Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Techniek, Verse start

20 februari 2023 3 min ... 10 Reacties

Zelf sleutelen – Remblokken vernieuwen

Door Mark Meisner

...
TwitterFacebookE-mail

Dagelijks gebruik je jouw remblokken. Het onderhouden wordt nog wel eens onderschat. Remblokken slijten nou eenmaal niet snel. Sta je er niet bij stil, dan kan het gebeuren dat je niet meer stil komt te staan!

Een vast gegeven over hoe lang remblokken mee gaan, is er niet. Dit verschilt per rijstijl, motor, gewicht en weersomstandigheden. Rij je met een dikke ééncilinder met onwijs veel motorrem, dan gebruik je de remmen minder vaak dan de tourrijder die met bijrijder & koffers in de bergen rond rijdt.

Advies; check dus regelmatig je remblokken. Er moet nog minimaal 2mm remvoering aanwezig zijn. En eventuele gleuven waarin de remvoering afgevoerd wordt moeten nog zichtbaar zijn.

Benodigdheden:

  • Basis gereedschap
  • Set nieuwe remblokken
  • Koperpasta
Remklauw
Verwijder de remklauw om bij de remblokken te komen

Onregelmatige slijtage

Voor je nieuwe remblokken gaat bestellen, controleer eerst even alle remblokken op de motor. Is de motor voorzien van twee remklauwen voor met elk 2 remblokjes, controleer deze dan alle vier! Ga er niet vanuit dat als de remblokjes aan één zijde goed zijn dat ze dit ook aan de andere zijde zijn. Het kan zijn dat de andere remklauw minder goed werkt door vervuiling en de remblokjes niet goed van de remschijf af trekt waardoor deze remblokken meer ingesleten zijn.

 

Eerst even checken!

Door de remstof – afkomstig van de remblokken – zijn de remklauwen vies. Maak de remklauwen eerst even met een sopje en borstel/kwast schoon. Dit werkt net even wat fijner.

Er zijn verschillende type remklauwen. Bij de meeste motoren is het mogelijk om de remblokken uit de remklauw te trekken zonder de gehele klauw los te maken. Dan is het een kwestie van met een punttang een kleine borgclip uit de geleidepin trekken waarna je de borgpin (of twee) uit de klauw trekt. Hierna trek je zo de remblokjes uit de klauw en maak je ze nog even goed schoon voor de inspectie.

Oke, zijn de gleufjes voor het afvoeren van remstof nog aanwezig en is de voering nog ruim 2mm dik, dan is het gewoon mogelijk om de remblokjes weer terug te plaatsen. Hikken ze tegen de 2mm aan of zijn de remblokjes nog dunner, dan is het zaak om ze te vervangen!

Versleten remblokken
Deze zijn echt aan vervanging toe!

Nieuwe remblokken kiezen.

Remblokken zijn er in twee versies: gesinterd en organisch. Beide hebben hun voor én nadelen. Gesinterde remblokken zijn opgebouwd uit een samensmelting van verschillende metalen. Remmen beter dan organische remblokken (mits op temperatuur) maar zijn ook duurder.

Organische remblokken zijn prijstechnisch gunstiger en hebben op een lage temperatuur al goede remeigenschappen. Het nadeel is dat bij intensief gebruik en hoge temperaturen – bijvoorbeeld op het circuit – de remeigenschappen verslechteren.

Het verschil in remmen merk je tijdens normaal weggebruik niet tot nauwelijks. Rij je daarentegen erg sportief en/of op het circuit – waar de remmen een stuk warmer worden- dan raden we je aan om voor gesinterde remblokken te kiezen. Die behouden hun goede remeigenschappen ook op hoge temperaturen.

Remblokken gekocht, nu alleen nog monteren.

Monteer de nieuwe blokken niet gewoon ‘droog’ terug in de remklauwen. Hierdoor bestaat de kans dat de remmen dat irritante gepiep maken. Door de remblokken aan de achterkant – de kant welke de remzuigers raken, NIET aan de kant van de schijf –in te smeren met een laagje koperpasta zorg je ervoor dat de remmen niet piepen.

Nu is het simpelweg de remblokken monteren op dezelfde manier waarop je deze eruit haalde en je bent klaar.

Koperpasta
Smeer koperpasta op de achterkant op het piepen tegen te gaan

Final note:

Hoe goed je ook kunt rijden, je hebt je remmen echt nodig! Dubbelcheck alles goed als je klaar bent. Zitten de blokken er op de goede manier op, zitten de geleidepennen op de juiste plek en tevens geborgd met de kleine clips?!

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Handige Harry schreef:
    28 februari 2019 om 11:21

    Koperpasta op je remmen……. Doe maar niet.

    Beantwoorden
    1. Mark Meisner schreef:
      28 februari 2019 om 11:26

      Niet op het remmende delen inderdaad, enkel op de achterkant van de remblokken zoals vermeld.

  2. Handige Harry schreef:
    28 februari 2019 om 20:40

    Deze man legt mooi uit waarom niet:
    https://www.youtube.com/watch?v=UzJeToiY4Ik
    In een notendop, als je remmen piepen zijn ze gewoon vies of versleten, Schoonmaken of repareren en ze zouden niet meer moeten piepen.

    Begrijp me niet verkeerd, echt top dat jullie dit soort dingen schrijven voor de wat minder competente klusser, maar op deze manier kan je mensen flink op de verkeerde been zetten. Niet dat ’t vaak gebeurt, maar in theorie kan koperpasta(vet) achterop je remblokken gewoon levensgevaarlijk zijn.

