Na een tocht van goed een half uur parkeer ik de motor op de parkeerplaats van het CBR. Met een neutrale blik vraagt de examinator of ik mee ga naar binnen. Spanning… Heb ik het examen motorrijden gehaald? Mijn naam is Frank Andringa en in deze blogserie neem ik je mee in het halen van je motorrijbewijs na je 35e.
Deel 10 gemist? Je vind hem hier: Lekker doorrijden (blog #10)
Na een tocht van goed een half uur parkeer ik de motor op de parkeerplaats van het CBR. Met een neutrale blik vraagt de examinator of ik mee ga naar binnen. Spanning… Heb ik het examen motorrijden gehaald? Mijn naam is Frank Andringa en in deze blogserie neem ik je mee in het halen van je motorrijbewijs na je 35e.
Na 30 uur rijles is het grote moment daar. Afrijden voor mijn motorexamen. Na het behalen van mijn theorie-examen en examen voertuigbeheersing (AVB) voel ik me helemaal klaar voor het motorexamen verkeersdeelneming (AVD).
Een uur voor het examen meld ik me bij rijschool Koops NOVL in Assen. Nog een keer gaan we een uurtje lessen, tenzij ik zak. Dan zullen de rijlessen nog wel even doorgaan. Maar daar ben ik niet bang voor. Ik voel me helemaal klaar voor het examen. Rotondes, woonwijken, snelwegen en landweggetjes, het gaat allemaal prima.
Tijdens mijn laatste rijles vertelde instructeur Lambert mij dat ik vlot moet doorrijden. Dat heb ik goed in mijn oren geknoopt. Ik doe net alsof hij er niet is en geniet. Geniet van de wind die langs mijn helm glijdt, van de omgeving en van de motor die soepel door de bochten stuurt. De rijles gaat prima. Tot het einde. Nog even word ik gewaarschuwd voor een fietspad waar ik pas op het laatste moment naar kijk als ik hem passeer. Natuurlijk heeft hij gelijk, maar dat wil ik eigenlijk niet horen zo kort voor mijn examen.
Hoe bereid je je het beste voor op het motorexamen verkeersdeelneming (AVD)?
Zorgen om het motorexamen verkeersdeelneming (AVD), ik voel ze niet zo van te voren. In tegenstelling tot het AVB-examen, waarbij je wordt getoetst op de speciale verrichtingen. Daar doe je oefeningen die je duidelijk fout kunt doen. Maar voor dit examen op de weg? Al jaren rij ik met een auto door het verkeer, ik weet hoe het werkt. En na zeven dubbele rijlessen heb ik ook het verkeer op de motor goed leren kennen.
Moet je zenuwachtig zijn voor dit examen? Ik denk het niet. Motorrijden heb je in die maanden echt wel geleerd en jouw rijinstructeur laat je geen examen doen als je er niet klaar voor bent. Een geruststellende gedachte.
Het enige dat je echt kunt voorbereiden is de voertuigcontrole. Want voorafgaand aan het examen zal de examinator jouw enkele vragen stellen over de motor. Het ezelsbruggetje is BRAVO-A: banden, remmen, aandrijving, verlichting, olie en algemene zaken. Hoewel je op dit onderdeel niet kunt zakken, kun je de examinator wel positief stemmen door te laten horen dat je je hierin hebt verdiept.
Zo gaat het motorexamen verkeersdeelneming (AVD)
Na een uur rijles rij ik het terrein van het CBR op. Enkele minuten later komt de examinator naar buiten. Hij controleert mijn rijbewijs en wil zien of mijn schoenen tot boven de enkels komen. Daarna lopen we naar de motor.
“Hoe vind je dat de banden eruit zien?” Hier heb ik me op voorbereid. Ik vertel hem dat de banden er goed uitzien. De groeven in de band moeten minimaal een millimeter diep zijn en dat zijn ze zeker. Daarnaast zie ik geen steentjes of stukjes metaal in het profiel en zitten er geen scheuren en barsten in.
