Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Techniek, Verse start

14 maart 2023 4 min ... 1 Reactie

Zelf sleutelen – Motorolie verversen

Door Mark Meisner

...
TwitterFacebookE-mail

Een makkelijk werkje, maar waarschijnlijk breng jij jouw motor ook hiervoor naar de dealer. Wat eigenlijk niet nodig is! Met onderstaand stappenplan vervang je zelf de motorolie. Je motor onderhouden wordt een makkie op deze manier.

Oké, eerst wat theorie en dan de praktijk

Olie verversen is één ding, maar vervang gelijk ook even je oliefilter. En zorg dat je ook een nieuwe koperen ring hebt voor de olieplug onder het blok.

Benodigdheden:

  • Gereedschap zoals steeksleutels, schroevendraaiers en een doppenset
  • Een opvangbak/lage emmer (iets om de olie mee op te vangen)
  • X-aantal liter motorolie
  • Oliefilter
  • Koperen ring voor olieplug

Een opvangbak of emmer haal je bij de lokale autohandel of bouwmarkt. Je kunt de emmer eventueel afsnijden zodat deze onder de motor past. Houdt er wel rekening mee dat de oude olie moet worden afgevoerd naar een afvalinzamelingsplek bij jou in de buurt.

Zwarte goud
Van heldere motorolie naar zwarte aardolie

Werkplaatshandboek

Het is aan te raden om een werkplaatshandboek aan te schaffen. Hierin staat stap voor stap genoteerd hoe je elk onderhoud aan de motor kan plegen, met veel aanvullende informatie.

Geen werkplaatshandboek bij de hand? Het internet staat er vol mee. Zoek naar het werkplaatshandboek specifiek voor jouw motor. Hierin staat welk type en hoeveel liter olie je nodig hebt. Gewoon online bestellen of kopen bij een motorwinkel. Bestel dan meteen ook een oliefilter en nieuwe koperen ring voor de aftapplug. Dan heb je alles in één keer.

Wil je enkel weten hoeveel en welke olie jouw motor nodig heeft? Castrol heeft dan een handige zoekfunctie om te bekijken hoeveel liter olie en welk type je precies nodig hebt. Opmerking hierbij is, dat het niet persé nodig is om Castrol als merk te nemen, zolang je maar dezelfde dikte aanhoudt. (bijv. 05W40 of 10W50)

Alright, nu heb je alles in huis en kun je je handen vies gaan maken

Rij een rondje met de motor – 5 km is voldoende – om de olie op te warmen zodat deze makkelijker uit het blok loopt. Zet na thuiskomst de motor op de middenbok of paddockstand zodat hij netjes rechtop staat. Dit maakt het sleutelen en leeg laten lopen van het blok een stuk makkelijker. Zorg nu dat je bij de olieaftapplug kan. Dit verschilt heel erg per motor. Bij een naked kun je direct bij de plug. Heb je een sportmotor dan moet eerst het kuipwerk worden verwijderd.

De aftapplug

Let op: de motor is nog warm, dus de olie ook! Zorg dat je poetsdoeken in de buurt hebt, want je handen houd je niet schoon. Draai met een goede steeksleutel of ratel de olieaftapplug los. Met de hand kun je hem dan verder losdraaien. Nu het lastige deel. Houd je de plug vast of valt hij direct in de emmer waar ook alle olie in gaat? Heb je een speciale olieopvangbak? Dan zit er een filter in die de plug  opvangt, maar de olie doorlaat. Gebruik je een emmer, dan is het aan te raden om de plug goed vast te houden en de olie in de emmer op te vangen.

Nu is het een kwestie van wachten tot het druppelen stopt. Laat hem goed leeg lopen, pak gerust wat te drinken tijdens het wachten.

motorfiets onderhoud oliefilter
Het oliefilter zit op elke motor op een andere locatie

Het oliefilter

Om het laatste beetje olie uit het blok te krijgen, gaan we ook het oliefilter vervangen. De locatie verschilt per motor en dit is even uitzoeken. Sommige hebben een externe metalen die je zo met de hand los en vast kan draaien, eventueel met de hulp van een steeksleutel. Anderen hebben hem in het blok zitten en die is te verwijderen door een deksel los te halen van het blok. Laat het blok nog even verder leeglopen zonder het filter.

Is alles er zo ver mogelijk uit?

Het vieze deel zit erop. Maak alles rond het aftappunt schoon, zodat de plug netjes aansluit op het blok. Schuif de nieuwe koperen ring op de aftapplug en zet deze weer vast in het blok. Vergeet dit niet! Je zal niet de eerste zijn die olie weer bijvult en het er aan de onderkant net zo hard weer uit ziet lopen.

Topper, je bent goed bezig! Maak de ruimte rond het oliefilter ook schoon en zet het nieuwe filter vast zoals de oude is losgemaakt/hebt verwijderd. Als je een extern oliefilter hebt, smeer dan even de rubberen ring die aansluit op het blok in met olie en draai dan het oliefilter handvast op het blok. Vast is vast! Heb je een intern filter, smeer dan olie op de rubberen ring van het deksel waarmee je de filter afdicht.

