Jaarlijks trekken drommen met motorrijders naar de Eifel! Wat is toch de kracht die ons hierheen trekt? Het lekkere eten, de vriendelijke mensen of het gemis van heerlijke bochten en heuvels in eigen land?
De Eifel heeft iets magisch en je kunt er niet omheen. Elke motorrijder is er al eens geweest of wil er naartoe. Het gekke is dat er ook negatief over dit gebied wordt gesproken. Drukte, controles op snelheid en geluid. Zelfs verhalen over expres grind in bochten leggen en draden over de weg spannen, doen de ronde. Maar toch blijven we de Eifel aandoen als toevluchtsoord om lekkere bochten te rijden!
Feitjes
Allereerst, Eifel schrijf je met één F. Anders hebben we het over de Eiffeltoren. Daar kun je ook op rijden. Nou ja, Charles Coutard en Joël Decuns reden in 1983 de trappen op en af met hun motocrossfiets.
Als we Wikipedia moeten geloven is het een gebied van zo’n 5000 km2, ligt het in de deelstaten Noordrijn-Westfalen en Rijnland-Palts en is het hoogste punt de Hohe Acht met 747 meter. Leuke info, doen we niets mee.
Aantrekkingskracht
De Eifel begint al op het moment dat je Zuid-Limburg aan de oostkant verlaat. Stuur richting het zuidoosten en je rijdt binnen een half uur het adembenemende Nationalpark Eifel in. Groentjes die hier nog nooit zijn geweest, worden direct getrakteerd op schitterende bochtenpartijen. Ervaren rijders hebben de complete bochtenserie al in hun hoofd zitten en de experts kwijlen bij het zien van vers asfalt in bochten die er in voorgaande jaren slecht bij lagen.

Bochtenwalhalla!
Zoek op je routes in de Eifel, dan kun je niet om de befaamde 1000 bochten routes heen. Of het er ook echt 1000 zijn, is onbekend, maar een ritje in een draaicarrousel is er niets bij. Elke rijder vermaakt zich hier! Dit is één van de vele voordelen die de Eifel te bieden heeft. Snelle wegen voor de racers, smalle wegen voor de avonturiers en relaxt rijden door de dorpjes voor de tourrijders.
Goed voorbereid op reis, klik dan hier voor onze tips!
Nürburgring
De Nürburgring (Nordschleife) is een iconisch plek in de Eifel. Met zijn ‘tolweg’ van ruim 20 km en een hoogteverschil van 300 meter is het een plek waar je probleemloos het gas vol open kunt trekken. Wil je echt een racegevoel proeven, dan moet je hier naartoe! Een ritje over de ring kost je doordeweeks 25 euro en in het weekend 30 euro. Probleemloos moeten we trouwens even nuanceren. De Nordschleife heeft niet voor niets de bijnaam De Groene Hel! Ongelukken gebeuren dagelijks en zelfs doorgewinterde Ring-rijders vliegen de bocht uit, let dus goed op en raak niet overmoedig als een snellere rijder je inhaalt.

Zimmer frei
Een nachtje maffen in een tentje op een veld of toch maar een luxe hotel met een overdekte stalling voor de motor. Dit en alles ertussen is mogelijk in de Eifel. Er zijn onwijs veel motorhotels te vinden, zelfs met Nederlandse eigenaren die vanwege de liefde voor motorrijden en de Eifel hier hun establishment zijn gestart. Na een dag rijden gezellig BBQ-en met medemotorliefhebbers en sterke verhalen vertellen rond het kampvuur. Pilsje erbij, dit is genieten! Liever op zoek naar rust, neem een tentje mee en geniet in je eentje of met een vriendengroep op een kleine camping.
Tip: vraag bij de camping/hotel om routes van de omgeving. Deze zijn vaak gemaakt door incrowd waardoor alle parels van de Eifel verwerkt zijn in een route.
Slechte verhalen
Ja, ook negatieve verhalen vind je over de Eifel. Elk jaar lees je wel iets over boze bewoners die grind, schroeven en/of spijkers in de bochten hebben gegooid om de motorrijders te pesten. Levensgevaarlijk! Hou hier rekening mee, maar laat het je plezier niet verzieken. Wel is de politie extra alert op racemaniakken en herriemakers. Een open demper zonder E-keur staat tijdens een controle gegarandeerd voor een wandeling naar huis. Wel een e-keur maar geen ingestoken DB-killer? Dan is het resultaat een boete. Heb je de DB-killer wel bij je, maar niet gemonteerd, dan volgt alsnog een fikse boete en een nog bozere agent. Expres geluidsoverlast veroorzaken vinden ze echt niet tof.
Ons dringende advies om het gezellig te houden in de Eifel: Rij op een normaal tempo door de dorpjes heen en respecteer de omgeving en bewoners! Rij niet rond zonder DB-killer en hou het geluid fatsoenlijk. Dit zorgt ervoor dat onze volgende generatie ook kan genieten van de wonderschone Eifel.
Heb jij tips over de Eifel? Waar je zeker een curryworst moet eten of een bochtenserie die je zeker moet rijden? Geef het door in de comments!

Plekje waar je geweest moet zijn, ruine Grevenburg in Traben-Trarbach, de smalle weg er naartoe is de steilste in de Eifel (21% met slecht wegdek, iets voor de avonturiers). Het uitzicht bij het hier gelegen restaurant is fantastisch.
Een goed adres voor motorrijders voor een goede maaltijd en een verblijf in je tent of in een vakantiehuisje is er in Campingpark Eifel in Waxweiler! Je kunt er je motor kwijt nabij je tent of vakantiehuisje, caravan of camper. Catering KS&B verzorgd er perfecte maaltijden. Een gastvrije omgeving, klantvriendelijk en service-gericht.
Ik kom al meer dan 20 jaar in de Eifel en kom nog steeds op plekken waar ik nog niet geweest ben. De natuur is schitterend en voor ons Hollanders is een molshoop al een berg en in de Eifel liggen genoeg van die molshopen. Het asfalt is meestal van sublieme kwaliteit, maar in de buurt waar het dorp/gemeente niet veel geld heeft, is het vaak huilen met de pet op. Jammer is wel, dat sommige dorpen/stadjes motorrijders zat zijn, die zich niet aan de snelheid of het milieu houden, waardoor de bewoners zich beklagen en wegen/dorpen/stadjes afgesloten worden voor de motorrijders en dat moet eigenlijk niet de bedoeling zijn. Als iedereen zich gedraagt blijft de Eifel een motorparadijs.
De Eifel is prachtig om te rijden en te komen. Begrijp de plaatselijke bevolking heel erg goed. Wanneer je in de vroege ochtend de eerste motorrijders al hoort aankomen en de laatste motorrijders in de late avond nog hoort met heel veel lawaai, dan zou je ze op een bepaald moment ook graag even kwijt willen.
Waarom de dempers eruit. Volgens mij stopt bijna elke motorrijder dopjes in zijn of haar oren. Promoten van electrisch rijden zou meer bevorderd moeten worden. Geen lawaai overlast en je mag overal weer rijden. Hou inderdaad die demper erin en zorg voor minder lawaai. Stel je eens voor dat elke dag dit zelfde geluid bij jou voor de deur langsgaat.
Ik ben heel tevreden met de Eifel en Harz. Laten we dat zo houden voor iedereen.