Eens in de zoveel tijd moet je niet alleen de olie, remvloeistof en remblokjes vervangen maar ook het luchtfilter. Dit werkje kun je makkelijk zelf doen, ook al heb je last van twee linkerhanden. Trek er eventueel een middagje voor uit als het je eerste keer is. Het lukt je zeker. Dit komt hélemaal goed.
Benodigdheden
- Steeksleutels
- Doppenset
- Schroevendraaiers
- Imbussleutels.
- Nieuwe luchtfilter
Verschillende type luchtfilters
Je hebt originele luchtfilters, aftermarket versies of pod-filters. De originele en aftermarketfilters zijn zo te vervangen. Pod-filters zijn eigenlijk filters voor op het circuit. Ze zorgen voor meer luchtflow de motor in, maar ze filteren wel minder goed dan de originele/aftermarket filters.
Originele filters hebben het voordeel dat ze niet duur zijn. Nadeel is dat ze niet zijn schoon te maken. Je kunt ze alleen vervangen. Aftermarket filters zijn bijvoorbeeld degene van K&N, DNA of BMC. Ze zijn één op één te verwisselen met het originele filter in de luchtfilterbehuizing, bieden een betere airflow en even goede, als wellicht niet betere, filtratie. Deze vervangingsfilters zijn vaak duurder dan origineel, maar makkelijker schoon te maken en herbruikbaar. De aanschaf is hoger, voordeel is wel dat je daarna alleen nog schoonmaaksetje hoeft aan te schaffen. Hiermee kun je het filter wassen en in-oliën voor weer een goed werkend luchtfilter. Nog een voordeel is dat aftermarket-filters rond de 50.000-80.000 kilometer meegaan voordat ze een schoonmaakbeurt nodig hebben. De originele luchtfilters gaan gemiddeld 10.000-20.000 kilometer mee. Een flink verschil dus als je veel kilometers met de motor maakt. Een voorbeeld, voor een Kawasaki ZX10R betaal je 25 euro voor een originele luchtfilter, voor een K&N variant 50 euro. Tel daar een schoonmaaksetje bij van nog geen 20 euro en dan ben je drie keer zo duur uit. Daarentegen kun je er wel 4x langer mee rijden voor je hem schoon moet maken, waarna je geen nieuwe filter meer hoeft te kopen.

Luchtfilter aangeschaft, dan gaan we zoeken
Want ja, waar zit het luchtfilter in jouw motor? Een uniform antwoord is er niet. Veel opties zijn mogelijk. Sommige hebben hem gewoon direct aan de zijkant van het blok. Bijvoorbeeld bij een Harley-Davidson. Eén of twee schroefjes en je kunt het filter vernieuwen. Iets lastiger is het als hij onder het zadel of achter een zijkap zit. Een derde optie is onder de tank. Veel racemotoren hebben het luchtfilter onder de benzinetank zitten, waardoor je hem moet demonteren om erbij te kunnen. Zoek dus even uit waar hij bij jou zit. De makkelijkste manier hiervoor is om dit te checken met de handleiding of een werkplaatshandboek van de motor.
Vies of schoon?
Hoe ziet het er van binnen uit? Is het heel vies, kom je zelfs muizen tegen of is het nog brandschoon? Haal het oude filter uit de airbox en is het erg vies, haal er dan even een doekje of stofzuiger doorheen. Het heeft niet veel nut om een schoon filter te plaatsen als hij direct weer rommel kan aanzuigen.

Monteren
Het monteren van het filter gaat vaak erg makkelijk. Grote kans dat jij alleen het oude filter uit de behuizing moet klikken en de nieuwe erin moet leggen. Vastschroeven met één centrale bout is ook nog mogelijk maar het is echt geen rocket science.
Tsja, dat was het eigenlijk. Nu is het een kwestie van alles weer in elkaar zetten zoals hiervoor gedemonteerd en de motor kan weer schoon en vrij ademen.
Bekijk ook: Luchtfilter vervangen DIY-video
Maar je kunt hem dus ook schoonmaken?
Ja, dit klopt. Aftermarket en pod-filters van de betere merken kun je met een reinigingsset van hetzelfde merk schoonmaken en opnieuw in-oliën. Spray de filter royaal in met de reinigingsspray. Was hierna het filter grondig uit onder de kraan zodat hij helemaal schoon is en laat het filter hierna drogen. Nu is het alleen nog een kwestie van in-oliën met de meegeleverde spray waardoor het filter wordt voorzien van een olielaagje. Dit laagje laat wel lucht door, maar houdt de fijnstof vast. Hierdoor kan het filter beter zijn werk doen. Kijk voor je een nieuwe filter gaat bestellen eerst wat er al gemonteerd zit. Het kan zomaar zijn dat de voorgaande eigenaar al een aftermarket filter geplaatst heeft. Dan is het enkel een kwestie van een reinigingsset bestellen.

Stelt inderdaad helemaal niets voor, zeer makkelijk te doen!