Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Techniek

6 maart 2023 3 min ... 14 Reacties

Welke motoraccu heb jij nodig?

Door Mark Meisner

...
TwitterFacebookE-mail

Accu’s, die dingen die altijd leeg zijn of domweg dood op het moment dat je wilt motorrijden. Een goede motoraccu vergroot je plezier in het motorrijden, maar wat is goed? Welke moet er nu in jouw motor en kies je voor lood-, gel-, lithium-ion of onderhoudsvrije accu? Wij leggen de verschillen voor jou uit.

Loodaccu

Voor een laag bedrag heb je een sterke accu die lang meegaat bij goed gebruik. Een loodaccu is in staat de motor zonder problemen te starten – zelfs in de winter – en kan je best een tijd zonder lader in de motor laten zitten zonder deze te gebruiken. Loodaccu’s hebben weinig last van zogenaamde zelfontlading en kunnen daarom een langere tijd een hoge startkracht leveren mocht je motor niet snel aan willen slaan. Hufterproof dus!

Klinkt allemaal erg goed, maar er is één regelrecht nadeel: Loodaccu’s worden geleverd met accuzuur in de accu en hebben een ‘overloop-ventiel’. Doordat er druk ontstaat in de accu moet hij via dit ventiel als het ware kunnen ‘ademen’. Door dat ventiel is er een kans dat de accu leegloopt als je motor – en dus de accu – op z’n zij ligt. De accu liggend of op z’n kop monteren is dus ook niet mogelijk. Nog een kleiner nadeel: ze zijn zwaar in gewicht.

De loodaccu is tegenwoordig ook als onderhoudsvrije accu te krijgen. Door aanpassingen in de chemicaliën in de accu bouwt deze een stuk minder druk op. Voordeel: Ze lopen niet meer leeg als je je motor op de grond neerlegt maar moeten nog steeds wel rechtop geplaatst worden.

Gelaccu

De gelaccu is intern ongeveer hetzelfde opgebouwd als de loodaccu. De gel wordt als ‘vloeistof’ gebruikt waardoor het niet nodig is dat de motoraccu kan ademen. Daarom kan hij geheel afgesloten worden van de buitenwereld. Handig, want een knutselaar kan deze accu daardoor overal plaatsen op de motor. Op z’n kop, plat of diagonaal is daarbij geen probleem.

Wel een nadeel is dat gelaccu’s minder goed tegen een te hoge ontlading kunnen. Langere tijd starten trekt de accu niet en als de accu te ver ontladen is (bijvoorbeeld in de winter) kun je hem wegbrengen naar het grofvuil, dan is hij kapot en niet meer te redden.

Lithium-ion accu

Geld over en op zoek naar de meeste lichte en compacte motoraccu? Dan kun je kiezen voor de lithium-ion-accu. Je verbaast je over het gewicht en het formaat van deze accu: Het doosje voelt leeg maar er zit toch echt een accu in.

De prijs is een nadeel en bij flink lage temperaturen kan het zijn dat de accu dienst weigert en je laat staan met een niet-startende motor. Even de accu ‘voorverwarmen’ door de lampen van de motor aan te zetten waardoor er stroom gebruikt wordt, schijnt een werkbare oplossing te zijn. Een ander nadeel is dat je niet zomaar elke druppellader aan deze accu mag koppelen. De druppellader moet wel geschikt zijn voor de lithium-ion-accu’s.

Levensduur van je accu verlengen?

Met een paar simpele oplossingen kun je jouw motoraccu een stuk langer mee laten gaan. Heb je het probleem dat je motor een stuk lastiger start na 2-3 weken? Schaf dan een druppellader aan om de accu in optimale staat te behouden. Deze lader zorgt ervoor dat de accu continu op kracht blijft. Sommige merken druppelladers zorgen ook voor voldoende ontlading waardoor de accu als het ware ‘gebruikt’ wordt in stilstand. Dat zou nog beter zijn voor de accu dan deze continu op maximale spanning gehouden te worden.

Ga je een lange tijd niet rijden, bijvoorbeeld vanwege de winterstop of een lange vakantie? Dan is het nog altijd het beste om de accu in zijn geheel uit de motor te halen en in huis te bewaren. Het liefst ergens waar hij op kamertemperatuur kan staan. Hierdoor is de kans op diep ontladen door de kou minimaal.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Hans ten Broeke rijd nu al 50 jaar schreef:
    13 maart 2021 om 10:24

    Druppel laders werken TEC zijn de beste maar prijzig. Aldi en Lidl hebben vergelijkbare, €20 max. Onze 5 mot. Waar we nu mee rijden hebben er een.
    Altijd minstens 6 jaar, en de oude Mercedes bus zelfs 11 jaar. Maak ergens een eenvoudig stekkertje waar je heel makkelijk bij kunt, niet eerst het zadel eraf, dan plug je hem ook altijd in.

