Heb jij al opgemerkt dat je steeds vaker naar een vrouwelijke motorrijder zwaait? Dat er opeens een paardenstaart onder een helm uitsteekt naast je bij het stoplicht? Dat ook de vrouwen gewoon op elk type motor stappen? En dan hebben we het nog niet eens over de steeds beter zittende kleding waarmee ook zij hun persoonlijkheid kunnen laten zien. Een mooie ontwikkeling! En daar springen motorkleding merken ook goed op in.
Naast pasvorm is aanbod belangrijk
Niet alleen de motorverkopen zijn flink gestegen afgelopen jaren, ook de kledingwereld heeft enorme sprongen gemaakt. Want vrouwen zijn niet veeleisender dan mannen als zij vragen om een leuke of stoere, maar vrouwelijke outfit welke ook nog eens goed aansluit op alle vlakken. En dit laatste kan soms nog best lastig zijn heb ik gemerkt.
Hebben mannen daar dan ook last van? Dat een broek goed zit op de bovenbenen, maar dat er bij je onderrug een enorm gat valt? Naast pasvorm is aanbod ook ontzettend belangrijk en beiden gaan absoluut de goede kant op. Gemiddeld is het motorkleding aanbod voor vrouwen nog maar een derde van het totaal waar een mannelijke rijder uit kan kiezen. Steeds meer motorkledingmerken komen met meer keuze op de proppen en de collecties bestaan gelukkig allang niet meer uit alleen roze en bloemetjes. Gave graphics en verschillende materialen zijn niet meer weg te denken uit de kledingstukken.
Ultieme vrijheidsgevoel
De meeste vrouwen rijden motor om precies dezelfde redenen als mannen: simpelweg genieten van een passie en dat ultieme vrijheidsgevoel van rijden. Toch stijgt het aantal motorrijdende vrouwen niet zo snel als mannen. Rust er dan toch nog dat stigma op motorrijden? Dat het toch een ‘mannensport’ is of zien vrouwen het mogelijk als te gevaarlijk?
In mijn eigen kring heb ik veel motorrijdende vrouwen en kan ik mij niet echt vinden in eerder genoemde beweringen, maar als je naar de cijfers kijkt valt het toch best tegen. Hopelijk trekt dat de komende decennia flink aan, want iedereen zou het gevoel van het rijden moeten ervaren in mijn bescheiden optiek.
Zijn jouw motor en jij een geheel?
De motor die je rijdt, bepaald (deels) welke kleding je draagt, waar of niet? De meeste motorrijders zoeken naar kleding die bij hun persoonlijke smaak en hun motor past. Bij een allroad zal je niet zo snel een leren onepiece dragen en op een supersport rijd je niet in jouw offroad gear.
Een paar stoere boots zijn makkelijk te combineren in meerdere stijlen, een paar zwarte handschoenen kunnen eigenlijk overal wel bij gedragen worden en een doorwaaijack voor de zomer kan op zowel een jeans als een textiele touring broek goed staan. De combinatiemogelijkheden zijn eindeloos en met een aantal goeie basics kom je tegenwoordig al een heel eind op elk model motor.

Hetzelfde kaliber als de mannencollecties
En toch is het ook stiekem wel leuk om in een bepaalde (eigen) stijl op jouw motor te stappen en die keuze is er dan ook gelukkig! Lang niet alles is meer zwart/wit met roze accenten of tuttige bloemetjes, de motormerken hebben duidelijk in de gaten dat vrouwen ook naar andere kleuren en stijlen zoeken.
Zelf heb ik in het begin van mijn rijdende dagen in 2018 nog weleens bij de mannen collectie gekeken voor kleding, puur omdat dat er vetter uit zag! De motorkleding is stoerder, gestroomlijnder en gevarieerder geworden en van hetzelfde kaliber als de mannencollecties. Voeg daar aan toe dat de ontwikkeling van materialen ook heel hard gaat. Stoffen worden dunner, zijn van hogere kwaliteit en beschermen beter.
Dit is terug te zien in het huidige aanbod: kleding zit minder “lomp”, bevat bijvoorbeeld meer stretch en zelfs een slijtvaste legging onder je alledaagse spijkerbroek dragen voor optimale bescherming is gewoon mogelijk. Zo worden de opties om jouw eigen stijl ook op de motor aan te houden steeds groter. Enerzijds is het hierdoor wel lastiger te onderscheiden of iemand in beschermende kleding rijdt, of gewoon haar alledaagse kloffie. Anderzijds heeft dit als groot voordeel dat je van de motor af kunt stappen en meteen gereed bent voor werk, vergadering of een casual etentje.
Dan laat je toch iets custom maken!
En mocht je nou net niet kunnen slagen in het reguliere aanbod, dan bestaat er altijd nog de mogelijkheid om iets op maat te laten maken. Deze mogelijkheid is er vrijwel alleen bij de lederen kleding. Toch zijn er enkele zaken in Nederland te vinden die hun aanbod aan kunnen passen naar jouw (lengte)maat of gewenste kleur. En als je zelf creatief genoeg bent, kan je nog met textiel- of leerverf aan de slag.
