Je hebt de keus gemaakt: het is tijd voor een nieuwe motor, het liefst voor een schappelijke prijs. Een avontuur ga je niet uit de weg dus waarom importeer je hem niet uit een buurland?
Het kost je wat meer tijd, maar vaak is het voordelig om een motor te importeren uit Duitsland of België. Doordat er in beide landen geen bpm bovenop de nieuwprijs wordt berekend, zijn de prijzen een stuk lager dan in Nederland. De bpm moet bij het invoeren wel (deels) betaald worden, maar dit is leeftijdsafhankelijk.
Hoe ga je te werk?
In België kun je shoppen op 2ehands.be of autoscout24.be, in Duitsland kun je het beste terecht op Mobile.de of Autoscout24.de
Ben je ervaren met motoren en het onderhoud, dan kun je ervoor kiezen om een motor bij een particulier aan te schaffen. Heb je liever wat meer zekerheid, klop dan gewoon bij een dealer aan.
Zoeken in Vlaanderen (België) is vanwege de taal natuurlijk het fijnst. Daarentegen is Duitsland vaak wat goedkoper. Dat is uiteraard afhankelijk van het aanbod en merk/type motor dat je op het oog hebt en de bijkomende kosten van de reis.
Reken jezelf niet direct rijk
Om op voorhand uit te rekenen hoeveel bpm er bij het importeren nog betaald moet worden, raden wij aan om even een bezoekje te brengen op de website van Fast Guzzi. Hier is een calculator te vinden waar je alleen de consumentenprijs in hoeft te vullen (te vinden via KNMV Verzekeringen) en de datum van eerste ingebruikname. Hierna rolt er bij “Af te dragen bpm bij gebruikte motor” het te betalen bedrag uit wat je minimaal nog extra kwijt bent. Let op: is de motor jonger dan 6 maanden en/of heeft hij minder dan 6000km gereden? Dan ziet de Belastingdienst de motor dan aan als nieuw en moet er ook BTW betaald worden. Dit bedrag vind je ook bij de calculator van Fast Guzzi.
Op verkooppagina's is het aan te raden om een zoekopdracht op te slaan.
Jouw ultieme motor gevonden!
Het is gelukt, je hebt het gewenste model gevonden en de afstand is goed te doen; tijd om op pad te gaan. Op dat moment heb je eigenlijk twee keuzes. Je rijdt erheen om te kijken en je haalt hem op een later tijdstip op of je rijdt erheen en je neemt hem gelijk mee naar huis.
Het eerste is veiliger, voor het geval de motor niet is wat je ervan had verwacht dan kun je weer naar huis toe zonder een aanschaf waar je niet achter staat. Wil je hem daarentegen direct meenemen dan is het aan te raden om voorzorgsmaatregelen te nemen. Dit door bijvoorbeeld een busje mee te nemen (vergeet geen treeplank om hem omhoog te rijden) of een motoraanhanger. Ben je in het bezit van een busje, dan is dit natuurlijk veel makkelijker. Nu kun je eventueel bij het kijken alsnog de motor wel of juist niet meenemen.

Kun je hem direct meenemen?
Stem op voorhand met de verkoper af of hij mee wil werken met het uitschrijven van de motor. Dan sta je niet voor verrassingen als je bij de motor gaat kijken. Loop de motor goed na om eventuele problemen te tackelen. Doe van tevoren onderzoek op het internet over wat de veel voorkomende problemen zijn met dit type motor. Let hierop bij het bekijken en proefrijden van de motor. Loop ook de standaard punten na zoals de remmen, banden, ketting, onderhoud, luchtfilter, olie en de algehele staat van de motor.
Tijd voor het papierwerk
Is de motor wat je verwachtte en de prijs goed? Dan is het tijd voor het papierwerk. Dit is gelukkig best makkelijk. Je hebt in Duitsland het Zulassungsbescheinigung I & II nodig en in België het roze kentekenpapier met de voertuiggegevens. Een koopovereenkomst is niet altijd nodig, maar wel handig. Dit om het papierwerk bij de RDW te versnellen. Een Duitse versie is op de website van ADAC te vinden. Zo maak je het invullen voor de Duitse tegenpartij een stuk makkelijker. Voor de Belgische verkoper is een Nederlandse of Franse versie erg handig.

Op naar huis en naar de RDW
Tijd om naar huis te gaan en alles op een rijtje te zetten voor de RDW. Je wilt immers zo snel mogelijk legaal de weg op. Op RDW.nl maak je online een afspraak. Je kunt ook op de gok ernaartoe, maar dan kun je in een flinke rij belanden. Maak je online een afspraak, check dan welk keuringsstation het snelst tijd heeft. De wachttijd kan drie dagen zijn, maar ook een maand. Dit verschilt per locatie en wordt netjes op de website aangegeven.
Tip: Zitten er duovoetsteunen op de motor, zorg er dan ook voor dat er een duozadel op zit. De RDW kan er problemen mee hebben als één van beide niet op de motor aanwezig is.

Eéndagskenteken + verzekering
Wil jij op je nieuwe aanwinst naar de RDW rijden voor de keuring? Regel dan bij het maken van je afspraak direct een ééndagskenteken. Dat heb je nodig om die dag legaal de weg op te mogen. Je motor moet die dag uiteraard óók verzekerd zijn! Ben je al lid van de KNMV Verzekeringen ? Dan kun je hier jouw nieuwe motor voor die dag verzekeren, mits je hem daarna ook bij de KNMV Verzekeringen gaat verzekeren. Nog geen lid, vraag het dan even na bij andere verzekeringen naar eigen keuze.
Wat neem je mee?
Je hebt de verkregen kentekenpapieren nodig (Zulassungsbescheinigung I & II / Roze kentekenpapier), het koopcontract dat je samen met de verkoper hebt ingevuld en een ingevuld formulier voor de bpm-aangifte. (Dat laatste vind je op de website van de Belastingdienst; vul dit zo compleet mogelijk in en geef het af bij de RDW of doe ’t op de post naar de Belastingdienst.) Vergeet ook niet je rijbewijs mee te nemen naar de RDW. Dit is nodig voor de tenaamstelling van de motor.
Is de motor ouder dan 25 jaar bij invoeren, dan is het niet nodig om bpm te betalen. Is hij nieuwer, dan moet je samen met het formulier van de bpm-aangifte ook de berekening van de bpm bijvoegen. Deze kun je hier vinden.
Let op: het is voor particulieren niet mogelijk om andere personen te machtigen om de motor te importeren, dus je moet hierbij zelf aanwezig zijn.

Bij de RDW
Zet de motor op de parkeerplaats en meld je bij de receptie. Hier bekijken ze de papieren en nemen ze de motor in. Je rijbewijs wordt gescand voor je persoonsgegevens en je mag gelijk je portemonnee trekken voor de kosten van de keuring. Deze liggen rond de 100 euro. Niet veel later word je buiten opgehaald door de keurmeester en wordt de motor in de werkplaats gecontroleerd. Het framenummer & bloknummer worden genoteerd, net als de km-stand en wielbasis. De uitlaat wordt ook nog gecontroleerd of deze niet aangepast is. Mocht dit wel zo zijn, dan volgt er nog een db-meting.
Eigenlijk stelt het niet veel voor en als je een toffe keurmeester hebt, duurt een gesprekje over de motor langer dan de gehele keuring.
Gekeurd en wel, op naar huis
De RDW heeft de motor bekeken en goed bevonden, het framenummer en bloknummer komen overeen en het papierwerk klopt ook? Dan mag je weer naar huis. En dan begint het lange wachten…
De rekening van de bpm ontvang je per mail, de kentekenpas volgt per post. Meestal duurt dit een week of twee. Jouw kenteken kun je dan doorgeven aan je verzekeraar om ook dat goed te regelen. Nu rest alleen nog een kentekenplaat laten maken en je kunt genieten van je import-motor!
Welke papieren zijn er nodig mbt motor kopen in Frankrijk
Naast de aankoopbon, welke in het Frans hierboven in het artikel teruggevonden kan worden heb je de ‘Carte Grise’ nodig. Dit is het Franse kentekenbewijs. Ook moet je samen met de verkoper een Certificat de cession d’un vehicul invullen. Dit is het vrijwaringsbewijs.
Met deze papieren kun je de Franse motor invoeren in Nederland. Veel succes en laat even weten als het gelukt is!
Hi! Ik woon in duitsland maar wil graag een mobylette uit Nederland kopen. Hoe gaat dat met de papieren? Het is een model uit de jaren 60 en heeft nog een kenteken.
Wat kost dat ongeveer en waar/hoe moet ik dat doen?
Goedemorgen Kevin,
De mobylette moet in Nederland eerst uitgevoerd worden, de precieze uitleg kunt u hier vinden: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/brommer/uitvoeren/voertuig-met-nederlands-kenteken-uitvoeren
Hoe het importeren in Duitsland in zijn werking gaat hebben wij helaas niet uitgezocht.
Goedenavond,
Ik heb een vraag waarmee ik niet verder kom bij de belastingdienst. Ik ben op het punt een motor uit België te importeren. De motor is uit 04/2016 met 1260km op de teller.
Dit zal gezien worden als een “nieuwe motor” dmv de lage km stand. Hebben jullie enige ervaring wat dit financieel voor mij kan betekenen. Zover mij nu duidelijk is moet er bpm én btw betaald worden bij een “nieuwe motor”. Normaal zou de bpm van een BMW S1000R uit 2016 €900 bedragen. Zover mij duidelijk is moet ik nu de volledige bpm (€2000) betalen omdat de belastingdienst dit als “nieuw” ziet. Maar hoe zit het met de btw?
Met vriendelijke groeten IP
Goedemorgen Ivo,
Een motor moet ouder dan 6 maanden zijn en meer dan 6000 km hebben gereden anders wordt ie als nieuw aangezien. Hierdoor draag je ook BTW af bij het importeren van de motor. De af te dragen btw is dan niet over catalogusprijs, maar over het netto factuurbedrag aan het einde van de streep. Aanschafbedrag motor + bpm = nette factuurbedrag. Ik ben bang dat dit niet rendabel is en dat je dan beter een motor in Nederland kan kopen of een model zoekt met meer dan 6000km op de teller.
Hi Mark,
Zeer waardevolle info, bedankt hiervoor!
Op 1 maart 2019 om 12:37 gaf een andere lezer van jouw site de volgende tip.
Kun jij aangeven of jij denkt dat de info klopt en nog steeds geldig is.
Tevens vraag over Duits kentekeninfo:
Je zegt hierover:
Je hebt de verkregen kentekenpapieren nodig (Zulassungsbescheinigung I & II ), maar op andere plaatsen lees ik ook dat het Duitse kenteken niet op voertuig, maar op persoon staat.
Kun je toelichten hoe dat precies zit?
Tip voor importeren van motoren <6000 km.
Als privé persoon kan je de BTW niet verrekenen en betaal je 2 keer BTW over dezelfde motor. Zowel in het land van aankoop als in Nederland.
Een BTW plichtig bedrijf kan de BTW wél terugvorderen over de buitenlandse aankoop, als je maar een factuur hebt waarop het netto bedrag, de btw en het totaal bedrag staan. En natuurlijk de bedrijfsgegevens incl BTW-nummer van het verkopende bedrijf.
Het importerende bedrijf gaat langs de RDW en betaald de BPM en BTW, maar die Nederlandse BTW is ook weer terug te vorderen. Het bedrijf heeft dan de netto aankkoopprijs + BPM betaald.
Het bedrijf verkoopt vervolgens de motor inclusief BTW aan de particulier.
Dus als je kan, via je bedrijf (of van een ander die dat wil doen voor je) de motor kopen.
Het bedrijf verkoopt vervolgens de motor inclusief BTW aan de particulier.
Dus als je kan, via je bedrijf (of van een ander die dat wil doen voor je) de motor kopen.
Met het BTW omzeilen hebben we geen ervaring, maar erop terug kijkend lijkt het wel werkbaar. Wellicht tijdrovend en wat lastig i.v.m. de benodigde bedrijven, maar financieel kan het wel interessant zijn.
Betreffende de ‘kentekenpapieren’, dit zijn in Duitsland niet de kentekenpapieren, maar eigenlijk voertuigpapieren. Ik zal het artikel er even op terugzien, tekstueel brengt dit verwarring. Dank voor het aangeven.
In Duitsland (en nu ik erbij stil sta in België ook) blijft het kenteken bij de inwoner van Duitsland en niet bij het voertuig. De voertuigpapieren gaan met de motor mee naar Nederland en lever je bij de RDW in.
Op de site van de belastingdienst:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bpm/content/motor-bpm-tarief-berekenen
lees ik dit onder punt 3:
“Motoren die meer dan 3.000 kilometer hebben gereden, beschouwen wij voor de bpm als ‘gebruikt’.”
Kan het zijn dat die 6.000 km veranderd is naar 3.000 km ?
Ja en nee. Die 6000km hanteert de belastingdienst nog steeds, maar slaat enkel op de BTW die betaald moet worden. Die 3000km zit in de berekening van de BPM.
Vindbaar in jouw link:
Let op!
Als particulier moet u ook btw betalen voor motoren die:
niet langer dan 6 maanden geleden zijn aangeschaft
niet meer dan 6.000 kilometer hebben gereden
In het volgende punt staat vermeld:
Motoren die meer dan 3.000 kilometer hebben gereden, beschouwen wij voor de bpm als ‘gebruikt’.
Beste Mark,
Ik sta op het punt een motor uit Belgie te importeren. Bouwjaar 2013-10 met 5.000 km op de teller. Hij is dus ouder dan 6 maanden maar zit wel onder de 6.000 km. Betekent dit dat ik gewoon de volle met aan BPM en BTW moet betalen?
