Motorrijders kopen met gemak fancy valdoppen, gouden stuurgewichten of groene kettingsets. Allemaal accessoires die je op het oog motor mooier maken. Maar veel rijders vergeten één belangrijk accessoire dat zeker ook bij de motorpassie hoort: oordoppen!
Oordoppen. Ze hoeven echt de kop niet te kosten; Voor minder dan de prijs van een tankbeurt heb je al een goed werkend setje van bijvoorbeeld Alpine, Noizezz of Pluggerz. Online zo te bestellen of even langs de lokale motorzaak – wanneer die weer open mogen.. Je pikt al een setje op vanaf 15 euro en je bent beschermd tegen tinnitus, oftewel oorsuizen.
Gele schuimpjes
Ben je iemand die echt alles zo kwijt raakt én op de centen wilt letten? Dan zit je met de bekende gele schuimpjes al in de goede richting. Voor zo’n 80 euro heb je een slordige 500(!) setjes. Raden wij die schuimpjes aan? Nee, dat niet. De demping van deze schuimpjes is flink, wat fijn is. Het probleem daarbij is dat ze werkelijk ál het geluid tegenhouden. Dus ook het geluid dat die toeterende auto of boze agent produceren. Ga je met vrienden op pad dan moet je ze om een normaal gesprek te kunnen voeren, veelvuldig in én uit doen. Daardoor neemt de veerkracht en dus de geluiddempende functie van die schuimpjes snel af. Heb je er alsnog niets aan.

Universele motordoppen
Voor 15 euro heb je één setje van de Alpine Motosafe Race oordoppen. Klinkt opeens heel duur in vergelijking met die schuimpjes, maar deze zijn wél veelvuldig herbruikbaar en omgevingsgeluiden worden een stuk minder gedempt. Die ambulance hoor je nu wel aankomen, de muziek die via je communicatieset afspeelt kan weer zachter en je kunt bij het stoplicht gewoon met je maten ouwehoeren. Schoonmaken doe je trouwens makkelijk met wat zeep en lauw water, mocht je ze een keer geel uit je oren trekken.
Enige nadeel: ook bij dit setje zal je na verloop van tijd merken dat de demping verminderd. Uit eigen ervaring kunnen we wel zeggen dat ze bij dagelijks gebruik elke 4-5 maanden vervangen moeten worden.
Wat te kiezen hebben?
Alpine heeft ook de MotoSafe Pro oordoppen. Dubbel zo duur als Race-oordoppen maar dan krijg je er een setje Tour-doppen bij. De Race dempt meer dan de Tour, hierdoor wissel je makkelijk tussen beide tijdens een vakantie. Eerste dag voornamelijk snelweg? Dan rijdt je met de Race. De volgende dagen binnendoor en op een lagere snelheid? Dan gebruik je de Tour. Even de boulangerie binnenwandelen voor een pain du chocolat kan dan makkelijk: je laat de oordoppen gewoon zitten.
Heb je ‘lastige’ oren, kijk dan eens bij Noizezz. Bij een enkel setje oordoppen leveren zij vier! verschillende maten zodat elke oor past . Let op: er zit maar één setje dempers bij, deze plaats je zelf in de goede maat.

Nog een niveau veiliger!
Natuurlijk kan het altijd nóg beter. Wil je echt het beste van het beste, dan ga je naar oordoppen op maat. Beschermen die veel beter? Nee, de demping is nagenoeg hetzelfde. Het grootste verschil zit ‘m in het draagcomfort. Daarbij zijn deze doppen te customizen. Nee geen spoilers of Fast and the Furious-neonverlichting in je oorschelp. Maar wel in mooie kleuren of transparant, en zelfs met glitters. Daarbij krijg je de keuze tussen verschillende dempingsniveaus. Zit je veel op het circuit, kies dan voor zware demping. Rij je lekker binnendoor op zoek naar de kleinste wegen, dan voldoet een gemiddelde demping prima.
Onderhoud is alles
Net als je motor hebben ook je oordoppen onderhoud nodig. Regelmatig schoonmaken, vervangen indien versleten – en vooral niet kwijtraken – is key. Heb je een setje over die eigenlijk versleten is? Stop die dan onder je zadel als reserve. Mocht je dan ergens onderweg zijn en je raakt je oordoppen kwijt, pak dan tijdelijk dat reservesetje.
Het is misschien wat droge kost, maar je wilt écht geen tinnitus krijgen. En natuurlijk, je uitlaat klinkt mooier zonder oordoppen dan mét. Maar omdat je buurman die al 30 jaar rijdt het toevallig nog niet heeft is geen garantie voor de toekomst. Lees de reacties maar eens op onze site van andere motorrijders.
Doen!! Die tinnitus wil je zeker niet. De doppen zijn ook handig bij andere activiteiten met herrie (boren, huilbaby troosten). Neem de tijd en doe ze in, ook bij die huilbaby, zeker in de auto (niet vragen hoe ik dat weet, maar die piep zit ik aan vast).
Doppen op maat? Laat ze op tijd weer controleren op pasvorm.
Tinnitus gehad maar dan ook in een serieuze vorm. Weleens de handen tegen mijn oren geslagen om de piep maar kwijt te raken. De KNO-arts zei ronduit “Opereren is een optie maar ik doe het niet want de kans op succes is slechts 5% en verslechtering is 95%”. Er schijnt een behandeling te zijn met zuurstof maar waar en door wie en de “winst” is onbekend. Ik heb uit pure wanhoop naar (voor mij) iets uitzonderlijks gegrepen en heb een acupuncturiste geraadpleegd. Die wilde het wel proberen en met succes. Soms heb ik dat oorsuizen maar geen piep meer maar vaker heb ik totaal geen hinder meer.
