Hoog, laag, cross, leder of stof, gespen, cowboy of urban explorer. Echt, voor elke motorrijder is er wel een laars of schoen te vinden en voor elke rit. Op weg naar een bruiloft of naar de Noordkaap, de keuze is reuze.
Maar wat past er nu bij jou en jouw rijstijl? Bij populaire webshops heb je de keuze uit meer dan 200 verschillende schoenen, maar laten we even kijken wat jij wilt hebben! Met één paar red je het eigenlijk niet, mocht je de motorlaarzen of motorschoenen voor verschillende doeleinden gaan gebruiken. Ik ben op een bruiloft geweest waar de bruid motocross-laarzen droeg onder haar trouwjurk, dit is uiteraard de uitzondering op de regel!
Motorlaars of motorschoen, wat is het verschil?
De motorschoen is eigenlijk een nieuwe naam, vroeger was alles laars. Al het schoeisel kwam tot ver boven de enkel en waren daardoor laarzen. Deze regel geldt nog steeds! Onder motorschoenen vallen eigenlijk altijd schoenen die net boven de enkel stoppen en voor casual gebruik geschikt zijn. Een soepele zool, een casual/urban look, maar meestal niet waterdicht. Een motorschoen past ook perfect onder een motorspijkerbroek.

Racelaarzen
Heb je een mooi lederen racepak, dan kom je uit bij de racelaarzen. Deze komen tot aan het scheenbeen en sluiten met sterke ritsluiting en grote klittenband flap over de voet. Strak, aerodynamisch en stijf, perfect voor een mooie look en veel bescherming bij een val. Veiligheid staat bij deze laarzen bovenaan, daarna de looks en ergens ver daarachter comfort bij wandelen.
Touringlaarzen
Dit zijn vaak de wandelversies van racelaarzen of de minder mooi uitziende urban laarzen. Een compromis in veiligheid is gemaakt door hem minder stug te maken wat het wandelcomfort verhoogt. De laars is vaak wel waterdicht, gemaakt voor langere ritten en je kunt kiezen uit de kleuren zwart, zwart of anders zwart. Door de strakke passing rond de enkel en het scheenbeen kan zowel een spijkerbroek als motorbroek makkelijk over de schoen getrokken worden.

Adventure
Hoge sterke en ruige laarzen. Stoerheid ten top. Ook te krijgen in de kleur zwart, heel af en toe bruin of donkergrijs, maar voornamelijk ook weer kleurloos zwart. Eigenlijk best saai, maar met een reden. Deze laarzen hou je niet schoon! Ga je op adventure, dan ga je de bossen in in Finland, de gravelpaden op van Spanje of door de Oostenrijkse weilanden. Waterdicht, stug en hoog. Ze zijn gemaakt om een flinke stoot op te vangen en dit merk je ook als je na een motorrit wilt gaan wandelen. De adventure laarzen hebben een sterkte stugge zool. Kies voor een variant met een goed scharnierend deel rond de enkel, waardoor wandelingen in de bergen nog mogelijk zijn.
Urban/casualschoenen
Op dit moment is dit één van de meest verkochte schoenen. Ze zien eruit als (hoge) sneakers, zitten ook net zo lekker, maar zijn wel veilig! De enkels zijn beschermd bij een val. Daarnaast zijn ze verstevigd bij het schakelpedaal en bovendien prima te dragen naar een feest, kantoor of vergadering. Een nette donkere motorspijkerbroek erboven en zelfs een bruiloft valt onder de mogelijkheden.
Classics
Hogere lederen laarzen met veters (en af en toe een rits) typeren deze oudere schoenensoort. Vaak voorzien van een hoge hak en vroeger omschreven als de chopperschoenen. Soms nog voorzien van franjes en lederen veters aan de zijkanten. Bij oldscool-liefhebbers is het nog altijd een graag geziene schoen.

