Wij leggen je uit hoe jij zonder moeite de remvloeistof van jouw motor kunt verversen. Relatief simpel onderhoud, maar je moet je hoofd er wel bijhouden! Het gaat tenslotte wel om de remmen van je motor.
Het is aan te raden om zeker elke 2 jaar of 20.000 km de remvloeistof van zowel je voor als achterrem te vernieuwen. Remvloeistof is hygroscopisch en dit betekent dat dit water aantrekt. Water is net als remvloeistof niet samendrukbaar waardoor de remkracht niet direct verloren gaat. Wel zorgt dit voor vervuiling én corrosie in het remsysteem. Met kans op slechter werkende remmen. En dat willen we echt niet.
Benodigdheden:
- Een grote pot appelmoes (bruine bonen of erwten mag ook)
- Fles Dot 4 of 5 remvloeistof
- Steeksleutel 10
- Plastic slang (+/- 30cm)
- Emmer met water en sop
- Poetsdoeken.
As usual, eerst de theorie! Daarna de praktijk met dit keer schone handen
Zoals al aangeven, remvloeistof trekt water aan en dat willen we niet in de remleidingen hebben. Belangrijke mededeling wel, Dot 5 trekt een stuk minder vocht aan dan Dot 4, maar kunnen beide niet worden omgewisseld. Controleer wat jou motor heeft. Dit staat vermeld op de dop van het remvloeistofpotje. Daarnaast is remvloeistof een pittig goedje wat lak aantast. Mors niets en hou een emmer met water bij de hand om bij morsen de ondergrond direct schoon te maken.
Starten met de voorbereidingen
Als eerste, zorg dat je een glazen pot hebt om de oude remvloeistof in op te vangen. Net als motorolie moet dit worden afgevoerd bij het chemisch afval bij jouw lokale vuilstortplaats. Het is chemische troep en zo moet het ook worden afgevoerd. Eet de appelmoes op of laat je partner een gerecht maken met bonen of erwten zodat je de schone glazen pot kunt gebruiken.
Ook heb je een doorzichtige slang nodig. Deze moet passen op de ontluchtingsnippel van de remklauw. De andere kant van de slang maak je vast in de glazen pot. Voor het gemak kun je ook een systeem zoals dit voor een tientje aanschaffen of als je het nog makkelijker wilt aanpakken dit vacuümsysteem van ruim vier tientjes.

Tijd om te gaan verversen
Let goed op! De vloeistof in het vloeistofpotje op je stuur (en dit geldt ook voor de achterrem) moet altijd gevuld zijn. Er mag echt geen lucht in het systeem komen. Houdt dit potje gevuld! Lucht is in tegenstelling tot vloeistof wel samendrukbaar en hierdoor krijg je sponzige, niet goed werkende remmen.
Maak het rempotje open en leg de bovenkant, de plastic binnenkant en rubberen membraan schoon en veilig weg.
De remklauw
Op de remklauw zit een klein ventiel, de ontluchtingsnippel. Duw hier de plastic slang overheen, zo goed mogelijk dat hij geheel over de nippel zit. Zet deze slang vast in de glazen pot, zodat hier de oude vloeistof in opgevangen kan worden. Een stukje ducktape is prima of boor een gaatje in het deksel waar je de slang doorheen schuift.
Sluit de slang aan en draai de nippel een kwart slag open. Dit kan met een steeksleutel 10. Als je nu de remhendel inknijpt, komt er vloeistof uit de nippel en door de slang. Houd hierbij rekening met het feit dat het vloeistofpeil in het potje op het stuur zakt. Laat je de remhendel los, dan wordt de vloeistof ook weer bij de nippel naar binnengezogen en stijgt het vloeistofpeil op het stuur weer.