Goedemorgen Marian,
Dit betekend helaas dat inderdaad zowel de BPM als de BTW betaald moet worden. Omdat hij nog onder de 6000km zit wordt hij nog als ‘nieuw’ gezien en moet de BTW ook betaald worden. Wellicht kun je een deal sluiten dat de verkopende partij eerst de motor voorbij het 6000km punt kan rijden voor aanschaf.
Tip voor importeren van motoren <6000 km.
Als privé persoon kan je de BTW niet verrekenen en betaal je 2 keer BTW over dezelfde motor. Zowel in het land van aankoop als in Nederland.
Een BTW plichtig bedrijf kan de BTW wél terugvorderen over de buitenlandse aankoop, als je maar een factuur hebt waarop het netto bedrag, de btw en het totaal bedrag staan. En natuurlijk de bedrijfsgegevens incl BTW-nummer van het verkopende bedrijf.
Het importerende bedrijf gaat langs de RDW en betaald de BPM en BTW, maar die Nederlandse BTW is ook weer terug te vorderen. Het bedrijf heeft dan de netto aankkoopprijs + BPM betaald.
Het bedrijf verkoopt vervolgens de motor inclusief BTW aan de particulier.
Dus als je kan, via je bedrijf (of van een ander die dat wil doen voor je) de motor kopen.
Koop je de motorfiets in België bij een bedrijf en is de BTW verrekenbaar (dus niet in particulier bezit geweest in België) dan kunnen ze de motorfiets zonder BTW aan je verkopen. Dus betaal je niet twee keer BTW. Enkel in Nederland. En de BPM natuurlijk. Dit heb ik zelf ook zo gedaan, maar dan in Duitsland. Overigens MOET de verkopende partij dit doen volgens de EU regels.
Hallo Kenners,
Via n veiling n chopper uit 2004 gekocht met alleen Amerikaanse papieren. 600 miles op de teller. Bij aankoop in Nederland is over de hele aanschaf BTW betaald.
Moet ik nu na lokale importkeuring nogmaals BTW betalen?
Gr Peter
Goedemorgen Peter,
Op het moment dat er BTW over het aanschafbedrag is betaald is het niet nodig om deze nogmaals af te dragen na de keuring.
Hallo kenners,
Op 13 feb jl. een motor die uit België is geïmporteerd, gekocht bij een bedrijf in Uithoorn. Op 22 feb zou deze vervolgens bij de RDW zijn (goed)gekeurd, waarna de papierhandel naar de Belastingdienst zou zijn gegaan. Heden ten dage en in de tussentijd al wat telefoontjes verder, kennelijk nog steeds geen bericht teruggehoord. We zijn dus al bijna twee maanden verder, is dat de normale gang van zaken tegenwoordig?
Wij kregen de papieren zo’n 12 dagen later in huis. 2 maanden is wel er lang. Wellicht kwijtgeraakt bij de post? Zijn de papieren wel bij de Belastingdienst aangekomen? Zo nee, dan is het misschien een optie voor de RDW om de papieren nogmaals toe te zenden.
Ik ook én in Uithoorn. Zit nu al bijna 3 maanden te wachten. Ik wordt er erg moedeloos van ondertussen. Overigens lijkt het niet door de ondernemer te komen maar door fouten in formulieren (CVO) uit het land van origine (België).
@Mic, hoe is het voor jou uiteindelijk afgelopen?
Hallo ik heb een motor gekocht met duitse papieperen van een nederlander(dus geen koopovereenkomst) alleen de papieren die ik gekregen heb zijn heel anders? Het heet betriebserlaubnis kan dat of ben ik gescamed?
Goedemorgen Levie,
Ik heb je even gemaild voor wat meer info. Ik acht de kans klein dat je een kat in de zak hebt gekocht. Het niet hebben van een koopovereenkomst zal niet direct een probleem zijn, maar dat zoek ik even uit.
Geachte,
Heb een vraag , ik heb een motor aangekocht bij een handelaar in nederland .
Nu vraagt deze voor een copie van inschrijving moet ik deze geven ? vind hier niets van bij de RDW of ik een copie moet geven
Als jij de motor exporteert uit Nederland, dan wil de nederlandse verkoper graag zien dat jij de motor in België hebt ingeschreven, voor hem het bewijs dat de Belgische BTW is afgedragen en hij geen naheffing hoeft te vrezen. Er wordt heel veel geknoeid met de BTW……
Hi,
Ik ga binnenkort een motor importeren vanuit Duitsland.
Ik wil deze motor zelf terugrijden, is dat mogelijk?
Goedemorgen Ali,
Dit is mogelijk, maar heeft wel een aantal kanttekeningen. In Duitsland kun je een 5-daags kenteken met verzekering afsluiten. Dit noemt men een ‘kurzzeitkennzeichen’ met een ‘kurzzeitversicherung’. Hiermee kun je in Duitsland verzekerd rijden maar NIET in Nederland1 In Nederland mag je namelijk niet met dit tijdelijk kenteken rijden. Je kunt in Nederland wel met een ééndagskenteken rijden, maar deze is enkel geldig op de dag dat je naar de RDW gaat ter keuring. Wil je alles helemaal legaal doen, dan rij je in Duitsland met het 5-daagse kenteken en zorg je dat je een afspraak hebt bij de RDW op dezelfde dag dat je de motor Nederland in rijdt. Dit is wat lastiger te plannen, maar is haalbaar.
Zelf hebben we geen ervaring met het 5-daagse kenteken, voor meer info hierover raad ik je aan even bij de oosterburen op onderzoek te gaan over hoe deze aangevraagd/aangeschaft moet worden.
Mark,
ik heb een motor uit nederland gekocht, wil die hier in belgie inschrijven maar dit lukt me niet. ik krijg geen validatieattest. reden: ik heb een bewijs nodig dat aantoont dat de motor verkeersveilig is. waar moet ik dit halen? de verkoper zei dat hij dat had maar moest afgeven bij de rdw.
Naar rdw gebeld en die hebben geen bewijs dat de motor verkeersveilig is.
wat kan ik doen?
beetje hopeloos aan het worden…
Poeh, dat is een hele goede maar lastige vraag. Ik ga kijken of ik dit uit kan zoeken. Ik kom er op terug!
Groeten,
Mark.
Hallo Mark ik wil een motor uit Engeland importeren. Maar kan nergens informatie over de kosten qua transport en welke papieren ik moet hebben. Alleen de V5 tot nu toe uit gevonden. Maar zal toch wel meer nodig zijn denk ik. Mvg Bow
He Bow,
je hebt inderdaad de V5, de eigenaar van de motor moet deze uitschrijven en de V5 aan jou overhandigen met de verkoop. Met deze papieren en (indien mogelijk) een betalingsovereenkomst kun je de motor aanbieden bij de Nederlandse RDW.
De transportkosten zul je denk ik niet zo online vinden daar dit flink kan verschillen. Staat de motor in Londen of in Schotland bijvoorbeeld. Moet hij in z’n eentje gehaald worden of neemt de transporteur in eén keer vier voertuigen mee waardoor je langer moet wachten. Dit zijn allemaal factoren die de transporteur moet doorberekenen. Stel de vraag eens bij een aantal transportbedrijven en kijk wat de prijs is. Het kan interessant zijn om een busje te huren voor 3 dagen en de motor zelf op te halen. Kost je uiteraard meer tijd maar met een maatje of vriend/vriendin op pad is altijd leuk!
Succes!
Mark.
Hallo Mark,
Ik wil een motor importeren uit Engeland. Nu zie ik vooral posts over de mogelijkheden voor een tijdelijk kenteken vanuit Duitsland. Weet jij hoe ik zoiets kan regelen om vanuit de UK terug te rijden op de in te voeren motor? En moet ik nog wat speciaals doen als ik vervolgens Frankrijk, België en Nederland in rij op weg naar huis? Of is een aanhanger wellicht veel makkelijker?
Alvast bedankt!
Groet Thomas
Hey Thomas,
Zover ik kan vinden kun je met een Duits 5-daags kenteken mét verzekering naar de Nederlandse grens rijden. Dit noemt men een ‘kurzzeitkennzeichen’ met een ‘kurzzeitversicherung’. Hiermee kun je in Europa verzekerd rijden maar NIET in Nederland1 In Nederland mag je namelijk niet met dit tijdelijk kenteken rijden. Je kunt in Nederland wel met een ééndagskenteken rijden, maar deze is enkel geldig op de dag dat je naar de RDW gaat ter keuring.
Het is veel geregel en is niet echt makkelijk, zover bekend kun je het Europese kenteken niet in Nederland aanschaffen waardoor je hiervoor eerst naar het buitenland moet gaan. Een aanhanger zou in mijn ogen hierdoor een stuk handiger zijn, dit scheelt een hoop papier- en uitzoekwerk.
Succes!
Mark.
Beste Mark,
Ik ga waarschijnlijk een nieuwe motor kopen en wissel mijn huidige in. De motorzaak is in Nederland en ikzelf ben van Belgie. Welke papieren heb ik allemaal nodig voor de motorzaak, en dewelke ga ik moeten krijgen om de nieuwe moto in te schrijven in Belgie? ikzelf geraak er niet wijzer van na wat opzoekwerk ivm de import/export ed.
Met vriendelijke groet
Yelle
Goedemorgen Yelle,
Het is een lastige constructie, maar in het kort moet je je eigen motor eerst in België uitschrijven, dan op een aanhanger meenemen naar de verkoper in Nederland. De verkoper in Nederland moet de motor uit hebben geschreven bij de RDW in Nederland en jij kunt dan de motor met een aanhanger(of busje) weer meenemen naar België. In België moet je hem dan weer importeren.
Hoe de Nederlandse motor uitgevoerd moet worden vind je hier: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/motor/uitvoeren/voertuig-met-nederlands-kenteken-uitvoeren
Een uitleg wat je precies nodig hebt om de motor in België in te voeren vind je hier: https://www.2fast4u.be/threads/44776-Invoeren-Motor-uit-Nederland-Mijn-versie
Over het exporteren van de motor uit België raak ik ook zoek op het web. Hiervan de zijn de regels nergens makkelijk te vinden, verder dan deze site kwam ik niet: https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving_van_voertuigen/schrapping_annulatie/uitwissing_van_voertuig
Ik verwacht dat je naar een DIV-kantoor moet gaan met de motor om deze daar uit te schrijven en dan kun je met de verkregen papieren de motor naar Nederland brengen. Voor het zekere raad ik je aan nog even contact op te nemen met het email-adres op de Mobiliteit.belgium.be website.
Succes!
Mark.
Beste, wat een fijne informatie allemaal, dankzij deze info ben ik er een stuk geruster om een motor in het buitenland te kopen. Sterker nog, ik heb gisteren een prachtige ducati multistrada in België gekocht! Ik heb wel een vraagje over de keuring,er zit een termignoli uitlaat onder, deze schijnt te zijn goedgekeurd echter ik zie er geen e merk of keuringteken op zitten. Het geluid is niet luider dan de standaard uitlaat, die er overigens wel bij zit. Zal ik deze monteren of is dat niet nodig? Alvast bedankt voor de reactie, Eric
De kans is groot dat ze de uitlaat niet checken, maar wil je zekerheid dan zou ik de originele voor de keuring wel monteren. Dit voorkomt eventueel gezeur. Naderhand zou ik voor de looks, gewicht en geluid wel de Termi’s monteren 🙂
Groeten,
Mark.
Beste Eric,
Ik ben zelf aan het kijken voor een multistrada te kopen uit Duitsland of België. Ik was benieuwd hoe het bij jou is gegaan? Hoe veel heeft het totale plaatje van invoeren je gekost en scheelt het echt zoveel geld om daar te kopen ipv hier in Nederland?
Groeten,
Nino
Beste Mark,
is het mogelijk dat de Belgische eigenaar naar Nederland komt rijden en dan bij een Nederlands postkantoor oid de motor overschrijft.
grtz Pat
Goedemorgen Pat,
Dit is mogelijk, maar dat zou dan onverzekerd zijn. De motor moet in België eerst uitgeschreven zijn voor je hem in Nederland kan inschrijven. Vervoeren met busje/aanhanger is een veiligere keuze.
Groeten,
Mark.
Beste Mark.
ik wil een een motor uit België ophalen maar de eigenaar heeft het kenteken ingeleverd, ivm belastingen.
Hij had het ook over een makelaar die de administratie van hem deed/overnam .
De papieren(roze e.d) zou ik via hem krijgen maar dit ging wel even duren.
Welke stappen moet ik nu nemen:
=eerst betalen
dan administratie
dan ophalen
of kan ik na betaling de motor meenemen en dan thuis de papieren afwachten.
Dit laatste heeft niet mijn voorkeur ivm kwijtraken/ onzekerheid.
grtz Pat
Dit klinkt een beetje vreemd als ik heel eerlijk ben. Ik zou in ieder geval niet eerst betalen en dan pas de motor ophalen. Pas als alle administratie in België rond is zou ik de stap nemen om hem te kopen en mee naar huis te nemen. Mocht er iets niet goed gaan met papierwerk ben je en je geld kwijt en ook geen motor.
Groeten,
Mark.
Hoi Mark, Ik wil een nieuwe Vespa motorscooter in Belgie aanschaffen bij een bedrijf. Ik krijg van hem een factuur incl BTW.
Moet ik bij invoer in NL ook weer BTW betalen en kan ik zonder buitenlands kenteken zonder al te veel gedoe een Nederlands kenteken krijgen of zal ik de verkoper vragen om er eerst een Belgisch kenteken op te zetten?
