De tijd van ouderwets een wegenkaart uitvouwen en een route uitstippelen is al lang voorbij. Navigeren doe je via een navigatiesysteem. Maar welke is voor jouw manier van rijden het beste? Een kastje of toch een app op de smartphone? Motorrijders.nl bekijkt de voors en tegens.
Iedereen die op zoek is naar een goed GPS-routesysteem op zijn motorfiets is het al opgevallen: eerlijk is eerlijk, zo’n navigatiekastje is peperduur. Bekende namen als Garmin en TomTom vragen voor hun topmodellen binnen de Zumo (Garmin)-, en Rider (TomTom)-typen honderden euro’s. Om over de populaire Navigator VI van BMW Motorrad nog maar te zwijgen. Terwijl je de hardware voor een goed navigatiesysteem al op zak hebt: je smartphone. Een goede app installeren, een flinke internetbundel erbij én klaar. Zo steek je honderden euro’s in je zak. Of is het zo simpel niet?
Navigatiesysteem
Laten we eerst eens kijken naar de voordelen van een navigatiesysteem. Om te beginnen is zo’n systeem specifiek toegerust op z’n taak: jou op je motor de weg wijzen. Bij het ontwerp is dus gedacht aan de bediening met motorhandschoenen, weerbestendigheid, afleesbaarheid en een schokvrij beeld. Ook de accessoires zijn samen met het kastje bedacht: de houder past perfect en de batterij heeft een lange levensduur. Alles wat je van een goed navigatiesysteem verwacht!
Smartphone
Op je smartphone is een route-app maar één van de vele applicaties. Je smartphone is dus niet ontworpen als gespecialiseerd GPS-systeem, laat staan voor outdoor-toepassingen. En van trillingen houdt je slimme mobieltje ook al niet. Bij het gebruik van je smartphone als navigatiesysteem op je motor moet je dus eerst op zoek naar een geschikte houder die trillingsvrij z’n werk doet. En hoe bescherm je je smartphone tegen weer en wind? Ander aandachtspunt als je motor niet over een USB-ingang beschikt: extra voeding om je batterij van tijd tot tijd een oppepper te geven. En dan nog. De bediening met handschoenen aan is vaak moeizaam, of zelfs onmogelijk.
Lees ook: Nieuwe koers in motornavigatie
Online GPS
Game, set en match voor de ‘old school’ GPS, zou je zeggen. Toch zijn zeker de duurdere telefoons van de gerenommeerde merken goed trillingsvrij te gebruiken op je motorfiets. De GPS-functie werkt razendsnel en als je een goede houder en bescherming vindt, ben je al aardig op weg. Waar de smartphone veel punten scoort ten opzichte van het navigatiekastje is de aanwezigheid van internet. Je kunt een schat aan real-time informatie gebruiken bij het navigeren. En sinds de roamingtarieven aan banden zijn gelegd, hoef je ook in het buitenland je databundel niet meer in de gaten te houden. Een ander groot pluspunt is dat je makkelijk kunt switchen tussen navigatie-apps. Is de ene app toch niet wat je zoekt, dan installeer je gewoon een ander routeprogrammaatje. Dat kost je vaak niets of bijna niets. De routekaarten zijn vrijwel altijd up-to-date en dat is bij een navigatiesysteem niet altijd het geval, al worden de duurdere modellen geleverd met onbeperkt lifetime kaartupdates.
Navigatie-apps
Maar welke navigatie-app is de beste? Dat hangt af van je wensen. Zo zijn er navigatie-apps die je gewoon van A naar B brengen, rekening houdend met de verkeersdrukte, zoals de bekende gratis app van Waze. Maar er zijn er ook die flink wat meer bieden. Waarin je bijvoorbeeld bestaande motorroutes kunt importeren. Of zelf maken. Een navigatie-app als die van Scenic (alleen voor iOS) kan het allebei en kost je in combinatie met een ‘Premium Forever’-abonnement 50 dollar. Routes van anderen inzien is ook het idee achter de Nederlandse MyRoute-app. Daarmee krijg je (via het alles-in-één-pakket à 49,95 euro per jaar) toegang tot een bibliotheek met wereldwijde routes van meer dan 100.000 gebruikers. Een andere navigatie-app, Calimoto, is gratis maar biedt betalende klanten extra opties, zoals een overzicht van zeer bochtige routes, wereldwijde kaarten en analyse van je rijgedrag. Vooral leuk als je je rijvaardigheid wilt verbeteren. En zo zijn er meer goede apps te noemen, maar dan zijn we nog wel even bezig.