Beste ( jonge) motorliefhebbers,
Voorkom die uiterst irritante piep in je oren, op latere leeftijd. je krijgt gigantisch spijt achteraf. Er is géén geneesmiddel voor.
Als je langer plezier wil beleven zonder teveel je gehoorgangen te belasten laat je oordoppen aanmeten.
Is wel wat duurder maar ook duurzamer heb je jaren plezier van.
Welke oordoppen zijn geschikt om en te beschermen en je communicatie systeem nog kunt horen?
Mijn cardo systeem staat op Max en ik kan met oordopjes is mijn vriend slecht horen.
Tips zijn welkom ????
Normaal gesproken kun je met (in ieder geval) oordoppen op maat de overige geluiden prima horen en is alleen het kabaal van de wind weg. Let er echter wel op, dat je bijvoorbeeld niet door een verkeerde helm en/of winscherm alsnog een volle bak turbulentie rond je oren krijgt. Dan hebbe oordoppen ook een stuk minder zin, is mijn ervaring.
Oordoppen zijn gewoon hard nodig. Er is geen enkele helm en windscherm dat geen turbulentie geeft. Heb je je oren lief, dan gebruik ze. Heb je “speakers” in je helm voor navigatie/communicatie dan heb je een probleem. De meeste oordoppen steken een beetje uit je oren. Althans, met “speakers”erop gaat je pijn doen. Want er zit dan toch een zekere druk op je oren. Misschien dat de op maat gemaakte doppen dat dan minder doen. Ik prefereer dan toch de gele universele doppen…dan maar iets minder horen, beter dan pijn in je oren.
Of weet iemand het beter?
Op maat gemaakte doppen steken niet uit.
En bij de meeste nieuwe helmen zijn er uitsparingen voor de meestal zeer platte speakers. Ergo ; geen probleem
Sinds ongeveer twintig jaar rij ik met aangemeten oordoppen. Het is twintig jaar te laat geweest. Ben nu vijfenzestig jaar. Rij nog motor maar als ik op wat voor een manier ook d oordoppen ben vergeten in te doen, sta ik bij de eerstemogelijkheid om te stoppen weer stil om de doppen alsnog in te doen. Je kunt het geluid van de motor ook beter horen.
Alpine Pro komen morgen binnen! Op tijd voor het nieuwe seizoen.
Ik gebruik op maat gemaakte mét ingebouwde bluetooth speakers. Dus oortjes beschermd en toch lekker radio luisteren onderweg. Ik ben zeer recent naar Zwitserland geweest op de motor, en op de laatste dag de 950km retour in één keer gereden. Geloof me, dan is geluidsdemping mét radio echt een must!
in één keer…., wow vast een hele grote tank en heel zuinig 😉
Alles doppen geprobeerd, schuim, aangemeten, maar nu overgestapt op Siliconen doppen van Alpine en Mack’s. Deze leg je in je oorschelp en masseer je uit. Ze gaan niet ik de gehoorgang. Meer comfort en betere geluidsdemping. Het is mijn raadsel waarom er zoveel andere product op de markt zijn.
Laat doppen op maat maken en DOE ZE IN, je zult er geen spijt van krijgen!! In de week van m’n pensioen kreeg ik tenitus! Ben nu 73 en rijd nog wekelijks zal echter m’n leven lang spijt hebben dat ik ze niet eerder aangeschaft heb!
In de jaren 70 en 80 voor mijn werk jaren op de motor gereden. Oordoppen waren er niet, kon ook niet, anders kon ik de luidspreker van de mobilofoon niet horen. Nu 40 jaar later, rechts doof en links hardhorend en soms tinnitusaanvallen. Beste mensen draag altijd gehoorbescherming!!!. Knoop dat in je oren anders kun je later steeds minder goed horen!
Dank je wel voor dit artikel. Gehoor is kwetsbaar, bescherming belangrijk.
Ik heb op dit moment Pluggerz op maat die ik een jaar of 4-5 draag. Gek genoeg zijn er wel een aantal artikelen als deze die universele sets vergelijken, maar geen die de op maat gemaakte otoplastieken naast elkaar zetten. Ik zou graag een mooie vergelijking zien tussen Alpine, Noizezz en de diverse varianten van Pluggerz. Ook het geadviseerde niveau van demping bijvoorbeeld. Ik rijdt dagelijks ruim 100 km en daarnaast nog regelmatig een tourrit en wil optimaal beschermd zijn. Alvast dank voor een mooi artikel!
Groet,
Wouter
Ik rij nu 25 jaar motor en altijd met opmaat gemaakte oordoppen en rij nooit zonder. Je hoort toch wel degelijk windgeruis maar op een niveau dat niet schadelijk is voor je gehoor. Ondanks dat heb ik door andere oorzaken tinitus gekregen. Helaas is daar niets aan te doen omdat de piep of bromtoon niet in je oor zit maar in je hersenen. Wees zuinig op je gehoor. Meestal sta je er pas bij stil als het te laat is. Een goed gehoor valt niet op omdat het normaal is. Een slecht gehoor wel maar dan is er vaak niets meer aan te doen.