Goeiemorgen Edwin,
Ervaring met BTW en nieuwe motoren hebben wij niet. Zover ik vind als ik even snel google lijkt het erop dat als je BTW in het buitenland (binnen de EU) al hebt betaald, je deze niet nogmaals moet betalen in Nederland. Wel betaal je de volle BPM, daar het een nieuwe motor is. Neem voor de zekerheid even contact op met de RDW over de vraag betreffende het nog niet op kenteken gezette deel. Als hij niet op kenteken staat/heeft gestaan vermoed ik dat er andere papieren bij zitten dan die je normaal in moeten leveren bij de RDW bij import.
Je moet bij een nieuwe motor de BTW in Nederland afdragen. Dus als je die al betaald hebt in het buitenland heb je pech, moet je goed je best doen om deze terug te krijgen. Maar dat lukt wel, is mij ook gelukt. Zijn ze verplicht volgens EU wetgeving.
Bedankt voor het goede artikel.
Ik ben geïnteresseerd in de aanschaf van een 20+ jaar oude motor scooter uit Italië en import naar NL. Weet jij wat daar allemaal mee te maken kan hebben? Ik heb gehoord over “EE-platen” maar ook dat ze niet meer zijn gemaakt. Ik zou graag naar Rome willen vliegen en terugrijden, of van de autotrein van Verona naar Düsseldorf gaan.
Importeren vanuit Italië heb ik helaas geen ervaring mee. Ik raad je aan om te vragen aan de verkopende partij wat er gedaan moet worden om de motorscooter klaar te maken voor export en even contact op te nemen met de RDW met welke papieren er precies nodig zijn. Ik verwacht dat de manier van werken niet veel verschilt met het importeren uit Duitsland.
In Italië een M1 kenteken aan vragen dit duurt bij elkaar 5 a 6 weken, dan heb je ook een Italiaans kenteken op eigen naam en kunne met Italiaanse plaat naar huis rijden
Beste Mark,
Bedankt voor de informatie. Super handig.
Heb het aandachtig doorgelezen maar heb nog een vraag: moet een motor in Duitsland eerst uitgeschreven zijn alvorens hij uitgevoerd kan worden (ingevoerd kan worden in Nederland). En zo ja; krijgt de Duitse eigenaar, net zoals in Nederland bij export, een bewijs van uitvoer, dat ik vervolgens weer kan gebruiken bij Nederlandse import? Of kan een Duitse motor ook uitgeschreven worden, als de motor al in Nederland is?
Met andere woorden;
Heb ik voor import ik Nederland, van een Duitse motor, naast Zulassungsbescheinigung I & II en de koopovereenkomst, nog andere documenten nodig?
Ik hoor het graag.
Goeiemorgen Thijs,
De motor kan ook uitgeschreven worden nadat hij naar Nederland gebracht is, maar hiervoor moet je de kentekenpapieren wel terugsturen naar de Duitse eigenaar zodat deze de motor kan uitschrijven. Het uitschrijven in Duitsland is hetzelfde als zoals wij in Nederland een voertuig overschrijven. Enige verschil dat wij in Nederland de motor direct over moeten schrijven naar een nieuwe eigenaar en in Duitsland schrijft de oude eigenaar de motor uit en de nieuwe eigenaar schrijft hem in. Dit heeft te maken met persoonlijke kentekens en niet met voertuiggebonden kentekens zoals wij in Nederland hebben. Hoe de verzekering geregeld is als jij de motor naar Nederland rijdt op een Duitse motor met een Duitse eigenaar is ons onbekend. Dit zou bij de Duitse partij nagevraagd moeten worden> Rijdt de Duitse eigenaar de motor naar jou, dan is dit uiteraard geen probleem.
“En zo ja; krijgt de Duitse eigenaar, net zoals in Nederland bij export, een bewijs van uitvoer, dat ik vervolgens weer kan gebruiken bij Nederlandse import? Of kan een Duitse motor ook uitgeschreven worden, als de motor al in Nederland is?” De Duitse eigenaar krijgt zowel voor export als bij verkoop aan een Duitse koper dezelfde papieren, dit maakt voor de Duitse verkoper niets uit.
Naast de Zulassungsbescheinigung I & II en de koopovereenkomst heb je niets nodig om hem in Nederland in te schrijven, uiteraard moet dit wel mét de motor bij de RDW. Dit kan niet d.m.v. opsturen van papieren vanuit huis.
Succes en veel plezier, het is echt een leuk proces om te doen en het levert je vaak (buiten de tijd die het kost) aardig wat geld op!
Beste Mark,
Ik heb een 10 jaar oude triumph met Italiaans kenteken. Echter heb ik geen aankoop nota ontvangen van de verkoper. Kan dit problemen veroorzaken bij de invoer van de motor car belastingdienst?
Als ik rondkijk op het internet hoor ik tegenstrijdige verhalen. De ene lukt het wel en de andere geeft weer aan dat dit niet mogelijk is. Een belletje naar de RDW is mijn advies om na te vragen of dit een probleem gaat worden. Op zich is een aankoopnote niet altijd een must, als de blok en framenummers kloppen aan de hand van het kenteken verwacht ik niet teveel problemen.
Beste Mark,
Binnenkort zal de aangekochte motor uit Duitsland voor de keuring worden aangeboden bij de RDW (alle papieren zijn aanwezig). Inmiddels is er ook een Eendagskentekenbewijs verkregen. Moet ik de BPM-papieren al ingevuld hebben op de dag van de keuring of kan dit de dag erna ook. Ik lees hier verschillende dingen hierover. Wat ik begrepen heb zijn de brievenbussen van de belastingdienst bij de RDW stations verdwenen en mag/kan het digitaal worden gedaan, klopt dit?
Dit kan ook erna, dat is geen probleem. De brievenbussen schijnen weggehaald te zijn ja. Of het al digitaal kan weet ik eigenlijk niet. Zou met het huidige digitale tijdperk wel handig zijn 🙂
Wat voor motor is het geworden?
Beste Mark,
Ik wil motor uit Luxemburg invoeren, kan jij aub vertellen wat voor papier heb nodig?
Groetjes
Goedemorgen,
Ik kan niet terugvinden hoe de papieren heten in Luxemburg als de motor daar uitgeschreven is. Ik raad je aan om eens contact op te nemen met de verkoper of hij bij de lokale autoriteiten na kan vragen welke papier er nodig zijn voor het exporteren van een motor.
Ducati Multistrada 1200S
beste Mark
ik heb een Belgische motor gekocht en afgesproken dat de verkoper deze aflevert bij mij thuis.Een laatste ritje zogezegd voor hem.
Dan haalt hij de kentekenplaat eraf want deze is van hem ( persoonsgebonden) en geeft mij de papieren waarmee ik naar de RDW kan.Nuwas mijn vraag of moet de motor nu nog in België ergens uitgeschreven worden voordat ik naar de RDW kan om m op mijn naam te schrijven.
Ik dacht dat t niet hoefde
gr Pat
Hi Pat,
Als jij de papieren van de motor maar hebt, komt het helemaal goed bij de RDW.
Denk er wel even aan dat je een eendagskenteken aan moet vragen voor de dag van de keuring.
Geniet van je nieuwe motor!
Bas
Hallo ik kan een ktm exc 250 kopen in België hij is van 2017 heeft 2300 km gelopen kunt u me berekenen wat ik dan aan bpm moet betalen ktm exc 250 van januari 2017 nieuwprijs was in 2017 9760 en heb u een bedrijf wat voor mij depapieren klaar kan maken groeten alvast bedankt ik hoor het wel
Goedemorgen Leon,
Wij hebben geen bedrijf wat alle papieren voor je in orde kunnen maken.
Betreffende de BPM, hier moet je de volle bedrag voor gaan betalen, onder de 6000km word de motor namelijk als nieuw gezien. De BPM voor motoren is 19,4%. Als ik even snel uitga van de regels van de Belastingdienst komt er nog ruim 1200 euro aan BTW bij en 1000 euro aan BPM.
Cheers,
Mark.
Ik ben van plan een motor uit engeland te importeren. Welke papieren heb je nodig bij de motor om in NL bij de rdw een kenteken te krijgen ?
Marcel
Hey Marcel,
In Engeland werken ze me V5C papieren. Een soort dagboek voor motoren. De eigenaar moet de motor in de UK uitschrijven en jij krijgt met de motor het V5C mee. Met deze en het liefst ook een betalingsovereenkomst kun je de motor bij de RDW laten invoeren.
Cheers,
Mark.
Ha Mark,
Ik wil een motortrailer/aanhanger importeren vanuit Frankrijk. Waar moet ik opletten. Mag ik met een aanhanger met Frans kenteken achter mijn auto (Nl-kenteken) rijden, in Frankrijk, België en Nederland ?
Goedemorgen Johan,
Ik heb geen idee hoe dit zit met een aanhanger, dit vanwege het wel of niet benodigde eigen kenteken en wanneer deze nodig is op basis van gewicht. De RDW heeft hier info over staan, wellicht dat je hier wat mee kunt.
Standaard is in Nederland een aanhanger lichter dan 750 kg. Van het kenteken van het trekkende voertuig voorzien. Ik neem niet aan dat een motortrailer zwaarder is dan 750 kg, in dit geval dus gewoon een extra kentekenbewijs van je auto op de aanhanger aanbrengen en je kunt er legaal mee rijden. Overigens is bij bijna elke Nederlandse autoverzekering een licht aanhanger toegestaan.
hallo… erg interessant..
ik heb interesse in een vrij nieuwe motor van 2016 met 2500 KMS.
houdt dus in dat deze als nieuw wordt gezien, zoals ik t begrepen heb moet ik btw over de motor betalen en bpm, de huidige eigenaar wil/ kan/ heeft geen zin de steuer in Duitsland terug te vragen, maar een lagere aankoopprijs op papier aan te geven.
betaal ik dan de NL btw over t aankoopbedrag OF over de waarde van de motor?
in het laatste geval kan dat duurder uitpakken…
waar moet ik hierbij aan denken?
vast dank!
Patrick
Goeiemorgen Patrick,
Ergens in het artikel is de website van Motoguzzi genoemd, hier kun je precies uitrekenen hoeveel BTW je moet betalen. Volgens mij betaal je BTW over de nieuwwaarde, daar de motor als nieuw wordt gezien (dus de volle mep 🙁 )
dat is (gelukkig) niet zo…
van de guzzisite:
“Een motor moet ouder dan 6 maanden zijn en meer dan 6000 km hebben gereden anders wordt ie als nieuw aangezien,
en draag je ook BTW af bij import. De af te dragen btw is dan niet over catalogusprijs, maar over het netto factuurbedrag, dus over wat je betaald hebt”
maar de eerste vraag was dus;
als de verkoopprijs een stuk lager is dan wat je er normaal voor betaald,
gaat de belastingdienst dan de prijzen vergelijken?
zodat je over het factuurbedrag uiteindelijk maar “mag” betalen??
Ah op die manier. Geen idee eigenlijk, goeie vraag! Als ik uit ga van het formulier van de Belastingdienst ga ik er vanuit dat je moet rekenen met het daadwerkelijke aankoopbedrag en dat de Belastingdienst geen onderzoek gaat doen naar de Nederlandse prijzen. Wil je het zeker weten, raad ik je aan om contact op te nemen met de Belastingdienst.
Hier praten ze over “waarde of vergoeding van het vervoermiddel” en dat is in mijn ogen het aanschafbedrag wat jij (de koper) neerlegt voor het voertuig. In mijn ogen kun je prijzen niet direct vergelijken met Nederlandse prijzen, daar voertuigen in het buitenland niet altijd exact hetzelfde zijn als in Nederland en dus ook geen 100% vergelijking kan maken.
Aangifte_ob_icl_verwerving_nieuwe_vervoermiddelen
Hallo mark.
Ik ben opzoek naar een caponord 1200 travelpack.
Nu 1 gevonden van 2015 met 5600 km bij een particulier.
Bij het invoeren moet te regelen zijn om hem over de 6000 km heen te krijgen maar hoe zit het met een particulier en belasting betalen voor het invoeren.
Ik hoop dat jij me vedder kan helpen en evenueel tips kan geven.
Mvg Kevin
Oeh, een Caponord 1200 is wel heel mooi! De BPM betaal je na het opsturen van het aangifteformulier, hier te vinden. Het wijst (inclusief het doorlopen van bovenstaande stappen in het artikel) zichzelf. Adders onder het gras heb ik zelf niet ondervonden bij het importeren van de motor.
Succes en veel plezier met de aankoop. Importeren kost meer tijd maar de voldoening wanneer het kentekenbewijs in de bus ligt en je je nieuwe platen mag maken is echt top!
Goedenavond mark.
Ik begrijp hier uit als ik de motor van een particulier koop ouder als 6 maanden en meer als 6000 km geen btw hoef te betalen alleen bpm?
Alle papieren voor elkaar en zelf een koop overeenkomst maken ?
Het is de eerste keer dus alles voor de zekerheid.
Mvg kevin
Dit klopt inderdaad. Als de motor meer dan 6000km en ouder dan 6 maanden is ziet de Belastingdienst hem niet meer als nieuw en betaal je geen BTW meer. Enkel BPM.
Ik heb ook een motor op het oog met (net) geen 6000 km, uit Belgie. Hoe wil jij ervoor zorgen dat je net boven de 6000 km komt? Op internet lees je verhalen als de motor op een loopband zetten e.d. maar ben benieuwd naar iemand met hetzelfde probleem. Bij mij zou het ongeveer 1000km zijn namelijk. Enig idee of je op de papieren van de aankoop in Belgie (particulier) ook de km stand moet noteren? Anders zou het probleem kunnen zijn dat de RDW misschien moeilijk doet dat op de vorige papieren staat dat de motor 5000 km heeft gelopen en dan een maand later met 6000 km voor hun neus staat.