Beste van twee werelden
Helpt bovenstaande een beetje bij het maken van je keuze? Zo niet, dan is er ook een handige tussenoplossing: de Beeline Moto. Dat is én een app voor je smartphone én een piepklein ‘kastje’ voor op je stuur. De Beeline Moto is een rond, digitaal klokje dat nog het meest op een kompas lijkt en dat je aan je stuur bevestigt. Gekoppeld aan je smartphone geeft het pijltje op het schok- en waterbestendige schermpje de rijrichting aan. Het importeren van GPX-routes via de smartphone-app is een fluitje van een cent en de batterijduur bedraagt 30 uur. De Beeline Moto is momenteel nog een Kickstarter-project. Maar wie de gadget nu voor circa 110 euro bestelt, krijgt de Beeline Moto (apparaat + app) begin 2019 geleverd.
Ik ben momenteel erg tevreden met Scenic (gemaakt door een Nederlander overigens). Gebruik het een paar jaar. Door heel Europa gebruikt en nooit problemen met trillingen waardoor mn telefoon kapot ging. Ik ben ongeveer €10- 15 per jaar kwijt aan credits om gpx te importeren. Aangezien ik geen spraak gestuurde routebegeleiding nodig heb, dan geen premium nodig.
Telefoonhouder gebruik ik ram-mount met sp-connect hoes/adapter en 12-usb-optimate converter aan de accu.
Complimenten over deze site.
Groeten,
Dennis
Probeer kurviger eens. Werkt echt goed. Je hebt een gratis app en een betaalde kost 10 euro. Kaarten van de hele wereld zijn beschikbaar. Je kunt kronkelroutes maken rondritten en ook nog eens routes op de pc maken. Ook in gpx. Ik heb dit op een chinees navigatiesysteem va n €125 gezet. Ik heb altijd Garmin gehad maar de Foddports is echt beter. En vooral multifunctioneel.
Hallo, ik heb een goedkoop modelletje navigatiesysteem kan ik die app gewoon daarop zetten??
Hoe moet dat
Hoi Andre,
Kurviger is een applicatie die je gewoon op je smartphone kunt zetten. Ervan uitgaande dat je jouw telefoon op je stuur kunt bevestigen, heb je dan geen apart navigatiesysteem meer nodig.
Ik ben sinds begin dit jaar in het bezit van de beeline moto en kan er maar 1 ding over zeggen. Indrukwekkend!
Ben er ongelofelijk blij mee
ik ga, net als een eerdere reactie, inmiddels voor een goedkope smartphone (ulefone armor x5), kost weinig, lange accuduur, waterdicht en valbestendig, kurviger erop, en gaan met die banaan. Bevalt mij een stuk beter dan Tomtom Rider 450, waar nu een ander gelukkig mee is. Ik had al navi op mijn motor sinds 2002 of zo, maar als je eenmaal garmin 2610 gewend bent, is het Tomtom systeem een crime. Ik navigeer nooit ergens heen eigenlijk, maar rijdt me gewoon een slag in de rondte over allerlei kronkelweggetjes die Kurviger vind. (betaalde apo, inmiddels is dat wat duurder, maar de moeite meer dan waard) Gewon zo’n klauwtjesding op de motor op een fijne plaats, een 5a voeding op de acvu met een micro usb stekker, en je bent klaar. Ik heb de attributen op al mijn motoren, in tegenstelling tot de grote merken ben je dan per motor voor 25 piek klaar.
Hi Wineke, ik denk ook over deze optie na dus bedankt voor je bericht hier. Ik vraag me alleen af: je hebt dan ook internet nodig op die telefoon, maakt dat het geheel dan niet weer erg duur?
Groet Astrid
Astrid: ik kijk hier niet zo vaak, vandaar geen reactie: Kurviger kaartmateriaal vreet bijna geen ruimte, download je op telefoon, telefoon heeft gps sensor, geen internet nodig dus.
Inmiddel is het 2023 en het werkt nog steeds prima
Ik heb de Garmin Zumo XT en ben “Gold member life-time” gebruiker bij MRA.
Mooie combi voor het rijden can routes Ben zeer tevreden over MRA, voelt zeer intuïtief aan en zeer gebruikersvriendelijk.
Voor het maken van eigen routes tot de wereldwijde route database, mooie tool!
En het importeren van routes op de Zumo XT is een fluitje van een cent met de Garmin Drive app.
gewoon “Google maps” is dat niet goed?? Ik heb een groot scherm door aankoop bij Dirk v der broek super van een Grundig GPS , er lagen zomaar een aantal voor € 15, in een stalen mand. dat ding is echt hartstikke goed , beter dan m.n TomTom .dus heb ik een stuk draad en via Amazon een 2 ledige sigaretten aansteker gekocht voor rond € 12 , draad naar de accu en bij stuur hangt zo.n roltas , dus droog blijvend en een plastic venster op die “tas”. Dat word afwachten dus .Of via m.n mobiel of via die Grundig . Bedankt voor de adviezen hier .