    Beantwoorden
    1. Ema schreef:
      28 juni 2020 om 19:38

      Beste mijn man wil de achter remmen van onze sharan van 2014 vervangen maar toen hij alles open deed krijg hij de handrem niet open . Moet hij zo een reader bestellen om dat elektrisch uit te voeren Dank u

    2. Mark Meisner schreef:
      29 juni 2020 om 08:59

      Beste Ema,

      Bedoel je een Volkswagen Sharan? Daarvoor kun je beste even langs de dealer om dit te vragen. Dit is hele andere techniek dan een motor.

    3. Aad Kraaijenbrink schreef:
      15 mei 2021 om 01:37

      Ik maak bezwaar tegen de opmerking dat je mensen op verkeerde been kan zetten , dat is onzin.
      Ik ben geen klusser vanwege leeftijd maar als je zoiets leest over de remblokken en koperpasta begrijpt ieder weldenkend mens / rijder dat het NIET op de blokken moet komen.
      Als je al zelf die remblokken wil gaan vervangen dan eerst goed nadenken wat je gaat doen , waarom en hoe , SUCCES

  3. DuardoS schreef:
    30 januari 2020 om 09:52

    Afgezien van het verhaal van Handige Harry, zou keramisch vet beter zijn dan kopervet, omdat de metaaldeeltjes in kopervet storingen in het ABS-systeem kunnen veroorzaken. Keramisch vet kan ook hogere temperaturen aan en heeft een betere, smerende werking.

    Beantwoorden
    1. Frank schreef:
      7 maart 2021 om 12:05

      Koper heeft geen magnetische eigenschappen. De ABS-sensor werkt met magnetisme. Dus jouw verhaalt klopt niet.

  4. Oosterhuis Rudy schreef:
    20 februari 2023 om 20:05

    Hallo beste mensen,
    Ik wil graag toevoegen dat je ook je remvloeistof moet controleren dze zal aan gepast moeten worden ivm de nieuwe remschijven bvd rudy

    Beantwoorden
  5. Bas schreef:
    21 februari 2023 om 16:10

    Dat kopervet niet gebruikt moet/kan worden is een misvatting, echter er zijn betere producten, zoals ceramisch vet. Met of zonder vet monteren is een persoonlijke keuze, geen van beide is fout. Gebruik je de motor veel, dan zou je toe kunnen zonder vet, gebruik je em incidenteel, dan is een beetje vet toch aan te raden. De overgang naar ceramisch vet heeft idd te maken met abs; kopervet geleid, ceramisch vet niet.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Techniek
motorfiets onderhoud koelvloeistof vervangen

Door Mark Meisner

20 maart 2023 2 min

Zelf sleutelen – koelvloeistof vervangen

Techniek
Motor uit de winterslaap

Door Leonard van den Berg

19 maart 2023 3 min

Je motor uit de winterslaap

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

14 maart 2023 4 min

Zelf sleutelen – Motorolie verversen

Techniek

Door Mark Meisner

6 maart 2023 3 min

Welke motoraccu heb jij nodig?

Techniek
BRAVOKenkelmotor

Door Leonard van den Berg

1 maart 2023 3 min

Een frisse start

Techniek
Schone vloeistof

Door Mark Meisner

27 februari 2023 4 min

Zelf sleutelen – Remvloeistof vernieuwen

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

13 februari 2023 4 min

Zelf je motorfiets onderhouden

Techniek
Banden onderhoud

Door Bas van der Wal

16 januari 2023 7 min

Grip op banden

Techniek
Buiten motorberging

Door Mark Meisner

27 november 2022 2 min

Motorberging, wat is er mogelijk?

Techniek
Winterklaar maken

Door Mark Meisner

22 november 2022 4 min

Winterklaar in de motorstalling

Techniek

Door Tom van Appeldoorn

10 november 2022 6 min

Hoe ziet de toekomst van motorrijden er nou precies uit?

Onderhoud

Door Motorrijders.nl

26 juni 2022 1 min

Kettingset vervangen – DIY-video

Techniek
Kleppen

Door Jarno van Osch

23 mei 2022 3 min

Motorvermogen – hoe zit dat nu eigenlijk met pk en Nm?

Techniek

Door Mark Meisner

26 april 2022 1 min

Remblokken vervangen DIY-video

Techniek

Door Jarno van Osch

16 maart 2022 5 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Japanse bodem

Techniek

Frank Door Frank Andringa

20 februari 2022 2 min

Mile Pajic: Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt?

Techniek
Motorrijden door de bergen op Bridgestone motorbanden

Door Leonard van den Berg

9 november 2021 3 min

Mini Masterclass Motorbanden

Techniek

Door Mark Meisner

7 november 2021 1 min

Luchtfilter vervangen DIY-video

Techniek

Door Jarno van Osch

26 september 2021 6 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Europese bodem

Techniek

Door Bas van der Wal

15 september 2021 6 min

Een afspraak bij de veringdokter

Techniek
Bandenspanning meten en ventiel controleren om de motor na de winter weer rijklaar te maken

Riders Academy Door Riders Academy

25 augustus 2021 2 min

Banden op spanning, zo doe je dat!

Techniek
Horex

Door Jarno van Osch

17 augustus 2021 5 min

De charme van cilinders. Wat kies jij?

Onderhoud

Door Motorrijders.nl

25 mei 2021 1 min

Koelvloeistof vervangen – DIY-video

Onderhoud

Door Motorrijders.nl

7 mei 2021 1 min

Accu vervangen – DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

9 maart 2021 1 min

Olie verversen – DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

2 maart 2021 1 min

Remvloeistof verversen DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

26 januari 2021 1 min

Bandenspanning en profieldiepte controleren DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

22 augustus 2020 1 min

Ketting smeren DIY-video

Techniek
pechservice

Door Mark Meisner

12 juli 2020 2 min

Wat zijn de grootste pechoorzaken?

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X