Hallo,
Bedankt voor deze super handig informatie over een motor importeren.
In mijn geval, probeer ik een MP3 LT250 bouwjaar 2008 met 42000km importeren maar ik kreeg van de balastingdienst EUR1420.00 voor bpm doorbeslasten. De BPM berekening heb ik via autotelex laten maken. De RDW heeft gekeken en het ging goed. Dus waar heb ik mis gedaan? Ik hoor het graag,
Mvgr,
Meg
Dit is heel vreemd. Ik vermoed dat er bij de Belastingdienst iets goed fout is gegaan en dat ze uit zijn gegaan van een nieuwe MP3.
Als ik de berekening erop loslaat kom ik uit op 48 euro BPM. Ik raad aan even contact op te nemen met de Belastingdienst.
Hallo Mark,
Dank je wel voor de toelichting.
Ik heb een motor in Italië gekocht. De motor staat nu in italie en is onderweg naar mijn vader.
Ik wil de motor naar nederland brengen maar een aantal zaken zijn voor me nog onhelder:
kan ik de motor met italiaanse kentekenplat in nederland rijden? als dat kan, hoe lang? Ik heb zelf een italiaanse nationaliteit, niet Nederlands.
Alvast bedankt!
Zolang de motor op Italiaans kenteken staat, verzekerd is én er rijdt een Italiaanse eigenaar op is het zelfde als dat een Duitser of Belg in Nederland met zijn/haar voertuig rijdt. Alleen als het woonadres in Nederland is moet er bpm/btw betaald worden. Voor een korte periode kan er vrijstelling aangevraagd worden, maar hiervoor moet je je wenden bij de Belastingdienst.
Meer info hierover vind je hier.
Beste Mark.
Interessante site.
Als je een Harley bouwjaar 2004, 45k Miles, invoert uit de USA hoef je toch geen BPM meer te betalen?
Gr. Mart
Dit ligt een beetje aan de consumentenverkoopprijs toen de motor nieuw was. Net met een snelle berekening gekeken en als de motor van 1 juni 2004 is en destijds een verkoopprijs had van 20.000 euro dan moet er nog zo’n 60 euro BPM afgedragen worden. Was de motor 10.000 euro, dan is het 30 euro dus op zich vallen die kosten mee.
Let er wel op dat een motor uit de USA aangepast moet worden aan de EU regels. Andere kleur knipperlichten bijvoorbeeld. Neem hiervoor contact op met de RDW per mail en stuur een paar hoge resolutiefoto’s mee van de motor, dan kunnen zij een indicatie geven wat jij moet aanpassen aan de motor om hem roadlegal te maken voor in Nederland.
Hallo!
Tijdens mijn vakantie in Indonesië kwam ik een tof bedrijfje tegen die custom motors maakt voor een prikkie. Ik vroeg me af of het mogelijk is de motor aan te schaffen en vervolgens te importeren naar Nederland? Het wordt wel iets ingewikkelder omdat de afstand groter is en een trip naar Nederland minimaal zo’n 2 maanden zal gaan duren.
Veranderen de regelingen mbt import als de motor in Nederland gebracht wordt met een boot of vliegtuig?
Groet,
Rody
De regels veranderen dusdanig dat er een stuk meer bij komt komen. Dit is ook een lastige.
– Als het op basis van een bestaand model is welke ook in NL in verkocht, dan heb je wellicht geluk. De kans is groot dat je met de motor dezelfde keuring kunt volgen als hierbboven in het artikel. HIervoor moet de motor wel een EU-certificeren hebben. Deze kun je opvragen bij de fabrikant van de motor (Kawasaki, Suzuki, etc).
– Is hij op basis van geheel eigenbouw of een niet EU-model, dan moet de RDW een individuele goedkeuring doen op het testterrein in Lelystad. De RDW vermeld dit als prijs 🙁 “Deze testen zijn duur”. Erg vaag, maar reken op een paar honderd euro, mits de motor goed is. Moeten er aanpassingen gedaan worden dan moet je dit zelf verzorgen en ter herkeuring aanbieden. Deze kosten kunnen uiteenlopen van een setje knipperlichten tot aan het geheel kaal (ook van verf) aanleveren het frame ter controle van de lasnaden. (Dit moeten Nederlandse framebouwers ook doen, dit om ondeugdelijke motorframes op de markt toe te laten).
Ik weet niet hoe goedkoop de motor is in Indonesië, maar de kosten in NL kunnen nog aardig oplopen ben ik bang.
Meer info vind je hier:
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/bedrijven/individuele-goedkeuring-aanvragen
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/bedrijven/individuele-goedkeuring-aanvragen/motor
Hi Mark
Hoe kan ik de btw berekenen bij een motor uit Duitsland met minder dan 6000km ?
Via de website van FastGuzzi komt deze tevoorschijn bij het berekenen van de BPM. Het BTW bedrag wat afgedragen moet worden bij een nieuwe motor komt in het rijtje te staan.
Iemand woonachtig in Duitsland, tel nummer is Pools., Biedt een motor met Pools kenteken.. Welke papieren heb je daarvoor nodig?
Dat is een lastige vraag en heb ik helaas geen antwoord op. In de regel gaat het exact hetzelfde als bij de andere landen.
De motor moet in polen uitgeschreven worden, de papieren die je hiervoor meekrijgt moet je met de motor meenemen naar de RDW en hier zal de RDW de motor keuren zoals vermeld staat in het artikel. De benaminden van de papieren kan ik nergens terugvinden. Hoe de motor in Polen uitgeschreven kan worden kan ik ook niet terugvinden.
Ik raad aan om met de verkoper hier te spreken, als deze van Poolse afkomst is is het voor de verkoper makkelijker uit te zoeken.
Succes!
Geachte,
De volgende motor wil ik ”Zakelijk” aanschaffen vanuit België.
Honda X-ADV 2019 1000km op de teller,
€10250 in btw of €8471.07 ex btw.
Ik heb een eigen bedrijf met geldig BTW nummer.
Heb ik hiervoor extra documenten nodig? Daar vraagt de verkopende partij namelijk om.
Graag ontvang ik wat uitleg over hoe en wat.
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Hannes.
Goedemorgen Hannes,
Ervaring met een zakelijk aanschaf en het importeren van een motor hebben wij helaas niet. Enkel met het privé aanschaffen en eventueel afdragen van de BTW aan de belastingdienst.
Normaliter, bij het aanschaffen van een product uit het buitenland, moet de koper zelf via de douane/belastingdienst de BTW terugvragen die in dát land is afgedragen, het gaat dan om een intracommunautaire levering. Het kan zijn dat de verkopende partij het product zonder BTW kan leveren, maar dan moeten er BTW-gegevens uitgewisseld worden met de verkopende partij. Deze maakt dan een factuur op met verlegde BTW en de koper moet zelf de BTW aangifte doen in Nederland.
Maar ik ga hier wel uit van een nieuw product, of dit bij een gebruikte product ook zo werkt is bij ons niet bekend. Wellicht is hier meer bruikbare informatie te vinden.
Met vriendelijke groet,
Mark.
Kan ik ook een Belgisch frame invoeren vanuit België? Frame met Belgische
Jazekers, dit is mogelijk maar ik lees verschillende verhalen op het internet. Of alles van je huidige motor moet je overbouwen naar het buitenlandse frame zodat je een geheel rijdende motor aan kan biedenbij de RDW óf alleen het losse frame moet bij de RDW gekeurd worden. Dit scheelt natuurlijk nogal, even bellen naar de RDW is het enige advies dat ik kan geven.
Cheers,
Mark.
Dankjewel voor de tip Mark
Ik ga eens bellen
Goede avond Mark,
Ik heb een ktm 390 Duke uit 2015 op het ook uit België.
Nu lees ik overal dat ik na betaling de motor gelijk kan meenemen. Hiermee bedoel ik de Belgische eigenaar houdt zijn kenteken en ik de motor met Roze kentekenpapiertje. Hiermee kan ik naar het RDW en kan hij op Nederlands kenteken gezet worden. De motor hoeft dus niet worden uitgeschreven in België?
Wim
Dit klopt inderdaad. Je hebt het inschrijvingsbewijs op naam van vorige eigenaar nodig en een gelijkvormigheidsattest/conformiteitsverklaring. Deze zal de vorige eigenaar ook al hebben waarschijnlijk. In België (en ook Duitsland) is het kentekenen niet voertuiggebonden maar persoonsgebonden. Het kenteken blijft achter bij de oude eigenaar. Zover ik ook kan vinden krijgt de Belgische RDW, de DIV, een melding van de Nederlandse RDW op het moment dat de motor in Nederland is geïmporteerd. Jij hoeft hier voor de rest niets voor te doen, enkel de motor ter keuring aanbieden in Nederland.
Cheers,
Mark.
Hallo Mark,
Even voor mijn zekerheid : ik ga een gebruikte 10 jaar oude motor in Engeland kopen. Dealer vult zijn V5c formulier in en ik neem motor en formulier mee de boot op. Aangekomen in bijv. Hoek v Holland , moet ik dan BPM meteen ‘aan de kade’ bij de douane betalen of later bij belastingdienst na keuring RDW voor ned kenteken? Alvast bedankt voor jouw antwoord.
Mvr grt, , djustis
Goedemorgen Djustis,
BPM betaal je pas na de RDW keuring. Na binnenkomst in Nederland kun je gewoon direct door naar huis met de motor.
Cheers,
Mark.
Afgelopen oktober een motor uit Duutsland geimporteerd. Is allemaal niet zo moeilijk. Zet gewoon stap voor stap voor jezelf op paier. Wat wel voor mij even een probleem was om een Kurzkennzeichen (tijdelijk kenteken voor 1 dag) te regelen. Je moet dat in de.Zulassungsstelle van de gemeente waar je het voortuig koopt aanvragen of in de gemeente waar je als Dutser woont. Ik woon er niet en de plaats van de dealer waar ik de motor kocht was Stuttgart, dus ver weg. Oplossing was om de dealer te vragen dit aan te vragen. Een beetje garage doet veelvuldig zo’n aanvraag. Koste me wat meer maar dat is weg te strepen tegen de tijd enngeld wat ik zelf had moet geven.
BPM had ik online voor ik dacht 19 euro laten berekenen en formulier laten invullen. Maar uiteindelojk heb ik zelf een nog gunstigere berekening gemaakt, ingediend en goedgekeurd. Dus ga niet zomaar uit van zo”n standaardberekening.
Als je (als bedrijf) de Duitse BTW kunt terugvragen, doe je dat dmv een formulier dat je online bij de Nederlamdse Belastingdienst kunt invullen. De Belastingdienst stuurt het door naar Duitsland. Je krijgt na een dagbof zo al een bevestiging van ontvangst van de Duitsers.
Ik vraag me wel af hoe lang het duurt voordat je een beslissing krijgt en hoe lamg het duurt voodat het geld ook overgemaakt wordt. Dat heb ik nergens kunnen vinden. Misschien dat hier op dit forum ervaringsdeskundigen zijn.
Wil een v strom 1000 van 2018 importeren met 18000km uit belgie hoeveel bpm ga ik hierop moeten betalen?
Beste Greg,
In het artikel staat dit beschreven, via de site van FastGuzzi komt deze informatie direct naar voren na het invoeren van de motorgegevens.
Groeten,
Mark.
Een vraag die ik nog niet ben tegen gekomen:
Als je een motor uitvoert uit nederland dan moeten je dit regelen (https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/brommer/uitvoeren/voertuig-met-nederlands-kenteken-uitvoeren), dat is mij duidelijk.
Maar als ik nu een Duitse motor wil invoeren, wat moet de Duitse (particuliere) verkoper dan regelen om de motor uit te voeren? of is het voldoende als ik Zulassungsbescheinigung I & II heb gekregen?
Met de Zulassungsbescheinigung I & II in je zak ben je helemaal klaar. In Duitsland is het niet nodig om een motor te ‘exporteren’. Dit maakt het importeren zo makkelijk en laagdrempelig, de Duitse partij hoeft geen extra handelingen uit te voeren.
Hallo Mark, super dat je iedereen zo helpt! Ik heb ook een vraag. Ik heb een Triumph T120 uit 2017 gekocht in Belgie. De voorband is een beetje glad. Kan hij hier op afgekeurd worden of wordt hier niet naar gekeken? En de standaard spiegels zijn vervangen door bar-end spiegels. Is dat nog een issue?
Alvast bedankt en groeten,
Chris
Hi Chris,
Nee, hier keuren ze niet op dus dat is geen probleem. Veel plezier met je Triumph!
Heb je ervaring met een transporteur die een motor kan ophalen in Duitsland (Hamburg)?
Ik heb de motor zelf opgehaald (met een maatje die een bus heeft). Ervaring met een transportbedrijf heb ik helaas niet.
Beste Marc,
Ik wil bij een dealer in NL een Ex-circuit motor kopen die weer in orginele staat is terug gebracht. bouwjaar 4-2015 > €45000 consumenten prijs NL 2015 > km stand momenteel 6280km.
Er zit geen bestaand kenteken bij maar wel een COC met alle gegevens af fabriek.
Kan ik deze op NL kenteken krijgen? Zo ja wat is de procedure die gevolgd dient te worden.
Met de COC kun je deze bij de RDW op kenteken laten zetten. Voor de volledige 100% zekerheid kun je nog even contact opnemen met de RDW maar ga er vanuit dat je gewoon een afspraak kan maken (of ’s morgens voor de deur kan gaan staan) en hem kan laten invoeren.
Als hij teruggebracht is naar originele staat met verlichting etc verwacht ik dat de RDW er geen problemen mee heeft. Heb je een factuur van aanschaf, dan is het aan te raden om mee te nemen mochten ze vragen hebben over de herkomst van de motor.
