Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Techniek, Verse start

25 november 2021 3 min ... 1 Reactie

Zelf sleutelen – Luchtfilter vervangen

Door Mark Meisner

...
TwitterFacebookE-mail

Eens in de zoveel tijd moet je niet alleen de olie, remvloeistof en remblokjes vervangen maar ook het luchtfilter. Dit werkje kun je makkelijk zelf doen, ook al heb je last van twee linkerhanden. Trek er eventueel een middagje voor uit als het je eerste keer is. Het lukt je zeker. Dit komt hélemaal goed.

Benodigdheden

  • Steeksleutels
  • Doppenset
  • Schroevendraaiers
  • Imbussleutels.
  • Nieuwe luchtfilter

Verschillende type luchtfilters

Je hebt originele luchtfilters, aftermarket versies of pod-filters. De originele en aftermarketfilters zijn zo te vervangen. Pod-filters zijn eigenlijk filters voor op het circuit. Ze zorgen voor meer luchtflow de motor in, maar ze filteren wel minder goed dan de originele/aftermarket filters.

Originele filters hebben het voordeel dat ze niet duur zijn. Nadeel is dat ze niet zijn schoon te maken. Je kunt ze alleen vervangen. Aftermarket filters zijn bijvoorbeeld degene van K&N, DNA of BMC. Ze zijn één op één te verwisselen met het originele filter in de luchtfilterbehuizing, bieden een betere airflow en even goede, als wellicht niet betere, filtratie. Deze vervangingsfilters zijn vaak duurder dan origineel, maar makkelijker schoon te maken en herbruikbaar. De aanschaf is hoger, voordeel is wel dat je daarna alleen nog schoonmaaksetje hoeft aan te schaffen. Hiermee kun je het filter wassen en in-oliën voor weer een goed werkend luchtfilter. Nog een voordeel is dat aftermarket-filters rond de 50.000-80.000 kilometer meegaan voordat ze een schoonmaakbeurt nodig hebben. De originele luchtfilters gaan gemiddeld 10.000-20.000 kilometer mee. Een flink verschil dus als je veel kilometers met de motor maakt. Een voorbeeld, voor een Kawasaki ZX10R betaal je 25 euro voor een originele luchtfilter, voor een K&N variant 50 euro. Tel daar een schoonmaaksetje bij van nog geen 20 euro en dan ben je drie keer zo duur uit. Daarentegen kun je er wel 4x langer mee rijden voor je hem schoon moet maken, waarna je geen nieuwe filter meer hoeft te kopen.

Luchtfilter
Er zijn verschillende filters: de platte zijn de inleg-filters en de ronde/conische zijn pod-filters

Luchtfilter aangeschaft, dan gaan we zoeken

Want ja, waar zit het luchtfilter in jouw motor? Een uniform antwoord is er niet. Veel opties zijn mogelijk. Sommige hebben hem gewoon direct aan de zijkant van het blok. Bijvoorbeeld bij een Harley-Davidson. Eén of twee schroefjes en je kunt het filter vernieuwen. Iets lastiger is het als hij onder het zadel of achter een zijkap zit. Een derde optie is onder de tank. Veel racemotoren hebben het luchtfilter onder de benzinetank zitten, waardoor je hem moet demonteren om erbij te kunnen. Zoek dus even uit waar hij bij jou zit. De makkelijkste manier hiervoor is om dit te checken met de handleiding of een werkplaatshandboek van de motor.

Vies of schoon?

Hoe ziet het er van binnen uit? Is het heel vies, kom je zelfs muizen tegen of is het nog brandschoon? Haal het oude filter uit de airbox en is het erg vies, haal er dan even een doekje of stofzuiger doorheen. Het heeft niet veel nut om een schoon filter te plaatsen als hij direct weer rommel kan aanzuigen.

Vieze luchtfilter
Een vuile filter herken je zo. Deze moet vervangen worden!

Monteren

Het monteren van het filter gaat vaak erg makkelijk. Grote kans dat jij alleen het oude filter uit de behuizing moet klikken en de nieuwe erin moet leggen. Vastschroeven met één centrale bout is ook nog mogelijk maar het is echt geen rocket science.

Tsja, dat was het eigenlijk. Nu is het een kwestie van alles weer in elkaar zetten zoals hiervoor gedemonteerd en de motor kan weer schoon en vrij ademen.

Bekijk ook: Luchtfilter vervangen DIY-video

Maar je kunt hem dus ook schoonmaken?

