Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Voorbereid op reis

12 april 2021 3 min ... 11 Reacties

Navigatiesysteem of navigatieapp?

Door Jens Holierhoek

...
TwitterFacebookE-mail

De tijd van ouderwets een wegenkaart uitvouwen en een route uitstippelen is al lang voorbij. Navigeren doe je via een navigatiesysteem. Maar welke is voor jouw manier van rijden het beste? Een kastje of toch een app op de smartphone? Motorrijders.nl bekijkt de voors en tegens.

Iedereen die op zoek is naar een goed GPS-routesysteem op zijn motorfiets is het al opgevallen: eerlijk is eerlijk, zo’n navigatiekastje is peperduur. Bekende namen als Garmin en TomTom vragen voor hun topmodellen binnen de Zumo (Garmin)-, en Rider (TomTom)-typen honderden euro’s. Om over de populaire Navigator VI van BMW Motorrad nog maar te zwijgen. Terwijl je de hardware voor een goed navigatiesysteem al op zak hebt: je smartphone. Een goede app installeren, een flinke internetbundel erbij én klaar. Zo steek je honderden euro’s in je zak. Of is het zo simpel niet?

Garmin Zumo
TomTom Rider 550
BMW Motorrad Navigato VI

Navigatiesysteem

Laten we eerst eens kijken naar de voordelen van een navigatiesysteem. Om te beginnen is zo’n systeem specifiek toegerust op z’n taak: jou op je motor de weg wijzen. Bij het ontwerp is dus gedacht aan de bediening met motorhandschoenen, weerbestendigheid, afleesbaarheid en een schokvrij beeld.  Ook de accessoires zijn samen met het kastje bedacht: de houder past perfect en de batterij heeft een lange levensduur. Alles wat je van een goed navigatiesysteem verwacht!

Smartphone

Op je smartphone is een route-app maar één van de vele applicaties. Je smartphone is dus niet ontworpen als gespecialiseerd GPS-systeem, laat staan voor outdoor-toepassingen. En van trillingen houdt je slimme mobieltje ook al niet. Bij het gebruik van je smartphone als navigatiesysteem op je motor moet je dus eerst op zoek naar een geschikte houder die trillingsvrij z’n werk doet. En hoe bescherm je je smartphone tegen weer en wind? Ander aandachtspunt als je motor niet over een USB-ingang beschikt: extra voeding om je batterij van tijd tot tijd een oppepper te geven. En dan nog. De bediening met handschoenen aan is vaak moeizaam, of zelfs onmogelijk.

Lees ook: Nieuwe koers in motornavigatie

Online GPS

Game, set en match voor de ‘old school’ GPS, zou je zeggen. Toch zijn zeker de duurdere telefoons van de gerenommeerde merken goed trillingsvrij te gebruiken op je motorfiets. De GPS-functie werkt razendsnel en als je een goede houder en bescherming vindt, ben je al aardig op weg. Waar de smartphone veel punten scoort ten opzichte van het navigatiekastje is de aanwezigheid van internet. Je kunt een schat aan real-time informatie gebruiken bij het navigeren. En sinds de roamingtarieven aan banden zijn gelegd, hoef je ook in het buitenland je databundel niet meer in de gaten te houden. Een ander groot pluspunt is dat je makkelijk kunt switchen tussen navigatie-apps. Is de ene app toch niet wat je zoekt, dan installeer je gewoon een ander routeprogrammaatje. Dat kost je vaak niets of bijna niets. De routekaarten zijn vrijwel altijd up-to-date en dat is bij een navigatiesysteem niet altijd het geval, al worden de duurdere modellen geleverd met onbeperkt lifetime kaartupdates.

Navigatie-apps

Maar welke navigatie-app is de beste? Dat hangt af van je wensen. Zo zijn er navigatie-apps die je gewoon van A naar B brengen, rekening houdend met de verkeersdrukte, zoals de bekende gratis app van Waze. Maar er zijn er ook die flink wat meer bieden. Waarin je bijvoorbeeld bestaande motorroutes kunt importeren. Of zelf maken. Een navigatie-app als die van Scenic (alleen voor iOS) kan het allebei en kost je in combinatie met een ‘Premium Forever’-abonnement 50 dollar. Routes van anderen inzien is ook het idee achter de Nederlandse MyRoute-app. Daarmee krijg je (via het alles-in-één-pakket à 49,95 euro per jaar) toegang tot een bibliotheek met wereldwijde routes van meer dan 100.000 gebruikers. Een andere navigatie-app, Calimoto, is gratis maar biedt betalende klanten extra opties, zoals een overzicht van zeer bochtige routes, wereldwijde kaarten en analyse van je rijgedrag. Vooral leuk als je je rijvaardigheid wilt verbeteren. En zo zijn er meer goede apps te noemen, maar dan zijn we nog wel even bezig.

