Eindelijk! Rijbewijs in de pocket en nu snel op zoek naar je eerste motor. Tweedehands waarschijnlijk, want je spaarvarken moet nog worden vetgemest. Of: je bent weer toe aan iets anders, maar een nieuwe vind je te duur. Hoe pak je zoiets aan? Koop je bij een dealer of particulier, en waar let je zoal op? Keuze genoeg in gebruikte motorfietsen, maar koop geen kat in de zak!
1: Maak veel proefritten!
Wat voor motorrijder ben jij? Lekker achterover cruisen of knietje aan de grond? Bepakt en bezakt de Ardennen in of even lekker uitwaaien op een naked bike? Met een A1- of A2-rijbewijs ben je als beginnend motorrijder natuurlijk beperkt wat betreft motorvermogen, maar dan nog blijft er volop te kiezen. Voor ervaren motorrijders is die keuze vrijwel onbeperkt. Maak vooraf eerst flink wat proefritten op verschillende typen motoren, want niets is zo zuur als blijkt dat je na een paar maanden rijden alweer baalt van je (allereerste) motorfiets.
2: Kijk en vergelijk de motor
Heb jij de motor van je dromen gevonden, begin dan eerst met een grondig ‘vergelijkend warenonderzoek’. Internet is fantastisch om prijzen en uitvoeringen met elkaar te vergelijken. Je staat verbaasd over de verschillende prijzen voor één en dezelfde motorfiets. Bouwjaar en kilometers zijn belangrijk, maar een motor in de Achterhoek kan ook aanzienlijk goedkoper zijn dan zijn tweelingbroer in Amsterdam. Bij de dealer kost een motor doorgaans meer dan bij een particulier, maar daar staan vaak weer een onderhoudsbeurt en garantie tegenover. Let op: is een prijs te mooi om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Er kan dan bijvoorbeeld technisch het nodige aan de motor mankeren. Of erger: de motor is gestolen. De meeste motormerken hebben tegenwoordig ook een uitgebreid en vertrouwd tweedehandsaanbod. Zo heeft BMW Stella Motoren, werkt Ducati met Ducati Approved en biedt Yamaha occasions aan met het Yamaha Motor Selected Occasion label. Misschien iets duurder dan gemiddeld, maar daar staan een betrouwbare onderhoudshistorie en garantie tegenover.
Algemene occasionsites waar veel motoren te vinden zijn:
3: Check de verkoper
Het is verstandig om te onderzoeken of er meer bekend is over degene die de gebruikte motorfiets aanbiedt. Reviews van motordealers kunnen veel zeggen over kwaliteit en service, maar pin je er niet op vast. Wanneer je een motor koopt van een particulier ligt dat een stuk lastiger. Op Marktplaats kun je bijvoorbeeld wel checken hoelang een verkoper geregistreerd is en andere advertenties van de verkoper inzien, indien aanwezig. Mensen die niet te goeder trouw handelen, kunnen op een zwarte lijst terechtkomen. Dat kun je checken op de site van de politie, of zoek op Google of social media.
4: Neem een deskundige mee
Ga je voor een bezichtiging en/of een proefrit? Neem iemand mee met een technische knobbel en de nodige motorervaring. Zo iemand laat zich niet verblinden door een glimmend gepoetste kuip en wielen, maar die heeft een scherp oog voor slijtage, eventuele schade of andere onvolkomenheden. Tijdens een proefrit hoort diegene ook vreemde geluiden, voelt vreemde trillingen in het stuur of de voetsteunen en checkt hoe de motor stuurt en remt. Zijn er twijfels over de technische staat? Neem geen risico en kijk dan verder!
5: Controleer de papierwinkel
Vraag altijd om de onderhoudshistorie! Bij merkoccasions en goed aangeschreven motordealers is dit goed geregeld. Heeft een particuliere verkoper geen officiële of incomplete onderhoudsinformatie, dan hoeft het niet meteen te betekenen dat het geen goede motor is. Een zelfsleutelaar met twee rechterhanden zorgt vaak met passie voor zijn motor en dat zie je bijvoorbeeld aan niet versleten remschijven en -blokken, afwezigheid van vuil en roest, voldoende bandenprofiel, heldere kleur van de motorolie, enzovoort. Check ook altijd het kentekenbewijs voor het bouwjaar (datum eerste toelating) en of de motor is ingevoerd, want een importmotor heeft soms andere technische specificaties. Bij het overschrijven met een papieren kenteken heb je – naast een geldig legitimatiebewijs – het originele tenaamstellingsbewijs (Deel 1B) en het overschrijvingsbewijs nodig. Bij een ‘kentekencard’ de 4-cijferige tenaamstellingscode van de RDW. Je geeft de verkoper het vrijwaringsbewijs zodra je de motor ophaalt en betaalt, de RDW stuurt jou het nieuwe kentekenbewijs toe. De kosten van de overschrijving zijn € 10,10. Let op: zorg dat je motor is verzekerd voor je hem ophaalt!
6: Vertrouw op je gevoel, kies met je verstand
Is de motor technisch in orde en is ook de prijs oké? Jouw eerste motor kies je met je hart, maar bedenk tegelijk dat dit niet de enige motor op aarde is. Zet alle voors en tegens nog eens rustig op een rijtje en beslis dan pas of het wat wordt. Want wat is er nu leuker dan veel motoren met elkaar te vergelijken, om uiteindelijk op jouw droommotor weg te rijden?
Er is keuze genoeg in A2 motoren staat er. Onze ervaring is helaas anders. De nieuwe regel met A Code 80 geeft ruimte om te kijken naar een volwaardige motor (tot 70kw) die geknepen is. Hierdoor kun je na 2 jr de motor weer naar origineel krijgen. Voor code 80 rijders is er dan ineens weinig proef te rijden dan de beperkte A2 machines. Er staan namelijk nooit geknepen motoren op 35kw klaar voor een proefrit. Dealers laten je ook niet proefrijden op een originele motor met vol vermogen (je hebt immers geen geldig rijbewijs).
Kan daar niet iets via dealers voor geregeld worden? b.v. meerijden door een ervaren A rijder oid? Geknepen machines zijn origineel geen Hayabusa of Fireblades’s. Geknepen is origineel tot 70kw,
Hoi allen,
Staar je niet blind op het vermogen. Rijd sinds kort op een BMW R65 uit 1981.
Die heeft 45 pk en daar kun je prima mee rijden, ook op de snelweg.
Volgens mij net onder de 35 kW, dus ook geschikt voor A2.
Groet, Henk
Mijn ervaring is dat je ook nog waar es eerst moet zien uit te zoeken wat voor type motorrijder je bent. Chopper, tour, sport, etc..? En hoe kom je daar achter? Eerst aantal types huren? Duur en steeds weer een andere motor. Echt wennen doe je nog niet zo snel als je een beginnende rijder bent. En met proefritten kom je er sowieso niet achter… Misschien kun je wat wegstrepen, maar wat blijft over?
Je koopt een motor immers niet alleen omdat je een chopper zo mooi vindt. Er moet ook nog op gereden worden.
Ik vraag me af of ik er na al die jaren op 1 motor uberhaupt wel al achter ben… :/
je moet van elke soort motor er 1 hebben. Dan pak je gewoon waar je zin in hebt.
En een grote schuur;) of vrienden met verschillende motoren dat je af en toe wisselt per rit.