Hoe je het ook wendt of keert, de winter komt eraan en dat houden we niet tegen. Ons kleden tegen de kou kunnen we uiteraard wel. Blijf je doorrijden bij een te lage temperatuur of maak je de motor winterklaar en pak je vanaf een bepaalde temperatuur lekker warm de auto? Voor iedereen is het anders!
Ben je een echte doorrijder, dan ontkom je er niet aan om je tijdens de koude dagen warm aan te kleden. Dit om te zorgen dat je warm blijft tijdens de rit en je concentratie niet zal verliezen. Een ritje van 15min red je wel met een trui of thermo-kleding als extra, maar wat als je een half uur, een uur of zelfs langer onderweg bent voor de motorrit. Wij geven jou advies over hoe je deze kou kunt trotseren op verschillende manieren en temperaturen tot ver onder het vriespunt kunt trotseren met goede winterkleding.
Windbescherming
Kou hangt natuurlijk gewoon in de lucht, maar de wind die op je lichaam slaat zorgt er het meeste voor dat je afkoelt tijdens de rit. Probeer dus zoveel mogelijk wind tegen te houden. Met een motor met kuip en hoge ruit zal je langer door kunnen rijden in je zomermotorkleding dan op een naked-bike, hier kun je dus al rekening mee houden als je nog een motor moet aanschaffen. Heb je een naked, dan kun je er eventueel voor kiezen om een kleine (universele) ruit te monteren om tijdens de koude dagen de wind van je bovenlichaam af te wenden.
Het eerste hekelpunt bij motorrijden in de kou zijn altijd koude vingers. Als je lichaam afkoelt zal deze zichzelf altijd beschermen door alle vitale organen warm te houden en de vingers en voeten horen daar niet bij. Daar je benen tegen de motor aan zitten en de wind door de voorkant van de motor afwend wordt merk je daar bij het begin nog niet veel van. Je vingers daarentegen zitten vol in de wind en deze zullen vaak als eerst koud aan gaan voelen. Windbescherming bij de handen door handkappen te monteren of het gebruik van dikkere winterhandschoenen nemen dit onaangename gevoel al voor een deel weg en is dan ook een eerste aanrader om aan te schaffen voor de koudere dagen.

Werk met lagen
Heb je de motor aangeschaft naar je wens, danwel aangepast met een ruit en/of handkappen of wil je de looks van de motor niet teniet doen dan wordt het toch echt tijd om je warmer aan te kleden. Doe dit dan met meerdere lagen. Hierdoor is het altijd mogelijk dat als je het toch te warm krijgt een laag uit kunt trekken om de temperatuur van je lichaam goed te reguleren.
Begin altijd met thermo-ondergoed en zorg dat je hiervoor een wintervariant aanschaft voor optimaal gebruik. Als 2e laag kun je een shirt en/of trui dragen, of direct een fleece-vest voor het vasthouden van de warmte op je lichaam. en als laatste komt dan de motorjas, het liefst voorzien van een wintervoering. Is de motorjas niet winddicht, schaf dan een fleece aan met windstopper om ervoor de zorgen dat de koude wind niet door kan dringen tot op het lichaam.
Vergeet hierbij uiteraard niet de benen, ook hiervoor is thermo-kleding voor beschikbaar, alsmede motorbroeken met windstopper en wintervoeringen. Voor temperaturen tot 5 graden zal hiermee voldoende verwarmd blijven. Dit door de windbescherming van de motor alsmede de warmte welke het motorblok afgeeft maar er is altijd nog een stapje hoger voor de langere doorrijders of de kou-kleumen onder ons.
Verwarmde kleding
Handvatverwarming is al een geruime tijd bekend en is prima redmiddel om met zomerhandschoenen nog een tijd door te rijden terwijl andere rijders allang met winterhandschoenen rijden. Wat een handvatverwarming wel als nadeel heeft, is dat deze de hand enkel aan de binnenzijde warm houd en dat is precies de plek waar de rijwind niet langs komt. De buitenzijde van de hand(schoen) blijf hierdoor koud en deze kou zal het altijd winnen van de warmere handpalm.
Gelukkig kun je hier ook wat tegen doen, dan wel op een goedkope als op een dure manier. De goedkope manier, maar minder mooi zijn het gebruik van handmoffen. Je ziet ze niet veel meer op de weg, mede door de looks maar deze moffen die je over het stuur schuift zorgen ervoor dat er geen wind bij de handen kan komen en hierdoor kun je tot ver in de winter samen met zomerhandschoenen en handvatverwarming prima rijden.
Voor wie dit gewoon echt niet wilt monteren op zijn motor is dan aangewezen op verwarmde handschoenen. Deze zijn er in versies welke je direct aan kan sluiten op de accu van de motor of met een eigen accu. Let met deze laatste wel op hoe lang de accu mee gaat en hoe lang de rit zal duren waar je ze voor aan gaat schaffen. Waar je vroeger alleen verwarmde handschoenen kon aanschaffen is het op dit moment mogelijk om je geheel aan te kleden met verwarmingselementen om je heen. Met het merk Gerbing kun je jezelf vanaf je tenen tot aan je hals aankleden met verwarmde kleding en voor lange ritten tijdens de koude dagen onder het vriespunt zal dit zeker een aanrader zijn. Daarbij is dit ook allemaal zo gemaakt dat je de sokken op de broek kan aansluiten, de broek op het vest, het vest weer op de handschoenen en dan uiteindelijk het vest op je accu van de motor. Hierdoor kun je jezelf warm houden met maar één snoertje wat het afstappen ook weer vergemakkelijkt.

