In de vorige aflevering haalde ik mijn rijbewijs. Hartstikke tof, maar wat nu? Een motor huren of er eentje kopen? En waar moet je op letten bij het kopen van een motor? Mijn naam is Frank Andringa en in deze blogserie neem ik je mee in mijn struggles om na mijn 35e mijn motorrijbewijs te halen.
Dat euforische gevoel van je rijbewijs halen. Je kent het ongetwijfeld nog van je achttiende, toen je je autorijbewijs haalde. Het grappige is dat ook al ben ik 37, het gevoel hetzelfde blijft. Wat een blijdschap.
Maar nu is de grote vraag: wat nu? Ik heb tijdens de rijlessen al een eigen helm gekocht en een motorpak, omdat ik er zeker van ben dat ik door wil gaan met motorrijden. Best een forse investering, je bent al snel tussen de 700 en 1000 euro kwijt. Er moet dus ook een motor komen. Maar wat voor een? Wordt het een racer, sportieve toermotor of misschien wel een leuke classic?
Als kind was ik gek van die gifgroene Kawasaki’s. Later werd ik verliefd op het zware geluid van Ducati’s. Maar als er een merk is waar ik tegenwoordig direct bij opveer, dan is het Aprilia. Met name de RSV Mille maakt enorm veel indruk op. Maar hoe verstandig is het om direct een dikke 1000cc te gaan rijden als je net je rijbewijs hebt? Qua prijskaartje hoef je het overigens niet te laten. Voor minder dan 3.000 euro zijn ze tweedehands al te koop.
Nee, onverstandig zo’n 1000cc. Nu heeft Aprilia natuurlijk ook net een Tuono 660cc op de markt gebracht. Op het oog een schitterende machine, maar wel een racer. Hij ziet er geweldig uit, maar is dit de machine die mij gelukkig maakt? De prijs in ieder geval nog niet.
Maak een plan
Veel technische kennis, ik heb het niet. Het lijkt me daarom logisch om een motor te kopen bij een dealer, zodat ik kan vertrouwen op een goede service.
Inmiddels heb ik wel een besluit genomen over wat voor motor het moet worden. Merk is niet belangrijk, het model moet me aanstaan, ik moet er prettig op kunnen zitten en ik wil niet meer dan 3.000 euro betalen.
Want waarvoor ga ik de motor gebruiken? Ik werk veel thuis, maar heb als journalist ook regelmatig interviews iets verder weg. Dat lijken me heerlijke momenten om op de motor te stappen. Daarnaast wil ik er ook mee gaan toeren. Bij lekker weer de weg op en de mooiste plekjes in de omgeving opzoeken.
Een eerste ronde langs enkele motordealers in de omgeving laat me toch even schrikken. Man, wat staan hier een mooie motoren. Maar de prijs is doorgaans veel hoger dan die 3.000 euro die ik in mijn hoofd heb. En die enkele modellen die qua prijs wel voldoen, daar zie ik mezelf niet op rijden.
En toch, als je langs al die gepoetste motoren wandelt, dan kriebelt er iets. Het is een frustrerend kriebeltje. Het kriebeltje dat je zelf wilt rijden. De oplossing hiervoor vind ik op internet: MotoShare. Een website waar je als eigenaar jouw motor op kunt verhuren en waar ik een motor voor een dag, weekend of week kan huren.
Motor huren
Met enkele dagen mooi weer voor de boeg wil ik graag rijden. Ik verstuur een eerste verzoek voor een Suzuki SV 650. Een motor die veel weg heeft van de Suzuki Gladius waar ik bij rijschool Koops NOVL op leste. Binnen enkele minuten krijg ik een mailtje terug. Hij is al verhuurd. Balen!
Binnen een straal van 30 kilometer blijft er dan eigenlijk maar een mogelijkheid over. In mijn woonplaats staat een Suzuki V-Strom te huur. Voor 135 euro kan ik hem twee dagen meenemen. Precies wat ik wil. Binnen een uur heb ik een reactie. Ik kan hem huren!
Zaterdagochtend meld ik me bij de eigenaar. Ik speel open kaart, mijn rijbewijs heb ik pas net. Even zie ik hem slikken. En toch, natuurlijk gaat de huur door. Na enkele formaliteiten stap ik op en rij weg. Dit is wel even iets anders dan die lesmachine. Ik voel me de koning van de weg.
‘Geef niet te veel geld uit aan je eerste motor’
Twee dagen motorrijden zonder rijinstructeur achter je. Dat is even wennen, maar oh zo gaaf! Een nadeel, het stemmetje in mijn hoofd dat zo graag een motor wil kopen wordt alleen maar luider.
