ik een keer met 80km per uur een everzwijn in de lampen gehad, die ging vervolgens stilstaan in het midden. Mijn 1e reactie was remmen en daarna direct claxoneren, daar schrok dit zwijn van wat mijn geluk was om een aanrijding te voorkomen. Hou dus rekening met onvoorzienbare, onoverzichtelijke situaties. s nachs zijn veel dieren actief en de meeste ongelukken gebeuren op vertrouwd terrein, dicht bij huis. Vaak door (zelf)overschatting.
    Op het moment dat je merkt dat je meer moet gaan inspannen, is dat vaak een teken dat je tegen jouw persoonlijke limiet aanrijdt.
    Besef dat hard remmen veel moeilijker is dan hardrijden en meer lef en beheersing van vereist. Slechts ca 2cm van je bandenprofiel raakt de weg over ca. 6-8 cm lengte, tel daar de nachtelijke temperatuur bij op, dan weet je wat noodremmen betekent in grip…dus remafstand.
    s nachts bereikt je adrenaline sneller een kookpunt dan overdag als gevolg van minder (over)zicht, dus inzicht in de situatie ter plaatse.
    Oefenen helpt…Kijk vooruit, maar niet te ver. Je remweg overzien is minimaal nodig.
    Kijk af en toe ook naar links, rechts of je cockpit. Staren, turen maakt dat je dingen slechter ziet. Afwisselende focus houdt je alert om dingen scherper te zien. Je ogen ontspannen dan even.

    Ook op bekend terrein kun je s nachts gevaren moeilijker overzien, een olievlek of tak zie je vaak te laat, dus ook daarom pas je snelheid aan, dan geniet je meer van de rit en kom je uitgeruster thuis en blijft motorrijden leuk, zonder kreuk en deuk.

    The Knighrider, zonder Kit????
    Fijne rit

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

(Zelf)verzekerd op weg

Door Bas van der Wal

8 februari 2023 7 min

“Zij die gecrasht zijn en zij die nog gaan crashen”

(Zelf)verzekerd op weg

Door Motorrijders.nl

6 februari 2023 4 min

Meer licht in de duisternis!

(Zelf)verzekerd op weg

Door Leonard van den Berg

2 januari 2023 3 min

Tectyleren: bescherm je motor tegen pekel

(Zelf)verzekerd op weg

Door Tom van Appeldoorn

6 december 2022 3 min

Vol vertrouwen de winter doorrijden

Blijven rijden

Door Leonoor Fischer

28 november 2022 6 min

Doorrijden in de winter

(Zelf)verzekerd op weg

Door Tom van Appeldoorn

17 november 2022 3 min

Ga van dat asfalt af!

(Zelf)verzekerd op weg

Door Tom van Appeldoorn

7 november 2022 6 min

Veilig(er) op weg in de koude en natte periode

(Zelf)verzekerd op weg

Door Mark Meisner

17 oktober 2022 3 min

Rijden in de herfst

(Zelf)verzekerd op weg

Door Mark Meisner

15 augustus 2022 3 min

Een spekglad wegdek na droogte

(Zelf)verzekerd op weg

Riders Academy Door Riders Academy

11 augustus 2022 2 min

10 tips: Motorrijden in de hitte (+ bonus)

(Zelf)verzekerd op weg
Op twee motoren door het groene hart van Sauerland in Duitsland

Door Tom van Appeldoorn

31 juli 2022 4 min

Op de lange baan: 4 tips voor lange motorritten

(Zelf)verzekerd op weg

Frank Door Frank Andringa

12 juli 2022 3 min

Voorkom diefstal – zes tips om diefstal van jouw motor te voorkomen

(Zelf)verzekerd op weg

Door Tom van Appeldoorn

14 maart 2022 4 min

Motorrijden in een groep – rijd niet als een baksteen

(Zelf)verzekerd op weg

Door Mark Meisner

6 februari 2022 6 min

Zelf pech oplossen langs de weg

(Zelf)verzekerd op weg
Harde wind

Door Leonard van den Berg

31 januari 2022 3 min

Rijden bij harde wind: check deze tips en hints

(Zelf)verzekerd op weg
Kawasaki Lanzarote

Frank Door Frank Andringa

11 januari 2022 2 min

Oorsuizen/tinnitus: nooit meer echte stilte

(Zelf)verzekerd op weg
Stalling

Riders Academy Door Riders Academy

20 oktober 2021 2 min

Motor schorsen

Blijven rijden
Saarland

Door Tom van Appeldoorn

11 oktober 2021 4 min

Praten in je helm = risico’s zien!

(Zelf)verzekerd op weg

Door Tom van Appeldoorn

21 september 2021 6 min

De perfecte bocht

(Zelf)verzekerd op weg

Frank Door Frank Andringa

2 september 2021 3 min

Zorgeloos op motorvakantie met een goede verzekering en pechhulp

(Zelf)verzekerd op weg
Opletten in april

Door Leonard van den Berg

29 maart 2021 2 min

7x opletten in het nieuwe motorjaar

(Zelf)verzekerd op weg

Door Mark Meisner

17 februari 2021 2 min

De duurste selfies krijg je in Waddinxveen

(Zelf)verzekerd op weg

Door Mark Meisner

1 februari 2021 3 min

Oordoppen: Kost een beetje, helpt heel veel!

(Zelf)verzekerd op weg

Frank Door Frank Andringa

25 juni 2020 3 min

Tinnitus: ‘Door motorrijden heb ik een constante piep in mijn oor’

(Zelf)verzekerd op weg

Bas Vis Door Bas Vis

4 juni 2020 2 min

Verzekeringen in coronatijd: reizen binnen Europa

(Zelf)verzekerd op weg
Strand

Frank Door Frank Andringa

11 mei 2020 4 min

Verzekeringen in coronatijd: ‘Verzekering blijft gewoon geldig’

Motor kopen
Motorverzekering

Bas Vis Door Bas Vis

25 april 2019 2 min

Verzekerd van een goede verzekering

(Zelf)verzekerd op weg
Gehoorbescherming

Door Sjaak van Hal

30 december 2018 2 min

Wa’ zeggie? Gehoorbescherming!

(Zelf)verzekerd op weg
Geavanceerde elektronica Bosch

Door Jarno van Osch

19 juli 2018 2 min

Slimme elektronica moet leiden tot minder ongelukken

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X