Ben je geïnteresseerd in de reizen van Sabrina? Ze schrijft regelmatig blogs zowel hier op Motorrijders.nl als op haar website Travelwithsab.com of volg haar op Instagram en Facebook.
Sabrina de Wit reist op haar parelmoerwitte Ducati 959 heel Europa door. Van de Balkan tot aan de Noordkaap. Solo, met achterop een tentje en een tas met wat kleding. Niet direct een motor waar veel mensen mee op reis gaan, maar de 26-jarige dame zweert erbij. “Ik zou niet met een andere motor op stap willen. De Duc leent zich prima voor een lange motorvakantie.”
Maar hoe bereid je je voor op zo’n reis? Wat neem je allemaal mee? En belangrijker, hoe neem je dat allemaal mee achterop de motor? “Dat is helemaal niet zo moeilijk. Je neemt al snel teveel mee op vakantie”, zegt Sabrina nuchter.
Voorbereiding
“Een vakantie begint voor mij met een goede voorbereiding. Ik zorg ervoor dat mijn Duc in goede staat is qua onderhoud. Dat geeft rust. Zonder goed onderhoud kom je misschien onderweg stil te staan, wat geen fijne gedachte is. Daarnaast zorg ik ervoor dat mijn banden nieuw zijn, zeker voor reizen van meer dan 8.000 kilometer. In het buitenland is het asfalt toch vaak iets minder goed dan in Nederland, waardoor de banden sneller slijten.”
Ook tijdens de vakantie krijgt haar motor onderweg minimaal een check-up. “Onderweg kijk ik na een paar duizend kilometer op internet of er een Ducati-dealer in de buurt is. Tijdens mijn reis van 9.000 kilometer door 18 landen, een tocht die vooral door Zuidoost- en Oost-Europa ging, ben ik hiervoor gestopt bij een dealer in Ljubljana en later nog in Boedapest.”
“Het leuke is dat je hier eigenlijk zo kunt komen aanrijden. De medewerkers waarderen het dat je hen opzoekt. Ze checken alles, de olie, remmen en de bandenspanning. Daarna kun je met een gerust hart weer verder rijden. Voor mij is dit heel belangrijk, omdat ik zelf niet technisch ben aangelegd.”

(Geen) routes plannen
“Eigenlijk plan ik mijn routes van te voren vrijwel niet. Ik weet waar ik heen wil op vakantie, in welk gebied ik mijn reis echt wil beginnen. Daarna start ik met rijden en zie ik wel waar ik uitkom. Per dag bekijk ik waar ik in de buurt ben. Via reisblogs bereid ik me vervolgens voor op de plekken die ik daar wil bekijken.”
Lees ook: Sabrina’s 11 tips voor jouw eerste motorvakantie
“Wanneer je op plekken komt die worden overstroomt door toeristen, sta ik altijd vroeg op. Als je dan ’s ochtends rond een uur of zeven in een stad komt, is het op de toeristische plekken nog rustig en kan je goed rondkijken. Zeker op erg warme dagen heeft dit nog een extra voordeel. Het is op dat tijdstip veel aangenamer in je motorkleding.”
Voor een week kleding mee
“Veel winst valt er in je bagage te halen als je slechts voor een week kleding meeneemt. Een paar T-shirts, broeken en wat ondergoed. Meer heb je eigenlijk niet nodig, je loopt toch vrijwel de hele dag in je motorkleding. En is je kleding toe aan een wasbeurt? Op een camping, of in een hotel/hostel heb je altijd de mogelijkheid om te wassen.”
Lichtgewicht bagage
Als je naar het zonnige zuiden op vakantie gaat, heb je natuurlijk andere bagage mee dan als je naar de Noordkaap gaat. En achterop een Ducati ziet het er ook direct indrukwekkend uit. “Qua gewicht zorg ik dat alles zo licht mogelijk is. Een tent van maximaal 2 kilo, een stoeltje van 500 gram, een licht slaapmatje. Op deze manier heb je zo min mogelijk last van je bagage.”
“Zeker op een Ducati als de mijne is bagage wel een dingetje. Het rijdt heel anders dan met bagage op een BMW GS, waar je rechtop op zit”, weet Sabrina. Daarnaast adviseert ze de bagage goed vast te zetten. “Heel belangrijk. Als het ook maar licht begint te schuiven, dan heb je minder stabiliteit in de bochten. Het maakt je onzeker.”
Voor haar 959 EVO was nergens reisbagage te vinden. “Daarom heb ik een bagagerek op maat laten maken door een lasser. Die kan ik in een kwartiertje tijd achterop de motor monteren. Als ik hier mijn bagage goed op vastzet, weet ik zeker dat het niet gaat schuiven.”

Absoluut niet vergeten!
Twee dingen mogen in je bagage niet ontbreken: ducttape en tiewraps. Sabrina: “Dat heb ik op al mijn reizen nodig gehad. Daarnaast neem ik altijd een klein bandenreparatiesetje mee, want niets is vervelender dan wachten op een nieuwe band. En hoewel ik zelf niet heel handig ben, heb ik ook altijd een klein reparatiesetje mee. Misschien lukt het me zelf niet om iets te repareren, maar een ander misschien wel.”
Tip voor je eerste vakantiereis
“Kies er tijdens je eerste rit voor om niet te ver van huis te gaan. Bevalt het niet, dan kun je snel terug rijden”, zegt Sabrina. Daarnaast is het volgens deze doorgewinterde reiziger belangrijk om van te voren te beslissen of je samen met iemand of alleen gaat reizen.
“Bij een gezamenlijke trip moet je rekening met elkaar houden. Heb je dezelfde interesses? Dat is belangrijk om te weten tijdens het rijden, maar ook bij het bezoeken van plekken. Daarom kan het ook prettig zijn om een solotrip te maken. Het leuke is dat je als motorrijder nooit alleen bent. Overal kun je een praatje maken. Mensen zijn geïnteresseerd in je. En ook al ben je in Montenegro waar maar weinig mensen Engels spreken, je hebt altijd je handen en voeten nog. Het is hartstikke leuk om op deze manier locals te leren kennen.”

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ik neem altijd nog een tube wasmiddel en een paracord mee, voor de was en indien nodig als sleeplijn.
Leuk artikel over Sabrina! Ze vertelt dat zij geen routes maakt maar zich informeert over bezienswaardigheden via reisblogs. Ik ben heel benieuwd welke blogs dit ziin.