Goedenavond,
Wat zijn de regels mbt aanschaf motor uit Duitsland. Jaar 2019 met 5500 km. Kosten 8300. Bij aanschaf nieuw hoeft er geen btw betaald worden las ik. Geldt dit ook voor 2e hands motoren? Wat zou ik kwijt zijn aan kosten
Groeten Edwin
Als de motor nieuw is moet er BTW betaald worden. Motoren jonger dan 6 maanden en/of 6000km worden als nieuw gezien. Met zijn 5500km is hij voor de Nederlandse belastingdienst nieuw en moet je dus BTW afdragen. Ik weet niet om welk type motor en cataloguswaarde het gaat, maar als je de stappen volgt van de berekening op de site van Fast Guzzi (zoals hierboven in het artikel is aangegeven) heb je een goede schatting van de bijkomende kosten.
De teller over de 6000km krijgen is (zeker aangezien het maar 500km is) is aan te raden, dit zal je een hoop geld besparen.
Hallo Mark!
Ik sta op het punt om een motor te kopen uit 2017 met 5.200 km op de teller en deze wordt dus als ‘nieuw’ gezien. Zou ik theoretisch gezien deze motor mogen kopen met een kilometerstand 6.000? Dat ik tijdens het ééndagskenteken + verzekering de motor naar een >6.000 kilometerstand breng?
Alvast bedankt,
Gr. Lars
De KM-stand wordt gecheckt bij de RDW keuring en kan via de Zulassungsbescheinigung gecontroleerd worden. Het mag in theorie niet, maar de teller over de 6000km zetten scheelt je een hoop kosten. Tijdens het ééndagskenteken zou je 800km moeten gaan rijden plus dat je die dag ook naar de RDW moet. Het ééndagskenteken is namelijk enkel geldig tijdens de dag dat je naar de RDW gaat voor de keuring. Het is niet dat je meerdere ééndagskentekens kunt aanvragen.
Hi Mark, ik ga zakelijk een motor importeren van 2 jaar oud en 1.500km. De motor zal als nieuw worden aangemerkt voor de BTW, maar zakelijk verreken ik dat.
De BPM wordt toch wel afgeschreven ivm leeftijd (ik las volgens mij dat het voertuig miminaal 1 jaar oud moet zijn of 1.500 km gelopen)?
BPM berekenden ze op leeftijd van de motor inderdaad. Naarmate hoe ouder de motor hoe meer korting op het BPM bedrag.
Hoi Mark,
Geweldige info gast, ik kom zelf binnenkort terug naar NL en heb me motor hier in Singapore verkocht.
Ik had vroeger al eens gekeken naar het invoeren van een motor in NL, en nu stuitte ik op jouw info, en vind het een geweldig goed idee. Speciaal na het zien van prijzen in de UK 🙂 (met de lage pond enzo)
Nu heb ik eens een kijkje genomen op de site van RDW, en het lijkt erop dat je nu, een motor, gewoon met de buitenlandse kenteken plaat, Nederland in kan rijden. Ze schrijven dat de RDW dan de buitenlandse kenteken plaat inneemt.
Waarna je vervolgens met het 1 daags kenteken terug naar huis kan 🙂
zie hier: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/motor/invoeren/invoeren-vanuit-eu–of-eva-land#Rijden
Mis ik iets ? Is het veranderd ?
Alvast bedankt !!!
Jeremy
Yooo,
Lastige materie. Zoals het daar staat mag het inderdaad, maar dan zit je alsnog met de verzekering en ik verwacht dat dat niet mogelijk is. Tenzij iemand een dubbel paspoort/nationaliteit heeft en in het land van herkomst van de motor ook woont en dus een verzekering kan afsluiten.
Even een vraagje ik wil in België een Yamaha Royal Star 1300 uit 2000 kopen met 37000 km
Wat ben ik dan nog kwijt aan BPM of BTW
Ik hoor het graag van je
Hi Bert,
De Royal Star had in 2000 een consumentenprijs van 14.970 euro. Er even vanuit gaan dat hij 01-07-2000 op kenteken is gezet krijg je geen extra kosten voor BPM en BTW. Alles staat op nul in de calculator. Het zijn enkel de RDW keuringskosten die je moet betalen en uiteraard de kosten voor een kentekenplaat.
Hoi Mark,
Klein beetje OT maar wilde toch het volgende vragen. Het is niet de beste tijd om uit het buitenland een motor te importeren maar nu heb ik toch iets gevonden in Belgie. Heb jij ervaringen met het vervoer van een motor in het buitenland (in deze tijd) met koerier, transportbedrijf, zelf…etc? De grenzen voor particulieren zijn dicht maar zakelijk transport is nog wel nodig. Alle info is welkom. Bedankt alvast Tim
Hi Tim,
Het is lastig nu. De RDW neemt ook geen particuliere keuringen aan, dat lukt op dit moment in ieder ook niet. Transport zal op dit moment enkel via een transportbedrijf gaan, wat de kosten wel verhogen. Praktijkervaring heb ik er nu niet mee, maar je zou een transportbedrijf kunnen bellen en vragen wat zij erover kunnen zeggen.
Deze werkt op dit moment ‘gewoon’ door: https://www.marktplaats.nl/a/motoren/overige-motoren/m1509497584-motortransport-door-heel-europa-ook-in-corona-tijd.html
Omdat ik ruim 7 weken moet wachten op een keuringsafspraak bij de RDW, zoek ik een RDW erkend bedrijf die middels de tijdelijke importprocedure vanwege Corona, mijn motor wil (her)invoeren. Dit kan middels een administratieve handeling afgewikkeld worden. Zie https://www.rdw.nl/over-rdw/actueel/dossiers/corona/corona-procedure-individuele-inschrijvingen
Weet iemand een rdw erkend bedrijf die dat wil doen? Ik woon in Soesterberg
Ik kan er niet heel veel over vinden, maar blijkbaar lukt het via een lokale dealer mits hij mee wilt werken en RDW erkend is mét bedrijfsvoorraadpas.
https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=24151.msg311238#msg311238
Hoi ik wil een motor van 1998 uit België halen
Moet ik dan nog rest bpm betalen hij is wel ouder dan 100 maand
Voor deze motor is BPM betalen niet meer nodig, daar is hij oud genoeg voor.
Hey ik wil een motor importeren vanuit Engeland. Motor is ouder dan 6 maanden en heeft meer dan 6000km. Ik heb een bedrijf en zou de btw dus kunnen afschrijven alleen merk ik dat de prijzen op autotrader,co.uk niet net als mobile.de en 2dehands.be aangeven of de prijzen inclusief of exclusief btw zijn. Weet iemand hoe dat zit?
Als het 2e hands is in Engeland kun je er vanuit gaan dat daar geen BTW(VAT) mee gemoeid is bij de aanschaf van een particulier. Enkel bij een bedrijf is het mogelijk dat het bedrijf een factuur met VAT schrijft, maar dat zul je per aanbieder moeten controleren.
Ik wil een motor uit Engeland halen. Ouder dan 6 maanden en meer dan 6000km. Hoe zit het met de btw? Ik kan de btw afschrijven alleen op de website autotrader.co.uk kan ik niet zien of de prijs inclusief of exclusief btw is. De eigenaar van de motor is particulier dus komt niet af van een garage.
Als hij van een particulier is kun je er vanuit gaan dat dit zonder BTW is en deze in Nederland ook niet terug gevorderd kan worden.
Ik wil een motor importeren uit Duitsland. Nog zeker of dit van een motorzaak is of van een particulier. Jaartal zal waarschijnlijk 2005 – 2007 zijn. Met dan 6000 km. Ik ben van plan om hem met de aanhanger of een busje op te halen. Nu heb ik geïnformeerd of ik zo’n motor tijdens de reis naar Nederland kan verzekeren, maar dat schijnt niet te kunnen omdat er nog geen Nederlands kenteken bi zit. Klopt dit, of is er toch nog een manier om deze tijdens de reis te verzekeren?
Verzekeren in Nederland zonder kenteken is niet mogelijk, maar als hij in een busje zit hoeft het niet per se. Tenzij het voor diefstal is. Normaal kun je hem enkel verzekeren voor de ene dag dat je met je ééndagskenteken naar de RDW gaat. Hoe dit gaat mbt diefstalverzekering is een hele goede vraag waar ik geen antwoord op kan geven. HIervoor kun je het beste even advies inwinnen bij een verzekeringsmaatschappij.
Hoi,
Ik wil een motor uit Frankrijk importeren, nu zag ik op het internet dat je daar de carte griss en een Certificat de cession voor nodig hebt.
Mijn vraag is nu of deze motor dan ook in Frankrijk eerst uitgeschreven moet worden voordat ik hem hier op naam kan inschrijven? en moet de carte griss dan ook al op mijn naam staan of maakt dat niet uit?
mvg
Wil een Harley uit Polen importeren naar Nederland
Waar moet ik op letten en hoe heten de papieren die ik nodig heb uit Polen
Mvg
De motor moet in polen uitgeschreven worden, de papieren die je hiervoor meekrijgt moet je met de motor meenemen naar de RDW en hier zal de RDW de motor keuren zoals vermeld staat in het artikel. De benamingen van de papieren kan ik nergens vinden. Hoe de motor in Polen uitgeschreven kan worden kan ik ook niet terugvinden.
Ik raad aan om met de verkoper hier te spreken, als deze van Poolse afkomst is is het voor de verkoper makkelijker uit te zoeken.
Hoi Mark,
Ik sta op het punt een motor in Nederland te kopen met duitse papieren. Waarop zou ik moeten letten ( dat het geen gestolenmotor is ? De verkoper heeft ook aangeven dat ik de vorige eigenaar niet nodig heb bij de aankoop hiervan en dat alle documenten aanwezig zijn. Kan dat kloppen en zou ik dus zelf de motor kunnen registeren als eerste eigenaar in Nederland ?
Zien of hij gestolen is kan volgens mij niet. Je kan eventueel met het framenummer iets bij de politie navragen, maar of dat zo werkt weet ik niet.
Met de juiste papieren erbij is het mogelijk om hem in Nederland zo in te schrijven. Een factuur (of iets van een koopovereenkomst) is wel handig maar geen echte must.
Cheers,
Mark
Hoi,
ik ben een italiaan die al drie jaar in nederland woont en ik wil hier mijn motor importeren. Ik denk niet dat ik een vrijstelling voor bpm kan aanvragen aangezien ik al meer dan een jaar in Nederland woon, dus ik zou graag het exacte bedrag willen weten dat ik moet betalen om de motor te importeren.
Ik heb het percentage gevonden dat op de catalogusprijs moet worden toegepast,
maar bij een prijs van € 8.300 zou ik tussen € 1400 en € 1600 moeten betalen. klopt deze berekening?
Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,
Marco
Beste Marco,
Is de € 8300,- de catalogusprijs? Zo nee, wat is het type motor en de datum (maand & jaar) van de eerste toelating op de weg van de motor? Dan kan ik het even voor je bekijken.
Cheers,
Mark.
Voor het aankopen vanuit Belgien voor een nederlands motor is het probleem dat nederland geen gelijkvormigheidsattest heeft op de motoren, en dat dit in belgie noodzakelijk is om deze in te schrijven. Fabrikanten zoals Ducati geven geven gelijkvormigheidsattest af als je niet kan bewijzen dat de motor van u is ( en je dus een gelijkvormigheidsattest is). Vroeger werd dit opgelost door een bewijs van diefstalvan het attest te vragen bij politie, maar die mogen dat niet meer. Dus als iemand een oplossing weet……..
Ik heb een motor gekocht in Duitsland, op de duitse Fahrzugbrief staat 25kw vermeld, maar de motor is onbegrensd en wil hem ook in Nederland invoeren als onbegrensd, is dat een probleem bij de RDW?
Oeh, dat is een goeie vraag waar ik geen antwoord op kan geven. Ik zou zeggen dat het geen probleem is en dat hij in NL gewoon op vol vermogen komt te staan, maar 100% zeker ben ik daar niet van. Neem voor de zekerheid even contact op met de RDW, dan weet je het zeker.
Cheers,
Mark.
Hoi Mark, ik wil volgende week een gebruikte motor kopen uit Duitsland uit 2010 met 12500km op de teller. Krijg ik de Duitse kentekenplaat ook mee? Of blijft deze in Duitsland? En waar vindt ik de originele catalogus prijs en CO2 uitstoot?
Dit heb ik volgens mij nodig voor het bepalen van de BPM. Het merk van de motor bestaat niet meer dus daar kan ik het niet navragen.
Dank je wel alvast.
Goeiemorgen Marcel,
De Duitse kentekenplaat krijg je niet mee, die blijft bij de verkoper. CO2 uitstoot is niet nodig, deze geldt enkel bij het importeren van een personenauto. De catalogusprijs vind je op de KNMV Verzekeringen website, Als je daar bij kenteken onbekend handmatig de gegevens van de motor invult komt de catalogusprijs tevoorschijn.
https://www.knmvverzekeringen.nl/motorverzekering/premie-berekenen/
Hallo .
Ik heb een motor op het oog die in duitsland te koop staat .
Bouwjaar 07-2019
Totaal Km stand 5800 km .
Wat zijn bpm/btw de kosten voor zoeen motor.
6 maanden oud en die km heb ik zo op 6000km staan !! Is de co2 uitstoot belangrijk zoals bij invoeren van een auto ???
Voor motoren berekend de belastingdienst de BPM prijs over de netto catalogusprijs. CO2 geldt enkel voor personenvoertuigen.
