Jaarlijks trekken drommen met motorrijders naar de Eifel! Wat is toch de kracht die ons hierheen trekt? Het lekkere eten, de vriendelijke mensen of het gemis van heerlijke bochten en heuvels in eigen land?
De Eifel heeft iets magisch en je kunt er niet omheen. Elke motorrijder is er al eens geweest of wil er naartoe. Het gekke is dat er ook negatief over dit gebied wordt gesproken. Drukte, controles op snelheid en geluid. Zelfs verhalen over expres grind in bochten leggen en draden over de weg spannen, doen de ronde. Maar toch blijven we de Eifel aandoen als toevluchtsoord om lekkere bochten te rijden!
Feitjes
Allereerst, Eifel schrijf je met één F. Anders hebben we het over de Eiffeltoren. Daar kun je ook op rijden. Nou ja, Charles Coutard en Joël Decuns reden in 1983 de trappen op en af met hun motocrossfiets.
Als we Wikipedia moeten geloven is het een gebied van zo’n 5000 km2, ligt het in de deelstaten Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts en is het hoogste punt de Hohe Acht met 747 meter. Leuke info, doen we niets mee.
Aantrekkingskracht
De Eifel begint al op het moment dat je Zuid-Limburg aan de oostkant verlaat. Stuur richting het zuidoosten en je rijdt binnen een half uur het adembenemende Nationalpark Eifel in. Groentjes die hier nog nooit zijn geweest, worden direct getrakteerd op schitterende bochtenpartijen. Ervaren rijders hebben de complete bochtenserie al in hun hoofd zitten en de experts kwijlen bij het zien van vers asfalt in bochten die er in voorgaande jaren slecht bij lagen.

Bochtenwalhalla!
Zoek op je routes in de Eifel, dan kun je niet om de befaamde 1000 bochten routes heen. Of het er ook echt 1000 zijn, is onbekend, maar een ritje in een draaicarrousel is er niets bij. Elke rijder vermaakt zich hier! Dit is één van de vele voordelen die de Eifel te bieden heeft. Snelle wegen voor de racers, smalle wegen voor de avonturiers en relaxt rijden door de dorpjes voor de tourrijders.
Goed voorbereid op reis, klik dan hier voor onze tips!
Nürburgring
De Nürburgring (Nordschleife) is een iconisch plek in de Eifel. Met zijn ‘tolweg’ van ruim 20 km en een hoogteverschil van 300 meter is het een plek waar je probleemloos het gas vol open kunt trekken. Wil je echt een racegevoel proeven, dan moet je hier naartoe! Een ritje over de ring kost je doordeweeks 25 euro en in het weekend 30 euro. Probleemloos moeten we trouwens even nuanceren. De Nordschleife heeft niet voor niets de bijnaam De Groene Hel! Ongelukken gebeuren dagelijks en zelfs doorgewinterde Ring-rijders vliegen de bocht uit, let dus goed op en raak niet overmoedig als een snellere rijder je inhaalt.

Zimmer frei
Een nachtje maffen in een tentje op een veld of toch maar een luxe hotel met een overdekte stalling voor de motor. Dit en alles ertussen is mogelijk in de Eifel. Er zijn onwijs veel motorhotels te vinden, zelfs met Nederlandse eigenaren die vanwege de liefde voor motorrijden en de Eifel hier hun establishment zijn gestart. Na een dag rijden gezellig BBQ-en met medemotorliefhebbers en sterke verhalen vertellen rond het kampvuur. Pilsje erbij, dit is genieten! Liever op zoek naar rust, neem een tentje mee en geniet in je eentje of met een vriendengroep op een kleine camping.
Tip: vraag bij de camping/hotel om routes van de omgeving. Deze zijn vaak gemaakt door incrowd waardoor alle parels van de Eifel verwerkt zijn in een route.
Slechte verhalen
Ja, ook negatieve verhalen vind je over de Eifel. Elk jaar lees je wel iets over boze bewoners die grind, schroeven en/of spijkers in de bochten hebben gegooid om de motorrijders te pesten. Levensgevaarlijk! Hou hier rekening mee, maar laat het je plezier niet verzieken. Wel is de politie extra alert op racemaniakken en herriemakers. Een open demper zonder E-keur staat tijdens een controle gegarandeerd voor een wandeling naar huis. Wel een e-keur maar geen ingestoken DB-killer? Dan is het resultaat een boete. Heb je de DB-killer wel bij je, maar niet gemonteerd, dan volgt alsnog een fikse boete en een nog bozere agent. Expres geluidsoverlast veroorzaken vinden ze echt niet tof.