BMW is onlangs met de laatste uitvoering van hun R1200RT weer met een ander concept gekomen; Een (eigen) app op de telefoon waarmee je verbinding kunt maken met de motorfiets. Vervolgens kun je de gegevens van die app met het nieuwe TFT display koppelen waarna je daarop de GPS kunt uitlezen en de kaart met rroute geprojecteerd krijgt. Het enige en grootste nadeel is dat het enkel met hun eigen app werkt (het lijkt op Carplay, maar het is het niet) en de app op de telefoon moet dan aan blijven en op de voorgrond en je kunt dan niets anders meer met de telefoon doen. dus ook niet bellen. Wel is de GPS op het display ontzettend handig.
Ik gebruik vanaf dit jaar een eyeride navigatie die zit met scherm in je helm dus niets meer op het stuur aan schermpjes enz.
Nadeel is wel hij alleen van A naar B roetes kan rijden en de batterij duur is beperkt (je kan er niet de hele dag mee rijden zonder opladen) zie eye-lights.com
Hoi Andre, Hoe is het zicht met zo’n ding? Ooit eens een NUVIZ-systeem getest maar daar moest je onder een zeer specifieke hoek op het Heads Up Display kijken om iets van de informatie te kunnen ontwaren. En uiteindelijk was ik dus meer met mijn ogen op dat schermpje gefocust dan op de weg. Beats the purpose.. Is dat met Eyeride beter te doen?
Voor mij alleen een echt motornavigatiesysteem. Tot volle tevredenheid mijn derde Garmin Zumo XT1. Routes op pc of laptop maken en altijd online beschikbaar met MyRoute-app. Versturen met de telefoon naar het device en de route staat 1;1 op de XT1. De telefoon gebruik ik om een geschikt onderkomen te zoeken waar ook nog gegeten kan worden.
Ik ga ook voor Kurviger, naast Google Maps.
Overweging voor een app:
– Ik heb mijn telefoon toch altijd al op mijn stuur (Met Flitsmeister aan, die ook kan blijven lopen op de achtergrond van een andere navigatie app.)
– De info van apps zijn doorgaans veel beter up-to-date dan dat van dedicated navigatie apparaten. (mijn overweging om mijn TomTom in de prullebak te gooien, en alleen maar met google maps te rijden toen ik voor mijn werk veel op de weg zat)
GROOT nadeel aan een app op je telefoon:
– De afleesbaarheid van het scherm bij veel omgevingslicht (in de zon)
Het grote voordeel van Google Maps:
– Altijd de meest up to date info, map en verkeers info.
Nadeel:
– De kleurstelling van de kaarten helpen niet echt de leesbaarheid te vergroten
Kurviger:
Voordeel:
– Je kan uit meerdere kaarten kiezen
– Zeer aangename navigatie
Nadeel:
– Geen verkeers info.
Het grote voordeel van een dedicated navigatie apparaat:
Je kunt showen dat jij je wat duurs kunt veroorloven.
Ik krijg het idee dat dat toch wel de grootste motivator is voor een aanschaf van zo een apparaat is tegenwoordig.
Het blingbling niveau van zo een apparaat.
Greez,
Moh
De Beeline is een zeer leuk en compact apparaatje.
Echter,
Zeker als ik mij op onbekende wegen bevind,
vind ik het zeer aangenaam op mijn scherm te kunnen zien hoe de kronkels in de weg voor mij er uit zien, zodat ik vooruit kijken kan en weet wat mij te wachten staat.
Zo kan ik anticiperen op komende bochten en of kruisingen of wat voor opstakels of files en dergelijke
Het is tegenwoordig helemaal hot om alles op/ via je mobieltje te doen.
Persoonlijk heb ik een hekel aan dat gefrut op zo’n klein dingetje.
Doe mij maar gewone apparaten, liefst voor elke functie 1 apart. Als er dan iets kapot gaat zit je niet gelijk helemaal onthand.
Als ik ergens heen ga zoek ik de snelwegen van tevoren op en onthoud de afslagen. Naar kleine plaatsen onthoud ik het zelf. Zo word ik niet helemaal ‘ wegendumb.
‘m’n Zumo 660 laat ik het in de grote steden uitzoeken. En ik hou best van uitgebreide info onderweg, Voor mij dus gewoon de Navi.
IK heb ook beeline getest voor motorbladen maar zelfs na een paar jaar krijgen de techneuten daar het niet voor elkaar om probleemloos een gpx-route te importeren en te laten zien zoals ik ‘m in Basecamp heb gemaakt.
Ik kan er dus geen mooie motorroute op rijden.