Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Techniek, Verse start

27 februari 2023 4 min ... 8 Reacties

Zelf sleutelen – Remvloeistof vernieuwen

Door Mark Meisner

...
TwitterFacebookE-mail

Wij leggen je uit hoe jij zonder moeite de remvloeistof van jouw motor kunt verversen. Relatief simpel onderhoud, maar je moet je hoofd er wel bijhouden! Het gaat tenslotte wel om de remmen van je motor.

Het is aan te raden om zeker elke 2 jaar of 20.000 km de remvloeistof van zowel je voor als achterrem te vernieuwen. Remvloeistof is hygroscopisch en dit betekent dat dit water aantrekt. Water is net als remvloeistof niet samendrukbaar waardoor de remkracht niet direct verloren gaat. Wel zorgt dit voor vervuiling én corrosie in het remsysteem. Met kans op slechter werkende remmen. En dat willen we echt niet.

Benodigdheden:

  • Een grote pot appelmoes (bruine bonen of erwten mag ook)
  • Fles Dot 4 of 5 remvloeistof
  • Steeksleutel 10
  • Plastic slang (+/- 30cm)
  • Emmer met water en sop
  • Poetsdoeken.

As usual, eerst de theorie! Daarna de praktijk met dit keer schone handen

Zoals al aangeven, remvloeistof trekt water aan en dat willen we niet in de remleidingen hebben. Belangrijke mededeling wel, Dot 5 trekt een stuk minder vocht aan dan Dot 4, maar kunnen beide niet worden omgewisseld. Controleer wat jou motor heeft. Dit staat vermeld op de dop van het remvloeistofpotje. Daarnaast is remvloeistof een pittig goedje wat lak aantast. Mors niets en hou een emmer met water bij de hand om bij morsen de ondergrond direct schoon te maken.

Starten met de voorbereidingen

Als eerste, zorg dat je een glazen pot hebt om de oude remvloeistof in op te vangen. Net als motorolie moet dit worden afgevoerd bij het chemisch afval bij jouw lokale vuilstortplaats. Het is chemische troep en zo moet het ook worden afgevoerd. Eet de appelmoes op of laat je partner een gerecht maken met bonen of erwten zodat je de schone glazen pot kunt gebruiken.

Ook heb je een doorzichtige slang nodig. Deze moet passen op de ontluchtingsnippel van de remklauw. De andere kant van de slang maak je vast in de glazen pot. Voor het gemak kun je ook een systeem zoals dit voor een tientje aanschaffen of als je het nog makkelijker wilt aanpakken dit vacuümsysteem van ruim vier tientjes.

 

Remvloeistof oud
Ziet je remvloeistof er zo uit, dan is vervangen zeker nodig!

Tijd om te gaan verversen

Let goed op! De vloeistof in het vloeistofpotje op je stuur (en dit geldt ook voor de achterrem) moet altijd gevuld zijn. Er mag echt geen lucht in het systeem komen. Houdt dit potje gevuld! Lucht is in tegenstelling tot vloeistof wel samendrukbaar en hierdoor krijg je sponzige, niet goed werkende remmen.

Maak het rempotje open en leg de bovenkant, de plastic binnenkant en rubberen membraan schoon en veilig weg.

De remklauw

Op de remklauw zit een klein ventiel, de ontluchtingsnippel. Duw hier de plastic slang overheen, zo goed mogelijk dat hij geheel over de nippel zit. Zet deze slang vast in de glazen pot, zodat hier de oude vloeistof in opgevangen kan worden. Een stukje ducktape is prima of boor een gaatje in het deksel waar je de slang doorheen schuift.

Sluit de slang aan en draai de nippel een kwart slag open. Dit kan met een steeksleutel 10. Als je nu de remhendel inknijpt, komt er vloeistof uit de nippel en door de slang. Houd hierbij rekening met het feit dat het vloeistofpeil in het potje op het stuur zakt. Laat je de remhendel los, dan wordt de vloeistof ook weer bij de nippel naar binnengezogen en stijgt het vloeistofpeil op het stuur weer.

Oude vloeistof
Oude vloeistof zuigen we door de leiding met een vacuümpomp.

