Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Techniek, Verse start

21 november 2021 2 min ... 8 Reacties

Zelf sleutelen – koelvloeistof vervangen

Door Mark Meisner

...
TwitterFacebookE-mail

Ververs regelmatig de koelvloeistof. Vooral belangrijk voor rijders met ‘waterkokers’. Deze vaak groene of roze vloeistof koelt de cilinders en is een vitaal onderdeel voor probleemloos rijden.

Koelvloeistof valt net als motorolie onder ‘klein chemisch afval’ (KCA). Vanwege de schadelijke stoffen mag het niet bij het gewone afval worden gezet. Spoel het ook niet door de gootsteen, wasbak of toilet. Vang het op in een afsluitbare emmer en lever het in als chemisch afval bij jouw lokale vuilstortplaats.

Benodigdheden:

  • Gereedschap
  • Grote pan of teil
  • Verse koelvloeistof
  • Trechter

Koelvloeistof heeft niet het eeuwige leven. Met de tijd gaat het in kwaliteit achteruit waardoor de koeling verminderd en de kans op corrosie in de leidingen vergroot. Het is een simpel klusje, dus raden wij aan om het op tijd te verversen. Wanneer het voor jouw motor moet gebeuren, kun je lezen in de handleiding. Vaak is deze makkelijk te vinden op het internet. Type gewoon het type motor, bouwjaar en pdf in Google in.

Koelvloeistof vervangen
Haal allereerst de oude koelvloeistof uit het systeem.

Droge theorie

Koelvloeistof wordt continu rondgepompt door het blok van jouw motor. Vanaf de radiator gaat het naar de cilinders ter koeling van de ontstane warmte. Via leidingen loopt het verder naar de waterpomp die het weer terugpompt de radiator in. Hier koelt het weer af en mag de vloeistof weer hetzelfde rondje maken. Ergens in dit leidingwerk zit er nog een overloopreservoir. Vloeistof zet uit naarmate deze warm wordt en dit verschil vangt het reservoir op. Tot zo ver de droge theorie, nu gaan we naar de natte praktijk.

Natte praktijk

Haal allereerst de oude koelvloeistof uit het systeem. Onderop de motor zit hiervoor een kleine bout in het leidingstelsel. Dit is het laagste punt waar je een teiltje of emmer onder zet om de vloeistof op te vangen. Werk met een koude motor! We willen niet dat je iets verbrandt door warme koelvloeistof.

Na het losdraaien stopt de vloeistof al snel met lopen. Niet omdat alles al leeg is, maar een grote kans dat de leiding vacuüm heeft getrokken. Zoek het hoogste punt op en draai hier de vuldop los. Dit kan onder de tank zijn, maar ook op de radiator. Draai ook de dop van het overloopreservoir los. Ook deze wil je leeg hebben om het systeem helemaal te verversen.

Het kan een paar minuten duren voor heel het systeem leeg is. Tijd dus om de katten eten te geven of voor de zoveelste bak koffie/thee.

motorfiets onderhoud koelvloeistof vervangen
Verse koelvloeistof ziet er een stuk frisser uit

Leeg? Mooi, gaan we weer vullen.

LET OP! Draai de bout weer in het laagste deel van de leidingen. Het is niet de bedoeling dat de verse vloeistof direct weer aan de onderzijde wegloopt! Boutje erin? Mooi, dan is het een kwestie van het systeem weer rustig bijvullen via de vuldop, tot er geen lucht meer omhoog komt. Vul ook het overloopreservoir aan tot net onder de maximum stand.

Is dit gedaan? Laat dan de motor  4-5 minuten stationair lopen om ervoor te zorgen dat luchtbellen zich kunnen verplaatsen naar het hoogste punt van de motor. Doe dit met een geopende vuldop waardoor luchtbellen direct vrij komen en er geen druk kan opbouwen.

En dat is het eigenlijk wel. Vul eventueel het systeem verder aan als het niveau omlaag is gegaan en zet alles weer in elkaar. Handen wassen en genieten van een goed gekoelde rit! Laat de warme zomer maar komen.

Koelvloeistof vervangen
Vergeet niet het overloopvat aan te vullen
TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Tom schreef:
    13 juli 2019 om 11:34

    Het lijkt me nuttig om te vermelden dat de verschillende soorten koelvloeistof niet gemengd mogen worden. Gebruik dus het door de fabrikant voorgeschreven type, of spoel het systeem goed door met schoon water voorafgaand aan het vullen.

    Beantwoorden
  2. Peter tiberius schreef:
    10 januari 2020 om 23:07

    Heel goeie tip.. En ook voor rem vloeistof. Maximaal 3 jaar.. Heb daar zelf hele nare ervaring mee gehad

    Beantwoorden
  3. Jan schreef:
    6 juli 2021 om 12:03

    Wat een flauwekul om koelvloeistof te vervangen, heb dit nog nooit gedaan ook nooit geen problemen mee gehad

    Beantwoorden
    1. Baird schreef:
      2 oktober 2021 om 13:58

      Onzin opmerking: Opa is 90 geworden en heeft altijd gerookt!
      Als je er geen verstand van hebt moet je niet reageren.