“Bpm-tarief
Het bpm-tarief voor een personenauto is afhankelijk van de CO2-uitstoot. Voor een bestelauto, kampeerauto of motor is het bpm-tarief een percentage van de nettocatalogusprij”
Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/bpm_berekenen_en_betalen/bpm-berekenen-en-betalen
Hi Mark, leuke website heb jij. Ik wil een motor uit polen invoeren. Heb jij hier ervaring mee? Waar moet ik op letten, welke papieren krijg ik van de verkoper? En welk koopovereenkomst moet ik invullen? Kan ik de motor terug rijden let de poolse kenteken?
Ik hoor graag van u, mvg Rikkie
Hallo,
Ik ga komende week hier in Nederland kijken naar een Honda motorscooter
Deze is van 2009
De verkoper hier heeft deze uit Belgie en deze is dan ook nog niet voorzien van een Nederlands kenteken.
Wat is belangrijk ?
Belgische inschrijvingspapieren zitten erbij + Attest…..
Uiteraard moeten de nummer kloppen dat begrijp ik
Hoe zit dat met eventuele BPM?
Hopelijk kan je me wat op weg helpen ik heb dit ook nog nooit meegemaakt hehe.
Groeten Alex
Goeiemorgen Alex,
Als de motorscooter meer dan 6000km gereden heeft is BTW betalen in ieder geval niet nodig, enkel nog BPM. In het artikel is omschreven hoe je de BPM uit kunt rekenen aan de hand van de cataloguswaarde en de dag van eerste toelating (in België, wanneer hij voor het eerst op de weg kwam). Deze berekening doe je het makkelijkst op de site van Fastguzzi, ook in het artikel vernoemd.
Even controleren of de papieren bij het framenummer passen is zeker aan te raden, alsmede even via Google zoeken naar eventuele veel voorkomende problemen bij de gewenste motorscooter.
Veel succes!
Mark.
Beste mensen wat een leuk artikel en website dank voor de zo brood nodige info, Ben een verwoed motorrijder geweest. Heb met mijn CBR 1000 en Africa twin 750 weken lang door de Franse, Italiaanse en Oostenrijkse alpen en berg ketens gecrost heerlijk. Duizenden km door Schotland en de Highlands in Engeland met de CBR. ik gun het jullie van harte. Nu ben ik op zoek naar een 250 of 300 Sport van Vespa. heb wellicht enkele gevonden in Italië en Frankrijk waar ze nog enigszins betaalbaar zijn. Julie informatie was uiterst belangrijk.
Kom er nog op terug?
Bij voorbaat dank
Mvg. Rene Grivec
Beste , vandaag ben ik gestuit op een motor uit 2012 in Duitsland. Eenmaal met de prijs overeengekomen komt de verkoper met het verhaal dat de motor nog op kenteken staat in Luxenburg maar oorspronkelijk wel uit Duitsland komt .
Hij laat mij een Luxenburgs kenteken zien wat er origineel uitziet maar verlopen is op 21 7 2020 . Daarnaast legt hij zijn Duitse papieren neer van de motor maar dit lijken copies . Wel is hij in het bezit van een geldig TUV rapport uitgevoerd op 26 10 2020 . Kan ik met deze papieren de motor invoeren of klopt hier iets niet ?
Oef, dit is wel vreemd. Of er iets iets niet klopt kan ik geen antwoord op geven, het is wel vreemd dat dit pas na alles ter sprake komt. Als de motor nog op een Luxemburgs kenteken staat kan hij geen Duitse papieren tonen, tenzij dat de voorgaande papieren waren.
Het is wel zo in Duitsland, dat als je daar de motor verkoopt dat je de motor niet zoals in Nederland overschrijft naar een nieuwe eigenaar maar dat je hem uitschrijft en de nieuwe eigenaar schrijft hem weer in. In Duitsland blijft het kenteken bij de eigenaar, niet bij het voertuig zoals in Nederland. Het is dus mogelijk dat de motor gewoon ingeschreven kan worden in Nederland, maar dat is dusdanig specifiek dat ik je aanraad om even contact op te nemen met de RDW.
Succes!
Hallo Mark,
Super deze enorme kennis en service van jou! Ik heb een motor uit de UK gekocht en deze moet nog even snel langs RDW voor Brexit. Het is een Kawasaki W650 uit 2007. Weet jij of er nog iets aan de verlichting moet veranderen? En moet ik bij het maken van een afspraak bij de RDW gelijk al de optie “Beoordeling goedkeuring minder dan 5 aspecten voertuig licht (€ 27,50)”aankruisen, omdat ze dat bij een UK motor sowieso willen controleren? Alvast bedankt voor eventueel advies, mvg, Chris
Hi Chris,
Het lijkt erop dat je geluk hebt. Als ik bij CMSNL de W650 opzoek is er maar één model en die is voor de Euopese, Afrikaanse, Midden-Oosten en UK markt. In de koplampsectie geven ze daarna deze informatie:
LENS-COMP,HEAD LAMP
product number: 230071362
area code XX: All other European Countries, Middle East and Africa
https://www.cmsnl.com/kawasaki-ej650-c7p-w650-2005-europe-middle-east-africa-uk_model51056/partslist/0047.html#.X6j27shKj-g
Hieruit lees ik dat de lens universeel is en geschikt voor al deze gebieden. Ik kan dus met 99% zekerheid zeggen dat er geen andere koplamp op hoeft.
Veel plezier met de nieuwe fiets!
Mark.
Zie nu bij het maken van een digitale afspraak bij de RDW dat de optie “beoordeling goedkeuring verlichting” niet verschijnt. Zal dus wel alleen voor auto’s gelden. maar dan toch nog de vraag of de UK verlichting aangepast moet worden.
Dat moet zeker.
Ik heb enkele jaren geleden mijn Harley Nightster uit Engeland geimporteerd. Deze was door de RDW afgekeurd wegens de koplamp – Dipped naar links.
Na vervanging met een voor EU bestemd koplamp ging het wel goed.
Ha Mark, bedankt voor jouw info. Om het nog een beetje ingewikkelder te maken, dit is een Japanse versie, ooit privé vanuit Japan geëxporteerd naar de UK. Deze kleurstelling komt in Europa niet voor. Code zou EJ650 A7F moeten zijn, één van de laatste W650, geproduceerd voor de Japanse markt. Volgens de verkoper zijn er vanaf een bepaald bouwjaar geen verschillen meer tussen Japan, USA en Europa. Het is ook, qua verlichting, een simpel ontwerp met één koplamp. Enig idee of dit klopt?
Dit zou best kunnen kloppen, maar de exacte informatie kan enkel Kawasaaki geven op dit moment. Dit namelijk wel heel erg specifiek 🙂
Ik denk wel dat de verkoper gelijk heeft, Als de UK geen speciale koplamp heeft dan zal Japan deze ook niet hebben, scheelt tenslotte best wat op de kosten (productie en distributie). Ik acht de kans op problemen bij de RDW erg klein.
Goedemiddag Mark,
Ik sta op het punt een motor uit Duitsland te kopen. Wat zijn de stappen die ik daar in Duitsland moet nemen? Hoe gaat het uitschrijven daar in zijn werk? En is het daarmee afgedaan voor de Duitse verkoper?
Mijn excuses als dit al gevraagd is, maar ik kan het niet vinden.
Met vriendelijke groet, Bart
Beter een keer teveel vragen, dus zeker geen excuses nodig 🙂
De verkoper moet zelf de stappen doorlopen in Duitsland, maar dit is niets anders dan normaal. Er is geen extra handeling nodig om de motor over te schrijven of ‘uit’ te schrijven.
In Nederland schrijf je het voertuig over (kenteken gaat over naar de nieuwe gebruiker) en in Duitsland schrijf je het voertuig uit (kenteken blijft bij de oude eigenaar) en de nieuwe eigenaar schrijft het voertuig weer in. Dat deze dan naar een Nederlander gaat of een Duitser maakt niet uit in de manier van uitschrijven. Deze blijft in Duitsland identiek. De verkoper schrijft motor uit zoals hij altijd doet, alleen zal de motor in Duitsland niet meer worden ingeschreven.
Als je er zeker van bent dat je de motor echt wilt hebben, dan kun je de verkoper eventueel vragen om de motor vast uit te schrijven. Dan is het een kwestie van de motor inladen, de papieren in je tas stoppen en weer naar huis rijden.
Veel plezier en succes! Het lijkt allemaal enger dan dat het is maar het is echt leuk om te doen. Het kost alleen wat meer tijd, maar we gaan de winter in dus het is een perfecte gelegenheid om nu te gaan importeren.
Mark,
Bedankt voor de informatie.
Nu heb ik nog een vraagje.
Ik ben bezig om alvast de BPM papieren in te vullen en gebruik daar de site fastguzzi bij. Ter controle wil ik het zelf nog even narekenen, maar ik begrijp niet hoe fastguzzi de netto catalogusprijs berekent, want ik kom niet op het zelfde bedrag uit. Waarschijnlijk doe ik iets fout.
Het verhaal is niet helemaal up to date meer. En nu door corona kun je niet meer zonder afspraak bij de rdw terecht en zijn de wachttijden voor je terexht kunt wat langer.
BPM kun je nu online doen bij de belastingdienst/douane zodra de rdw de motor gegevens heeft ingevoerd.
Nog een tip;kijk of er een reflector in je achterlicht zit want anders hoort er een losse op je spatbord te zitten.
Goeie tip, bedankt Marco!
Ik heb overal in het belastingdienst site gezocht over het definitie van een te importeren motor/auto en nergens zie ik iets over een bepaalde aantal kilometers.
Ik zou graag willen weten / zien waar je de door jouw genoemde 6000 kilometers vandaan haalde.
Het staat nergens geschreven bij de BPM berekening document van de Belastingdienst
Hi Alan,
Deze informatie vind je hier op de website van de Belastingdienst.
“Met nieuw of bijna nieuw bedoelen we:
Landvoertuigen die niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6.000 kilometer hebben gereden”
Ten tweede…
uwe zegt dat er zwz BTW betaalde moeten worden bij het importeren van een motor.
Volgens de EU wet moet er maar een keer de BTW betaalde moeten woorden.
Wat de EU wet zegt weet ik niet, maar de Belastingdienst geeft aan dat over elk nieuw of bijna-nieuw landvoertuig BTW betaald moet worden. Deze informatie vind je hier.
Waar je dit heb gevonden staat onder. ‘U levert nieuwe of bijna nieuwe vervoermiddelen ”
Betreft dus ondernemers die zaken doen met importeerde autos/motors.
Gaat niet over het importeren door particulieren voor eigen gebruik
Neen, deze regels gelden ook voor particulieren maar je mag het uiteraard nog navragen bij de belastingdienst zelf. We horen graag wat ze aan de telefoon zeggen.
Beste Mark,
Ik ben bezig met de BPM aangifte van mijn geïmporteerde W650 uit 2007. Nu dacht ik altijd dat de netto catalogusprijs = de consumentenprijs minus BPM en minus BTW. Zo is het ook opgenomen in de berekening van fastguzzi. En dit is ook logisch zou je zeggen. Maar op de site van de belastingdienst staat letterlijk: de
netto catalogusprijs is de consumentenprijs minus de BTW. Weet jij hoe dit zit? Alvast bedankt voor jouw info!
Ik ben er vandaag ingedoken Chris maar ik kom er eerlijk gezegd ook niet uit. Bij mijn weten is de netto catalogusprijs de prijs zonder BPM en zonder BTW. Dit is immers de prijs waar de rest van de berekening over gaat om het eventuele restant BPM en wellicht BTW over wordt berekend.
Ik ben bezig met een aankoop van motor in ItaIië. Weet jij zo welke papieren benodigd zijn voor het invoeren bij de RDW? Daarbij kan de Italiaanse verkoper zelf naar het ACI toe gaan? Of ben ik daar ook zelf bij benodigd? Plan is namelijk om de motor op te laten halen door een transporteur. Echter wil ik wel zeker zijn dat ik over de juiste papieren beschik.
Hi Daphne, sorry voor mijn late reactie. De verkoper kan zelf naar de ACI gaan en de motor aanbieden voor export. Dan krijgt hij/zij een vrijwaringsbewijs mee en alle papieren die jij nodig hebt om de motor in Nederland te importeren. Op dat moment kan hij op transport naar Nederland. Maak wel even samen een koopcontract/koopovereenkomst op, maar dat kan ook prima via de email.
Goedenavond
ik wil graag een motor uit bulgarije kopen.
welke papieren moet ik mee krijgen?
gr Dirk
Poeh, dit is een lastige waar ik geen antwoord op kan geven. Ik kan er online ook niets over terugvinden. Het beste is om even bij de verkoper na te vragen wat er in Bulgarije moet worden gedaan om hem te exporteren. Ik vermoed dat je met de papieren die je daar meekrijgt de motor in Nederland gewoon op kenteken krijgt.
Hallo,
Ik sta op het punt een schademotor in te voeren uit Belgie uit 2009 en 23.000km hoe gaat dit? ik kan hem dan niet gelijk naar de rdw krijgen ik zal eerst de motor moeten maken het motorblok ligt eronder vandaan maar kan hem ook niet op mijn naam zetten om te schorsen. en hoe geef ik de vorige Belgische eigenaar een vrijwaring?
alvast bedankt!
In België gaat het er iets anders aan toe, daar werken ze niet met vrijwaringsbewijzen. Ik heb er geen ervaring mee maar wat ik op het internet lees is dat de oude eigenaar de kentekenplaat houdt. Deze staat op naam van de eigenaar, niet gekoppeld aan het voertuig. Zodra de motor dan in Nederland klaar is een aangeboden wordt bij de RDW stuurt de RDW een bericht naar België dat dat voertuig met framenummer xxx niet meer in België rondrijdt.