    Beantwoorden
    1. Hans ten Broeke schreef:
      11 maart 2023 om 12:27

      Tjonge, kom ik hier m’n oude reactie tegen. Minstens 20 ojaar geleden kwamen de druppel laders o.a. DELO (louis) heel banaal een trafo en gelijkricht diodes, geen geavanceerde laad curve oid. Dat kan bij een kleine accu wel wat veel worden. Door er nu een eenvoudige stopcontact schakel klok tussen te zetten, en deze 1 keer per 24 uur de minimale schakeltijd, meestal een 1/2 uur te laten schakelen blijft de accu onder spanning, en niet overladen.
      Doen we bij de camper ook, 2x 120AH huishoud en 1x 100AH kapot laten gaan is serieus geld.
      Waarschuwing !! Stal je de motor ergens anders zorg ervoor dat je een lader koopt die na een 220 stroom uitval, al is het nog maar zo kort wel weer vanzelf opstart en niet eeuwig wacht tot hij weer aangezet wordt.

    2. Luc schreef:
      11 maart 2023 om 12:34

      Hey Hans, mijn motorbatterij hangt ook jaar in jaar uit altijd aan de druppellader van TEC.
      Eerste batterij heef.t het 9 jaar uit ge houden
      Dus zeer tevreden van de lader.

  2. Piet Gijswijt schreef:
    16 juni 2021 om 10:46

    Heel fijn om deze kennis te delen dank hier voor heb er wat van opgestoken.

    Beantwoorden
  3. Geert schreef:
    14 augustus 2021 om 17:27

    Dag.
    Mijn Kawasaki ZZ_R 600, daar wil ik de accu eruit halen om aan een druppelaar te zetten. Hoe haal ik de accu eruit? De motor was van mijn zoon, maar die is helaas overleden en ik weet het niet. Ik ben wel handig in veel dingen.
    Bij voorbaat dank voor de tips.

    Beantwoorden
    1. Mark Meisner schreef:
      14 augustus 2021 om 19:04

      Hi Geert,

      Wat verschrikkelijk om te horen 🙁 Sorry voor het verlies.

      De accu vind je onder het voorste zadel. Deze haal je los door eerst het achterste zadel met de sleutel in de zijkap los te klikken. Hierna zie je één bout en een metalen klem naar voren steken die het voorste zadel vasthoudt. Na het verwijderen van deze bout en klem kan het voorste zadel losgehaald worden en is de accu zichtbaar.

      Mocht het niet lukken, laat het even weten!

      Groeten,
      Mark.

  4. Geerts Robert schreef:
    26 april 2022 om 15:51

    Heb een moto Guzzi V 11 van 1999-2001 welke batterij van delo zou ik moeten gebruiken graag een goede tip aub

    Beantwoorden
  5. Gerrit E. Tjepkema schreef:
    10 maart 2023 om 20:33

    Hallo, welke accu kan ik het beste voor mijn MV Agusta F 4 312 R nemen?

    Beantwoorden
    1. Mark Meisner schreef:
      10 maart 2023 om 21:11

      Hi Gerrit,

      Een Yuasa ytz10s past in jouw F4. Deze is geschikt om plat gemonteerd te worden en heeft de juiste maten. Mocht je liever een ander merk nemen, dan is hier een pagina te vinden waar ze alternatieven hebben voor deze accu en allemaal passen in de F4.

      https://www.batteryequivalents.com/ytz10s-battery-equivalents-and-replacements.html

  6. Willem van schreef:
    11 maart 2023 om 15:04

    Eind december begaf de 3 jaar oude accu van mijn motor het. Mijn vaste accu specialist in Didam wilde geen lithium accu leveren. De reden is dat lithium accu’s erg kritisch zijn voor de laadstroom en bij onjuiste lading in de brand kunnen vliegen. Hij toonde me een serie van wel 5 verschillende types accu’s met alle eisen aan het laden. Zijn specificaties gingen verder dan de hiervoor genoemde verschillende accu’s, want dat kende ik al.
    Ik weet het nu niet meer.
    groeten, Wim