Met enkele vrienden die al jaren rijden, heb ik hierover contact. Particulier een motor kopen, dat kan volgens hen best. “Koop voor niet te veel geld een motor en ervaar hoe hij bevalt. Is het niets, dan verkoop je hem na een jaar weer. Hij daalt in tegenstelling tot een auto niet zo snel in waarde”, krijg ik als advies.
Na zo’n tip is Marktplaats je beste vriend. Je voert een minimum bedrag in, een maximum bedrag en hoeveel kilometer van huis hij te koop mag staan. Met een druk op de knop heb je een hele rits motoren. Lichte motoren, zware motoren, pareltjes en opknappers.
Inmiddels ben ik erover uit, het moet een sportieve 600cc toermotor worden. Van alles komt er voorbij, van Honda Hawk 650 GT tot een Ducati Monster. Een machine springt er voor mij uit, een Yamaha Fazer uit 1999 met nog geen 24.000 kilometer op de teller. Is dit iets? “Ja”, krijg ik als antwoord van een kenner. “Die Fazer is echt een topmotor en onwijs betrouwbaar.” Een telefoontje later staat de afspraak. Morgen naar Heerenveen, kijken!
Voorbereiding op koop
Met mijn beperkte kennis van motoren duik ik ’s avonds achter de laptop en probeer ik het artikel over 14 aankooptips voor een tweedehands motor in mijn hoofd te stampen. Vol vertrouwen stap ik de volgende dag in de auto.
Daar staat hij dan, de Yamaha Fazer. Op het eerste oog ziet hij er netjes onderhouden uit. De eigenaar vertelt dat hij de tweede eigenaar is, maar liever een sportmodel wil hebben. Zijn verhaal klinkt goed. Ik vraag of ik even in de tank mag kijken, want daar hoor je blank metaal te zien. Bovendien klinkt het alsof ik er verstand van heb. Het ziet er allemaal prima uit, behalve de banden. Er mag wel wat nieuw rubber om.
De olie lijkt schoon, de verlichting werkt, de tandwielen lijken in orde en de vering oogt ook goed. Tijd voor een testrit. Het is starten en lopen. Hij remt prima, de koppeling voelt goed aan en hij doet wat ik wil. Met mijn basale kennis van de motor lijkt me het een prima aankoop. Alleen die banden… Maar na een beetje onderhandelen, is de koop snel gesloten. Dit wordt hem.
Twee dagen later keer ik terug. We maken de administratie in orde, ik maak het geld over en we schudden elkaar de hand. Dit was een heel prettige ervaring. Onderweg naar huis zit ik met een enorme glimlach op de motor. Hij is van mij.
Juiste aankoop?
Die motorfiets weet niet wat hem overkomt. Waar er in 23 jaar gemiddeld 1.000 kilometer per jaar op werd gereden, mag hij bij mij aan het werk. Direct gaat hij mee naar Frankrijk voor een interview en ontdekt hij de Belgische wegen in de Westhoek. In enkele weken tijd staan 2.000 extra kilometers op de teller.
Ik kan er rustig enkele uren op rijden. Bij mooi weer laat ik de auto staan en kies ik voor de Fazer. Na enkele weken merk je dat je meer ervaring hebt. Het sturen voelt makkelijker, het schakelen gaat soepel, het is gewoon genieten.
De banden moeten inderdaad vervangen worden. Dat is even een schrikmomentje, want de prijs ligt een stuk hoger dan dat ik heb weten af te dingen. Maakt het iets uit? Nee, je wilt gewoon veilig rijden.
Ik ben hartstikke blij met mijn aankoop. Ook het kopen via Marktplaats is me goed bevallen. Vind je het spannend? Dan kun je altijd iemand meenemen die er meer verstand van heeft dan jijzelf.
Na een paar maanden motorrijden kan ik alleen maar zeggen dat motorrijden zo tof is! Ik had veel eerder dat rijbewijs moeten halen. Het is de investering dubbel en dwars waard. Ik kan het iedereen aanbevelen. Grijp die kans, haal je rijbewijs en koop voor niet te veel centen een motor.
En nu? Ik ben blij dat mijn eerste machine 600cc is, maar stiekem droom ik al van een zwaardere fiets. Ik hou het voorlopig nog echter even bij dromen, voorlopig blijft hij in mijn garage staan. Er valt nog genoeg te ontdekken met en op de Fazer. En net als met het halen van je autorijbewijs geldt, nu leer je echt rijden. Daar ga ik de tijd voor nemen.