  4. Flip schreef:
    21 november 2021 om 14:37

    Geen onzin. Kijk eens bij de productinformatie van putoline ultracool.

    Beantwoorden
    1. Jan schreef:
      26 november 2021 om 22:53

      Ik heb in Wikipedia gekeken, in meerdere product info sites en reviews…
      Is het vervangen cd koelvloeistof te vergelijken met de noodzaak zoals die voor auto’s geldt bijv?

  5. Diedrik schreef:
    18 februari 2022 om 15:55

    Ik vulde vaak aan tot max. Mijn garage tipte mij om juist tot ongeveer ‘min’ te vullen, aangezien het nog uitzet als de motor warm wordt. Zoals op het plaatje tot boven max hoeft dus niet. Wel na even motor draaien checken of er nog wat bij moet (staat ook in de tekst).

    Beantwoorden
  6. Diedrik schreef:
    18 februari 2022 om 15:58

    @Jan: ja, voor auto’s en motors moet de koelvloeistof worden ververst en voor jouw specifieke auto/motor is in de handleiding te vinden wanneer (in tijd of aantal km). Meestal om de 2 jaar of als de koelvloeistof donkerder wordt.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Techniek
Banden onderhoud

Door Bas van der Wal

16 januari 2023 7 min

Grip op banden

Techniek
Buiten motorberging

Door Mark Meisner

27 november 2022 2 min

Motorberging, wat is er mogelijk?

Techniek
Winterklaar maken

Door Mark Meisner

22 november 2022 4 min

Winterklaar in de motorstalling

Techniek

Door Tom van Appeldoorn

10 november 2022 6 min

Hoe ziet de toekomst van motorrijden er nou precies uit?

Onderhoud

Door Motorrijders.nl

26 juni 2022 1 min

Kettingset vervangen – DIY-video

Techniek
Kleppen

Door Jarno van Osch

23 mei 2022 3 min

Motorvermogen – hoe zit dat nu eigenlijk met pk en Nm?

Techniek

Door Mark Meisner

26 april 2022 1 min

Remblokken vervangen DIY-video

Techniek

Door Jarno van Osch

16 maart 2022 5 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Japanse bodem

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

22 februari 2022 4 min

Zelf je motorfiets onderhouden

Techniek

Frank Door Frank Andringa

20 februari 2022 2 min

Mile Pajic: Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt?

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

5 december 2021 4 min

Zelf sleutelen – Motorolie verversen

Techniek
Luchtfilter

Door Mark Meisner

25 november 2021 3 min

Zelf sleutelen – Luchtfilter vervangen

Techniek
Motorrijden door de bergen op Bridgestone motorbanden

Door Leonard van den Berg

9 november 2021 3 min

Mini Masterclass Motorbanden

Techniek

Door Mark Meisner

7 november 2021 1 min

Luchtfilter vervangen DIY-video

Techniek

Door Jarno van Osch

26 september 2021 6 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Europese bodem

Techniek

Door Bas van der Wal

15 september 2021 6 min

Een afspraak bij de veringdokter

Techniek
Bandenspanning meten en ventiel controleren om de motor na de winter weer rijklaar te maken

Riders Academy Door Riders Academy

25 augustus 2021 2 min

Banden op spanning, zo doe je dat!

Techniek
Horex

Door Jarno van Osch

17 augustus 2021 5 min

De charme van cilinders. Wat kies jij?

Onderhoud

Door Motorrijders.nl

25 mei 2021 1 min

Koelvloeistof vervangen – DIY-video

Onderhoud

Door Motorrijders.nl

7 mei 2021 1 min

Accu vervangen – DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

11 maart 2021 3 min

Welke motoraccu heb jij nodig?

Techniek

Door Mark Meisner

9 maart 2021 1 min

Olie verversen – DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

2 maart 2021 1 min

Remvloeistof verversen DIY-video

Techniek
BRAVOKenkelmotor

Door Leonard van den Berg

15 februari 2021 3 min

Een frisse start

Techniek

Door Mark Meisner

26 januari 2021 1 min

Bandenspanning en profieldiepte controleren DIY-video

Techniek

Door Mark Meisner

22 augustus 2020 1 min

Ketting smeren DIY-video

Techniek
pechservice

Door Mark Meisner

12 juli 2020 2 min

Wat zijn de grootste pechoorzaken?

Techniek
Motor uit de winterslaap

Door Leonard van den Berg

6 maart 2019 3 min

Je motor uit de winterslaap

Techniek
Versleten remblokken

Door Mark Meisner

4 december 2018 3 min

Zelf sleutelen – Remblokken vernieuwen

Techniek
Schone vloeistof

Door Mark Meisner

6 november 2018 4 min

Zelf sleutelen – Remvloeistof vernieuwen

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X