Doe ‘n training
Wil je je bochtentechniek verder perfectioneren, solo of met vrienden? Dan is een speciale bochtentraining een goed idee. Bijvoorbeeld de training Beter door de Bocht van de KNMV. Die doe je vanuit op de openbare weg, op je eigen motor, onder deskundige begeleiding. Kijk voor data en kosten op KNMV.nl.
Ik ben nog motorrijlessen aan het nemen, maar mijn vriend heeft al wilde plannen voor een tocht over de Alpen. En juist dat kantelen maakt me wat huiverig. Je blog over de juiste techniek voor het nemen van bochten heb ik daarom met veel interesse gelezen. Je bijdrage is erg geschikt voor een bange beginner.
Bergen rijden is wel effe anders. Eerst ervaring opdoen in Benelux. En dan volgend jaAr naar de Eifel.
Bergen rijden is wel effe anders. Eerst ervaring opdoen in Nederland En dan misschien volgend jaar naar de Eifel.
Doe een training bij de KNMV. Voor een betere voertuig beheersing en verkeersinzicht.
Met alle respect, maar BANG!? Als je bang bent, ben je een gevaar op de weg voor een ander. Ik zou zeggen eerst die angst overwinnen ergens waar geen verkeer is. Succes met lessen.
Dan kan ik je eerst een cursus bochten techniek in de zuid Eifel bij J-p (moveon motortraining )hard aanraden, je leert bij hel echt goed hoe je de bochten moet uitpakken met het in het artikel omschreven techniek en meer.
Enkele uurtjes met hem achter je terwijl hij in je helm door de bochten heen praat en je waant je bijna Valentino Rossi 🥴
En hoe gaat het nu? Ervaringen?
Als je een goede rijinstructeur hebt dan is het leren kantelen ( stuur naar beneden duwen ) bij f de les inbegrepen voor een juiste bochten techniek.
Hoi Nathalie, eerst maar eens rustig rijervaring opdoen in het verkeer hier. Langzaam je techniek en uithoudingsvermogen verbeteren, terzijnertijd ook eens een VRO doen en /of een bochtentraining in de bergen met begeleiding.
NIet gelijk als je je rijbewijs hebt de bergen in duiken, dat is niet leuk voor jezelf en voor je mederijders, en als je dan bochtenangst krijgt duurt dat een tijd om weer je zelfvertrouwen terug te vinden.
ga, als je lid bent van een club eens trialen, een beetje investering in een hoop lol/pleizier maar fundamenteel voor je motor beheersing. ben 72 en ontdekte rond mijn 35 e de zegeningen van kijken, verkennen en dan doen…
Tunnelrijden?
Doe zodra je een tunnel aan ziet komen één oog dicht.
Dat oog went aan het ‘donker’.
Als je de tunnel in rijdt, doe je je oog weer open en je hebt beter zicht.
Moet je wel twee goede ogen hebben.
Ik heb een (haarspeldbochten)training gedaan vorig jaar bij “de Rijder” uit Boxtel.
3 dagen in de Eifel met een kleine groep onder deskundige leiding van de bekwame instructeur Eric. Nadien op vakantie in de Vogezen, Oostenrijkse Alpen, Noorwegen en Griekenland. Zonder deze cursus zou dat niet goed gegaan zijn. Nu zijn haarspeldbochten leuk en een uitdaging. DUS zeker een aanrader.
Ik rijd een goldwing 1800 en ben 68 jaar.
Ik heb een poosje in Zwitserland gewoond en gewerkt.
Een van de dingen die me bij gebleven is, is dat de locals zich wel edns beklaagden dat ze s’zomers vaak moeten helpen om omgevallen toeristen weer overeind te helpen.
En ja, een bocht nemen op hellend asvalt voelt heel anders aan, en kan snel fout gaan, afgezien van de krapte van de bocht.
Begin je rit dus niet in de bergen, maar rijd er naar toe, zodat je er rustig aan kunt wennen.
Beter hier een rustig wat heuvelachtig landschap op te zoeken en er eens aan te ruiken.
Maak maar es een u-turn op een hellende weg !!! Dan boel je hod dat anders is.
Wat je daar veel ziet is touristen die daar een motor huren om daar dan de bergen in te gaan. Zien onderweg iets leuks en parkeren de motor lukraak, of gaan stilstaan op een plek waar ze moeilijk weer weg komen.
Parkeren bv met de neus naar de berm, iets aflopend naar de berm toe.
Als je dan, omdat het toch vakantie is, ook gelijk maar es een keer een grote Harley gehuudd hebt, zie dan maar weer es weg te komen.
Dat is trouwens zowiezo een heel belangrijke regel: voor je ergens stil gaat staan eerst bedenken hoe je daar ooit weer weg gaat komen.
En bedenk dat daar ook veld parkeerplekken echt niet vlak zijn.
Met een zware motor heb je dan een probleem als je dat niet handig aanpakt.
Nog zoiets,
Om fijn door de bergen te kunnen rijden doe je er goed aan een wat bescheidener motor te kiezen.
Vooral voor de B-weggetjes.
Zelf heb ik daar ook rind gereden met een BMW R1100RT.
Zoiets heeft gewoon te veel massa om agiel genoeg te zijn
Stel je maakt een rechterbocht met een vertikale rotswand rechts naast je.
Als je dsn opeens van die wielrenners voor je neus hebt, zijn de wielrenners plat.
Of dat erg is, is een ander verhaal.
Maar naar ervaring adviseer ik een motor van rond de 500cc als optimaal.
Dan ben je fijn wendbaar en slinger je overal spelend door en omheen.
Bovendien heb je dan doorgaans nog zat vermogen om de berg op te komen
Dan kom je grotendeels uit bij wat ik aangegeven heb.
Op B-wegen of zoals in Nederland en in steeds meer EU landen worden de wegen omgebouwd tot gebieds-ontsluiting en erf toegangswegen met aangegeven snelheden van 30 en 60 km. Niets voor een motorrijder natuurlijk maar met 80 a 100 km hier door een bocht komen en opeens een zwaar voertuig voor je neus hebben of een uitstekende rotswand ?!
De wegen zijn smaller en dwingt je tot een ander bochten beleid.
Een wendbare motor hebben zoals jij aangeeft is een must anders gaat het vroeg of laat mis.
Toch ff….door het zuidlimburgse heuvelland en de belgische ardennen rijden wordt al vaak gezien als “bergen”rijden of vaak als voorbereiding op grote bergtochten. Op deze igebiedsontsluiting en erftoegangswegen. Gaat het vaak mis omdat motorrijders op deze wegen de uitleg volgen zoals is uitgelegd.
Op deze wegen zitten namelijk veel campers,tractoren autobussen en te hard rijdende en appende automobilisten.
Zoals al beschreven is, een goede voorbereiding voor de bocht is belangrijk maar alles valt of staat met de motorbeheersing en vertrouwen in je motor.
Bocht omhoog in de juiste versnelling, als je stilvalt, verkeerde versnelling, ga je om. Als je gas geeft moet er ook iets gebeuren, als je motor niet meteen oppikt komt het vermogen te laat en ga je ook om. Verkeerde versnelling en motor afslaan van de motor wordt ook meteen afgestraft. Omlaag is wat eenvoudiger, je kunt altijd wel wat bijremmen als het nodig is.
Ik woon in Duitsland in de Harz. Prachtig Motorgebied, maar i.t.t. NL ” knijpen” bochten hier vaak. Oftewel, ze hebben een dubbele apex. Houdt ook daar rekening mee en kijk vooral vooruit dóór de bocht.