We willen je niet afschrikken, maar motorrijden kost je toch een paar centen. Zeker als je wilt beginnen. Om het inzichtelijk te maken, zetten we voor jou even alle kosten op een rijtje om te kunnen motorrijden.
Vooropgesteld, het eindtotaal waar we op uitkomen, is slechts een indicatie. Iemand die in zijn jeugd al op een schakelbrommer rondreed, zal hoogstwaarschijnlijk minder rijlessen nodig hebben en dus vallen de totale kosten lager uit. Of misschien moet je een herexamen doen, dan stijgt het financiële plaatje juist.
Maar goed, laten we beginnen met de rijlessen op de motor. Nederland is klein, maar dat zou je niet zeggen als je op zoek gaat naar een geschikte rijschool. Er is namelijk enorm veel aanbod. In elke regio zijn meerdere partijen te vinden die jou aan een motorrijbewijs kunnen helpen. Check bijvoorbeeld deze lijst van maar liefst 212 rijscholen. Lesprijzen variëren overigens nogal, maar ga uit dat je gemiddeld 45 euro per les van zestig minuten kwijt bent. Vaak bieden rijscholen ook pakketten aan, waardoor je een totaalkorting ontvangt. Dat kan natuurlijk een klein financieel voordeeltje opleveren. Let hierbij wel goed op de voorwaarden. Wat doet de rijschool met overgebleven lesuren als je een leerling blijkt te zijn die alles sneller oppakt dan verwacht. Worden die terugbetaald of behoor je altijd de volledige pakketprijs te betalen?

Kosten van examens
Een gemiddelde leerling heeft zo’n twintig lessen van zestig minuten nodig. Het is slim om eerst een proefles te nemen, zodat de desbetreffende instructeur enigszins kan inschatten hoeveel uur hij of zij nodig denkt te hebben om jou het rijbewijs te bezorgen. Uitgaande van bovenstaande cijfers kom je uit op € 900,- (20 x € 45,-) voor de rijlessen. En uiteraard moet dan nog bekeken worden of je daadwerkelijk goed genoeg kunt motorrijden om deel te nemen aan het verkeer. Dat gebeurt bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen, beter bekend als het CBR. Hopelijk hoef je je daar slechts drie keer te melden, want dat betekent dat je slechts een enkele poging nodig hebt voor alle af te leggen examens.
AVB
Voordat je aan de praktijk mag beginnen, is het nodig om te laten zien dat je de theorie kent. Dit examen vraag je zelf aan. Het is aan te raden om vooraf de kennis op te doen via een theorieboek. Vaak bieden rijscholen ook digitale leeromgevingen aan, check dit even bij jouw gekozen rijschool. Het daadwerkelijke examen duurt ongeveer 45 minuten en kost je € 33,-. Slaag je, dan kun je in principe op voor het eerste praktijkexamen, het examen voertuigbeheersing (AVB). Dit kan overigens enkel je instructeur aanvragen. Dit gedeelte kost je € 63,-, maar de daadwerkelijke kosten komen wat hoger te liggen. De rijschool maakt namelijk ook kosten tijdens dit examen. De instructeur is erbij en ‘leent’ je uiteraard ook zijn lesmotor. Normaal gesproken duurt de AVB zo’n twintig minuten waarin je zeven oefeningen laat zien. Vijf daarvan moeten met een voldoende afgesloten worden.
AVD
Na succesvolle afronding ga je verder lessen voor het AVD, voor de verkeersdeelname. Tijdens dit tweede praktijkexamen mag je laten zien dat je veilig kunt deelnemen aan het verkeer. Ook hier geldt weer, jouw rijschool maakt extra kosten en dus komt de prijs van dit examen ook wat hoger te liggen dan de € 112,- die het CBR vraagt voor dit examen van zo’n 55 minuten. Vooraf heb je overigens nog wat extra kosten gemaakt, want je hebt een gezondheidsverklaring nodig. Die kun je zelf online aanvragen en kost je € 37,80.

Meest belangrijke stap
Alle examens met succes voltooid? Mooi zo, dan kun je je opmaken om je eerste rit te gaan maken. Wel behoor je eerst nog even een nieuw rijbewijs aan te vragen. Dat doe je bij de gemeente en je betaalt daar € 39,45 voor. En uiteraard mag een goede outfit niet ontbreken. De kosten hiervan zijn moeilijk in te schatten, maar we doen een poging. Een verstandige motorrijder stapt op de motor met: helm, gehoorbescherming, jas, handschoenen, broek en laarzen/schoenen. Als je voor goede kwaliteit gaat, iets dat aan te raden valt, moet je rekenen op een gemiddeld bedrag van € 650,-. Ga je enkel voor A-merken, dan kom je waarschijnlijk nog een stukje hoger uit.
