Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Motorkleding

19 september 2019 3 min ... 1 Reactie

Review: Arai Profile-V

Bas Vis Door Bas Vis

...
TwitterFacebookE-mail

Met de Profile-V wil de meest eigenwijze helmfabrikant jou introduceren in de ‘wereld van Arai’. Maar moet je dat willen?

Arai is een grote naam in de markt, met prachtige handgemaakte helmen en een prestigieus (en prijzig!) imago. Maar het is ook het merk dat onder andere (nog) geen systeemhelm heeft, weigert ultralicht te gaan en geen zonnevizieren en communicatiesystemen inbouwt. Features waar motorrijders wél op zitten te wachten, getuige het succes dat bijvoorbeeld Shoei en Schuberth hebben.

Gemiste kansen? Misschien, maar wel een bewuste keuze van de Japanners. Oprichter Hirotake Arai wilde de veiligste helmen maken en nog altijd is dat het uitgangspunt. En dus is alles wat de structuur van de helm aantast (lees: ingebouwde zonnevizieren, etc.) een ‘no go’.

Arai Profile-V

Veiligheid

De Profile-V is een schoolvoorbeeld van de filosofie van Arai. Veiligheid bij een valpartij staat voorop en dat vind je overal terug. Vraag het aan de mensen van Arai en het eerste dat ze roepen is ‘glancing off’. Oftewel, áls je valt moet een helm blijven glijden. Daardoor verkleint de impact van de val. Hoeken in een helmontwerp werken dat glijden tegen en vergroten de krachten die je helm (en dus je hoofd!) te voorduren krijgen. Net als bij andere Arai’s is de glasfiber schaal van de Profile-V daarom zo rond mogelijk. Ook zit er (Formule 1-stijl) een extra verstevigde rand boven het vizier.

Daaronder zit een binnenschaal met verschillende dichtheden, die desondanks in één keer in een mal gespoten is. Droge informatie, maar wel belangrijk. Bij de concurrentie worden stukken met verschillende dichtheden aan elkaar gelijmd. Je kunt wel raden wat steviger is…

Met die obsessie voor veiligheid legt Arai de lat hoog voor zichzelf. En terecht, want een ECE-keurmerk of SNELL-test waarvoor een helm met dertig kilometer per uur is getest biedt weinig zekerheid. Andere merken gaan daarom doorgaans ook verder dan wat nodig is voor de tests, maar het pertinent afzweren van concessies in de helmstructuur zie je alleen bij Arai.

Arai Profile-V

Comfort

Zoals gezegd dus geen ingebouwde hippe features in de Profile-V. Wel deelt-ie heel veel kenmerken met duurdere Arai’s. Zoals de uitneembare binnenvoering (behalve de bovenkant), een (in de racerij verplichte) Dubbel-D-sluiting en het VAS-viziersysteem (met een pinlock en het Arai Pro Shade zonnevizier als optie).

Een Arai had altijd één nadeel: de krappe ingang. Voor mensen in de winkel reden om halverwege het opzetten al te concluderen dat het niet ging passen, aldus Arai. Daarom wijkt de Profile-V af van de rest van de collectie. Onderaan de schaal zit een richel die aan beide kanten vijf millimeter extra ruimte geeft. Een wereld van verschil bij het opzetten!

Arai staat bekend om een geweldige pasvorm en comfort. En ook daarin stelt de Profile-V niet teleur. De druk zit op je kaak en niet op de wangen en ook na een lange rit ontstaat er geen druk op je voorhoofd. En mocht dat wel gebeuren kan de betere Arai-dealer de binnenvoering voor je aanpassen naar jouw voorkeur.

Arai Profile-V

Rijden

Ik droeg de Profile-V de zomer door vol in de wind op een naked bike en af en toe met de kin op de tank van een superbike. Zelfs met (soms iets te) hoge snelheden bleef de helm stabiel, ook bij het over de schouder kijken. Dat is zeker niet vanzelfsprekend. Ook op een aantal bloedhete dagen bleef de helm comfortabel. Het ventilatiesysteem doet zijn werk en de blauwe kussens voelen nooit klam op je huid.

