Ga jij binnenkort aan de slag met je eerste eigen zelfbouwproject? Dan komt er veel op je af. Qua design weet je natuurlijk al precies wat je wilt en ook over de techniek heb je goed nagedacht. Maar let je er ook even op wat dit bij de RDW betekent voor je kentekenbewijs en verzekering? We zetten wat aandachtspunten op een rij.
Frame
Als je op jouw zelfbouwproject een ander frame monteert dan standaard is op dat model motor, kan de RDW dit aanmerken als een ‘nieuw samengestelde motorfiets’. Die moet opnieuw worden getest en toegelaten op het RDW-testcentrum in Lelystad. Een kostenraming kun je opvragen via ttv@rdw.nl.
Motorblok
Bij het opvoeren van een bestaand motorblok moet je de motor nadien laten testen op de RDW-testbaan in Lelystad, en moet het kentekenbewijs worden aangepast. Gebruik je een standaard opvoerkit? Daar zit meestal een verklaring bij van de fabrikant; herkeuring is dan niet nodig. Monteer je een ander blok, dan moet je de herkomst kunnen aantonen.
Stuur, hendels, spiegels, kentekenplaat
Wat gaat het worden: een stoer recht stuur, sportieve clip-ons of een hoge ‘Ape Hanger?’ Ook hiervoor gelden permanente eisen van de Regeling voertuigen, net als voor hendels en spiegels. Motoren van na 26 november 1975 moeten een linkerspiegel hebben; vanaf 16 juni 2003 ook een rechterspiegel. Check ook de regels voor je kentekenplaat!
Remmen
Wil je je remsysteem aanpassen, bijvoorbeeld met rvs remleidingen of een rem-/schakelset? Houd dan rekening met de permanente eisen van de Regeling voertuigen (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat). Hebben jouw veranderingen effect op de bedieningsplaats, -manier of -kracht van het remsysteem, dan moet je motor worden gekeurd!
Verlichting
De verlichting mag je aanpassen en uitbreiden, zolang dit maar binnen de permanente eisen van de Regeling voertuigen valt. De spelregels vind je op de RDW-website, inclusief de eisen voor de verplichte basisverlichting.
Velgen
Bredere banden ogen ‘lekker dik’, maar je motor gaat er meestal niet beter van sturen. Houd je zo veel mogelijk aan de maten op de typegoedkeuring en let op de verhouding tussen band- en velgmaat: een te brede band kan sterk vervormen en daardoor instabiel rijden.
Uitlaat
Het klinkt verleidelijk, een mooie bruluitlaat op je glimmende zelfbouwproject. Maar let op: het geluid mag niet meer zijn dan het aantal decibels op de typegoedkeuring, met een marge van 2 dB(A). De boetes zijn fors: € 280 tot 4dB(A) overschrijding. Daarboven: € 420.
Eendagskenteken & verzekering
Om je zelfbouwproject naar een RDW-keuringsstation te rijden, kun je een gratis eendagskentekenbewijs aanvragen, alleen geldig voor de heen- en terugreis. Let op: laat je motor voor die dag wel verzekeren! KNMV Verzekeringen verzorgt dit graag voor je.
Taxatie
Niet vergeten: verzeker je pronkstuk voordat je ermee de weg op gaat. Bij KNMV Verzekeringen natuurlijk. Wil je WA+ of Allrisk? Laat ‘m dan vooraf goed taxeren. Dan krijg je bij een onverhoopt ongeval een reële schadevergoeding voor je noeste arbeid. Kies voor een taxateur gespecialiseerd in motoren.
RDW weet raad
Heb je vragen of twijfels bij aanpassingen aan je motor of over je zelfbouwproject? Op de RDW-website vind je vrijwel alle informatie. Kijk bijvoorbeeld op de zoekwoorden ‘Individuele goedkeuringen’, ‘Wijzigingen aan een motor’, ‘RDW Keuringsstations’ of ‘RDW Testcentrum’. Je kunt ook bellen met de technische helpdesk op 0900 0739 (€ 0,10/min).
Pas op voor hete onderdelen!
Zit er gevoelsmatig een luchtje aan dat glimmende motorblok, die bijna nieuwe versnellingsbak of dat strakke frame? Brand er dan je vingers niet aan! Online bestaat helaas een levendige handel in gestolen onderdelen. Als je dit als koper redelijkerwijs had moeten vermoeden (schuldheling), riskeer je een gevangenisstraf tot 1 jaar. Bij opzetheling zelfs 6 jaar.
Mijn motor is vandaag afgekeurd als zelfbouwer op het RDW testcentrum Lelystad. Er kwamen ondanks de voorbereidingen toch nog wat konijnen uit de hoed.
1 stuurslot, 2 symbolen bij schakelaars, 3 Remvloeistofreservoir niet doorzichtig voor + achter rem, 4, bij montage van standaard luchtfilter en standaard uitlaat toch Geluidsniveau hoger dan toegestaan
Toelichting: Passeer geluid 7 dB(A) te hoog.
Ik kan dit alles niet rijmen met de mij bekende regelgeving. Deze argumenten zijn zeker NIET opgenomen in de permanente eisen Voertuig.
Stuurslot is inderdaad een dingetje van de laatste tijd, voorheen optioneel, nu verplicht. Hier zitten ook nog wat eisen aan, een hoek van 20graden bij opslot stand, niet eenvoudig te openen.
Symbolen bij de schakelaars en remvloeistof moet makkelijk te controleren zijn, deze staan al jaren op het document van de rdw : “Aandachtspunten voor “Zelfbouw”motorfietsen.” Dit document is inderdaad niet eenvoudig te vinden, maar bestaat al vanaf 01-01-2011.
Ook zijreflectoren staan niet vermeld maar zijn wel noodzakelijk ( amberkleur).
Heeft iemand enig idee welk BPM formulier ik moet downloden voor BPM aangifte zelfbouw. Mijn project is nl. wel goed gekeurd.