In vijf artikelen nemen we je mee met de motormode door de jaren heen, van functioneel naar veilig en modus. Volgende week nemen we je mee naar de jaren 80 – 90.
Motorrijden is door de jaren heen sterk veranderd. Niet alleen werden de motoren sneller en betrouwbaarder, de motor zelf nam ook een steeds andere plaats in ons leven in. Natuurlijk werd de motormode daardoor sterk beïnvloed. Met een greep in de archieven proberen we die veranderende tijdsgeest te vangen.
Motormode: Sneller, dus veiliger (jaren 50 – 70)
Hoewel leer natuurlijk al langer gebruikt wordt voor jassen, laarzen, handschoenen en zelfs helmen, wordt het gebruik in de jaren zestig en zeventig extremer. Steeds vaker worden er leren kledingstukken specifiek gericht op het motorrijden op de markt gebracht. Van jassen die je kunt kennen van The Wild One met Marlon Brando, tot een extremere vorm: de leren overall. Zo’n leren pak maakt het mogelijk om bij een eventuele val te glijden over de steeds vaker geasfalteerde wegen.
Motorfietsen worden steeds sneller en krachtiger.
Natuurlijk is het een evolutie die vanuit de racerij overgaat naar de straat. Daar is het overigens hard nodig ook, want de techniek van motorfietsen heeft niet stilgestaan. Motorfietsen worden steeds sneller en krachtiger. En motorrijders omarmen die snelheid, maar ook het gevaar dat daarbij hoort. Daarbij ontstaan er her en der subculturen waarbij de motor centraal staat. Neem bijvoorbeeld de caféracers uit Groot-Brittannië: jongeren voeren hun motoren op, verbouwen ze en racen er vervolgens mee van kroeg naar kroeg in hun leren jacks en broeken.
Stroomversnelling door twee motoren
Die evolutie van snelheid komt in een stroomversnelling met de komst van de Japanners. Notabel zijn de Honda CB750 en Kawasaki Z1 900. Deze twee motoren zorgen er haast eigenhandig voor dat er een nieuw tijdperk van motorrijden wordt ingeluid. Nog nooit waren er zulke krachtige motoren voor relatief betaalbare bedragen op de markt verkrijgbaar. Ineens was het niet alleen meer belangrijk dat kleding prettig moest zitten en je moest beschermen tegen vuil; veiligheid werd ook steeds belangrijker. Dat zie je ook terug in de verbetering van laarzen en helmen. De laarzen worden steviger gemaakt zodat het minder makkelijk wordt om je enkel of voet te breken.
De eerste integraalhelm maakte zijn intrede al in de jaren vijftig. Die helmen van het Amerikaanse Bell zou je nog kunnen kennen van stuntrijder Evel Knievel, die altijd met een integraalhelm reed. Maar ook de pothelm wint aan populariteit. Deze pothelm zit niet alleen óp je hoofd maar beschermt ook aan de achter- en zijkanten. In 1972 wordt het in Nederland verplicht een helm te dragen tijdens het rijden. Dat mag overigens niet zomaar een beschermend hoofddeksel zijn; ook dan al worden er bepaalde eisen gesteld aan de veiligheid. Zo moet een helm bijvoorbeeld een geldend keurmerk en een goede sluiting hebben, in zekere zin hoe het nu nog steeds is.

Goede en interessante tekst, maar ik mis wat foto’s om e.e.a. te illustreren,
Pothelm??? Wat er beschreven wordt is een jethelm. Die zijn ook nu nog in gebruik door toerrijders (Shoei J-cruise)