The only way is down!
Je wilt alleen het eerste. Je wilt alleen vloeistof naar buiten bij de remklauw. Om hiervoor te zorgen, draai je de nippel dicht voordat je de remhendel los laat! Heb je de remhendel losgelaten, trek hem nu weer in en draai de nippel weer open.
Nu zie je de vloeistof weer via de nippel en slang naar buiten komen. Herhaal dit proces continu. Remhendel in, nippel open, nippel dicht, remhendel weer los, enzovoort. Houdt hierbij altijd rekening met het vloeistofpeil in het potje op het stuur en vul continu bij. Na een aantal keer dit herhaald te hebben, wordt de vloeistof lichter en uiteindelijk komt het schoon uit de remklauw. Trek de remhendel niet te snel en abrupt in! Er bestaat een kans dat er remvloeistof uit het reservoir springt en je wilt deze vloeistof niet op je lak hebben!
Beter gereedschap
Heb je gekozen voor de slang van een tientje, dan is het trouwens niet nodig om elke keer de nippel dicht te draaien. De terugslagventiel zorgt ervoor dat er geen lucht terug de leiding in kan lopen. Het vacuümsetje van vier tientjes is nog makkelijker. Deze ‘zuigt’ de vloeistof door de leiding heen waardoor de handeling met de remhendel inknijpen ook niet nodig is.
Maak een vacuüm met de meegeleverde pomp. Zet de nippel een stukje open en de vloeistof wordt langzaam naar buiten gezogen. Nu is het een kwestie van elke keer een beetje remvloeistof in het stuurreservoir gieten. Draai de nippel weer dicht als de vloeistof helder door de slang loopt en dan zit het er eigenlijk weer op. 15 minuten werk inclusief het schoonmaken van de slangen en opruimen van je gereedschap.
Goed gereedschap scheelt de helft, ik raad je dan ook aan om niet te bezuinigen op gereedschap. De totale kosten van de benodigde spullen is ongeveer gelijk aan wat je kwijt zou zijn bij een garage.

Ja, maar ik heb twee remklauwen?!
Geen probleem! Is het systeem dusdanig aangesloten dat de leiding eerst naar één klauw gaat en daarna naar de tweede, pas deze hele handeling toe bij deze laatste remklauw. De eerste wordt automatisch meegenomen bij het vernieuwen. Is de leiding afgetakt in het midden en gaat hij achter de koplamp naar beide remklauwen? Doe dan deze handeling bij beide remklauwen. De tweede gaat dan sneller, aangezien al een groot deel van de remvloeistof in de leiding vernieuwd is.
Finito
Klaar is Kees. Of in dit geval jij. Alles mag weer worden dichtgedraaid/geschroefd. Haal overal nog even een natte doek overheen om eventuele druppels remvloeistof te verdunnen zodat dit geen vlekken kan achterlaten en test je verse remmen tijdens een fijne rit!
Zeer duidelijk uitgelegd.
Prima uitgelegd. Ook voor degene die enkel “sleutelen aan een bromfiets” ervaring heeft.
Dit lukt alleen zoals beschreven als er geen ABS op de motor aanwezig is. De remvloeistof moet in die situatie ook in de elektridche rembekrachtigingspomp worden ververst. Dan is het alleen maar zuigen om deze klus te klaren.
Wat ik ook nog een hele handige tip vind: doe aan het einde van de ontluchtingsslang een fiets ventiel. Zo voorkom je dat er lucht word aangezogen, maar wel vloeistof uit kan.
De link naar het systeem van vier tientjes doet het niet 🙁
Dank voor het doorgeven Joey, we hebben de link aangepast naar een soortgelijk systeem van nu ‘ruim’ 4 tientjes 🙂
Beste is om eerst het reservoir zo ver mogelijk leeg te maken en te vullen met nieuwe remvloeistof. Je begint dan gelijk met schone/nieuwe vloeistof, scheelt je een tijdje pompen.
Mee eens, leegzuigen tot iets voor bodem met plastic injectiespuitje.
Goede uitleg en inderdaad makkelijk te doen. Ik heb overigens exact hetzelfde setje, scheelt je een hoop gedoe en het verdient zichzelf snel terug.
Mooi artikel.
Werkt dit ook zo als je motor ABS heeft?