Je moet wel alle overige papieren van de oude eigenaar meekrijgen (Kentekenbewijs/inschrijvingsbewijs) waarmee je hem in Nederland uiteindelijk wel op kenteken kan krijgen. Uiteraard wel nog samen een koopcontract opstellen zodat de oude eigenaar wel op papier heeft dat de motor verkocht is.
Bij bpm berekenen word gevraagd om de catalogus prijs maar geld dat voor de Belgische catalogus prijs of de Nederlandse want daar zal wel verschil in zitten . Gr Alex
Dat klopt, de berekening en uitleg gaat over het importeren van een motor naar Nederland. Hoe de berekening in België gaat is ons niet bekend.
We zijn van plan een motor te kopen in Duitsland, De TuV-keuring is afgelopen december verlopen. Is een geldige TuV nodig om de motor te importeren in Nederland? Heeft met of zonder TuV dan ook financiële consequenties?
Goedemorgen Reinder,
Een geldige TÜV is in Nederland niet nodig om een motor te importeren. Dit heeft verder geen consequenties, behalve dat je bij de Duitse partij de prijs is kan drukken omdat er geen keuring meer op zit 😛
Veel plezier met importeren, het is leuk om te doen!
Mark.
Beste ik zie in polen koopjes ,mijn motor heeft blikschade opgelopen ,kan ik gewoon naar daar gaan met busje en de opboywonderdelen zo meebrengen over de grens ,laat de rest daar ,heb alleen kuip en dergelijke nodig .vriendelijke grtjs rudi
Onderdelen is geen probleem, die kun je daar zo ophalen. Enkel als je ook een frame meeneemt en die in NL op kenteken wilt krijgen zal het een stuk lastiger gaan. Dan heb je echt te maken met een voertuig importeren.
Goedemiddag!
Toen ik je deze pagina las, miste ik het gegeven dat het heel interessant kan zijn om de motor met een taxatierapport in te voeren. Wij doen dit voor diverse motorzaken in Nederland en het kan heel veel te betalen BPM schelen. Dus mijn tip is om niet alles op een afschrijvingstabel aan te geven bij de belastingdienst, maar om een erkend taxatiebureau om een berekening te vragen. Wellicht kunnen zijn nog meer voordeel voordeel voor je behalen in dit importproces.
Groet Krista Nellestijn
Automobiel Taxaties
Goedemiddag
al heel veel wijzer geworden door alle info toch een aantal vragen.
-Kan een motor krijgen met Duitse papieren een Triumph 900 sprint uit 1996 met ongeveer 60.000 km gereden. als ik deze wil laten keuren krijg ik dan ook een bpm aanslag hierover?
-stel die motor wordt niet goed gekeurd? kan deze dan naar de sloop of zijn er andere mogelijkheden?
-je kan een 1 dags kenteken aanvragen maar hoelang duurt het dan voordat je juiste kenteken en papieren binnen hebt?
Hi Niek,
– Bij een motor uit ’96 betaal je geen BPM meer
– Mocht de motor afgekeurd worden dan heeft de RDW hier een reden voor. Het is een kwestie van dat probleem oplossen en dan zal hij wel goedgekeurd worden.
– Na het goedkeuren van de motor bij de RDW duurt het zo’n 10 dagen voor papieren binnen zijn en je een kentekenplaat kan laten maken.
Hallo,
Hoe gaat het met invoeren van een motor uit België alleen voor het gebruik van de onderdelen van die motorfiets op een motorfiets met Nederlands kenteken? Moet je dan ook naar het RDW voor een keuring en kenteken overschrijving?
Of is het genoeg als de Belgische kentekenplaat wordt “geschrapt” in België?
Thanks voor info!
Als je met het kenteken niets doet in Nederland, enkel voor de onderdelen inderdaad, hoef je als koper niets bijzonders te doen dan de onderdelen (in dit geval een complete motor) op te halen. Daarvoor moet enkel de verkoper in België de motor ‘schrappen’.
Goedemiddag,
Is er een link te vinden hoe een volledig Brits kenteken er uit ziet? Uit welke delen bestaat dit?
Zo’n Brits kenteken heet een V5C en is door de jaren heen wel wat veranderd. Maar in grote lijnen: 2 vellen A4 dubbelgevouwen en heel kleurrijk. Voorpagina heeft wat ID nummers en de details van de eigenaar. Achterkant daarvan zijn de gegevens van het voertuig en pagina 3/4 zijn ‘afscheur slips’. Google V5C en je ziet pagina’s vol voorbeelden.
Het process IN Engeland is dat de verkoper en koper samen de gegevens van de nieuwe eigenaar op pagina 2 invullen en op één van de afscheurslips (sectie 10: “new keeper details”). Dat stukje krijgt de koper en de verkoper hoort dan de rest van de V5C naar de DVLA te sturen of de transfer on-line te melden. De nieuwe eigenaar krijgt een nieuwe V5C op zijn naam en op zijn BRITSE adres. Bij export is dat dus anders, want de koper heeft geen Brits adres! Bij export vult de verkoper dan alleen sectie 11 “notification of permanent export” in en stuurt dat naar de DVLA. De koper krijgt dan de rest van de V5C mee. Dit is natuurlijk best ongebruikelijk en wanneer je een voertuig bij een particulier koopt zou dat best wel eens vragen oproepen.
Overigens staat er met grote letters op de eerste pagina: “This document is not proof of ownership”. Vandaar dat het in Engeland ook gebruikelijk is dat mensen een handgeschreven ‘factuur’ geven bij betaling.
Goedemiddag,
Is er een link naar een pagina hoe een volledig Brits kentekenbewijs er uit ziet (rond 1970 afgifte)? Overweeg een motorfiets te importeren. Je schijnt ook een door de eigenaar V5 formulier nodig te hebben voor invoer? Zijn er nog adders onder het gras sinds de Brexit per 1-1-2021?
Dank voor reactie. Groet, Peter
Hoe is de motor verzekerd als hij op de aanhanger naar huis staat?
Ik krijg bij verzekeringsmaatschappijen nul op het rekest. Groetjes Frank
Goedemorgen Frank,
Dit is een hele goede vraag waar ik op dit moment niet direct een goed antwoord op kan geven, maar wel even achteraan ga. Ik kom er spoedig bij je op terug!
Na navraag kan ik het volgende melden. Een motor is standaard niet verzekerd tegen diefstal tijdens transport. Er zit nog geen kenteken op en is daardoor niet te verzekeren middels een motorverzekering.
Op het moment dat de motor in een busje of aanhanger staat kom je uit bij een transportverzekering, maar deze worden voornamelijk aangeboden voor bedrijven.
Na even kort zoeken op het internet biedt Klap.com een transportverzekering aan voor particulieren. Wat hiervan de kosten zijn kan ik alleen niet terug vinden. Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.
Cheers,
Mark.
Goedemiddag ik sta op het punt een yamaha mt09 te kopen op Amerikaanse papieren… De motor komt uit 2018 en heeft 14xxx km gelopen…. Alleen hoe zit het nu met eu typegoedkeuring? aangezien de MT’s ook op de Europese markt zijn gebracht zowel als de VS.
Zijn er bepaalde papieren die ik in ieder geval moet overleggen bij de RDW?
Er zit ook een akrapovic uitlaat systeem onder…. Moet er een originele onder komen voor ik de motor zou keuren? En zijn er nog andere haken en ogen voor een motor uit Amerika waar ik op moet letten? Alvast bedankt voor de moeite.
Hallo,
De voorgaande vragen hebben me al wat wijzer gemaakt maar ik zit nog met een paar specifieke dingen die me niet duidelijk zijn.
1) Is het mogelijk om een motor in Nederland te importeren wanneer je zelf niet in Nederland resident bent? Ik heb wel een adres in NL en ben er met enige regelmaat (vandaar dat ik ook een motor hier wil hebben), maar ik sta hier dus niet ingeschreven.
2) De motor die ik wil importeren is al van mij en er is nogal wat aan ‘veranderd’. Enkel zadel, kortere achterspatbord, nogal luide pijpen, voor en achter kleinere knipperlichten en een andere achterlicht. De originele pijpen heb ik nog, dus die zou ik voor de keuring even kunnen monteren om door de dB test te komen. Zullen die andere veranderingen een probleem zijn?
3) De vorige eigenaar heeft een aantal toeters en bellen verwijderd die het spruitstuk verbonden met de uitlaat geloof ik. Iets over euro normen. Ding liep beter zonder die zooi vond hij. Weet iemand of daar naar wordt gekeken?
Het gaat om een Triumph Speedmaster uit 2005 die ik uit Engeland naar Nederland wil halen.
Groetjes,
Ger
Hi Ger,
Punt 2 en 3 zijn gelukkig makkelijk te beantwoorden. 3 is in ieder geen probleem, daar kijken ze niet naar. Voor punt twee zou ik wel even de originele uitlaten monteren, dan weet je zeker dat ze daar niet over vallen. De overige aanpassingen zijn geen probleem. Eigenlijk checken ze enkel het framenummer en bloknummer.
Betreffende punt één, hiervoor moet je even met de RDW bellen. Het is wel mogelijk om als ‘niet-Nederlander’ die in Nederland woont en ingeschreven staat bij een gemeente om een motor/auto over te schrijven, maar hoe dit werkt als Nederlander die niet in Nederland ingeschreven staat is ons niet bekend. Er bestaat een kans dat iemand anders voor jou de motor moet importeren (papierwerk) en dat de motor hierna naar jouw naam overgeschreven moet worden.
Groeten,
Mark.
Geachte ik ga naar Bulgarije verhuizen kan ik daar als buitenlander en motor kopen en daar inschrijven of is het gemakkelijker in België een te kopen en naar daar importeren
Dat is wel heel erg specifiek en daar hebben we echt nul ervaring mee. Misschien dat de Bulgaarse ambassade hier een antwoord op weet: https://www.mfa.bg/en/embassies/belgium
Beste,
als de motor eenmaal geïmporteerd is, hoe kunnen ze dan in Nederland zien welke updates deze gehad heeft .
Kunnen ze dit eruglezen naar het oude b.v. belgische kenteken.
gr Pat
hi, begrijp ik goed dat het vanaf de dag van de RDW ‘keuring’ het nog zo’ 2-3 weken duurt voor je een kenteken hebt en kan gaan rijden
Klopt inderdaad. Het duurt ongeveer 2 weken voor je de papieren in huis krijgt (bij ons kregen we 10 dagen na de keuring de papieren binnen) en dan moet je nog een kenteken laten maken. Dit kan ook weer tijd kosten, maar sommige bedrijven kunnen ook ter plekke een kenteken maken.
Een update over het invoeren van Britse motoren, want de site van het RDW is daarover best onduidelijk. Op de site wordt de indruk gewekt dat je voor het invoeren van een Britse motor in Lelystad moet zijn, omdat na de BRexit de UK niet meer tot de EU behoort. Alleen is dat dus niet zo. Op deze pagina https://keuringsafspraakmaken.rdw.nl/selecteerkeuringinfo staat namelijk te lezen dat je gewoon een afspraak kunt maken voor ‘invoer van een motor uit EU/EVA land’. Je moet dan wel een Certificaat van Overeenstemming (CoV/CoC) kunnen produceren. Ik heb de RDW er nog even over gebeld en een vriendelijke meneer van de helpdesk confirmeerde het bovenstaande en gaf ook toe dat er ‘intern’ wat discussie over de onduidelijkheid is, omdat er nu steeds mensen voor niets een (duurdere!) keuring in Lelystad inboeken. Overigens wordt de koplamp nog wel extra getest, omdat die bij Britse motoren uiteraard nog wel eens de verkeerde kant op dipt. Dit gaat dan wel over motoren van vóór 1-1-2021, want de reden die het RDW hier voor heeft is dat deze motoren in principe allemaal op dat moment al een EU/EVA type goedkeuring moeten hebben gehad.
Hey hey,
Ik ben van plan een ktm 300 exc in Zweden te kopen.
Hij is van 2017 en heeft 40 uren op de teller.
Wordt hij dan als nieuw gezien?
Ik heb op fast guzzi uitgerekend, dat ik 280 euro aan bpm moet betalen.
Maar klopt dat wel? Omdat hij dus niet 6000km heeft gereden, wordt hij dan niet als nieuw gezien?
Alvast bedankt.
Groeten Micke
Hi Micke
Ik vind voor een KTM 300 EXC uit 2017 een catalogusprijs van 10,431 euro. Volgens Fast Guzzi kom je dan uit op 394 euro aan BPM. De berekening geeft ook aan dat je nog ruim 1200 euro BTW moet dokken als de motor onder de 6000km zit. Nu neem ik aan dat hij door de 40 uur daar nog wel onder zit, maar kan daar verder niets over vinden. Alle online documentatie gaat over km-standen en nergens over uren.
Ik raad je aan even te bellen met de RDW en daar de vraag voor te leggen.
Cheers,
Mark.
Een kennis wil een motor meenemen uit de USA naar Europa (België) Is er dan een Certificate of conformity nodig? En zo ja, hoe komt hij daar aan voor zijn BMW?
Hallo,
Mooi om deze ervaringen te lezen. Ben van plan om een motor te laten bouwen in USA, dit zal op basis zijn van een bestaande Harley V-rod of Night rod. Is er ergens alle info te vinden waar een motorfiets in NL aan moet voldoen?
Hallo
Super interessant ik ben zelf aan het kijken naar motor in Polen naar dit is een ingevoerde uit Amerika. Deze staat in Polen nog niet op kenteken is dan de btw al wel betaald door de eigenaar van de motor of moet ik dat dan doen als ik hem in Nederland aangeef bij de belastingdienst? Weet je welke papieren ik nodig heb vanuit Amerika om hem te kunnen invoeren?