The only way is down!

Je wilt alleen het eerste. Je wilt alleen vloeistof naar buiten bij de remklauw. Om hiervoor te zorgen, draai je de nippel dicht voordat je de remhendel los laat! Heb je de remhendel losgelaten, trek hem nu weer in en draai de nippel weer open.

Nu zie je de vloeistof weer via de nippel en slang naar buiten komen. Herhaal dit proces continu. Remhendel in, nippel open, nippel dicht, remhendel weer los, enzovoort. Houdt hierbij altijd rekening met het vloeistofpeil in het potje op het stuur en vul continu bij.  Na een aantal keer dit herhaald te hebben, wordt de vloeistof lichter en uiteindelijk komt het schoon uit de remklauw. Trek de remhendel niet te snel en abrupt in! Er bestaat een kans dat er remvloeistof uit het reservoir springt en je wilt deze vloeistof niet op je lak hebben!

Beter gereedschap

Heb je gekozen voor de slang van een tientje, dan is het trouwens niet nodig om elke keer de nippel dicht te draaien. De terugslagventiel zorgt ervoor dat er geen lucht terug de leiding in kan lopen. Het vacuümsetje van vier tientjes is nog makkelijker. Deze ‘zuigt’ de vloeistof door de leiding heen waardoor de handeling met de remhendel inknijpen ook niet nodig is.

Maak een vacuüm met de meegeleverde pomp. Zet de nippel een stukje open en de vloeistof wordt langzaam naar buiten gezogen. Nu is het een kwestie van elke keer een beetje remvloeistof in het stuurreservoir gieten. Draai de nippel weer dicht als de vloeistof helder door de slang loopt en dan zit het er eigenlijk weer op. 15 minuten werk inclusief het schoonmaken van de slangen en opruimen van je gereedschap.

Goed gereedschap scheelt de helft, ik raad je dan ook aan om niet te bezuinigen op gereedschap. De totale kosten van de benodigde spullen is ongeveer gelijk aan wat je kwijt zou zijn bij een garage.

Schone vloeistof
Bovenaf vullen we continu het rempotje met schone remvloeistof.

Ja, maar ik heb twee remklauwen?!

Geen probleem! Is het systeem dusdanig aangesloten dat de leiding eerst naar één klauw gaat en daarna naar de tweede, pas deze hele handeling toe bij deze laatste remklauw. De eerste wordt automatisch meegenomen bij het vernieuwen. Is de leiding afgetakt in het midden en gaat hij achter de koplamp naar beide remklauwen? Doe dan deze handeling bij beide remklauwen. De tweede gaat dan sneller, aangezien al een groot deel van de remvloeistof in de leiding vernieuwd is.

Finito

Klaar is Kees. Of in dit geval jij. Alles mag weer worden dichtgedraaid/geschroefd. Haal overal nog even een natte doek overheen om eventuele druppels remvloeistof te verdunnen zodat dit geen vlekken kan achterlaten en test je verse remmen tijdens een fijne rit!

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. w. de jong schreef:
    5 februari 2020 om 13:05

    Zeer duidelijk uitgelegd.

    Beantwoorden
  2. Wim van der Plas schreef:
    22 maart 2020 om 08:26

    Prima uitgelegd. Ook voor degene die enkel “sleutelen aan een bromfiets” ervaring heeft.

    Beantwoorden
    1. W. van Soldt schreef:
      20 april 2020 om 21:35

      Dit lukt alleen zoals beschreven als er geen ABS op de motor aanwezig is. De remvloeistof moet in die situatie ook in de elektridche rembekrachtigingspomp worden ververst. Dan is het alleen maar zuigen om deze klus te klaren.

  3. Edwin vosman schreef:
    23 februari 2022 om 12:05

    Wat ik ook nog een hele handige tip vind: doe aan het einde van de ontluchtingsslang een fiets ventiel. Zo voorkom je dat er lucht word aangezogen, maar wel vloeistof uit kan.