Ons dringende advies om het gezellig te houden in de Eifel: Rij op een normaal tempo door de dorpjes heen en respecteer de omgeving en bewoners! Rij niet rond zonder DB-killer en hou het geluid fatsoenlijk. Dit zorgt ervoor dat onze volgende generatie ook kan genieten van de wonderschone Eifel.
Heb jij tips over de Eifel? Waar je zeker een curryworst moet eten of een bochtenserie die je zeker moet rijden? Geef het door in de comments!

Plekje waar je geweest moet zijn, ruine Grevenburg in Traben-Trarbach, de smalle weg er naartoe is de steilste in de Eifel (21% met slecht wegdek, iets voor de avonturiers). Het uitzicht bij het hier gelegen restaurant is fantastisch.
Een goed adres voor motorrijders voor een goede maaltijd en een verblijf in je tent of in een vakantiehuisje is er in Campingpark Eifel in Waxweiler! Je kunt er je motor kwijt nabij je tent of vakantiehuisje, caravan of camper. Catering KS&B verzorgd er perfecte maaltijden. Een gastvrije omgeving, klantvriendelijk en service-gericht.
Ik kom al meer dan 20 jaar in de Eifel en kom nog steeds op plekken waar ik nog niet geweest ben. De natuur is schitterend en voor ons Hollanders is een molshoop al een berg en in de Eifel liggen genoeg van die molshopen. Het asfalt is meestal van sublieme kwaliteit, maar in de buurt waar het dorp/gemeente niet veel geld heeft, is het vaak huilen met de pet op. Jammer is wel, dat sommige dorpen/stadjes motorrijders zat zijn, die zich niet aan de snelheid of het milieu houden, waardoor de bewoners zich beklagen en wegen/dorpen/stadjes afgesloten worden voor de motorrijders en dat moet eigenlijk niet de bedoeling zijn. Als iedereen zich gedraagt blijft de Eifel een motorparadijs.
De Eifel is prachtig om te rijden en te komen. Begrijp de plaatselijke bevolking heel erg goed. Wanneer je in de vroege ochtend de eerste motorrijders al hoort aankomen en de laatste motorrijders in de late avond nog hoort met heel veel lawaai, dan zou je ze op een bepaald moment ook graag even kwijt willen.
Waarom de dempers eruit. Volgens mij stopt bijna elke motorrijder dopjes in zijn of haar oren. Promoten van electrisch rijden zou meer bevorderd moeten worden. Geen lawaai overlast en je mag overal weer rijden. Hou inderdaad die demper erin en zorg voor minder lawaai. Stel je eens voor dat elke dag dit zelfde geluid bij jou voor de deur langsgaat.
Ik ben heel tevreden met de Eifel en Harz. Laten we dat zo houden voor iedereen.
Die dopjes stop ik ook in mijn oren, maar dat is tegen windgeruis….
Verder ben ik het helemaal met je eens dat de uitlaat geen herrie hoeft te maken.
Wat toevallig. Ik ben het Pinksterweekend voor het eerst naar de Eifel geweest met gelukkig 2 ervaren Eifelrijders. Het was een topweekend, ook al had ik nog nooit in de bergen gereden of haarspeldbochten genomen. Ik rij op een Honda CBR600RR, en het viel me wel op dat er weinig sportmotoren op de wegen reden die wij hebben gereden. De meeste waren toch toermotoren, Hayleys en allroadmotoren . Maar dat komt denk ik ook door mijn maat die wel van een avontuurtje houd….haha. We reden over allerhande soorten wegen. Sommige waren ideaal voor mijn motor, maar er waren er ook bij dat ik dacht…..waar neemt hij me nu weer naartoe. Zelfs een opengebroken weg met steenslag. Bij een haarspeldbocht ging het niet helemaal goed, omdat ik te snel aan kwam , en daardoor de bocht te ruim uitkwam langs het randje, maar verder was het top en een hele fijne ervaring.Een leuk stopplekje is Biker Ranch in Simmerrath. Volgend jaar gaan ik weer mee op avontuur. Wij sliepen op een mooie en toch rustige camping in Valkenburg met zwembadje wat met dat weer heerlijk was na een vermoeiende rit.
