Het belooft weer een mooi motorseizoen te worden, zeker na al het nieuws dat we eind vorig jaar voorgeschoteld kregen. Van alle nieuwe modellen zochten wij de tien toppers uit en zetten ze in het felle spotlicht!
Ducati Panigale V4R
Zie hier het laatste meesterwerk dat Ducati opleverde, de V4R-versie van de Panigale. De reden voor de komst van dit pareltje moge duidelijk zijn, homologatie voor het aanstaande WK Superbike-seizoen. Aangezien de standaard Panigale V4 teveel cc’s aan boord had met 1104 stuks, moesten de ingenieurs in Bologna aan de slag om dat aantal naar beneden te halen. Maar uiteraard zonder krachtsverlies. Dat is ze gelukt, want de R braakt maar liefst 221 pk uit de 90 graden V4. Minder longinhoud, maar dus wel een gezonde 7 pk meer dan de ‘gewone’ Panigale V4. Tel daar een ongekend elektronicapakket bij op en je kunt je lol niet op als je deze Italiaan op het circuit loslaat. Voor gewone stervelingen overigens nauwelijks te bereiken gezien het stevige prijskaartje van € 45.190,-. Toch maar weer hopen dat je op de tiende van de maand de loterij wint.

BMW R1250GS (Adventure)
De meest populaire motor in Nederland kreeg een serieuze, technische update. Het blok groeide van 1170 naar 1254 cc, waardoor de rijder met zijn rechterpols net even wat meer kracht en koppel kan oproepen vanuit de boxer. Nieuw is ook de shiftcam-technologie, waardoor de klepbediening variabel is geworden. Dat levert een smeuïg blok op en is ook het benzineverbruik gunstiger. Overigens profiteren alle R-modellen van BMW van deze update. Ook de R, RT en RS gaan tegenwoordig namelijk door het leven als een 1250.

Yamaha XT700 Ténéré
Daar werd dan eindelijk het doek van de XT700 Ténéré getrokken. Het prototype van dit model kregen we al haast niet meer uit onze dromen gereden, zo vaak we hem inmiddels al zagen. Fijn om te zien dat Yamaha deze middenklasser echt als een adventure-bike neerzet, met flitsende Dakar-look. De tweecilinder levert een bescheiden vermogen met 73,5 pk, maar de Ténéré moet het ook meer hebben van zijn stuureigenschappen en offroad-gebruik. Daarom word je op pad gestuurd met een 21 inch voorwiel en 18 inch achter. Het slanke uiterlijk helpt eveneens om de motor gemakkelijk van richting te veranderen. Ondanks de geringe breedte neem je toch een goede 16 liter benzine mee aan boord. Met dat aantal moet een goed avontuur lonken als je op de Ténéré stapt.

Honda CB650R
Vorig jaar zagen we Honda’s nieuwe retro-look al op de CB1000R en die lijn trekken de Japanners nu door naar de modellen met een kleinere longinhoud. Zoals de 650, die wellicht dit jaar verrassend uit de hoek gaat komen. Deze CB is een stuk gebruiksvriendelijker dan zijn grote broer en uiteraard is ook de prijs beter bereikbaar. De 95 pk die de viercilinder weet op te hoesten, is meer dan voldoende om op speelse wijze over de weg te schieten. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd naar de eerste rij-indrukken van deze Honda.

KTM 790 Adventure R
De nieuwe Ténéré heeft er gelijk een concurrent bij in het middenklasse-segment. Op hetzelfde moment komt namelijk ook KTM in deze categorie met een echte adventure-bike. Ook de Oostenrijkers zijn duidelijk met welk doel ze de Adventure R neerzetten, deze motor is vooral gemaakt om zandpaden te overmeesteren. Om dat voor elkaar te krijgen, geven ze je een 799 cc tweecilinder die 95 pk opwekt. Een stuk meer dus dan de Yamaha Ténéré. Wel lijkt het erop dat KTM dan weer de verkoopprijs in zijn nadeel heeft. Yamaha heeft officieel nog geen prijs losgelaten, maar hier en daar wordt verkondigd dat hij een paar duizend euro goedkoper is dan de 15.899 euro die KTM voor haar 790 Adventure R vraagt. Het is dus even zien of dat financiële verschil zich daadwerkelijk uitbetaalt in prestaties. Laat de eerste vergelijkingstesten maar komen!