Daarna werpen we een blik op de ketting. Die moet een speling hebben van ongeveer anderhalve centimeter. Bovendien moet je hem om de 250 tot 500 kilometer smeren..
Nog even wil de examinator weten hoe we het oliepeil van deze Suzuki Gladius kunnen controleren. Natuurlijk weet ik dit, dat hebben we een paar dagen geleden nog even gecheckt. Over de remmen, verlichting en algemene zaken hebben we het verder niet. Wel moet ik nog van een afstandje een kenteken voorlezen. Geen probleem natuurlijk.

De weg op
Deel een zit erop. Dit voelt goed. De examinator stapt samen met mijn rijinstructeur in een volgauto, nadat hij me heeft gezegd dat ik lekker vlot moet gaan rijden. Het is tijd om de weg op te gaan. Links, rechts en nog eens naar links en we rijden Assen uit. Af en toe hoor ik de stem van mijn rijinstructeur in mijn oor. Hij vertelt me waar ik af moet slaan. Dat is een vertrouwd geluid, fijn.
We slingeren over landweggetjes met overzichtelijke en onoverzichtelijke bochten. Daarna volgt een dorpje met enkele onoverzichtelijke weggetjes van rechts. Rustig rijden en goed kijken. Als we het dorp uitrijden en een 60 kilometer zone inrijden, begint na enkele minuten de twijfel toe te slaan. Moet ik hier nog steeds 60 rijden? Of is het hier 80?
Ik kies ervoor om mijn snelheid te verhogen. Een kilometer verder, als we de bebouwde kom van Assen weer inrijden, schrik ik. Een bord, einde 60 kilometer zone. Ik reed te hard. Direct begin ik in mijn hoofd te rekenen. Onderweg kwam ik eens een auto tegen in een bocht. Ik passeerde hem keurig, maar had ik niet even voor die bocht moeten wachten?
Direct maan ik mijzelf om te stoppen met die twijfels. Het heeft geen zin. We zijn halverwege het examen en wat verandert dit aan het tweede deel? Niets! Gas geven en genieten!
De route gaat door naar de snelweg. Achter een auto met caravan voeg ik in en bewaar goed afstand. Hij gaat me niet snel genoeg en bij de eerste mogelijkheid haal ik hem in. In mijn spiegels zie ik de volgauto op een behoorlijk afstand volgen. Maar daar heb ik niets mee te maken. Ik moet mijn eigen examen rijden, me niet druk maken om de examinator.
Na een paar kilometer snelweg krijg ik de oproep om er bij een tankstation even afte gaan voor de CBR-stop. Ik geef netjes richting aan met het knipperlicht en stop op de parkeerplaats. Als de volgauto ook is gestopt, kijk ik goed over mijn schouder, geef weer richting aan en rij weg. Dit gaat soepel. Bij de volgende afslag gaan we van de snelweg af. In mijn oor krijg ik de vraag of ik weet hoe ik terugkom bij het CBR. Ik knik.
Het eindoordeel
Als ik de motor heb geparkeerd, komt de examinator er al aan gelopen. Deel twee van het examen ging prima, maar wat doet hij met dat stuk dat ik te hard reed? Aan zijn gezicht kan ik niets aflezen. Ik mag hem volgen naar binnen, samen met mijn rijinstructeur.
Terwijl ik mijn stoel aanschuif, hoor ik de examinator iets zeggen tegen me. Maar wat? “Dit was voldoende, je bent geslaagd. Gefeliciteerd.” Dus toch gelukt!
Drie minuten later staan we weer buiten. Met een grote lach nemen mijn rijinstructeur en ik het examen nog even door. “Wat dacht je, ik maak gebruik van de hele weg bij de overzichtelijke bochten op de landweggetjes? Heel goed”, lacht Lambert. En het hardrijden dan? “Dat is hem waarschijnlijk niet eens opgevallen.”
Die glimlach, die gaat vandaag niet meer van mijn gezicht. Geslaagd! Hier deden we het voor. Maar nu komt de tijd voor een vervolg, een nieuwe motor. Dat wordt zoeken.
