“Je gaat op vakantie en neemt mee?” Ken je dat oude spelletje nog? Wij hebben een volledige lijst voor jouw motorvakantie gemaakt, want wat is er nou makkelijker dan gewoon aanvinken wat je ingepakt hebt en zien wat je nog moet pakken?
Gooi je twee onderbroeken, twee paar sokken en een flesje handzeep in je rugzak en ga je lichtbepakt op motorvakantie? Of gaan er twee paar broeken mee, een setje casual schoenen, een föhn en een rol behang? Bij dit laatste is het tijd om te kijken voor voldoende tassen of koffers voor op de motor! Uiteraard is er ook een middenweg, daar hebben wij deze lijst voor opgesteld.
Ongetwijfeld zitten er items tussen die je helemaal niet nodig hebt, streep deze dan gewoon door. Iemand die een week in hotels gaat zitten heeft geen slaapmat of brander nodig. Het is wel aan te raden om zo licht mogelijk te pakken. Vaak gebruik je nog niet de helft van wat je meeneemt. Probeer dan ook echt alleen het broodnodige mee te nemen. Een overvolle bepakking rijdt niet lekker.
Klik hier voor de complete Motorrijders.nl-pak-maar-in-lijst!
Heb jij nog een item die wij écht vergeten zijn, geef het dan door in de comments en wij zetten het erbij de lijst!

Nog een paar handige tips voor jouw motorvakantie:
- Geef aan je reisgenoten een telefoonnummer van thuis mee. Mocht er onderweg iets met je gebeuren, dan kunnen zij contact met het thuisfront opnemen. Ook is het fijn als het thuisfront een telefoonnummer heeft van één van je reisgenoten, voor het geval jij niet meer bereikbaar bent.
- Neem foto’s van al je belangrijke papieren, zoals ID-card, paspoort en rijbewijs en bewaar deze bij iemand anders in zijn of haar tas. Mocht je je portemonnee kwijt raken, dan heb je in ieder geval nog iets van bewijs.
- De motor bepakken doe je zo! Lees hier tips & trick hoe je dit veilig én handig doet!
- Wordt het je eerste keer kamperen? Lees het artikel over motorkamperen dan zeker!
Reservebril is in veel landen verplicht.
Goeie tip! Dit wist ik niet maar inderdaad in Duitsland, Frankrijk, Portugal, Spanje, Oostenrijk en Zwitserland is dit verplicht. Ik voeg hem toe!
Cheers,
Mark.
Ja Mark: Oostenrijk miste ik bij de reizen, mag er misschien wel bij i.v.m. de Triumph tochten bij Neukirch am Grossvenediger.(nu zijn er misschien 60 tot 70 % Triumph , maar er zijn nu ook Duitse, Japanse , Amerikaanse en Italiaanse motoren )
In Frankrijk en in Duitsland is de uitstoot vignet verplicht. Duurt ca 3 weken eer die op de mat valt.
Rijd je in de periferie is een bidon met benzine geen overbodige luxe.
Neem gereedschap mee om de ketting te spannen.
Ventiel verloopnippel haaks of flexibel
Muntgeld voor peage
Lange rit?
– Benzine brander met Italiaans koffiezetter of instant espresso zakjes.
– airpocket zadelkussen
Zo’n Umweltplakkette is niet nodig voor motorrijders in Duitsland volgens de ANWB.
Vrijstelling
Autosnelwegen die door milieuzones lopen, vallen buiten de regeling. Op doorreis naar Oostenrijk of Zwitserland is geen milieusticker nodig.
Motoren, bromfietsen en snorfietsen vallen buiten de regeling.
In het lijstje staat ook: remolie. Is dat wel zo’n logische/verstandige aanrader?
Een laag remolie niveau duidt meestal op versleten blokken.
Zelf zou ik er niet aan moeten denken dat het flesje onderweg breekt of gaat lekken. DOT4 is zeer agressief en dat tast dan je bepakking aan.
Mijn advies zou zijn: check je remmen en vervang de olie en/of blokken voordat je op reis gaat.
Zou motorolie nog overwegen als je twijfelt, Neemt niet zoveel plaats in en is nauwelijks ontvlambaar in tegenstelling tot benzine.
Maar remvloeistof of koelvloeistof zou ik van tevoren vervangen/bijvullen.