Waterdicht membraan
Kou is natuurlijk niet alles, maar regen is wel helemaal een nadeel op de motor. Dit is op zich makkelijk op te vangen door het dragen van goede regenkleding, maar een motorjas & broek met waterdicht en ademend membraan is natuurlijk nog veel fijner. Hierdoor is het niet nodig om nog eens een extra laag te dragen en mocht je per ongeluk toch in een regenbui komen dan ben je alsnog bescherm tegen deze weersinvloeden. Gore-tex is toch wel een van de meest bekende membranen tegenwoordig maar veel merken hebben hun eigen variant en concurrerende prijzen hiervoor beschikbaar. Vraag hiernaar bij de winkel waar je en jas en/of broek wilt aanschaffen en laat je hierover informeren.
In het volgende artikel gaan we dieper in het dit specifieke membraan : Waterdicht, een verademend membraan.

Hou het weerbericht in de gaten.
Voor deze tip is het niet nodig om iets aan te schaffen, maar het is wel een hele belangrijke. Hou het weer in de gaten! Niets is zo erg als in de middag met de motor vertrekken en er ’s avonds achter te komen op de terugweg dat het veel te koud is. Je reactievermogen neemt dramatisch af bij een te lage lichaamstemperatuur en dit vermogen heb je echt nodig als je in het donker op de motor stapt. Neem een rugzak mee met warmere kleding voor de terugreis of zorg dat je ’s middags vertrekt met alle kleding aan maar met een ventilatierits open voor wat meer verkoeling.
We wensen je een veilige en warme rit toe deze winter!
idd,veel laagjes helpt zeker.
voordat ik m’n dane pak had, heb ik veel profijt gehad van een plastic regenpak. dit beschermd heel goed tegen de snijdende wind.
voor themo onderkleding heb ik verschillende soorten geprobeerd.
lidl heeft vaak dat soort goed bedoelde kleding met 3 tot 7 zones in het assortiment. netjes laten liggen… het is meer bedoeld voor hardlopen of wielrennen. op de motor gedraagt het zich als een doorwaaipak. brrrr.
voor de hals gebruik ik vaak ook meerdere lagen.
niet kleding en warmte gerelateerd, uiteraard moet je rekening houden met zicht. alles beslaat.
een bril blijkt dan echt een lastige prothese. zorg voor schoon vizier en liefst nog voorzien van pin lock.
groetje, Max
goede info
Er wordt een belangrijk, mischien wel het belangrijkste punt vergeten.
Via het hoofd/nek raak je 50% van je warmte kwijt. Begin met je nek en hoofd warm te houden, schaffen een goede fleece bivakmuts aan die ook de nek tot op de borst en rug bedekt.zo blijft er meer energie over om andere delen warm te houden. Draag geen krappe laarzen met dunne zool. Ook je handschoenen moeten ruim zijn.
Een zeer veel gemaakte fout is dat men de handels omklemd, de handen moeten los op het stuur liggen, niet als een klauw erom heen. Af en toe diep adem halen werkt goed tégen verkrampen. Afgelopen winter toen het vroor en er sneeuw lag ben ik hele dagen op pad geweest, dat was genieten. Trouwens een regenpak over je water dichte kleding werkt goed om de wind buiten te houden en de warmte binnen.
Bedankt Adrie,
dit was een zeer waardevolle aanvulling!
Als een motorsite of tijdschrift over doorrijden schrijft gaat het altijd over kleding en nooit over het allerbelangrijkste van doorrijden in de winter. Banden, wegligging, remmen, etc. Kortom veilig op de weg in natte en koude perioden.
Wat is een verstandige bandenkeuze? Welk rubber en profiel heb ik nodig? Zijn M+S banden een goede keuze? Hoe rem ik het beste met nat weer en koude banden? Etc.
Maak jezelf uniek en schrijf er als eerste iets over. Ik zal het met plezier lezen.
U vraagt, wij draaien! –> https://motorrijders.nl/motorrijden/zelfverzekerdopweg/veiliger-op-weg-in-de-koude-en-natte-periode/
Hoi Wijnand,
M+S banden(van Heidenau) zijn een uitstekende keuze.Alleen voor off/all-roads ivm de maten.En natuurlijk niet zo hard rijden als in de zomer.Als het echt glad is door sneeuw of ijzel dan glij je wel eens onderuit.Dus beter maar met de oude off-road op pad.En goede protectie.Dan raap je de motor op en kunt weer verder.De pekel is eigenlijk het ergste.Groeten,Bartman.