De kans op bladeren op de weg is groter en de regen kan horizontaal voorbij komen vliegen. Maar jij blijft toch gewoon doorrijden! Wij bekijken het van de positieve kant en de herfst kan zeker nog hele fijne motorrijdagen verzorgen. Maar rij veilig en hou deze herfsttips in gedachten.
Ga voorbereid op pad
Het weer kan op één dag makkelijk omslaan, van warm naar koud maar ook van droog naar nat en van windstil naar storm. Houd dus goed de weersverwachtingen in de gaten en neem het zekere voor het onzekere. Het is beter om met een regenpak op stap te gaan dan je kleding twee dagen te moeten laten drogen omdat je tot je onderbroek bent natgeregend.
Verschillende ondergrond
Nee, het asfalt zal niet veranderen maar datgene wat tussen het asfalt en je banden komt wel. Bladeren, takken en zand waaien door de grotere kans op wind de weg op en zeker als de bladeren uit de bomen vallen brengt dit veel risico met zich mee. Modder van landbouwvoertuigen rond weilanden is ook funest voor het rijplezier. Dit alles in combinatie met regen maakt de ondergrond verraderlijk, zeker in de bochten. Dit vergroot de kans op een valpartij enorm.
Temperatuur en de grip van banden
Als de temperatuur buiten zakt, warmen de banden ook minder snel op. Hierdoor zul je pas later gebruik kunnen maken van de optimale grip van de banden. Dit verschilt uiteraard per band. Waar sportbanden pas op een hogere temperatuur hun optimale grip geven, bieden tour- en winterbanden bij een lagere temperatuur al hun ideale grip. Rij je vaak in regen en het gehele jaar door, dan is het aan te raden om hier je bandenkeuze op aan te passen.
Witte vlakken en reparaties aan het wegdek
De verf die gebruikt wordt voor aanduidingen op het wegdek is in de loop der jaren een stuk verbeterd. De stroefheid is sterk verbeterd, maar dit wil nog niet zeggen dat dit overal zo is. Van tevoren is niet te zien of de geverfde markeringen op de weg wel of niet glad zijn, dus vermijd deze zo veel mogelijk. Maak ook geen haastige manoeuvres waardoor je onderuit kan glijden. Dit geldt ook voor de minder opvallende teerstrepen waarmee scheuren in het wegdek gerepareerd worden. Deze worden bij regen een stuk gladder waardoor de kans op het verliezen van grip groter is. Ook zijn putdeksels en tram- en treinsporen met natte omstandigheden spekglad. Probeer deze dan ook te vermijden of haaks overheen te rijden.
Eindelijk een zonnige dag, maar let dan ook goed op!
Niets is zo verraderlijk als laagstaande zon. Niet alleen voor jezelf maar ook voor de medeweggebruikers. Bij kruisingen of afslagen is de kans dat jouw tegenligger verblind kan zijn door de zon net zo groot. Jij kan diegene wel goed zien als je de zon in je rug hebt, maar dat hoeft niet zo te zijn voor de ander. Verplaats je hierdoor in de medeweggebruiker en pas hier je rijstijl op aan.
De wind kan verraderlijk zijn
Uiteraard brengt de herfst ook de ‘herfststormen’ met zich mee! Rijden met harde wind bespreken we uitgebreid we in het volgende artikel.
(Zelf)verzekerd op weg
Gaat het dan toch eens fout, zorg dan voor een goede verzekering! Ben jij een kortingsspeurders? Word dan lid van de KNMV en krijg ook nog eens 5% korting bij KNMV Verzekeringen.
Maar dat is nog niet alles
Het gaat niet alleen over anticiperen en aanpassen van je weggedrag, maar ook over de staat van de motor en de kleding die je draagt. Zorg voor voldoende profiel op je banden zodat de regen goed afgevoerd kan worden. Het is ook aan te raden om je kleding op de wisselende weersomstandigheden aan te passen, bijvoorbeeld door waterdichte kleding te dragen. Neem een warm vest mee voor een avondrit en zorg voor reflectiemateriaal op je kleding tijdens de donkere dagen voor meer zichtbaarheid.
Hou je al deze tips in acht, dan zal de motorrit een stuk veiliger verlopen!
Goed stuk, Denk er in deze tijden ook om dat de automobilist je niet verwacht en dat je hier nog beter rekening mee moet houden dan anders al het geval is, zeker ook omdat je banden nog niet warm zijn, of gewoon omdat nat en glad asfalt je remweg verlengt.
Let ook goed op bij rotondes, door olie en benzine op het wegdek kunnen die verraderlijk glad worden.
Als je er naar de Eifel of Moezel op uit trekt over de kleine kronkelwegen hou dan rekening met groot wild tussen 17 en 19uur, Ikzelf kwam bij onze laatste roadtrip 5 maal een hert tegen binnen oogcontact. Waarvan ééntje letterlijk aan de kant van de weg in een onoverzichtelijke bocht, en neen die ging niet op de loop die stak gewoon de weg over, Gelukkig dat wij een rustige dagtrip deden anders was het een heel ander verhaal geweest. Maar 10 meter voor je moto tegen valavond uit het niets je wilt het echt niet meer meemaken en met mijn 48 jaar moto ervaring komt deze close encounter bijna elke rit bij mij of mijn vrouw wel eens spoken bij valavond op een weg in bebost kronkelend gebied.
Zo lang en zo vaak mogelijk doorrijden. Je past je rijgedrag dan ook geleidelijk aan. En een bui of wat lagere temperaturen verrassen je dan ook niet zo snel en je staat dan ook versteld hoe snel je nog in de regen kunt rijden, mits je vering/demping en banden in orde zijn.
See you on the road!!
Wie weet welke banden je het beste kunt monteren in de aankomende periode? Zelf rijdt ik zomer en winter, maar zou nu toch graag een soort winterband laten monteren. Ben binnenkort toch aan een nieuwe set toe.
Nou allemaal hele handige, nuttige en adequate tips. In eentje ga ik echter niet mee: verzekeren bij de KNMV! Nog nooit zulk dure verzekeringen aangeboden gekregen als bij die geldwolven.