Zelf jouw motor onderhouden is makkelijk en prima zelf te doen. En nog leuk ook! Tijdens het schoonmaken, kom je vaak wel wat tegen wat je aan wilt pakken. Of tijdens het remmen hoor je ineens iets ratelen wat niet klopt.
Banden
Het enige contact tussen de motor en de ondergrond zijn de banden. Deze moeten in optimale staat zijn, om de grip te krijgen die je wilt. De juiste bandenspanning check je via Google door te zoeken op ‘tyre pressure’ en jouw type band.
Of je nog voldoende profiel hebt, kun je zien aan de slijtagenokjes ín het profiel van de band. Liggen deze gelijk met de buitenkant van de band, dan is het tijd voor nieuwe banden. Bespaar hier niet op, grip is alles voor een motor. Meer informatie over banden.
Remmen
Het remgedeelte controleer je op drie punten. De remblokken, de remschijven en de remvloeistof.
Remblokken slijten en zijn makkelijk te verwisselen. Remklauw eraf of de geleidepinnen eruit en je vist zo de remblokken eruit. Uitgebreide uitleg over remblokken vervangen. Controleer zeker elke 3 maanden de staat van de remblokken en vervang deze als er nog maar 2mm remvoering op zit.
Remschijven hebben een minimale dikte die je op de schijf terug kan vinden. Meet de dikte van een schijf op in het midden van het remgedeelte en niet met een schuifmaat aan de rand. De remblokken raken de uiterste rand van de schijf niet, waardoor het hier dikker is. Meet dus echt op de plek waar de remblokken de schijf raken. Meten met een micrometer is nauwkeuriger of rij even langs een motordealer waar ze de dikte kunnen checken. Zit je dicht tegen de minimale dikte aan, dan is het advies om de remschijven te vervangen. Een prijzige aangelegenheid, maar veiligheid gaat boven alles.
Remvloeistof trekt vocht aan en dit is ongewenst. Vocht zorgt voor oxidatie in het remsysteem waardoor de remkracht achteruit gaat en remzuigers blijven hangen. Hierdoor blijven remblokken tegen de remschijven aanlopen met alle extra slijtage als gevolg. Ververs zeker elk jaar de remvloeistof of wanneer het een koffiekleurige vloeistof is geworden. Handleiding hoe je jouw remvloeistof vervangt.

Accu
Tegenwoordig worden motoren voorzien van onderhoudsvrije accu’s. Meer onderhoud dan in de winter aan de druppellader hangen heb je eigenlijk niet. Oudere motoren willen nog wel eens voorzien zijn van de versies met dopjes aan de bovenzijde . Hier giet je demi-water in als het vloeistofpijl te laag staat. Geen zin in? Koop dan voor een paar tientjes een onderhoudsvrije accu. Je leest meer over accu’s in het artikel: Welke motoraccu heb jij nodig?
Vering
Dit is echt een ondergeschoven kindje onder de onderhoudspunten. Zowel de voor- als achtervering zijn voorzien van olie en deze moet periodiek ververst worden! Achter is dit niet zelf te doen, mits je heel handig bent. Een vering specialist is hier de aangewezen persoon voor.
De voorvork is prima zelf te doen. Met wat handigheid kun je de vork ontdoen van de oude olie en voorzien van schone olie. Spoel de vork wel altijd even door met schone olie om zo de eventuele oliekanalen door te spoelen en zoveel mogelijk oude olie uit de vork te krijgen.
Een universele handleiding is hier niet voor, een werkplaatshandboek van jouw motor is een must.

Verlichting
Naast je motorfiets onderhoud is dit eigenlijk meer een controlerondje. Werken alle lampen rondom nog? Check de knipperlichten. Reageert het remlicht nog op de voor- en achterrem? Een lastigere klus is het nalopen van alle elektrische stekkers. Bij een oude motor kan het geen kwaad om alle connectoren los te halen, schoon te maken met een contact cleaner en weer in elkaar te zetten met wat zuurvrije vaseline. Hierdoor houd je vocht buiten en laat de elektronica je niet in de steek.
Olie
Een jaarlijks terugkerend onderhoudspunt is het verversen van de olie. Dit kan een kostbare aangelegenheid zijn mocht je het beste van het beste willen voor je motor. Kijk niet raar op van 20/25 euro voor een liter hoge kwaliteitsolie. Vaak heb je rond de 3 of 4 liter nodig dus dit loopt in de kosten.
Neem je genoegen met wat minder, dan ben je rond de 50 euro kwijt voor nieuwe olie en een nieuw oliefilter. Vergeet deze laatste niet! Deze zijn rond de 10 euro en als de olie toch uit het blok moet, vervang je deze direct. Een klein klusje wat het motorblok zeker waardeert. Tip: Tips voor het verwisselen van jouw motorolie.