Lees ook: Ook het luchtfilter vervangen is een makkie!
motorfiets onderhoud nieuwe filter
Een schone filter klaar om geplaatst te worden

Alleen de olie nog!

Nu is het alleen nog maar een kwestie van de olie weer bijvullen. Bekijk in het werkplaatshandboek hoeveel liter je nodig hebt en giet dit erin. Laat de motor even een minuut stationair draaien, zodat de olie kan circuleren in het blok en het filter weer wordt gevuld. Controleer gelijk even of er nergens olie lekt. Schakel de motor weer uit en laat de olie 10 min zakken in het blok. Check nogmaals het olieniveau en vul zo nodig olie bij tot deze in het kijkglaasje of meetstok tussen de min en max staat.

Et voilà, je hebt onderhoud gedaan aan je motor en de olie kan weer een lange tijd mee! Controleer na een ritje nogmaals even of er nergens oliedruppels hangen and you’re good to go!

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Wout de Vries schreef:
    26 juli 2021 om 12:09

    Hallo,
    Heb bij mijn motor de olie/filter vervangen, Vermoedelijk heb ik de motor met teveel olie laten draaien om de filter te vullen.
    De motor loop nu niet goed meer heeft de neiging bij het weggaan om af te slaan, ook loop hij niet regel matig meer in de lage toeren geeft ook wat knallen bij het gas terug laten bij het rijden.
    Heeft voor de olie verversen dit niet gedaan, Heb bij mijn autogarage gevraagd wat het kon zijn omdat hij zelf ook motor rijd, was vermoedelijk de lucht filter.
    Ik weet het ook niet zeker of dat zo is.
    Graag wat info bedankt
    Wout de Vries
    Motor MV Agusta Brutale 910S

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Techniek
motorfiets onderhoud koelvloeistof vervangen

Door Mark Meisner

20 maart 2023 2 min

Zelf sleutelen – koelvloeistof vervangen

Techniek
Motor uit de winterslaap

Door Leonard van den Berg

19 maart 2023 3 min

Je motor uit de winterslaap

Techniek

Door Mark Meisner

6 maart 2023 3 min

Welke motoraccu heb jij nodig?

Techniek
BRAVOKenkelmotor

Door Leonard van den Berg

1 maart 2023 3 min

Een frisse start

Techniek
Schone vloeistof

Door Mark Meisner

27 februari 2023 4 min

Zelf sleutelen – Remvloeistof vernieuwen

Techniek
Versleten remblokken

Door Mark Meisner

20 februari 2023 3 min

Zelf sleutelen – Remblokken vernieuwen

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

13 februari 2023 4 min

Zelf je motorfiets onderhouden

Techniek
Banden onderhoud

Door Bas van der Wal

16 januari 2023 7 min

Grip op banden

Techniek
Buiten motorberging

Door Mark Meisner

27 november 2022 2 min

Motorberging, wat is er mogelijk?

Techniek
Winterklaar maken

Door Mark Meisner

22 november 2022 4 min

Winterklaar in de motorstalling

Techniek

Door Tom van Appeldoorn

10 november 2022 6 min

Hoe ziet de toekomst van motorrijden er nou precies uit?

Onderhoud

Door Motorrijders.nl

26 juni 2022 1 min

Kettingset vervangen – DIY-video

Techniek
Kleppen

Door Jarno van Osch

23 mei 2022 3 min

Motorvermogen – hoe zit dat nu eigenlijk met pk en Nm?

Techniek

Door Mark Meisner

26 april 2022 1 min

Remblokken vervangen DIY-video

Techniek

Door Jarno van Osch

16 maart 2022 5 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Japanse bodem

Techniek

Frank Door Frank Andringa

20 februari 2022 2 min

Mile Pajic: Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt?

Techniek
Motorrijden door de bergen op Bridgestone motorbanden

Door Leonard van den Berg

9 november 2021 3 min

Mini Masterclass Motorbanden

Techniek

Door Mark Meisner

7 november 2021 1 min

Luchtfilter vervangen DIY-video

Techniek

Door Jarno van Osch

26 september 2021 6 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Europese bodem

Techniek

Door Bas van der Wal

15 september 2021 6 min

Een afspraak bij de veringdokter

Techniek
Bandenspanning meten en ventiel controleren om de motor na de winter weer rijklaar te maken

Riders Academy Door Riders Academy

25 augustus 2021 2 min

Banden op spanning, zo doe je dat!

Techniek
Horex

Door Jarno van Osch

17 augustus 2021 5 min

De charme van cilinders. Wat kies jij?

Onderhoud

Door Motorrijders.nl

25 mei 2021 1 min

Koelvloeistof vervangen – DIY-video

Onderhoud

Door Motorrijders.nl

7 mei 2021 1 min

Accu vervangen – DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

9 maart 2021 1 min

Olie verversen – DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

2 maart 2021 1 min

Remvloeistof verversen DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

26 januari 2021 1 min

Bandenspanning en profieldiepte controleren DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

22 augustus 2020 1 min

Ketting smeren DIY-video

Techniek
pechservice

Door Mark Meisner

12 juli 2020 2 min

Wat zijn de grootste pechoorzaken?

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X