Wat een leuke blog Frank. Erg leuk om je ervaringen te lezen. Ik zelf ben momenteel druk aan het oefenen voor het AVD. De aparte onderdelen zijn in een aantal lessen behandeld en afgelopen vrijdsg mijn eerste “examenritje” gereden. Hier de komende 4 weken met veel plezier mee verder en dan mag deze 61 jarige op voor zijn AVD.
Jij in ieder geval gefeliciteerd en mooie kilometers. Jouw ervaringen in je blog neem ik zeker mee bij mijn voorbereidingen.
van harte gefeliciteerd Frank, Veel succes met het zoeken naar een motor en dan gaan genieten. Veel veilige km toegewenst
Dankjewel Jaap!
Gefeliciteerd! Ik herken de spanning. Helaas kreeg ik mijn rijbewijs pas na de 3e keer AVD examen doen.
Maar het was allemaal niet voor niks, lekker genieten nu op de motor.
Thanks! Als eenmaal je rijbewijs hebt, snel de voorgeschiedenis vergeten. Heeft geen zin om langer bij stil te staan. Gewoon genieten!
Gefeliciteerd en veel plezierige ritten.
Gefeliciteerd Frank leuk om te lezen heb ook vorig jaar net mijn motorrijbewijs gehaald ben 54
Geniet van het rijden veel plezier en veilige kilometers gewenst!!
Dankjewel! Ben er heel blij mee!
Van harte gefeliciteerd en welkom bij de club, maar eh… motorrijden leer je pas echt als je je rijbewijs gehaald hebt 😉
Top gefeliciteerd! En nu nog meer genieten op de motor!
Veel veilige kilometers gewenst!
Gefeliciteerd Frank👍succes met het zoeken vinden van jouw perfecte motor. Ik ben 46 en heb in juli mijn motorrijbewijs gehaald. Ik ben een gelukkig mens. Geniet ervan Frank, het is geweldig, maar dat wist je al😆
Dankjewel Martine! Die motor maakt ons geluk nog een beetje completer 🙂
Van harte gefeliciteerd, Frank.
Ik wens je heel veel plezier van je motorrijbewijs!
Gefeliciteerd! Ik slaagde ook anderhalve week terug en haalde woensdag mijn motor op. Wat nog het tofste op de terugweg was, naast de super lekkere rit zonder iemand in mijn oren? De motorrijders die me groetten. Wij zijn er nu ook 1, Frank!
Hahaa Priscilla, zo is het precies! Wij horen nu ook helemaal bij de club! Hartelijk gefeliciteerd met jouw rijbewijs!
gefeliciteerd Frank
inderdaad spannend om na je 35 ste je motorrijbewijs te halen
Ik ben zelf 68 en heb dit jaar ook mijn motorrijbewijs gehaald Ik had al een motor gekocht een heerlijke shopper
ik heb dit jaar al 3000 km met veel plezier gereden
Ik wens jou evenveel motorplezier toe
alles onder het motto je bent nooit te oud om wat te leren en om te genieten
Gefeliciteerd, even billen knijpen vwb de maximum snelheid. Maar nu kun je echt gaan genieten.
Genieten, dat ga ik zeker doen! Thanks!
Proficiat !
Tijdens een van mijn eerste ritjes alleen naderde ik een T-kruising en dacht écht heel even wanneer de instructeur nou ’s links- dan wel rechtsaf zou zeggen. Heel even maar hoor.
Ik mis wel het eten van de traditionele banaan voor je examen !
Gefeliciteerd, veel veilige kilometers gewenst.
Dankjwel Ron!
Gefeliciteerd Frank! Over drie weken mag ik. Jammer is wel dat na het slagen de leuke lessen afgelopen zijn. Maar daar krijg je dan veel voor terug.
Leuke blog om te lezen, trouwens. Ben benieuwd naar je zoek en koop ervaringen.
Dankjewel Willem!
Heel veel succes tijdens het afrijden. Probeer ervan te genieten! En over het vervolg… dat komt er!
Van harte gefeliciteerd met het behalen van je AVD! Weer mooi en spannend geschreven
Dankjewel Gernant!