Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Voorbereid op reis

1 juli 2020 3 min ... 6 Reacties

Bochten in de bergen

Door Leonard van den Berg

...
TwitterFacebookE-mail

Vakantieplannen in de bergen? Voor ons laaglanders zijn haarspeldbochten rijden geen tweede natuur. Rijinstructeur Richard Rijsdijk legt uit hoe je ook daar optimaal geniet van elke bocht.

Een rijdende motor wil eigenlijk maar één ding: rechtdoor rijden. Om bochten te rijden moet je je motor dus ‘dwingen’ door ’m te kantelen. Kort door de bocht geldt: als je niet schuin genoeg gaat in relatie tot je snelheid, vlieg je eruit. Maar wat is de juiste snelheid? Hoe bepaal je de juiste lijn? En hoe leg je je motor soepel schuin genoeg?

Bochten: de 4 K’s

Hoe hard je door een bocht kunt, hangt af van twee factoren: grip en durf! Handige tip: volg de vier K’s. 

1. Kijken. Beoordeel de bocht waar je op afkomt zo goed en vroeg mogelijk en probeer de héle bocht te zien. Zo heb je genoeg tijd om je voor te bereiden: juiste snelheid, juiste versnelling en de juiste uitgangspositie voor een veilige rijlijn. Handige hulpmiddelen hierbij zijn bijvoorbeeld bermpaaltjes, lantaarnpalen en bomenrijen.

2. Klaar zijn. Zorg dat je vóór de bocht klaar bent; dat betekent dat je aan de hand van de eerste K de juiste snelheid en positie hebt ingenomen. Zorg ervoor dat je altijd met een beetje trekkende motor de bocht ingaat. Je zult merken dat de motor daardoor veel makkelijker stuurt. Schat altijd in of er ook tegenliggers aan kunnen komen. Stuur vooral niet te vroeg in, zo creëer je meer ruimte om de bocht uit te sturen.

3. Kantelen. Schuin de motor af door bij een bocht naar links aan de linkerkant tegen je stuur te duwen (bocht naar rechts: rechterkant). Je merkt dan direct dat je motor vanzelf naar binnen valt. Normaal doe je dat onbewust, van nature. Maar gebruik je die techniek bewust, dan kun je die nog effectiever inzetten. Houd je hoofd rechtop in de richting waar je naartoe wilt en scan met je ogen het hele traject af, van vlak voor je motor tot het punt waar je naartoe wilt.

4. Kracht opbouwen. Een motorfiets stuur je het makkelijkst als de aandrijflijn op spanning staat. Verminder vlak voor de bocht je snelheid en geef eenmaal in de bocht rustig gas: de motor richt zich weer op en je kunt soepel versnellen. Bij bochten geldt: ‘Als een mietje d’r in, als een held d’r uit!’

De haarspeldbocht

Haarspeldbochten zijn een leuke uitdaging. Niet voor niks wordt wel gezegd: zo’n bocht val je aan! Richard: “Dat begint met een juiste voorbereiding door al zo ver mogelijk de bocht door te kijken. Je wilt immers niet ineens een groep wielrenners of een enorme touringcar tegenkomen. Vervolgens pas je je snelheid en positie aan.” De rijtechniek heeft veel weg van achtjes rijden: ook hier is het zaak om te spelen met je balans en de aandrijflijn strak te houden. In krappe bochten doe je dat met hulp van je achterrem en genoeg gas om de motor trekkend te houden. Richard: “Ben je bijna de bocht door, dan kun je de achterrem loslaten: je motor komt dan als vanzelf weer rechtop. En dan op naar de volgende bocht!”

Omhoog en omlaag

Bij bergrijden gebruik je naar beneden dezelfde versnelling als omhoog. “Zo maak je optimaal gebruik van de motorrem”, verklaart Richard. “Met de achterrem erbij trek je de motor vervolgens mooi vloeiend door de bocht. Steil omhoog, als één te hoog is en twee te laag, kun je er ook voor kiezen om de koppeling er in de bocht iets slepend bij te pakken. In twee dus. En dan de trekkracht doseren met achterrem, gas en koppeling.”

Hellingproef

Moet je stoppen in een klim? Dan houd je je motor het handigst op zijn plek met je linkervoet aan de grond en de rechter op de achterrem. Dan heb je je rechterhand vrij om gas te geven bij het wegrijden. “Denk in bochten op hellingen altijd  extra goed na welke voet je aan de grond zet”, waarschuwt Richard. “Loopt de weg onder je schuin, dan is je been soms nét iets te kort…”

Parkeren in de bergen

Onderweg stoppen voor een fotomomentje? Check eerst of je de motor vlak op de jiffy kunt zetten. In de versnelling uiteraard: die werkt als een handrem. Draai bij het parkeren altijd je stuur naar links. Dat voorkomt dat-ie vooruit loopt. Probeer dit maar eens op een vlakke ondergrond: motor op de jiffy, het stuur helemaal naar rechts, dan licht duwen aan de achterkant en voelen wat er gebeurt. Doe datzelfde vervolgens links en voel het verschil. 