Mijn vrouw heeft ook een Fazer als eerste motor van het zelfde bouwjaar. Voor ons gold, nieuwe banden en de achterremklauw weer gangbaar maken. Heerlijk ding en zeker prima als eerste motor. Vanwege mijn lengt heb ik uiteindelijk voor een Yamaha 900 TDM gekozen. En oja twee jaar onze motor rijbewijzen en we zijn de 40 al rum gepasseerd. Nog geen seconde spijt.
Mooi hè! Ik ben er ook zo blij mee!
Hoi, dit is ook een fijn artikel over een eerste motor en de mogelijke afwegingen daarbij: https://www.luiemotorfiets.nl/motoren/eerstemotor/
Sowieso een fijne site met veel handige tips, juist voor als je nog niet zo lang zonder begeleiding rijdt.
Heel veel plezier van je Fazer en welkom bij de familie!
Dankjewel Menno! Het is inderdaad waar, nu leer je pas echt motorrijden. Ik denk dat ik met deze Fazer de juiste keuze heb gemaakt. Een prima eerste motor, een die alles in zich heeft voor een beginnende motorrijder.
Leuk hoor het enthousiasme te lezen.
Zelf aan de vierde motor ,Suzuki GSX450 was de eerste, daarna een Honda CB 750 Night Hawk, gevold door een Honda deauville 700 en nu alweer een tijde op de voor mij super relaxrijdende Honda Pan European ST1300.
Met mijn ruim 65 jaar nog even blij dat ik mijn motorrijbewijs heb. Het heerlijke rijdersgevoel blijft en dat kan je niet uitleggen aan een niet motorrijder dat moet je ervaren. Alle rijders weer even tandenbijten dan komt er weer een voorjaar aan hoor.
Hartelijke groet
Ruud.
Ik ben heel blij dat ik dat gevoel dat los komt bij motorrijden nu zelf ook kan ervaren!
Heerlijk om te lezen hoe mijn verhaal zowaar bijna hetzelfde is. Ook ik heb mijn rijbewijs gehaald op mijn 37e (weliswaar vorig jaar). Op zoek naar een moto, huren of kopen, uiteindelijk ook met een budget van 3000 euro op pad gegaan. Wat kwam ik tegen… een fazer van 2003. Die werd het uiteindelijk niet, wel een Kawasaki Sport tourer van 2008 (650CC). En genieten maar! En stiekem toch altijd dromen naar dat ietsje meer 🙂
Tof Bert! Mooie machine, die Kawasaki Sport Tourer!
Hoi Frank,
Je hebt een virus opgelopen en dat raak je niet meer kwijt.
Ik heb het 43 jaar geleden opgelopen en heb het nog steeds, ondanks mijn 70 jaar. Ik rij nu mijn 18e motor een Yamaha Tracer 9GT. super fijne motor.
Heel veel veilige kilometers op deze en al je volgende motoren.
Groetjes Ad,
Dankjewel Ad!
Hallo Frank,
Ik was de 40 al gepasseerd toen ik mijn motorrijbewijs haalde. Een paar weken later ging ik een eerste proefrit maken. Mijn droom was een mooie chopper. Die rit op een Honda Shadow gaven enorme twijfels, er zat zo’n raar evenwicht in de motor. Dat voelde echt niet goed. Nee, als een chopper zo reed, dan zou het geen chopper worden.
Iets meer dan een week later probeerde ik een rode Suzuki Intruder VS800 uit 1995.
Al met wegrijden bij de dealer voelde het goed, ik heb de hele rit zitten stralen en genieten op de motor.
Dat is ‘m dus geworden, we zijn inmiddels 10 jaar verder en nog steeds geniet ik volop.
Hoi Linda,
Mooi verhaal! Ben er inmiddels ook achter dat motoren heel verschillend rijden. Uitproberen is echt een must!
Frank wat een mooi en herkenbaar verhaal. Ik heb dit jaar mijn rijbewijs A2 gehaald op mijn 58e, en ben begonnen met de lesmotor. Deze weg gedaan want best veel kosten, een Honda CB500X gekocht, die bleek aan alle kanten niet te deugen. Teruggebracht naar de garage. En toen dacht ik weet je wat ik ga voor waar ik al verliefd op was tijdens mijn lessen…. Kawasaki Versys 650. Ja zo’n gifgroene….. Heb vanaf april tot eind september toch al 5000 km gemaakt en hoop vanaf februari mijn gloednieuwe Kawasaki op te halen. En dan lekker toeren tot het echt niet meer gaat! Veel veilige kilometers gewenst en vooral ook heel veel plezier. Dat virus raken wij nooit meer kwijt……