Herberg Hutterscheider hof daar is het goed vertoeven. Gezellige mensen heerlijk eten en je kan er een hotelkamer huren. Maar wil je kamperen of een hut huren dat kan ook. Dan de omgeving is schitterend je kan vele routes rijden vanuit deze uitvalsbasis. Aardige en behulpzame mensen, kortom een echte aanrader.Voor een inpressie, zie FB
Ik ben er 5 keer geweest net terug uit de Eifel altijd leuke zit overal dicht bij België en Luxemburg. Alleen het weer kon beter maar heerlijk gereden en het is dichtbij je bent er in een dag
Ik ga wekelijks vanuit Zuid-Limburg naar de Duitse Eifel om heerlijk te toeren.
De Biker Ranch in Simmerath is mijn favoriete plek voor een pitstop.
Een heerlijke rijkgevulde hamburger voor een schappelijke prijs.
En de benzine is in Duitsland een stuk goedkoper dan in Nederland..
En er zijn steeds meer tankstations waar je 24 uur kunt tanken.
Rijden in het donker is echter af te raden. De vele bochten vergen (in)zicht en dat is veiliger met daglicht.
Helemaal mee eens. Wat een top locatie is dat.
Dit jaar voor het eerst naar de Eifel gegaan met mijn zoon.
Hij op zijn Yamaha r125 en ik op de V-strom 650.
Voor beide partijen waren deze wegen fantastisch om te rijden.
We zeggen ook regelmatig tegen elkaar ” kijk ook om je heen,..mooi hier he?”
Dat hebben wij in Nederland niet.
Dus je begrijpt het al……volgend jaar weer.
Wij reden de….. 60 hairpins in the Eifel out of Rurberg route.
Wie weet waar de betere motorhotels ts vinden zijn.
Ja idd die ook routes hebben om te rijden en een veilige motorstalling.
Tips zijn welkom.
Ben nog maar 2x in de Eifel, geweest. Maar het is echt heel leerzaam voor iemand die pas zijn rijbewijs heeft en die zijn of haar motor wil kennen. En een echte aanrader is de biker ranch, in simmerrath. De perfecte stop voor ff te rusten of om je rit in de Eifel te beginnen. Ook Cochem en zijn omgeving is echt zo mooi en voor je het in de gaten heb ben je berg op aan het rijden en heb je echt een mooi uitzicht. Ik ga hopelijk in juli weer er naar toe, met mijn maatjes.
Ik woon op 20 minuten rijden van het begin van de Eifel en het is inderdaad een schitterend gebied voor motorrijders. Ik rij er bijna wekelijks en geniet nog iedere keer van de prachtige wegen en omgeving. Meestal rij ik er door de week dan is het overal redelijk rustig vooral buiten de spitsuren want hier wonen en werken natuurlijk ook mensen. Helaas is het ook zo dat een klein deel van de motorrijders het ook hier verzieken voor de andere die wel respect hebben met de mensen die hier wonen en andere weggebruikers. Sommige rijden hier als idioten en nemen grote risico’s om maar niemand voor zich te hebben bij de volgende bocht. Daarbij ook nog met hoog toerental door de dorpen knallen en denken dat ze daar de blits mee maken. Blijkbaar beseffen deze “haantjes” niet dat ze hiermee het hele “motorvolk”in een slecht daglicht zetten of het zal ze geen bal interesseren. Er zijn al stukken rond de schitterende Rursee in de weekenden en op feestdagen verboden gebied voor motorrijders dank zij het gedrag van die paar die zich zo nodig moeten bewijzen door gescheur met veel herrie. Normaal kijk je uit naar je vrije weekend maar veel mensen langs de favoriete motorroutes, en niet alleen in de Eifel, zijn blij als het weekend voorbij is en de rust wederkeert. Als je een keer wilt knallen ga dan op de zogenaamde toeristendagen naar de Nürburgring en ga daar zo hard scheuren als je wilt. Daar kun je je heerlijk uitleven en niemand heeft er last van.