Calimoto Navigatie app route
Calimoto navigatieapp

Beste van twee werelden

Helpt bovenstaande een beetje bij het maken van je keuze? Zo niet, dan is er ook een handige tussenoplossing: de Beeline Moto. Dat is én een app voor je smartphone én een piepklein ‘kastje’ voor op je stuur. De Beeline Moto is een rond, digitaal klokje dat nog het meest op een kompas lijkt en dat je aan je stuur bevestigt. Gekoppeld aan je smartphone geeft het pijltje op het schok- en waterbestendige schermpje de rijrichting aan. Het importeren van GPX-routes via de smartphone-app is een fluitje van een cent en de batterijduur bedraagt 30 uur. De Beeline Moto is momenteel nog een Kickstarter-project. Maar wie de gadget nu voor circa 110 euro bestelt, krijgt de Beeline Moto (apparaat + app) begin 2019 geleverd.

Beeline navigatie voor op de motor
Beeline App
TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Dennis schreef:
    22 juni 2019 om 11:05

    Ik ben momenteel erg tevreden met Scenic (gemaakt door een Nederlander overigens). Gebruik het een paar jaar. Door heel Europa gebruikt en nooit problemen met trillingen waardoor mn telefoon kapot ging. Ik ben ongeveer €10- 15 per jaar kwijt aan credits om gpx te importeren. Aangezien ik geen spraak gestuurde routebegeleiding nodig heb, dan geen premium nodig.
    Telefoonhouder gebruik ik ram-mount met sp-connect hoes/adapter en 12-usb-optimate converter aan de accu.
    Complimenten over deze site.
    Groeten,
    Dennis

    Beantwoorden
  2. Gerardje schreef:
    20 juli 2019 om 10:26

    Probeer kurviger eens. Werkt echt goed. Je hebt een gratis app en een betaalde kost 10 euro. Kaarten van de hele wereld zijn beschikbaar. Je kunt kronkelroutes maken rondritten en ook nog eens routes op de pc maken. Ook in gpx. Ik heb dit op een chinees navigatiesysteem va n €125 gezet. Ik heb altijd Garmin gehad maar de Foddports is echt beter. En vooral multifunctioneel.

    Beantwoorden
    1. Andre schreef:
      24 maart 2023 om 01:00

      Hallo, ik heb een goedkoop modelletje navigatiesysteem kan ik die app gewoon daarop zetten??
      Hoe moet dat

    2. Tom van Appeldoorn schreef:
      24 maart 2023 om 08:49

      Hoi Andre,

      Kurviger is een applicatie die je gewoon op je smartphone kunt zetten. Ervan uitgaande dat je jouw telefoon op je stuur kunt bevestigen, heb je dan geen apart navigatiesysteem meer nodig.

  3. Ward schreef:
    12 april 2021 om 18:27

    Ik ben sinds begin dit jaar in het bezit van de beeline moto en kan er maar 1 ding over zeggen. Indrukwekkend!
    Ben er ongelofelijk blij mee

    Beantwoorden
  4. wineke schreef:
    16 april 2021 om 22:50

    ik ga, net als een eerdere reactie, inmiddels voor een goedkope smartphone (ulefone armor x5), kost weinig, lange accuduur, waterdicht en valbestendig, kurviger erop, en gaan met die banaan. Bevalt mij een stuk beter dan Tomtom Rider 450, waar nu een ander gelukkig mee is. Ik had al navi op mijn motor sinds 2002 of zo, maar als je eenmaal garmin 2610 gewend bent, is het Tomtom systeem een crime. Ik navigeer nooit ergens heen eigenlijk, maar rijdt me gewoon een slag in de rondte over allerlei kronkelweggetjes die Kurviger vind. (betaalde apo, inmiddels is dat wat duurder, maar de moeite meer dan waard) Gewon zo’n klauwtjesding op de motor op een fijne plaats, een 5a voeding op de acvu met een micro usb stekker, en je bent klaar. Ik heb de attributen op al mijn motoren, in tegenstelling tot de grote merken ben je dan per motor voor 25 piek klaar.