Dus kan je net niet die ene lederen combinatie vinden die jij echt tof vindt? Dan laat je toch iets custom maken! Leer is in vrijwel elke kleur te krijgen, jouw logo kan pronken op het pak en zelfs de kleur van het stiksel kan je laten matchen bij de jouw motor en persoonlijke smaak. De mogelijkheden zijn eindeloos bij bepaalde merken, echt niet alleen voor de heren. Ben je geen fan van leder?
Per rijderstype is ook dit jaar weer een mooie collectie te vinden, ben je dus nog op zoek naar een passende outfit of zoek je gewoon wat inspiratie, lees dan vooral verder!
Adventure/Touring
Lompe zakken op een Gore-Tex pak is allang niet meer het beeld van adventure kledij. Mooie slanke doorwaaijassen, avontuurlijke slim fit broeken en een jas met vrouwelijke pasvorm en subtiele zakken is veelal te vinden in het aanbod.
Chopper/Custom
Zwart, zwarter, zwartst is veelal het beeld van chopper en custom rijders. Het ziet er nou eenmaal stoerder uit! Een bijpassende outfit hoeft echt niet “saai zwart” te zijn, maar kan je een leuke draai meegeven. Designs die net even van de standaard afwijken, net als de ontwerpen van de motoren. Is dit jouw nieuwe outfit?
Motorcross/Enduro
Als er één stijl is waar veel kleur voorkomt, dan is het de motorcross en enduro wereld wel! Kleurrijke combinaties met designs die je normaliter misschien niet zo snel zou combineren. Luchtige jerseys over een body-armor, een elastische en aansluitende broek en stevige boots om de klappen op jouw enkels op te vangen. Tijd dus om lekker uit te pakken, hoe gekker hoe beter. Enne, vergeet je protectie niet!
Sport/Race
Een onepiece of toch liever twee losse delen? Ga je circuit rijden of veelal op straat? Waar de één een tweedelig leren pak prettiger vindt, zweert de ander bij een onepiece. Gelukkig is er genoeg keuze, maar een ding staat vast; het moet goed aansluiten!
Street/Urban
De Urban scéne is eigenlijk niet meer weg te denken. Alle merken springen in op deze populairder wordende tak van motorkleding. Een stoer jack op een skinny kevlar met sneakers lijkt de way to go, maar vergeet ook de windbreakers niet. Zo zie je maar, hartstikke veel keus binnen dit segment!
er is een stuk meer te koop dan toen ik mijn rijbewijs haalde in 1989, maar in de laatste jaren zie je ook bij motor-kleding dat de maatvoering vaak niet zo europees is, en da’s wel jammer. Heb je wat bredere schouders, dan wil dat niet automatisch zeggen dat je ook brede heupen en een grote maat bh hebt.
Een algemene reactie van een deskundige op het gebied van kledingpatronen. Bij mannen zijn gemiddeld genomen de schouderwijdte, borstomvang, buikomvang en heupomvang in een zekere verhouding, afwijkingen daargelaten. Daarom kunnen 90% van alle mannen uit de voeten met een standaard confectiemaat. Bij vrouwen zijn er veel meer variabelen. Om iedere vrouw een perfect zittende jas te kunnen bieden zijn er eigenlijk bij elke maat (38-40-42 enz.) nog een A-B-C variant nodig waardoor je feitelijk 3 keer zoveel maten krijgt. En dan wordt er door de merken die dit moeten produceren en op voorraad houden toch een rekensom gemaakt en bepaald dat dit niet rendabel is. Dit is vast geen onwil, maar een zakelijke keuze. Een extra beperkende factor is dat motorkleding vaak van niet elastische materialen zijn gemaakt wat de uitdaging nog groter maakt
Het blijft lastig om als vrouw met een maatje meer goede passende motorkleding te vinden. Vaak moet je dan toch overstappen naar herenkleding wat consequenties heeft voor de pasvorm. En een merk als Rev’it is helaas al helemaal niet geschikt hoewel je dit wel zou verwachten vaneen Nederlands merk.
Helemaal mee eens. Met een maatje meer kom je toch weer uit op de mannen kleding, wat dan gauw weer lomp voelt. Hopelijk wordt dit opgepakt door de motorkleding industrie.
wat ik ongelofelijk jammer vind, is dat veel vrouwenkleding ook nog typisch “vrouwelijk” moet zijn, daarmee bedoel ik: bedrukt met bloemetjes, vlindertjes, rose-accenten etc. dat vind ik spuuglelijk (sorry) en maakt daarmee meteen de spoeling dun voor mij. De keuze is gelukkig wel ruimer geworden, toen ik begon was er zo goed als niks voor vrouwen.
Helemaal mee eens, ik haat roze 😉 Ik heb zelf een rood/zwarte Dane damesjas en een heren Dane broek in een kleine maat. Daarbij heb ik nog een BMW touring jas in zwart/rood/grijs. Zit heerlijk en die jas heeft tenminste voldoende zakken.
Ik persoonlijk vind dat Richa voldoende keuze heeft zeker voor een maatje meer.