Tips & tricks
Moet je echt veel meenemen? Rijd dan even langs de veringspecialist of neem zelf de tijd om je veerinstellingen aan te passen.
- Geen waterdichte zijtassen? Pak alles eerst in een vuilniszak en stop het daarna in je zijtas of -koffer. Door schade en schande wijs geworden…
- Pers eerst de lucht uit je tassen, daarna aansnoeren. Compacte lading laat zich beter vastzetten dan een ballon.
- Knip je spanbanden op maat. Losse eindjes kunnen tussen je draaiende delen terechtkomen: bloedlink.
- Doe een plankje voor onder je jiffy boven in je tanktas. Dan heb je het bij elke tussenstop direct voor het grijpen.
- Geld, papieren, mobieltje, zonnebril en een flesje drinken: doe alles wat je altijd mee wilt nemen in een handzaam tasje in je tanktas. Handig als je je motor even moet achterlaten.
- Trek na de eerste 50 kilometer de zaak even goed na. Wat thuis mooi vast leek, kan halverwege losgewrikt zijn door wind en beweging.
Goede reis!
Goede tip voor plankje onder jiffy in de tanktas, maar knoop er een touwtje aan (gaatje boren) zodat je voor het wegrijden het plankje makkelijk weer kunt opppakken (en inpakken).
Deze zijn ook kant en klaar te koop, waarbij een automatisch systeem ervoor zorgt dat als het plankje loskomt onder de jiffy vandaan, deze automatisch omhoog komt. Nog gemakkelijker!
Heeft er iemand tips voor mensen met een chopper/custom die geen tanktas kunnen monteren om dat hun meters en indicatielampjes voor richtingaanwijzers, tankinhoud, olie, koelvloeistof en snelheid zich op de tank bevinden.
Zelf rij ik wel eens met een aanhanger, maar dat kan praktisch gezien in een land als Duitsland alleen met heel veel snelheidsovertredingen. Die hebben een maximum snelheid van 60 km/h voor motoren met aanhanger. Zelfs op snelwegen. Mensen die niet outside-the-box durven denken waar het om dit soort ondoordachte regelgeving gaat, lopen dan tegen grenzen aan.