Het is zover, je hebt besloten om je motorrijbewijs te gaan halen. Helemaal te gek! Maar waar moet je nu op letten en waar wil je gaan lessen? Er zijn veel rijscholen in Nederland. Wij geven je de gouden tips. Heel veel succes én plezier!
Zoek een goede motorrijschool
Als eerste ga je op zoek naar een KNMV-gediplomeerde motorrijinstructeur (KGI). Een KGI’er heeft op eigen initiatief en vooral vanuit zijn passie voor motorrijden gekozen voor een aanvullende motor- en bromfietsvakopleiding bij de KNMV. Als hij/zij slaagt voor deze opleiding wordt er door de KNMV een keurmerk afgegeven. Voor jou als aankomend motorrijd(st)er geeft dit een garantie dat je bij een goede instructeur én een betrouwbare rijschool zit.
Vraag eerst een proefles aan
Via ‘Zoek een rijschool‘ vind je een KGI’er bij jou in de buurt. Informeer bij jouw instructeur naar de voorwaarden en lestijden, zodat je direct duidelijke afspraken kunt maken. Neem eerst eens een proefles, waarna je rijinstructeur jou meestal wel een indicatie kan geven over de totale kosten en tijdsinvestering.
Heb je medische of lichamelijke beperkingen? Neem deze dan met de instructeur bij je aanmelding meteen door. Voor vrijwel alles is wel een oplossing te bedenken.
Wil je weten welk type rijbewijs-klassen er zijn, kijk dan eens naar het volgende artikel: Motorrijbewijs, zo zit het precies!

Examens, hoe zit dat in elkaar?
Je motorrijbewijs halen, lijkt heel gemakkelijk, maar toch is het voor sommigen een hele uitdaging. Een standaard getal van aantal lessen is niet te noemen, omdat dit per individu erg verschillend is. Het halen van het roze pasje is in drie delen verdeeld:
Theorie-examen
Het theorie-examen duurt ongeveer 45 minuten. Het examen gaat als volgt in zijn werk:
- Je krijgt eerst uitleg van een CBR-medewerker.
- Daarna begint je examen. Je krijgt 50 vragen: meerkeuzevragen, ja/nee-vragen en invulvragen. Je moet 44 vragen of meer goed hebben.
- Je ziet per vraag een bepaalde verkeerssituatie op een groot tv-scherm. Je moet je dan voorstellen dat jij de bestuurder bent van de CBR-motor.
- Het theorie-examen toetst je kennis van de verkeersregels. Natuurlijk komen ook verkeersinzicht, verantwoord rijgedrag, milieu en voertuigtechniek aan bod.
Praktijkexamen voertuigbeheersing (AVB)
Een praktijkexamen voertuigbeheersing duurt 20 minuten. Het examen verloopt zo:
- Kennismaking met examinator en deze legt uit hoe je examen verloopt.
- Je examinator controleert of jij wel bent wie je zegt te zijn en checkt de benodigde papieren zoals rijbewijs en/of geldig theoriecertificaat. Je rijschoolhouder kan je precies vertellen wat je nodig hebt.
- Hierna doe je zeven oefeningen. De examinator toetst of je de motor beheerst. Vijf van de zeven moeten voldoende zijn. Elke oefening mag je één keer overdoen. Tot de oefeningen behoren:
– Lopen met de motor en gebruik van de standaard
– Oefeningen bij lage snelheid, zoals slalom
– Oefeningen bij hogere snelheid, zoals uitwijkoefening en remoefeningen
Direct na afloop van de rit krijg je te horen of je geslaagd bent.

Praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD)
Een praktijkexamen verkeersdeelneming duurt 55 minuten.
- Je maakt eerst kennis met de examinator. Die legt uit hoe je examen verloopt.
- Je examinator controleert je identiteitsbewijs en de rest van de benodigde documenten. Vraag aan je instructeur voor een overzicht wat je allemaal aan documenten nodig hebt.
- Hierna begint de rit van zo’n 35 minuten. De examinator rijdt in zijn eigen auto achter je aan.
- Naast de examinator zit je rijinstructeur. Die geeft je onderweg de aanwijzingen en opdrachten via het ontvangertje in je helm. Dit is wel zo prettig omdat je gewend bent aan de stem en de manier van opdracht geven van je eigen instructeur.
- De examinator toetst of je veilig en zelfstandig kunt rijden. En of je voldoende rekening houdt met andere weggebruikers. De examinator let onder andere op:
– Kijkgedrag
– Je plaats op de weg
– Of je de verkeersregels goed toepast
– Of je ook in het verkeer de motor beheerst - Je krijgt tijdens het examen alle gelegenheid om te laten zien wat je kunt. Helemaal foutloos hoeft niet, het gaat om het totaalbeeld. Belangrijk is hoe je reageert op het overige verkeer en of je de situatie meester bent. Kortom, de examinator bekijkt of je voldoende in huis hebt om veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen.
Direct na afloop van de rit krijg je in het CBR-examencentrum te horen of je geslaagd bent.
Deugdelijke motorrijles is wel zo belangrijk omdat een motor vaak harder rijdt dan een auto en omdat je in het verkeer veel kwetsbaarder bent op dit voertuig. Voertuigbeheersing is geen overbodige luxe aangezien een motor behoorlijk zwaar is. En voor het theorie-examen geldt net zoals bij standaard autorijles. blokken, blokken, blokken. Veel kandidaten denken daar veel te lichtvaardig over.
Goed om te weten hoe het theorie examen in elkaar zit. Ik ben me ook aan het oriënteren op een motorrijschool, maar zie op tegen het theorie examen. Fijn dat ze met een groot scherm werken, dit maakt het visueel en lijkt me een fijne manier om vragen te beantwoorden. https://www.ed-ishak.nl/amsterdam-centrum
Ik zoek een vrouwelijke instructeur in Zuid-Holland. Iemand tips?
Ik was op zoek naar een Motorrijschool in de buurt van Maastricht. Via motorrijders.nl kwam ik terecht bij een KGI instructeur van de KNMV die ook les gaf in Maastricht. Ik kwam uit bij verkeersschool Hans Klein. Bij de KNMV zouden alleen maar goede rijleraren les geven. Een kennis gaf mij de tip eens te kijken op de site van het CBR met de slagingspercentages van alle instructeurs.
http://www.cbr.nl/nl/rijschoolzoeker . Bleek deze instructeur maar een slagingspercentage te hebben van 69% terwijl het gemiddelde percentage in Maastricht 86% 1e geslaagden is. Alle rijscholen in Maastricht (geen KNMV -rijscholen) bleken allemaal hoger te scoren. Ik heb toen gekozen voor een rijschool met een slagingspercentage van 95% en ben daar voor zowel mijn avb als praktijkexamen de 1e keer geslaagd.