Zoveel keuze, maar welke neem je nu?
Tsja, goeie vraag! Dit ligt ook aan jouw motorkleding. Draag je alleen textielen motorkleding en kom je daarmee overal over de vloer, kies dan voor tour laarzen. Net wat stoerder? Kies dan voor comfortabele adventure laarzen.
Veel naar kantoor, korte ritjes en/of altijd een motorspijkerbroek aan? Kies voor de casualschoen. Je loopt het kantoor binnen, hangt je jas aan de kapstok en je kunt direct koffie uit de automaat halen zonder jezelf eerst om te hoeven kleden.
Stap jij graag op jouw schitterende S1000RR in volledig matching leren racepak, dan is de keuze uiteraard makkelijk! Matchende racelaarzen staan jou het beste!

Rij je door weer en wind? Ga dan voor waterdichte membranen!
Met Goretex, Outdry of andere waterdichte membranen kom jij droog aan op je bestemming! De prijzen liegen er niet om, maar natte sokken zijn ook zeker geen pretje! Spuit daarnaast de schoenen in met een impregneerspray om er zeker van te zijn dat vuil en water niet in de schoen gaat zitten.
Met verschillende motoren in de garage heb ik dus ook verschillende soorten schoenen/laarzen.
Ik mis in jullie rijtje nog de crosslaarzen. Zelf draag ik die tijdens mijn motorreizen over onverharde paden. Ik heb nl. ondervonden dat adventurelaarzen bij dit soort trips niet altijd de beste bescherming bieden. Natuurlijk heb je de eerste 10 minuten het gevoel dat je in een gipslaars bent gestapt, maar het went snel en is voor mijn gevoel de veiligste optie op de offroad trips.
Zelf rijdt ik al jaren met daytona laarzen,kosten goed geld maar is het ook wel waard.
Draagt ook heerlijk onder het lopen,zitten net zo lekker als sloffen.
Kan er uren mee lopen.
Volledig akkoord. Na talloze keren andere merken te hebben gekocht toch maar van mijn hart een steen gemaakt enndaytonas gekocht. Nog geen seconde spijt van gehad
Ja precies; Daytona Roadstar GTX. Heb ik 17 jaar geleden, op aanraden van m’n instructeur, gekocht. Ik draag ze nog steeds want ze zitten perfect en zijn, mits goed behandeld, onverslijtbaar.
Hier nog een Daytona fan. De TravelStar GTX. Kosten 450 euro maar heb ze nu 10 jaar voor o.a. woon-werk waarvan een periode 10K per half jaar. Heerlijk zittende laars prima waterdicht en stevig. Ik viel een keer met de motor op mijn linker laars die ik er effe niet zomaar onder vandaan kreeg. Dat heeft zeker mijn voet gespaard.
Ook als er een onderdeel van de laars versleten is kun je ze opsturen en word dat onderdeel vernieuwd, tot nieuwe zolen toe.
Daytona, dagelijks. Doe je langer mee dan met je motorfiets.
Voor het grootste gedeelte van het jaar gebruik ik hoge motorschoenen met een veter en twee ritsen. (Outlet Goedhartmotoren) Pasvorm prima door de veters, snel aantrekken door de ritsen. Ik heb alleen de zool door de schoenmaker laten vervangen door een vibramzool met grof profiel om niet elk ogenblik uit te glijden op zand en modder. Samen met mijn Revit motorjeans kan ik overal binnenlopen zonder direct als motorrijder bekeken te worden. Als het echt koud wordt heb ik een paar chopperlaarzen die ik met thermosokken en ondergoed draag bij een lederen jeans. Ook deze laarzen hebben een vibramzool gekregen.
Ik heb moeite met de stelling dat Urban/Casual schoenen veilig zijn. Dat de enkels beschermd zijn geldt misschien voor een zachte landing, maar zeker niet voor een serieuze schuiver. Heb helaas het resultaat gezien bij een maat, Geef mij maar een goede laars die ook een deel van het onderbeen beschermt en niet afstroopt bij de enkel. Heb je wel eens een coureur met schoenen aan gezien? Hou het veilig,