Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Techniek

17 april 2019 2 min ... 2 Reacties

Zelf sleutelen – koelvloeistof vervangen

Door Mark Meisner

...
TwitterFacebookE-mail

Ververs regelmatig de koelvloeistof. Vooral belangrijk voor rijders met ‘waterkokers’. Deze vaak groene of roze vloeistof koelt de cilinders en is een vitaal onderdeel voor probleemloos rijden.

Koelvloeistof valt net als motorolie onder ‘klein chemisch afval’ (KCA). Vanwege de schadelijke stoffen mag het niet bij het gewone afval worden gezet. Spoel het ook niet door de gootsteen, wasbak of toilet. Vang het op in een afsluitbare emmer en lever het in als chemisch afval bij jouw lokale vuilstortplaats.

Benodigdheden:

  • Gereedschap
  • Grote pan of teil
  • Verse koelvloeistof
  • Trechter

Koelvloeistof heeft niet het eeuwige leven. Met de tijd gaat het in kwaliteit achteruit waardoor de koeling verminderd en de kans op corrosie in de leidingen vergroot. Het is een simpel klusje, dus raden wij aan om het op tijd te verversen. Wanneer het voor jouw motor moet gebeuren, kun je lezen in de handleiding. Vaak is deze makkelijk te vinden op het internet. Type gewoon het type motor, bouwjaar en pdf in Google in.

Koelvloeistof vervangen
Haal allereerst de oude koelvloeistof uit het systeem.

Droge theorie

Koelvloeistof wordt continu rondgepompt door het blok van jouw motor. Vanaf de radiator gaat het naar de cilinders ter koeling van de ontstane warmte. Via leidingen loopt het verder naar de waterpomp die het weer terugpompt de radiator in. Hier koelt het weer af en mag de vloeistof weer hetzelfde rondje maken. Ergens in dit leidingwerk zit er nog een overloopreservoir. Vloeistof zet uit naarmate deze warm wordt en dit verschil vangt het reservoir op. Tot zo ver de droge theorie, nu gaan we naar de natte praktijk.

Natte praktijk

Haal allereerst de oude koelvloeistof uit het systeem. Onderop de motor zit hiervoor een kleine bout in het leidingstelsel. Dit is het laagste punt waar je een teiltje of emmer onder zet om de vloeistof op te vangen. Werk met een koude motor! We willen niet dat je iets verbrandt door warme koelvloeistof.

Na het losdraaien stopt de vloeistof al snel met lopen. Niet omdat alles al leeg is, maar een grote kans dat de leiding vacuüm heeft getrokken. Zoek het hoogste punt op en draai hier de vuldop los. Dit kan onder de tank zijn, maar ook op de radiator. Draai ook de dop van het overloopreservoir los. Ook deze wil je leeg hebben om het systeem helemaal te verversen.

Het kan een paar minuten duren voor heel het systeem leeg is. Tijd dus om de katten eten te geven of voor de zoveelste bak koffie/thee.

motorfiets onderhoud koelvloeistof vervangen
Verse koelvloeistof ziet er een stuk frisser uit

Leeg? Mooi, gaan we weer vullen.

LET OP! Draai de bout weer in het laagste deel van de leidingen. Het is niet de bedoeling dat de verse vloeistof direct weer aan de onderzijde wegloopt! Boutje erin? Mooi, dan is het een kwestie van het systeem weer rustig bijvullen via de vuldop, tot er geen lucht meer omhoog komt. Vul ook het overloopreservoir aan tot net onder de maximum stand.

Is dit gedaan? Laat dan de motor  4-5 minuten stationair lopen om ervoor te zorgen dat luchtbellen zich kunnen verplaatsen naar het hoogste punt van de motor. Doe dit met een geopende vuldop waardoor luchtbellen direct vrij komen en er geen druk kan opbouwen.

En dat is het eigenlijk wel. Vul eventueel het systeem verder aan als het niveau omlaag is gegaan en zet alles weer in elkaar. Handen wassen en genieten van een goed gekoelde rit! Laat de warme zomer maar komen.

Koelvloeistof vervangen
Vergeet niet het overloopvat aan te vullen
TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Tom schreef:
    13 juli 2019 om 11:34

    Het lijkt me nuttig om te vermelden dat de verschillende soorten koelvloeistof niet gemengd mogen worden. Gebruik dus het door de fabrikant voorgeschreven type, of spoel het systeem goed door met schoon water voorafgaand aan het vullen.

    Beantwoorden
  2. Peter tiberius schreef:
    10 januari 2020 om 23:07

    Heel goeie tip.. En ook voor rem vloeistof. Maximaal 3 jaar.. Heb daar zelf hele nare ervaring mee gehad

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Techniek
BRAVOKenkelmotor

Door Leonard van den Berg

15 februari 2021 3 min

Een frisse start

  • Techniek
Kleppen

Door Jarno van Osch

10 februari 2021 3 min

Hoe zit dat nu eigenlijk met Pk’s en Nm’s?

  • Techniek
Winterklaar maken

Door Mark Meisner

28 november 2020 4 min

Winterklaar in de motorstalling

  • Techniek
Buiten motorberging

Door Mark Meisner

18 november 2020 2 min

Motorberging, wat is er mogelijk?

  • Techniek

Door Frank Andringa

13 november 2020 2 min

Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt?

  • Techniek
Horex

Door Jarno van Osch

15 juli 2020 5 min

De charme van cilinders. Wat kies jij?

  • Techniek
pechservice

Door Mark Meisner

12 juli 2020 2 min

Wat zijn de grootste pechoorzaken?

  • Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

17 januari 2020 4 min

Zelf je motorfiets onderhouden

  • Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

6 december 2019 4 min

Zelf sleutelen – Motorolie verversen

  • Techniek
Bandenspanning meten en ventiel controleren om de motor na de winter weer rijklaar te maken

Door Riders Academy

12 augustus 2019 2 min

Banden op spanning, zo doe je dat!

  • Techniek
Motorrijden door de bergen op Bridgestone motorbanden

Door Leonard van den Berg

3 april 2019 3 min

Mini Masterclass Motorbanden

  • Techniek
Motor uit de winterslaap

Door Leonard van den Berg

6 maart 2019 3 min

Je motor uit de winterslaap

  • Techniek
Luchtfilter

Door Mark Meisner

14 januari 2019 3 min

Zelf sleutelen – Luchtfilter vervangen

  • Techniek
Versleten remblokken

Door Mark Meisner

4 december 2018 3 min

Zelf sleutelen – Remblokken vernieuwen

  • Techniek
Schone vloeistof

Door Mark Meisner

6 november 2018 4 min

Zelf sleutelen – Remvloeistof vernieuwen

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X