Met 1500 gram voor een Medium is het geen lichtgewicht, maar ook na een dag rijden heeft je nek weinig te lijden. Een Arai zal nooit heel stil zijn. Op dat vlak zijn er absoluut betere helmen dan deze, maar gehoorbescherming doet wonderen. Sowieso is het onverstandig zonder gehoorbescherming op pad te gaan, welke helm je ook draagt. Tot zover de betutteling.

Arai Profile-V

Conclusie

Als Arai met iets nieuws komt, mag je ervan uitgaan dat het goed is. En inderdaad, met de Profile-V leveren de Japanners opnieuw een tophelm af. Het is het goedkoopste model in hun collectie, maar zo voelt dat niet. De look, feel en pasvorm van de helm zijn alles wat je van een Arai mag verwachten.

479 euro (voor uni-color, 579 euro voor een design) is nog steeds een flink bedrag, waardoor dit instapmodel eigenlijk in het middensegment zit. Toch, als-ie duurder was geweest had ik het ook geloofd. Op vrijwel alle fronten presteert de Profile-V als een premium helm.

Terugkomend op de vraag ‘moet je de wereld van Arai in willen?’. Dat is vooral een kwestie van prioriteiten. Een ingebouwd zonnevizier en minder herrie zijn immers heel fijn en óók een vorm van veiligheid, net als dat een systeemhelm super handig is. Maar het is niet voor niets dat zo veel motorrijders kiezen voor Arai en daarna nooit meer anders willen.

(Foto’s: Arai / Shot Up Productions)

Arai Profile-V
Arai Profile-V
Arai Profile-V
TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Meis schreef:
    27 september 2019 om 12:34

    En vergeet niet dat Arai ook nog steeds het toonaangevende merk in de MX wereld is!!
    Ook dat geeft de kwaliteit van een Arai helm aan maar nog steeds moet de helm je goed passen want dan is een helm pas echt veilig!!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Motorkleding

Door Mark Meisner

9 februari 2023 1 min

Winterkleding voor de koude ritten

Motorkleding

Door Mark Meisner

5 februari 2023 1 min

Warm rijden in de winter met Urban motorkleding

Motorkleding

Door Mark Meisner

31 januari 2023 1 min

Een must bij motorrijden in de kou – thermokleding

Motorrijden
Rijden in de winter

Door Kelvin de Wit

14 december 2022 2 min

Verwarmde motorkleding als laatste troef voor jouw winterritten

Motorkleding

Door Mark Meisner

12 december 2022 5 min

Warm in de winter met winterkleding

Motorkleding

Door Tom van Appeldoorn

1 december 2022 4 min

Motorkleding – Zo zit het volgens experts

Motorkleding
Waterdichte kleding

Door Mark Meisner

21 november 2022 6 min

Waterdicht motorrijden met Gore-Tex®

Motorkleding

Door Leonoor Fischer

17 juni 2022 4 min

Motorkleding voor de dames

Motorkleding

Door Mark Meisner

17 mei 2022 6 min

Hippe motorkleding

Motorkleding
Wasmachine

Door Mark Meisner

24 maart 2022 3 min

Motorkleding wassen

Motorkleding

Bas Vis Door Bas Vis

13 november 2021 3 min

Motorhelmen – de ins en outs van keurmerken

Motorkleding
Motorlaarzen

Door Mark Meisner

1 november 2021 3 min

Motorlaarzen, welke kies jij?!

Motorkleding
Veel keuze uit verschillende motorhelmen

Door Vincent Burger

27 september 2021 4 min

Helm kiezen: ontdek jouw type

Motorkleding

Door Tom van Appeldoorn

21 juli 2021 2 min

Motormode door de jaren heen – Hip & veilig (jaren 20 & verder)

Motorkleding

Door Tom van Appeldoorn

14 juli 2021 2 min

Motormode door de jaren heen – Op avontuur (jaren 00 en 10)

Motorkleding

Door Tom van Appeldoorn

8 juli 2021 2 min

Motormode door de jaren heen – Schreeuwende kleuren (jaren 80 en 90)

Motorkleding

Door Tom van Appeldoorn

30 juni 2021 2 min

Motormode door de jaren heen – Sneller, dus veiliger (jaren 50 – 70)

Motorkleding

Door Tom van Appeldoorn

23 juni 2021 2 min

Motormode door de jaren heen – Het prille begin (jaren 30 en 40)

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X