Ja, dit klopt. Aftermarket en pod-filters van de betere merken kun je met een reinigingsset van hetzelfde merk schoonmaken en opnieuw in-oliën. Spray de filter royaal in met de reinigingsspray. Was hierna het filter grondig uit onder de kraan zodat hij helemaal schoon is en laat het filter hierna drogen. Nu is het alleen nog een kwestie van in-oliën met de meegeleverde spray waardoor het filter wordt voorzien van een olielaagje. Dit laagje laat wel lucht door, maar houdt de fijnstof vast. Hierdoor kan het filter beter zijn werk doen. Kijk voor je een nieuwe filter gaat bestellen eerst wat er al gemonteerd zit. Het kan zomaar zijn dat de voorgaande eigenaar al een aftermarket filter geplaatst heeft. Dan is het enkel een kwestie van een reinigingsset bestellen.

Luchtfilter
Het verschil is erg goed te zien, de motor kan straks weer goed ademen.
TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Marcel schreef:
    26 november 2021 om 19:29

    Stelt inderdaad helemaal niets voor, zeer makkelijk te doen!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Techniek
Banden onderhoud

Door Bas van der Wal

16 januari 2023 7 min

Grip op banden

Techniek
Buiten motorberging

Door Mark Meisner

27 november 2022 2 min

Motorberging, wat is er mogelijk?

Techniek
Winterklaar maken

Door Mark Meisner

22 november 2022 4 min

Winterklaar in de motorstalling

Techniek

Door Tom van Appeldoorn

10 november 2022 6 min

Hoe ziet de toekomst van motorrijden er nou precies uit?

Onderhoud

Door Motorrijders.nl

26 juni 2022 1 min

Kettingset vervangen – DIY-video

Techniek
Kleppen

Door Jarno van Osch

23 mei 2022 3 min

Motorvermogen – hoe zit dat nu eigenlijk met pk en Nm?

Techniek

Door Mark Meisner

26 april 2022 1 min

Remblokken vervangen DIY-video

Techniek

Door Jarno van Osch

16 maart 2022 5 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Japanse bodem

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

22 februari 2022 4 min

Zelf je motorfiets onderhouden

Techniek

Frank Door Frank Andringa

20 februari 2022 2 min

Mile Pajic: Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt?

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

5 december 2021 4 min

Zelf sleutelen – Motorolie verversen

Techniek
motorfiets onderhoud koelvloeistof vervangen

Door Mark Meisner

21 november 2021 2 min

Zelf sleutelen – koelvloeistof vervangen

Techniek
Motorrijden door de bergen op Bridgestone motorbanden

Door Leonard van den Berg

9 november 2021 3 min

Mini Masterclass Motorbanden

Techniek

Door Mark Meisner

7 november 2021 1 min

Luchtfilter vervangen DIY-video

Techniek

Door Jarno van Osch

26 september 2021 6 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Europese bodem

Techniek

Door Bas van der Wal

15 september 2021 6 min

Een afspraak bij de veringdokter

Techniek
Bandenspanning meten en ventiel controleren om de motor na de winter weer rijklaar te maken

Riders Academy Door Riders Academy

25 augustus 2021 2 min

Banden op spanning, zo doe je dat!

Techniek
Horex

Door Jarno van Osch

17 augustus 2021 5 min

De charme van cilinders. Wat kies jij?

Onderhoud

Door Motorrijders.nl

25 mei 2021 1 min

Koelvloeistof vervangen – DIY-video

Onderhoud

Door Motorrijders.nl

7 mei 2021 1 min

Accu vervangen – DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

11 maart 2021 3 min

Welke motoraccu heb jij nodig?

Techniek

Door Mark Meisner

9 maart 2021 1 min

Olie verversen – DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

2 maart 2021 1 min

Remvloeistof verversen DIY-video

Techniek
BRAVOKenkelmotor

Door Leonard van den Berg

15 februari 2021 3 min

Een frisse start

Techniek

Door Mark Meisner

26 januari 2021 1 min

Bandenspanning en profieldiepte controleren DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

22 augustus 2020 1 min

Ketting smeren DIY-video

Techniek
pechservice

Door Mark Meisner

12 juli 2020 2 min

Wat zijn de grootste pechoorzaken?

Techniek
Motor uit de winterslaap

Door Leonard van den Berg

6 maart 2019 3 min

Je motor uit de winterslaap

Techniek
Versleten remblokken

Door Mark Meisner

4 december 2018 3 min

Zelf sleutelen – Remblokken vernieuwen

Techniek
Schone vloeistof

Door Mark Meisner

6 november 2018 4 min

Zelf sleutelen – Remvloeistof vernieuwen

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X