    Beantwoorden
    1. Astrid Nieborg schreef:
      18 april 2021 om 11:28

      Hi Wineke, ik denk ook over deze optie na dus bedankt voor je bericht hier. Ik vraag me alleen af: je hebt dan ook internet nodig op die telefoon, maakt dat het geheel dan niet weer erg duur?
      Groet Astrid

  5. Aad Kraaijenbrink schreef:
    17 april 2021 om 00:23

    gewoon “Google maps” is dat niet goed?? Ik heb een groot scherm door aankoop bij Dirk v der broek super van een Grundig GPS , er lagen zomaar een aantal voor € 15, in een stalen mand. dat ding is echt hartstikke goed , beter dan m.n TomTom .dus heb ik een stuk draad en via Amazon een 2 ledige sigaretten aansteker gekocht voor rond € 12 , draad naar de accu en bij stuur hangt zo.n roltas , dus droog blijvend en een plastic venster op die “tas”. Dat word afwachten dus .Of via m.n mobiel of via die Grundig . Bedankt voor de adviezen hier .

    Beantwoorden
  6. ErikS schreef:
    18 april 2021 om 13:49

    BMW is onlangs met de laatste uitvoering van hun R1200RT weer met een ander concept gekomen; Een (eigen) app op de telefoon waarmee je verbinding kunt maken met de motorfiets. Vervolgens kun je de gegevens van die app met het nieuwe TFT display koppelen waarna je daarop de GPS kunt uitlezen en de kaart met rroute geprojecteerd krijgt. Het enige en grootste nadeel is dat het enkel met hun eigen app werkt (het lijkt op Carplay, maar het is het niet) en de app op de telefoon moet dan aan blijven en op de voorgrond en je kunt dan niets anders meer met de telefoon doen. dus ook niet bellen. Wel is de GPS op het display ontzettend handig.

    Beantwoorden
  7. Andre schreef:
    20 april 2021 om 11:50

    Ik gebruik vanaf dit jaar een eyeride navigatie die zit met scherm in je helm dus niets meer op het stuur aan schermpjes enz.
    Nadeel is wel hij alleen van A naar B roetes kan rijden en de batterij duur is beperkt (je kan er niet de hele dag mee rijden zonder opladen) zie eye-lights.com

    Beantwoorden
    1. Tom van Appeldoorn schreef:
      21 april 2021 om 07:58

      Hoi Andre, Hoe is het zicht met zo’n ding? Ooit eens een NUVIZ-systeem getest maar daar moest je onder een zeer specifieke hoek op het Heads Up Display kijken om iets van de informatie te kunnen ontwaren. En uiteindelijk was ik dus meer met mijn ogen op dat schermpje gefocust dan op de weg. Beats the purpose.. Is dat met Eyeride beter te doen?

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Voorbereid op reis

Door Mark Meisner

25 oktober 2022 3 min

Overtocht per trein door de Kanaaltunnel

Voorbereid op reis

Door Mark Meisner

20 oktober 2022 4 min

Met de motor op de veerboot

Voorbereid op reis

Door Tom van Appeldoorn

31 augustus 2022 5 min

Lange afstanden naar jouw reisbestemming binnen handbereik

Blijven rijden
Motorkamperen; uitrusten naar een dag op de motor

Door Sjaak van Hal

14 augustus 2022 2 min

Kamperen: ‘De horizon achterna’

Voorbereid op reis

Door Tom van Appeldoorn

8 juli 2022 4 min

Wegdromen met Polarsteps

Voorbereid op reis
wat meenemen op motorreis

Door Mark Meisner

7 juni 2022 2 min

Wat neem je mee op motorvakantie?

Voorbereid op reis
Horizon Motor Reizen - Noord-Spanje

Door Leonard van den Berg

10 mei 2022 8 min

Verkeersregels buitenland

Voorbereid op reis

Door Tom van Appeldoorn

3 mei 2022 6 min

Motortrip binnen schootsafstand

Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

29 april 2022 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

Voorbereid op reis

Door Tom van Appeldoorn

13 april 2022 6 min

Nieuwe koers in motornavigatie

Voorbereid op reis

Door Mark Meisner

6 juni 2021 4 min

De mooiste motorwegen van Europa

Voorbereid op reis
Met een offroad motor door zand en water

Door Leonard van den Berg

29 mei 2021 4 min

Tips & tricks voor veilig en handig bagage bevestigen

Voorbereid op reis
Eifel

Door Mark Meisner

13 juli 2020 3 min

De magie van de Eifel

Voorbereid op reis
Een motor en twee motorrijders die uitkijken over de bochten in de Zwitserse Alpen

Door Leonard van den Berg

1 juli 2020 3 min

Bochten in de bergen

Voorbereid op reis
Welke motorverzekering?

Door Mark Meisner

16 juni 2020 2 min

Verstandig op motorreis met een goede pechservice

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X