Net als in auto’s vind je tegenwoordig ook op de motor flink wat rij-elektronica terug. Bizar: op sommige supersport-motoren kun je met hulp van bits en bytes al gecontroleerd wheelies maken! Bosch, één van de grootste elektronicamakers in de autowereld, ontwikkelt nu ook voor tweewielers veiligheidssystemen met radarsensoren die onder het rijden met je meekijken. Je motor gaat als het ware ‘voelen en zien’.
Wat doet elektronica met dreigende situaties
Het Duitse Bosch ontwikkelt deze elektronica om ervoor te zorgen dat er minder motorongelukken ontstaan. Uiteraard willen ze ook wat verdienen aan deze systemen, maar dat doet niets af aan het feit dat deze elektronica een verhoogde veiligheid voor ons als motorrijder zal leveren. En wij van Motorrijders.nl kunnen dat enkel toejuichen.
De nieuwe systemen gebruiken radartechnologie om botsingen met andere voertuigen te voorkomen. De radar scant de omgeving en waarschuwt of grijpt zelfs in als er dreigende situaties ontstaan. Deze innovatie zorgt voor automatische aanpassing van de snelheid op de voorganger met Adaptive Cruise Control, waarschuwingssignalen bij een eventuele botsing met Forward Collision Warning en extra hulp voor de controle van de dode hoek door Blind Spot Detection aan te spreken. Een korte impressie hieronder.
Op korte termijn
De gebruikte namen klinken je vast al bekend in de oren, want tegenwoordig rusten ze de nieuwste auto’s al uit met deze systemen. Toepassing op motoren vindt normaal gesproken altijd in een later stadium plaats. De motorindustrie is minder groot en deze technieken zijn lastig toepasbaar in een balansvoertuig.
Bosch werkt momenteel samen met verschillende motorfabrikanten om de elektronica te testen. Voor enkele demo’s (zie onderstaand filmpje van KTM) lijkt daadwerkelijke toepassing al op korte termijn mogelijk. Volgens Bosch moeten er in 2020 motoren in de showroom staan die zijn uitgerust met Adaptive Cruise Control, Forward Collision Warning en Blind Spot Detection.