    Beantwoorden
  4. Joey Morra schreef:
    27 februari 2023 om 16:45

    De link naar het systeem van vier tientjes doet het niet 🙁

    Beantwoorden
    1. Mark Meisner schreef:
      27 februari 2023 om 20:37

      Dank voor het doorgeven Joey, we hebben de link aangepast naar een soortgelijk systeem van nu ‘ruim’ 4 tientjes 🙂

  5. Jan schreef:
    2 maart 2023 om 09:33

    Beste is om eerst het reservoir zo ver mogelijk leeg te maken en te vullen met nieuwe remvloeistof. Je begint dan gelijk met schone/nieuwe vloeistof, scheelt je een tijdje pompen.

    Beantwoorden
    1. René Strelzyn schreef:
      11 maart 2023 om 15:20

      Mee eens, leegzuigen tot iets voor bodem met plastic injectiespuitje.

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Techniek
motorfiets onderhoud koelvloeistof vervangen

Door Mark Meisner

20 maart 2023 2 min

Zelf sleutelen – koelvloeistof vervangen

Techniek
Motor uit de winterslaap

Door Leonard van den Berg

19 maart 2023 3 min

Je motor uit de winterslaap

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

14 maart 2023 4 min

Zelf sleutelen – Motorolie verversen

Techniek

Door Mark Meisner

6 maart 2023 3 min

Welke motoraccu heb jij nodig?

Techniek
BRAVOKenkelmotor

Door Leonard van den Berg

1 maart 2023 3 min

Een frisse start

Techniek
Versleten remblokken

Door Mark Meisner

20 februari 2023 3 min

Zelf sleutelen – Remblokken vernieuwen

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

13 februari 2023 4 min

Zelf je motorfiets onderhouden

Techniek
Banden onderhoud

Door Bas van der Wal

16 januari 2023 7 min

Grip op banden

Techniek
Buiten motorberging

Door Mark Meisner

27 november 2022 2 min

Motorberging, wat is er mogelijk?

Techniek
Winterklaar maken

Door Mark Meisner

22 november 2022 4 min

Winterklaar in de motorstalling

Techniek

Door Tom van Appeldoorn

10 november 2022 6 min

Hoe ziet de toekomst van motorrijden er nou precies uit?

Onderhoud

Door Motorrijders.nl

26 juni 2022 1 min

Kettingset vervangen – DIY-video

Techniek
Kleppen

Door Jarno van Osch

23 mei 2022 3 min

Motorvermogen – hoe zit dat nu eigenlijk met pk en Nm?

Techniek

Door Mark Meisner

26 april 2022 1 min

Remblokken vervangen DIY-video

Techniek

Door Jarno van Osch

16 maart 2022 5 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Japanse bodem

Techniek

Frank Door Frank Andringa

20 februari 2022 2 min

Mile Pajic: Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt?

Techniek
Motorrijden door de bergen op Bridgestone motorbanden

Door Leonard van den Berg

9 november 2021 3 min

Mini Masterclass Motorbanden

Techniek

Door Mark Meisner

7 november 2021 1 min

Luchtfilter vervangen DIY-video

Techniek

Door Jarno van Osch

26 september 2021 6 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Europese bodem

Techniek

Door Bas van der Wal

15 september 2021 6 min

Een afspraak bij de veringdokter

Techniek
Bandenspanning meten en ventiel controleren om de motor na de winter weer rijklaar te maken

Riders Academy Door Riders Academy

25 augustus 2021 2 min

Banden op spanning, zo doe je dat!

Techniek
Horex

Door Jarno van Osch

17 augustus 2021 5 min

De charme van cilinders. Wat kies jij?

Onderhoud

Door Motorrijders.nl

25 mei 2021 1 min

Koelvloeistof vervangen – DIY-video

Onderhoud

Door Motorrijders.nl

7 mei 2021 1 min

Accu vervangen – DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

9 maart 2021 1 min

Olie verversen – DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

2 maart 2021 1 min

Remvloeistof verversen DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

26 januari 2021 1 min

Bandenspanning en profieldiepte controleren DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

22 augustus 2020 1 min

Ketting smeren DIY-video

Techniek
pechservice

Door Mark Meisner

12 juli 2020 2 min

Wat zijn de grootste pechoorzaken?

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X