De temperaturen schieten tijdens warme dagen makkelijk richting de 35 graden. Maar waar houd je rekening mee als je wilt toeren met deze hoge temperaturen? Wij zetten een aantal tips voor jou op een rij!
1: Drink voldoende
Je zweet tijdens het rijden onbedoeld veel meer dan verwacht. Daardoor is de kans groot dat je vochttekort krijgt. Neem flesjes water mee en pauzeer genoeg om te drinken. Heb je geen ruimte voor flesjes water? Stop eens bij een supermarkt en koop het hier. Dit scheelt je lang wachten bij een terras en de prijs is een stuk gunstiger.
2: Draag doorwaaikleding
Doorwaaikleding houdt je koeler dankzij de rijwind. Daardoor raak je minder snel bevangen door de warmte. Bovendien ziet het er tof uit en is het een goed excuus om weer nieuwe gear te kopen!
3: Ochtend/avond
Rij in de avond of in de vroege ochtend. Dan zijn de temperaturen het laagst.

4: Laat die korte broek, t-shirt en sneakers thuis!
Ja het is lekker koel, maar het is echt niet cool als je onderuit gaat. Doorwaaikleding kun je voor relatief lage kosten aanschaffen en beschermt je een stuk beter dan een korte broek.
5: Smeer je in
Met motorkleding bedek je je hele lichaam, op één plekje na. Je nek! Dit strookje onder de helm en boven je jas is dé plek om te verbranden (been there, done that, didn’t like it!).
6: Stoplichten
Vermijd drukke centra en stoplichten. Stilstaan is kapot gaan, dus rij lekker om drukke delen van steden heen om te blijven rollen.

7: Thermokleding
Thermokleding is er voor de winterdagen, maar ook zeker voor zomerse dagen. Deze kleding houdt je koel onder je motorkleding en zorgt voor een betere zweet- en warmteafvoer van je lichaam. Ook kun je na een rit makkelijker de motorkleding uittrekken. Dit zit namelijk niet meer tegen je lichaam aan geplakt.
8: Helmkeuze
Heb je de keuze tussen helmen? Kies dan voor een lichte/witte helm of een jet-helm. Dit scheelt aanzienlijk in temperatuur op je bol.
9: Schaduw
Probeer in de schaduw te rijden. Skip de open plekken en probeer de bossen op te zoeken voor meer schaduwrijke wegen. Hier ligt de gevoelstemperatuur aanzienlijk lager.