En dan volgt er ook nog de meest belangrijke stap in het gehele proces, de aankoop van je eerste motor. Ben je echt volledig nieuw in de motorwereld, dan is het slim om een ervaren motorrijder mee te nemen. Die kan je voorzien van tips. Ook hebben wij enkele zaken op ‘papier’ gezet om je te behoeden van een miskoop. De keuze is reuze als je de verschillende websites afstruint, maar dat maakt het misschien juist ook erg moeilijk. Ga vooral na waar je de motor voor wilt gebruiken, wat voor een type motor je leuk lijkt en hoeveel deze hobby je mag kosten. Je kunt namelijk een goed functionerende motor onder de duizend euro vinden, maar je kunt ook occasions vinden die ervoor zorgen dat er twintigduizend euro van je bankrekening wordt afgeschreven. Het is dus maar net wat je zelf wilt besteden aan deze nieuwe hobby. En vergeet trouwens ook niet de jaarlijkse kostenposten zoals motorrijtuigenbelasting, verzekering en onderhoud.
Als we uiteindelijk alles optellen, dan moet je ruwweg € 1.900,- (lessen, examens en kleding) reserveren voordat je daadwerkelijk op zoek kunt gaan naar je eerste motor. Goedkoop? Misschien niet echt, maar als je motorrijden heel leuk gaat vinden, dan geniet je daar ook je hele leven van. Zie het dus gewoon als een uitstekende investering. Dan vallen deze opstartkosten mee, toch?
Ik was op zoek gegaan naar een KNMV rijschool in Maastricht maar heb er geen een kunnen vinden. Op jullie site staan alleen maar KNMV rijscholen. Als ik dan ga kijken naar een KNMV rijschool in de buurt kom ik er maar 2 tegen, Hans Klein en Wischman. Ga ik dan verder kijken op de site van het CBR, CBR-rijschoolzoeker, dan blijkt dat Klein maar 13 rijexamens per jaar heeft, niet echt veel ervaring, toch? Bij Wischman is dat duidelijk anders met 74 examens maar die heeft maar een slagingspercentage van maar 77%, 10% onder het gemiddelde! Uiteindelijk heb ik gekozen voor een rijschool in Maastricht met 96% 1e geslaagden en 51 examens per jaar. Deze mijnheer geeft zelf alleen maar motorlessen en volgt altijd zelf met de motor en rijdt gemiddeld 40.000 km per jaar, alleen motor. Geeft duidelijke uitleg en doet alle oefeningen voor.
Heel goed dat je echt je huiswerk hebt gedaan ??.
Dit zou iedereen moeten doen!
Het CBR geeft precies weer hoe goed of hoe slecht een rijschool is en dat hangt dus zeker niet af of een rijschool een KNMV licentie heeft !
Dag Nienke,
kun je mij vertellen welke rijschool het is die jij hebt gekozen? Ik ben namelijk ook geïnteresseerd in motorrijlessen.
Alvast bedankt!
ik ken een motorrijschool in Voerendaal ook geen KNMV erkenning maar die steekt met kop en schouder boven de rest uit.Kijk maar voor de resultaten op het C B R .Verkeersschool Chris Adams Voerendaal kring Heerlen.
Als je al 5 jaar je auto rijbewijs hebt, moet je dan weer opnieuw je theorie halen ?
Hoi Peter, Zeker weten! De motortheorie verschilt namelijk best wel van de autotheorie. Zo moet je bijvoorbeeld de positie op de weg weten wat je bij de auto veel minder uitgebreid krijgt. Daarnaast zijn er in de afgelopen 5 jaar weer genoeg dingen veranderd in de wet- en regelgeving op de weg waar je vijf jaar geleden nog niets over geleerd hebt in de theorie voor de auto. Zeker niet verkeerd om daarom nogmaals de theorie door te nemen voor je het examen doet!
Hobby?!, en als je het nu eens behandeld als normaal vervoermiddel en een auto alleen nodig hebt om naar de supermarkt te gaan?! Dan blijft het leuk rijden (erg leuk), maar dan krijgen zaken als kleding ineens een ander belang en komen er andere prioriteiten.
Reviews van theorieboek zijn heel slecht op bol.com!!!
Inderdaad ja, daar heb je helemaal gelijk in. De link is aangepast.
Dank voor het melden!
Bedankt voor de interessante informatie over de kosten van motorrijlessen. Mijn zusje wil graag snel een motorrijbewijs halen en ik denk dat deze informatie haar zeker verder helpt. Ik stuur dit artikel naar haar door!