Motorrijden is door de jaren heen sterk veranderd. Niet alleen werden de motoren sneller en betrouwbaarder, de motor zelf nam ook een steeds andere plaats in ons leven in. Natuurlijk werd de motormode daardoor sterk beïnvloed. Met een greep in de archieven proberen we die veranderende tijdsgeest te vangen.
Motormode: Hip & veilig (jaren 20 & verder)
Gedurende de jaren 10 van deze eeuw zien we al steeds vaker dat ‘urban’ of ‘casual’ motormode in opkomt is. En dat past in zekere zin wel bij de manier waarop de motor weer meer centraal in het leven van de motorrijder is komen te staan. Voorheen moesten motoren steeds groter, krachtiger en sneller worden. Nu is er een trend te zien waarbij mensen steeds vaker kiezen voor iets lichtere motoren.
Kleding moet steeds vaker bij je zelfbeeld aansluiten
De ‘naked’ is populairder dan ooit, al staat de allroad nog steeds fier bovenaan de verkooplijsten. Waar motorrijden gedurende de jaren 70 tot 90 een manier is geworden om je te uiten, wordt het in de late jaren 90 en jaren 00 een echte weekendhobby. Een manier om gemakkelijk en op een plezierige manier veel van de wereld te zien.
Toch zie je ook dat nu meer en meer verschuiven. Daar het steeds drukker op de weg wordt en de wereld inmiddels wel ‘ontdekt’ is, komt de motor weer meer en meer centraal in het leven te staan. Op dichtslibbende verkeersaders is de motor eigenlijk de enige manier om je nog vlot voort te bewegen.
Maar ja, om nou de hele dag in zo’n all-weatherpak met zware laarzen of volledig leren pak rond te sjouwen als je op kantoor bent of bij vrienden op bezoek gaat… Nee, kleding moet steeds vaker ook gewoon gemakkelijk zijn om te dragen én bij je zelfbeeld aansluiten. Opvallend is vooral ook dat het er niet meer uit hoeft te zien als hardcore motorkleding. Liever niet zelfs. Een spijkerbroek wordt voorzien van kevlar om nagenoeg even goed te beschermen bij een val als een leren broek dat doet.
Een motorjas krijgt een capuchon en het uiterlijk van een softshell-jas. Nu kun je ‘m ook dragen als je niet op de motor ergens heengaat. De speciale motorsneakers zijn misschien nog wel het beste voorbeeld van deze trend. Veilig als een motorlaars, stijlvol als een sneaker. Dat de trend van elektrische motoren inmiddels ook is ingezet, sluit hier natuurlijk moeiteloos op aan. Ook elektrische motoren hoeven er niet meer uit te zien als een ‘echte’ motorfiets.
De motorrijder van de toekomst sleutelt ook nagenoeg niet meer aan zijn eigen machine. De motorfiets wordt net als hoe het ooit begon weer meer en meer een echt gebruiksvoorwerp voor iedereen. Het verschil met toen is dat het nu tevens een verlengstuk van je persoonlijkheid is dat zorgt voor een extra stukje vrijheid. Het stukje vrijheid dat andere weggebruikers moeten missen.
Ik ben oldschool en ik blijf liever oldschool op mijn Harley Davidson Electraglide zo voel ik mij prima dus waarom veranderen??