Davy
Goedemorgen Davy,
Of de BTW al betaald is is niet bekend, hiervoor kennen wij de regels niet van Polen. Als hij minder dan 6000km gereden heeft óf jonger is dan 6 maanden, moet je alsnog BTW betalen bij het invoeren in Nederland. Om een motor uit de USA in Nederland op kenteken te krijgen geeft de RDW aan dat deze gekeurd moet worden bij de het testcentrum in Lelystad. Dit hoeft trouwens niet als de motor al een typegoedkeuring heeft in Europa (hij moet geleverd zijn in Europa, maar ook beschikken over de Europese eisen zoals kleur van knipperlichten etc.)
De papieren die je in ieder geval nodig hebt zijn de kentekenpapieren van de motor, de Certificate of Title. Het kan zijn dat je ook een ‘Release’ document mee krijgt bij de verkoop. Dat is de documentatie dat de motor in de USA is uitgeschreven.
Succes en veel plezier met importeren. Het is een leuk traject wat tijd kost, maar als het dan lukt is echt leuk om te doen!
Cheers,
Mark
hallo,
ik wil een mt09 van een particulier uit duitsland kopen. het gaat om een 2020 model met 2400km op de teller. hoeveel bpm zou ik hierover moeten betalen?
de vraag prijs is 8250 euro. is het dan zo dat ik hier 21 procent over moet betalen in nederland?
Hi Berkay,
Uitgaande van de catalogusprijs (via KNMV Verzekeringen opgezocht) van € 10.299,- (standaard MT09 ABS) zou je op ruim € 700,- BPM uitkomen. Ook moet je een kleine € 1600,- aan BTW betalen, dit omdat het een ‘nieuwe’ motor is. Dit heb je niet als de motor ouder is dan 6 maanden en meer dan 6000km heeft gereden.
Beste,
Hoe zit het momenteel met het importeren van een motor uit de UK? Deze is van 2019 dus voor de brexit. Moet er behalve BPM ook nog BTW en invoerrechten worden betaald?
Hallo, ik overweeg een 2015 Indian Chief te importeren uit de USA. Welke aanpassingen mag ik verwachten voor de typegoedkeuring?
Ik zie hier alleen maar dat er gesproken wordt over Duitsland of België. Ik kan mogelijk een motor uit Frankrijk krijgen, ja krijgen, dus ook geen koopaktes of iets dergelijks. Maar ben wel weer verder geholpen met deze uitleg.
Ik wil graag een splinternieuwe can am kopen in belgie. Hij kost bijvoorbeeld 10.000eur
Hoeveel bpm gaat mij dit ongeveer kosten
Als hij in Nederland een consumentenverkoopprijs heeft van 10.000 euro en hij is geheel nieuw, dan moet je rekenen op zo’n 200 euro BPM en ruim 1500 euro aan BTW.
Rdw keuring, controle motor gegevens enkel op afspraak via rdw site
mvg Henny
Weet iemand hoe je een motorfiets invoert uit VK na de brexit. Welke kosten komen er extra bij. Tot dusver heb ik ca 5 motorfietsen uit VK ingevoerd maar dat was easy. Motor uitzoeken op ebay.co.uk en afspreken gaan halen met een busje. In Nl een afspraak maken met RDW en de eendagskenteken erop (vergeet niet te checken of je koplamp goed staat) en keuren. BPM betalen en klaar was je.
Nu hoe gaat dit in zijn werk weet of heeft iemand het gedaan???
EU-Type goedkeuring van alle toegelaten motoren voor de brexit zijn die nog geldig ?
hoe bereken je de BTW ?
Komt er vooralsnog BPM ?
etc.
Alvast dank voor de info
Heel veel vragen die beantwoord worden en veel informatie.
Maar wat als het gaat om een circuit motor uit Engeland. Dus zonder kenteken en bedoelt als circuitmotor in Nederland, dus weer zonder kenteken.
Hi Alex,
Zover wij kunnen vinden moet er BTW betaald worden over alles wat er vanuit de UK naar Nederland komt, ook voor tweedehands items. Dit zou dan een percentage zijn over het bedrag dat jij als koper betaald voor de motor.
De vraag is alleen of hij ook bij de RDW geïmporteerd moet worden aangezien hij niet op kenteken hoeft te komen en hoe ze hem moeten keuren (als dit nodig blijkt te zijn). Als hij in NL een typegoedkeuring heeft, zou een standaard check van zo’n 100 euro voldoende zijn. Als hij dit niet heeft, dan moet hij naar Lelystad voor een uitgebreide controle en dan ben je makkelijk € 700,- lichter in je portemonnee. Ik raad je aan hiervoor even contact op te nemen met de RDW.
Meer hierover lees je hier: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/motor/invoeren-exporteren-doorvoeren/invoeren-vanuit-land-buiten-eu–of-eva-land
Op de belastingdienst site lees ik “ Met nieuw of bijna nieuw bedoelen we: landvoertuigen die niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6.000 kilometer hebben gereden.
Daar staat dan toch echt of… Dus met minder dan 6000 is ook gebruikt als de in te voeren motor in 2019 is geproduceerd?
Als de motor minder dan 6000km gemaakt heeft of jonger dan 6 maanden is bij de belastingdienst nieuw.
Een motor uit 2019 met 5000km op de teller is voor de belastingdienst nieuw en daarover moet je dan BTW betalen. Raar, maar helaas wel waar.
I’ll de website van de belastingdienst staat “0f”
Dank voor het aangeven, de link is aangepast.
Een quad uit Duitsland invoeren met een lof-kenteken, kan je die invoeren en op Nederlands L7e kenteken zetten en mag deze meer of minder dan 15kw hebben.
hallo,
goede duidelijke uitleg! heel fijn. ik ben aan het overwegen voor het eerst een motor te importeren. alleen vind mijn vrouw het maar wat spannend. ze is vooral bang dat hij niet goed gekeurd zal worden. zelf ben ik aan het kijken naar een ktm (2020) uit belgie. er zit hier en daar kleine schade op, en hij zou ooit gestolen zijn geweest. echter is hij nu met alle papieren compleet bij een nederlandse dealer zonder kenteken te koop. (ingekocht via de verzekering) zijn er in dit geval risico’s dat de motor wellicht niet goedgekeurd zal worden? het blok en framenummer komen overeen. er is alleen wat lichte krasjes hier en daar.
hopelijk kunnen jullie mij helpen!
groeten, Arco
Goedendag Kunt u mij vertellen of er nog volledige bpm en btw betaald dient te worden over een ducati 899 van 2016 met maar 12 km op de teller?
ben zeer nieuwsgierig
alvast bedankt
Hoi Ivo,
Jazeker, als je een voertuig importeert dat jonger is dan 25 jaar moet je bpm betalen. Aangezien er minder dan 6000km mee is gereden, ziet de Belastingdienst de motor – ondanks het bouwjaar – als nieuw en moet er ook btw betaald worden.
Goedendag,
Ik wil een motor in belgie kopen van een particulier ,
de motor heeft bouwjaar 2000 .
moet ik dan nog btw of bpm betalen na het rdw keuren in Nederland?.
Als hij minder dan 6000km heeft gereden, dan moet er ook BTW betaald worden. Als hij meer heeft gereden, dan niet. Het is mogelijk dat je nog een deel BPM moet betalen, maar dit kun je uitrekenen via de link in het artikel die naar Fast Guzzi gaat.
Beste,
Ik heb een motor uit Duitsland op t oog, is van 2019, maar heeft pas 600km gelopen. Ziet de belastingdienst deze als nieuw?
Mvg
Beste Franco, aangezien hij minder dan 6000km heeft gelopen ziet de Belastingdienst dit als een nieuwe motor en moet je helaas ook btw betalen naast de BPM.
Hoi,
Stel dat ik een “demo” motorfiets wil kopen bij een Duitse dealer, de motor is dus niet in particulier bezit geweest….
De motor is net meer dan 1 jaar oud en heeft 6000km gelopen.
Vraag;
– Hoe zit een en ander met BTW, betaal ik die in Duitsland of in NL ?
– Ik begrijp dat ik maar 1x BTW hoef te betalen en korting krijg op de BPM toch ?
Ludo
Een jaar oud en meer dan 6000km is niet meer nieuw voor de Belastingdienst en het is dan in NL niet meer nodig om BTW te betalen. Je neemt geen kenteken mee naar Nederland, dus het RDW/Belastingdienst weet niet of er wel of geen BTW voor betaald is. Wellicht dat je in Duitsland nog wel BTW moet betalen bij de aankoop, maar dat ligt aan de verkopende partij.
Op de BPM krijg je inderdaad korting, een snelle check op een motor van 15.000 euro en één jaar oud zou ruim 30% korting geven op de BPM
Hoe lang duurt het tegenwoordig om je kenteken binnen te krijgen van een geïmporteerde motor uit Duitsland?
Bij ons duurde het zo’n twee weken, maar we lezen ook verhalen over 5 werkdagen. Ga uit van twee weken, alles wat eerder komt is mooi meegenomen 🙂
Is dat het proces vanaf de aankomst motor uit Duitsland?
Welk proces bedoel je precies? Er kan tijd zitten tussen het in Nederland hebben van de motor en het daadwerkelijke keuren bij de RDW. Je kunt bij wijze van spreken in januari de motor naar Nederland halen, maar pas in juli ter keuring aanbrengen.
Vanaf welk moment ik uitgaan van de twee weken?
Deze tijd gaat in vanaf de goedkeuring bij de RDW.
Bedankt, duidelijk genoeg!
Hallo Mark,
een Duiste dealer zegt dat voor een nieuwe motor, dus nog niet op naam gesteld, hij alleen Zulassungsbescheinigung I heeft.
Klopt dit? Heb ik bij een nieuwe motor voldoende aan CoC, contract, factuur en Zulassungsbescheinigung deel I ?
Ik heb een bmw 1250gs gekocht in Duitsland en ben bezig met de BPM nu zit er bijna €500 verschil in te betalen BPM als ik alle opties en pakket aanvinken of niet aanvink en aangeef. hoe wordt dit gecontroleerd door de belasting dienst? En kan het dus kwaad als ik niet de pakketten/opties aangeef die wel op de motor zitten?
Hallo Mark,..
Allereerst complimenten voor de kennis die beschikbaar is als je een motor wilt invoeren,..
Heb toch een vraag om het 1 en ander duidelijk te krijgen,..om problemen met het RDW te voorkomen,..
Heb plannen om een motor aan te schaffen in het franstalige deel van Belgie,..
In mijn beleving heb je dan alleen de voertuig papieren nodig en een koopovereenkomst,..
Er word bij het RDW ook gesproken over een CVO die niet verplicht is staat op de site,…
De vraag is,….is dit nu echt nodig,..en wat heb je nu precies aan papieren nodig om uit België een motor de importeren zodat je geen gedoe krijgt met de overheid,.
Ik heb een Harley gezien in Duitsland met US papieren.
Motor is van 2021 maar heeft schade .
Motor heeft maar 420 mijl gelopen.
Hoe wordt dit dan gezien ?
Minder dan 6000km is nog steeds nieuw volgens de Belastingdienst. De schade heeft daar helaas geen invloed op.
Ik ben van plan om een s1000rr van 2017 met 7000km te kopen. Weet iemand hoe het met afmelden gaat in België? Welke papieren ik mee moet krijgen voor in NL.
Klopt het dat een 125cc in Duitsland enkel over een Zulassungsbescheinigung I beschikt, dus geen deel II?
Is dit voldoende als registratiedocument om in te schrijven?
Hallo heeft er iemand ervaring met het importeren van een motorfiets van buiten Europa?
Dit in verband met milieu-eisen enzo.
Ik hen een Triumph Bonneville T100 in Zuid-Afrika staan die ik naar Nederland wil halen, als ik hem hier tenminste op kenteken kan krijgen.
De T100 is in Europa geleverd, dus hoeft geen groot probleem zijn. Er is wel een kans dat hij een ‘grote’ keuring nodig heeft bij de RDW om te kijken of alles wel volgens de Europese normen gebouwd is. Ik heb ooit eens gehoord dat een Royal Enfield Himalayan uit Azië in Nederland niet op kenteken gezet kon worden, dus vraag het voor deze zekerheid even na bij de RDW.
Vaak is veel/alles wel mogelijk, maar kan het financieel helemaal niet interessant zijn (alles overbouwen naar een Europees frame + papieren bijvoorbeeld).
Wat een prettige bron van info, zowel het artikel als alle antwoorden die je geeft Mark!
Ik sta zelf op het punt om een motor vanuit spanje te importeren. Ik kan alleen niet vinden hoe het werkt met het uitschrijven van de motor daar? Verder is alles me (mede dankzij bovenstaande) duidelijk, maar dit nog niet. Heeft iemand hier ervaring mee? De verkoper is een particulier net als ik.
Met Spanje hebben wij geen ervaring, maar de RDW heeft het volgende nodig om de motor te importeren volgens hun website:
Neem het volgende mee:
– Het complete originele buitenlandse kentekenbewijs (wij nemen dit in, maak een kopie voor uw BPM-aangifte)
– Uw legitimatiebewijs
– Certificaat van Overeenstemming (CVO). Dit document is niet verplicht om mee te nemen.
Als je dus het kentekenbewijs of voertuigbewijs zoals in België en Duitsland meeneemt met de motor invoeren moet het geen probleem zijn. Je zou eventueel eerst even na kunnen vragen welke papieren er bij de Spaanse motor zitten bij verkoop en dan de RDW even bellen of ze daar genoeg aan hebben. Een snelle zoektocht op Google gaf aan dat het kentekenbewijs in Spanje het Tarjeta Inspección Técnica de Vehículos is.