Tunnels: oogverblindend!

Van felle zon naar donker gat en andersom: op wegen met tunnels kan een zonnebril in je helm of een donker zonnevizier gevaarlijk uitpakken. “Kies liever een helm met intrekbaar of opklapbaar zonnevizier”, adviseert Richard. “Dat kun je snel omhoog doen als je ineens een tunnel in rijdt.”

Doe ‘n training

Wil je je bochtentechniek verder perfectioneren, solo of met vrienden? Dan is een speciale bochtentraining een goed idee. Bijvoorbeeld de training Beter door de Bocht van de KNMV. Die doe je vanuit op de openbare weg, op je eigen motor, onder deskundige begeleiding. Kijk voor data en kosten op KNMV.nl.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Natalie schreef:
    22 augustus 2019 om 09:24

    Ik ben nog motorrijlessen aan het nemen, maar mijn vriend heeft al wilde plannen voor een tocht over de Alpen. En juist dat kantelen maakt me wat huiverig. Je blog over de juiste techniek voor het nemen van bochten heb ik daarom met veel interesse gelezen. Je bijdrage is erg geschikt voor een bange beginner.

    Beantwoorden
    1. Johan schreef:
      3 juli 2020 om 22:55

      Bergen rijden is wel effe anders. Eerst ervaring opdoen in Benelux. En dan volgend jaAr naar de Eifel.

    2. Johan schreef:
      3 juli 2020 om 22:58

      Bergen rijden is wel effe anders. Eerst ervaring opdoen in Nederland En dan misschien volgend jaar naar de Eifel.
      Doe een training bij de KNMV. Voor een betere voertuig beheersing en verkeersinzicht.

    3. Wim schreef:
      1 oktober 2021 om 19:53

      Met alle respect, maar BANG!? Als je bang bent, ben je een gevaar op de weg voor een ander. Ik zou zeggen eerst die angst overwinnen ergens waar geen verkeer is. Succes met lessen.

  2. Ton Verkleij schreef:
    3 juli 2020 om 03:22

    Hoi Nathalie, eerst maar eens rustig rijervaring opdoen in het verkeer hier. Langzaam je techniek en uithoudingsvermogen verbeteren, terzijnertijd ook eens een VRO doen en /of een bochtentraining in de bergen met begeleiding.

    NIet gelijk als je je rijbewijs hebt de bergen in duiken, dat is niet leuk voor jezelf en voor je mederijders, en als je dan bochtenangst krijgt duurt dat een tijd om weer je zelfvertrouwen terug te vinden.

    Beantwoorden
  3. Anthonie Taselaar schreef:
    3 juli 2020 om 23:13

    ga, als je lid bent van een club eens trialen, een beetje investering in een hoop lol/pleizier maar fundamenteel voor je motor beheersing. ben 72 en ontdekte rond mijn 35 e de zegeningen van kijken, verkennen en dan doen…

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Voorbereid op reis

Door Mark Meisner

25 oktober 2022 3 min

Overtocht per trein door de Kanaaltunnel

Voorbereid op reis

Door Mark Meisner

20 oktober 2022 4 min

Met de motor op de veerboot

Voorbereid op reis

Door Tom van Appeldoorn

31 augustus 2022 5 min

Lange afstanden naar jouw reisbestemming binnen handbereik

Blijven rijden
Motorkamperen; uitrusten naar een dag op de motor

Door Sjaak van Hal

14 augustus 2022 2 min

Kamperen: ‘De horizon achterna’

Voorbereid op reis

Door Tom van Appeldoorn

8 juli 2022 4 min

Wegdromen met Polarsteps

Voorbereid op reis
wat meenemen op motorreis

Door Mark Meisner

7 juni 2022 2 min

Wat neem je mee op motorvakantie?

Voorbereid op reis
Horizon Motor Reizen - Noord-Spanje

Door Leonard van den Berg

10 mei 2022 8 min

Verkeersregels buitenland

Voorbereid op reis

Door Tom van Appeldoorn

3 mei 2022 6 min

Motortrip binnen schootsafstand

Pitstop
Foto van de bochten op de Transfăgărășan Highway in Roemenië

Door Jarno van Osch

29 april 2022 6 min

De 8 mooiste wegen van Europa

Voorbereid op reis

Door Tom van Appeldoorn

13 april 2022 6 min

Nieuwe koers in motornavigatie

Voorbereid op reis

Door Mark Meisner

6 juni 2021 4 min

De mooiste motorwegen van Europa

Voorbereid op reis
Met een offroad motor door zand en water

Door Leonard van den Berg

29 mei 2021 4 min

Tips & tricks voor veilig en handig bagage bevestigen

Voorbereid op reis
TomTom Rider GPS tracker

Door Jens Holierhoek

12 april 2021 3 min

Navigatiesysteem of navigatieapp?

Voorbereid op reis
Eifel

Door Mark Meisner

13 juli 2020 3 min

De magie van de Eifel

Voorbereid op reis
Welke motorverzekering?

Door Mark Meisner

16 juni 2020 2 min

Verstandig op motorreis met een goede pechservice

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X