Kawasaki W800
Steeds meer merken grijpen terug naar vroeger met verschillende retro-modellen. Kawasaki voegde in 2011 de W800 toe aan haar modellengamma, die daarmee de W650 verving. In 2016 moest hij helaas het toneel verlaten en dus was het behoorlijk verrassend dat Kawa op de EICMA een nieuwe W800 toonde. We krijgen er gelijk twee in de showroom te bewonderen, een Street- en Cafe-variant. Uiteraard heeft de W800 nog altijd een zeer klassiek uiterlijk, maar het schijnt dat negentig procent van de onderdelen vernieuwd zijn ten opzichte van het vorige model. We zijn natuurlijk heel nieuwsgierig hoe de nieuwe retro van Kawasaki rijdt.

Moto Guzzi V85 TT
De Stelvio stierf een nagenoeg geruisloze dood in 2016, waarna het drie jaar duurde voordat Moto Guzzi zich weer aan een allroad durfde te wagen. Het succes in deze categorie moet nu komen van de V85 TT. En nee, die heeft niet te maken met die befaamde race op het eiland Man of ons eigen circuit in Drenthe. Nee, de twee letters staan voor Tutto Terreno. Het is overigens niet de eerste keer dat deze letters op een Guzzi staan. In de jaren tachtig had het Italiaanse merk al twee modellen met TT op het zadel geschreven, de V35 en V65. Twee echte offroads, waar deze 853 cc twin toch meer als een allroad gezien moet worden. Kan een interessant model zijn, door het zeer uitgesproken uiterlijk. Hate it or love it-gevalletje.

Triumph Scrambler 1200 XC en XE
De look van vroeger, maar dan voorzien van alle elektronische snufjes die je je momenteel kunt wensen. De Triumph Scrambler 1200 trekt ten strijde met een serieus pakket en blijkt ook nog eens echt een goed potje offroad te rijden. Multi-inzetbaar dus. De 1200 is in twee smaken te verkrijgen, de XC en XE. Laatstgenoemde voelt zich het meest happy op onverharde wegen, dankzij flinke veerwegen (250 mm!), verlengde swingarm, stevige handkappen, breder stuur én stuurverhoger. De XE krijgt daardoor ook een iets hogere prijs mee, maar hopelijk dus ook meer fun op onverharde paden met deze XE-versie van de Scrambler 1200.

Indian FTR1200
Een goede blik naar dit nieuwe model van Indian Motorcycle zegt eigenlijk al voldoende. De FTR1200 is een zogenaamde wegvariant van de zeer succesvolle flat tracker van het Amerikaanse merk, de FTR750. Naast de flinke line-up aan cruisers is dit het eerste wegmodel van Indian met sportieve aspiraties. Grote kans dat hij daardoor een breder uitgesmeerd publiek weet te bereiken. De FTR komt in twee variaties, een standaard en S-model. Time of arrival in Nederland, tweede kwartaal van het jaar.

Harley-Davidson LiveWire
Het ging niet heel geweldig goed met Harley-Davidson en dus sloeg het Amerikaanse merk twee bijzondere richtingen op. Zo wordt in 2020 het gamma uitgebreid met een allroad, de Pan-America 1250, terwijl we dit jaar al kennis maken met de LiveWire. Het project startte in 2014, waarbij verschillende rijders deze elektrische cruiser aan de tand mochten voelen. De feedback was verrassend positief en dus besloot H-D om daadwerkelijk aan de slag te gaan met een productiemodel. En zie hier. Het is 2019 en de LiveWire staat binnenkort daadwerkelijk bij de dealer. Zij het wel met een flink prijskaartje van 34.000 euro. Maar, dan heb je wel iets unieks en schrijf je mee aan de geschiedenis van een van de meest iconische merken ter wereld.
