Ververs regelmatig de koelvloeistof. Vooral belangrijk voor rijders met ‘waterkokers’. Deze vaak groene of roze vloeistof koelt de cilinders en is een vitaal onderdeel voor probleemloos rijden.
Koelvloeistof valt net als motorolie onder ‘klein chemisch afval’ (KCA). Vanwege de schadelijke stoffen mag het niet bij het gewone afval worden gezet. Spoel het ook niet door de gootsteen, wasbak of toilet. Vang het op in een afsluitbare emmer en lever het in als chemisch afval bij jouw lokale vuilstortplaats.
Benodigdheden:
- Gereedschap
- Grote pan of teil
- Verse koelvloeistof
- Trechter
Koelvloeistof heeft niet het eeuwige leven. Met de tijd gaat het in kwaliteit achteruit waardoor de koeling verminderd en de kans op corrosie in de leidingen vergroot. Het is een simpel klusje, dus raden wij aan om het op tijd te verversen. Wanneer het voor jouw motor moet gebeuren, kun je lezen in de handleiding. Vaak is deze makkelijk te vinden op het internet. Type gewoon het type motor, bouwjaar en pdf in Google in.

Droge theorie
Koelvloeistof wordt continu rondgepompt door het blok van jouw motor. Vanaf de radiator gaat het naar de cilinders ter koeling van de ontstane warmte. Via leidingen loopt het verder naar de waterpomp die het weer terugpompt de radiator in. Hier koelt het weer af en mag de vloeistof weer hetzelfde rondje maken. Ergens in dit leidingwerk zit er nog een overloopreservoir. Vloeistof zet uit naarmate deze warm wordt en dit verschil vangt het reservoir op. Tot zo ver de droge theorie, nu gaan we naar de natte praktijk.
Natte praktijk
Haal allereerst de oude koelvloeistof uit het systeem. Onderop de motor zit hiervoor een kleine bout in het leidingstelsel. Dit is het laagste punt waar je een teiltje of emmer onder zet om de vloeistof op te vangen. Werk met een koude motor! We willen niet dat je iets verbrandt door warme koelvloeistof.
Na het losdraaien stopt de vloeistof al snel met lopen. Niet omdat alles al leeg is, maar een grote kans dat de leiding vacuüm heeft getrokken. Zoek het hoogste punt op en draai hier de vuldop los. Dit kan onder de tank zijn, maar ook op de radiator. Draai ook de dop van het overloopreservoir los. Ook deze wil je leeg hebben om het systeem helemaal te verversen.
Het kan een paar minuten duren voor heel het systeem leeg is. Tijd dus om de katten eten te geven of voor de zoveelste bak koffie/thee.

Leeg? Mooi, gaan we weer vullen.
LET OP! Draai de bout weer in het laagste deel van de leidingen. Het is niet de bedoeling dat de verse vloeistof direct weer aan de onderzijde wegloopt! Boutje erin? Mooi, dan is het een kwestie van het systeem weer rustig bijvullen via de vuldop, tot er geen lucht meer omhoog komt. Vul ook het overloopreservoir aan tot net onder de maximum stand.
Is dit gedaan? Laat dan de motor 4-5 minuten stationair lopen om ervoor te zorgen dat luchtbellen zich kunnen verplaatsen naar het hoogste punt van de motor. Doe dit met een geopende vuldop waardoor luchtbellen direct vrij komen en er geen druk kan opbouwen.
En dat is het eigenlijk wel. Vul eventueel het systeem verder aan als het niveau omlaag is gegaan en zet alles weer in elkaar. Handen wassen en genieten van een goed gekoelde rit! Laat de warme zomer maar komen.

Het lijkt me nuttig om te vermelden dat de verschillende soorten koelvloeistof niet gemengd mogen worden. Gebruik dus het door de fabrikant voorgeschreven type, of spoel het systeem goed door met schoon water voorafgaand aan het vullen.
Heel goeie tip.. En ook voor rem vloeistof. Maximaal 3 jaar.. Heb daar zelf hele nare ervaring mee gehad
Wat een flauwekul om koelvloeistof te vervangen, heb dit nog nooit gedaan ook nooit geen problemen mee gehad
Onzin opmerking: Opa is 90 geworden en heeft altijd gerookt!
Als je er geen verstand van hebt moet je niet reageren.
Geen onzin. Kijk eens bij de productinformatie van putoline ultracool.
Ik heb in Wikipedia gekeken, in meerdere product info sites en reviews…
Is het vervangen cd koelvloeistof te vergelijken met de noodzaak zoals die voor auto’s geldt bijv?
Ik vulde vaak aan tot max. Mijn garage tipte mij om juist tot ongeveer ‘min’ te vullen, aangezien het nog uitzet als de motor warm wordt. Zoals op het plaatje tot boven max hoeft dus niet. Wel na even motor draaien checken of er nog wat bij moet (staat ook in de tekst).
@Jan: ja, voor auto’s en motors moet de koelvloeistof worden ververst en voor jouw specifieke auto/motor is in de handleiding te vinden wanneer (in tijd of aantal km). Meestal om de 2 jaar of als de koelvloeistof donkerder wordt.
Beste ik had graag de koelvloeistof vervangen maar is het goed als ik gewoon g11 gebruik of is dit verboden.
Ik heb een cruisym 125
Met vriendelijke groeten