Ketting
Rij je met een cardan, dan is enkel de cardan-olie vervangen voldoende. Termijnen van 40.000km zijn niet vreemd. Perfect voor de rijders die veel kilometers maken.
Is jouw motor voorzien van een ketting, dan is smeren na ieder 400km (of 250/300km bij het rijden in de regen) een must! Een kettingset is niet goedkoop (+ 130 euro) en weegt niet op tegen de kosten van een spuitbus kettingsmeer. Doe dit het liefst na een rit met een warme ketting, dan vloeit het mooi tussen de schakels.
De ketting op de juiste spanning zetten en schoonmaken als hij erg vies is, is ook aan te raden. De juiste spanning vind je in het handboek van de motor. Dit kan 1-2cm zijn maar ook 4-5cm. In dit handboek staat ook hoe en wáár je precies moet meten. Schoonmaken kan met een kettingreiniger, hierna afnemen met een schone doek en hij blinkt weer als een malle!
Koeling
De watergekoelde blokken worden gekoeld met koelvloeistof die ook ververst moet worden. Heel lastig is het niet en wij raden aan dit om het jaar te verschonen. Check ook het niveau in het expansievat, deze moet tussen min en max staan Tip: Hoe vervang je jouw koelvloeistof.

Luchtfilter
Het luchtfilter gaat niet eeuwig mee. Vaak raden de fabrikanten aan deze elke 25.000km te vervangen. Vervang je hem voor een aftermarket filter, dan volstaat schoonmaken en opnieuw in-oliën.
Tip: Hoe vervang je een luchtfilter.
Succes met plegen van jouw eigen motorfiets onderhoud! Met een rechterhand en wat gereedschap kom je al heel ver. Elke eerste keer vergt wat tijd, maar elke volgende keer gaat het sneller.. Leuk is het zeker, je leert je motor een stuk beter kennen.
Leerzaam, zeker voor een beginneling. Enkel een accu van een paar tientjes, die heb i nog niet gevonden ?
Nikon.nl 12 volt 7 ampère minder dan 2 tientjes
Top, die sleuteltips! Graag meer over rem ontluchten….(?).
Beste Theo,
Dit beschrijven we in het verhaal over de remvloeistof vernieuwen, deze vind je hier:
https://motorrijders.nl/mijnmotor/techniek/zelf-sleutelen-remvloeistof-vernieuwen/
Cheers,
Mark.
Gewoon slangetje doorzichtig en een flesje neem wel een lange slang vaak sleuteltje 8 of 10 sommige motoren hebben engelsematen. Het makelijkste is met ze tweetjes een doet de nippel open en dicht de andere de rem hendel of de voet rem. Let wel op met abs pomp werkt wel anders. Maar ik zuig eerst de resevaren leeg voor ik er nieuwe olie in doe dan zi je eerder dat de rem olie nieuw is. Succes.
Alle advies voor motoren is nuttig,zeker als ze verschaft zijn van mensen die kennis hebben van zaken,zelf heb ik geen recente motor meer, enkel oldtimers,oldschool mekaniek dus,zo tof?
Ik zoek een werkplaatshandboek voor mijn Honda NSS 125 Forza, bouwjaar 2018. Iemand een idee? Zelfs Honda Nederland geeft geen antwoord.
Hier misschien?
https://www.tmbbooks.com/nl/scootm_Hondarep.html
Kettingvet is geen frituurvet dus loopt bij warme ketting niet gemakkelijker in de schakelrollen.
Smeervet is wordt niet vloeibaar bij verhitting.
Probeer eens kettingzaag olie.
Mijn Ketting gaat 40.000 km mee