10: Dichtgeritst
Niets is zo lekker dan de hoofdrits van je motorjas open te zetten voor een beter luchtdoorstroom. Alleen ga je onderuit, dan is de kans heel groot dat de rits verder openscheurt en je hierdoor niet meer beschermd bent. Met alle gevolgen van dien.
Bonustip: Aparte rijstijl
Rijd wijdbeens, hierdoor krijg je meer rijwind tussen je benen wat ook weer afkoelt. Serieus, dit werkt echt! Niet de hele tijd doen trouwens; je hebt niet voor niets geleerd de knieën tegen de tank te houden voor meer controle over de motor.
Wijdbeens idd ik rij HD.. snel gekookte eitjes met dit weer?
Inderdaad, wijdbeens op een HD. Tussen je klokkenspel en de achterste cylinder zit minder dan 10cm Aan het eind van de rit zijn de soepballetjes gaar…..
Tena lady nat maken, invriezen en in je motorbroek doen
+ natte zakdoek om je nek voorkomt hittestuwing in je hoofd (helm) en is heerlijk verfrissend. Scheelt echt enorm. Je kan ze ook kopen met van die bolletjes die ook in cooling vests zitten. Twee tientjes op eBay of dumpstore.
Kevlar spijkerbroek en t-shirt onder mn doorwaaijas nat maken en daar mee rijden.
Hallo Menno,
Hoe heet zo’n doek met bolletjes? Ik wil er graag een kopen want mijn hoofd raakt snel oververhit en ik wil dit graag uitproberen.
.
Ik vond het door te zoeken op cooling scart
Cooling vest onder je doorwaaijasje werkt ook heel goed!
Ik heb een camelback die ik vul met koud water en ijsklonten op mijn rug zo kan ik onder het rijden ook drinken. Morgen richting Frankrijk?
Ik doe in de stad jackie wel open en dan voor ik buiten de bebouwde kom ben: jasje dicht. Normaal gesproken rijd ik het liefst zo min mogelijk op de snelweg maar met die hoge temperaturen pak ik ze juist wel.
Verder de tips van extra kleding, geloof niet dat ik het ga proberen.
1 katoenen shirtje onder mijn jack of helemaal niks.
Ik gebruik ook altijd termo kleding helpt zeer goed en een colletje tegen de vliegen heb je ook gelijk je nek bedekt.
Ritske v jasje toe!!!!bijtjes pokken er anders wel es in…Had ooit es voorval op drukbereden weg in Spanje….moto ad rand vd weg met 4 pinkers op om die bijterd in mn jas te verwijderen….nog geen min erna mocht ik t al uitlegen ad guardia civil motards???hillarische toestand was me dat!!!
Ik rij dagelijks woon werk verkeer.
Als het warm is vermijd ik smiddags de snelweg (files A27) en neem de alternatieve route langs de Lek.
Bij het water is het al gauw 5 a 6 graden koeler.
Draag een lichte kleur jas. .dat scheelt heel veel warmte. Heb zelf een zilverkleurig jack. Verder jan je je rits n deel openzetten, maar de drukker bovenin wel vast. Hen je toch win d en kevlar spijkerbroek i s ook fijn. Voeten op de highwaysteps….dan voelt t n stuk beter.
Tip 12.
Wacht een dag met toeren.
Cooling legging van Dane is fantastisch. Geen warme benen en de broek blijft fris! Verder draag ik een cooling shirt onder mijn jas.
T shirt onder de kraan natmaken, uitwringen en aantrekken onder je jas. Onttrekt veel warmte aan je lijf, en t duurt best lang…
Nog veel mooi weer gewenst, allemaal…
Op al mijn recordritten door Europa heb ik het advies om geen onderbroek maar een hardloopbroek onder je motorbroek aan te doen. Werkt perfect. Koel en geen last van elastiek of randjes die in je vlees snijden.
Ik mis één goeie tip: overweeg om NIET motorrijden met extreem warm weer. Er is weer waarin vogels niet vliegen, en heel soms kan de auto (met airco) een betere oplossing voor je vervoersprobleem zijn . .
Een motor rijder heeft zijn motor niet om een vervoer probleem op te lossen, dat zijn automobilisten. Een motorrijder heeft zijn motor om motor te rijden.
Ach Adrie het is maar net hoe je het leest natuurlijk 😉
En inderdaad met heel warm weer, zit ik ook liever in een auto met airco hahahahaaa……
Cooling vest is heel fijn om te dragen in de hitte!!
En anders van Knox heb je een heel fijn vol bescherming vest!! Kan je overal onder dragen en ben je beschermd en in de zomer heerlijk om als jas te dragen! Check it out: Knox Urbane Pro!! 🙂
Goeie tips , thanks ,gr bert
2 weken geleden in een Frankrijk van 37 graden. Bij de stops op een terrasje het t-shirt onder de koude kraan doornat maken, handdroog uitwringen en aantrekken. Kevlar lumberjack erover en rijden. Dit houdt je zo’n 1,5 à 2 uur koel. Daarna weer hetzelfde. Je moet toch stoppen om te pauzeren. Natmaken kan overigens ook in een beekje of fonteintje. Helpt prima.
Ik woon ook in Suriname, en draag daar doorwaaijas en spijkerbroek met motor schoenen. In Nederland altijd lederen combi
Doorwaaibroek met daaronder een korte broek en doorwaaijas met daaronder een coolvest en een t-shirt dat eventueel ook nat is. Dan is het tot 36 graden nog wel te doen. Inderdaad zorgen dat je zoveel mogelijk rijdt en stoplichten dus vermijdt. Ik doe dit richting Zuid-Europa en gaat prima. Zonder coolvest is t een stuk warmer.
Ik heb een koelvest van macna aangeschaft. Helemaal top. Scheelt echt. Ook fijn al je naar een evenement gaat een 3 uur in een mensenmenigte staat.
Ik mis het gevaar van onderkoeling, doorwaaijas klinkt leuk maar wij mensen functioneren op 37°C .te warm ga je zweten, te koud krijg je onderkoeling
Met (rij) wind koel je veel sneller af dan dat de meeste denken zelfs lager dan de de”hete” lucht dan ligt sufheid opde loer groet cees collignon
Korte zomerhandschoenen zodat wind in je mouw kan.
De tip van flesjes water kopen onderweg is natuurlijk heel slecht voor het milieu. Hang een Camelbak op je rug, Dan neem je zonder moeite anderhalve liter water mee en je hoeft ook niet af te stappen om te drinken.
Ik zie vaak motorrijders tijden in korte broek en t-shirt. Ik zou graag willen weten waar je die Kevlar-huid kunt laten aanbrengen 😉
Ik rijd een elektrische motorfiets. Wat een genot met dit weer. Geen last van motorwarmte.
Ik rij nu alleen met een kevlarbroek die best lang is en ruim op de laars rust als ik sta. De pijpen kruipen tijdens de rit steeds omhoog tot bijna aan de rand van mijn laars. Zowel op een Speed Triple (vorige motor) als op een Bonneville (huidige motor). Heb geen extreme lengte.
Iemand een leuke oplossing voor dit kleine, maar irritante, probleem?
Klinkt lullig. Maar elastieken aan onderkant maken voor onder je laarzen door. Gr cora
Die koelende sjaal om je nek heet een gobber en is te koop in een aantal sportzaken en via internet.
Door de gobber nat te maken blijft hij lange tijd verkoelend werken door de kristallen er in. Prijs: nog geen 20 euro.
De manchetten bij de mouwen open zetten , zo vang je veel koele wind. Er zijn zelfs openhouders op de markt die de mouwen open houden. Dan natuurlijk alle ritsen die bedoeld zijn om te openen tijdens het rijden open zetten.