    Beantwoorden
  7. Mohammed schreef:
    13 maart 2023 om 11:44

    Betreft of een accu schuin kan staan,
    Er worden verschillende types gemaakt van dezelfde soort accu,
    waarbij er zijn die speciaal geconstrueerd worden om scheef gemonteerd te mogen worden.
    Bij voorbeeld hier is een overzicht voor enkele types avn Yuasa:
    https://www.yuasa.de/en/information/motorcycle-and-powersport/ytz-ttz-mounting-angles/

    Beantwoorden
  8. Mohammed schreef:
    13 maart 2023 om 11:52

    Betreft het overwinteren:

    Als je een lood accu hebt, is het allerbeste om die accu op een constante spanning te houden, die een stuk onder de maximale spanning ligt.
    Voor een lood-zuur accu van 12V geld een absoluut maximum spanning van 14,4V
    Dit omdat vanaf 14,4V de accu begint te “gassen”, dan wordt de accu vloeistof omgezet in gassen. Men noemt het ook wel koken.
    Het heel langzaam leeg laten lopen, veroorzaakt “sulfatering”,
    waarbij sulfaat zich afzet op de loodplaten op dusdanige manier (zuivere kristallen) dat de sulfaat zich bij het laden slechts heel moeilijk, of niet meer oplost in het accuzuur.
    De capaciteit van een accu gaat hierdoor achteruit.
    Het probleem met veel druppelladers is dat ze de accu leeg laten lopen (zelfontlading) en beneden een bepaalde spanning iedere keer opnieuw tot maximale spanning opladen.
    Dan heb je dus sulfatering en een beetje gassen iedere keer opnieuw.

    Als je de accu gewoon aansluit op een spanningsbron van zeg 13,6V,
    Dan blijft de accu goed.
    Hij zal niet sulfateren, en ook niet gassen, en toch geladen blijven.

    Beantwoorden
  9. Mohammed schreef:
    13 maart 2023 om 11:58

    Naar mijn ervaring zijn de AGM (Absorberd Glass Mat) accu`s het beste in overwinteren.
    (Daarbij heb ik met die van Yuasa de beste ervaringen)
    Bij deze accu`s zit het accu-zuur in glas matten die tussen de lood platen zitten.
    Eigenlijk een verbeterde lood-zuur accu.
    Deze AGM accu`s zijn minder gevoelig voor een schuine inbouw,
    en doen het ook beter bij zelfontlading etc…

    Lithium accu`s zijn eigenlijk alleen interessant in race motoren waar ieder grammetje gewicht telt.
    In praktijk heb je veel minder capaciteit in een Lithium accu, vergeleken met de lood ccu.
    Als je dus moet doorstarten omdat je motor niet zo geweldig start, kan je zo een accu eerder leeg starten als een lood accu.
    Lithium is leuk voor een jumpstarter voor noodgevallen.

    Beantwoorden
  10. Mohammed schreef:
    14 maart 2023 om 11:17

    Accu test.
    Als je de motor bij de garage hebt om de accu te laten testen,
    wordt er tegenwoordig een moderne, kleine tester aangesloten die dan een uitspraak doet over je accu.
    Helaas baseerd zo een tester het resultaat alleen op de accu spanning, en de inwendige weerstand.
    Dat is leuk, maar dat zegt niks over de resterende capaciteit van de accu.
    Het kan zijn dat je accu evengoed na 1 keer starten leeg is, ondanks dat de tester aangeeft dattie nog prachtig is.
    Andersom, als de tester zegt dat de CCA waarde te laag is (dat is de maximale stroom die de accu levert bij koude start),
    De CCA waarde is gebaseerd op de gemeten interne weerstand van de accu.
    Die kan laag zijn, bv doordat de accu gesulfateerd is. (gebeurd bij langzaam met kleine stroom de accu ontladen)

    Beter accu test is om de accu zwaar te belasten, en te kijken hoe de spanning zich gedraagt.
    De oudere, simpelere testers waren groot, en hadden een hele dikke weerstandsdraad in de tester. Deze testers trekken een hoge stroom uit de accu,en hebben een spanningsmeter waarop je kan zien of de accu de spanning op niveau kan houden of niet.
    Dat is de betere accu test.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Techniek
motorfiets onderhoud koelvloeistof vervangen

Door Mark Meisner

20 maart 2023 2 min

Zelf sleutelen – koelvloeistof vervangen

Techniek
Motor uit de winterslaap

Door Leonard van den Berg

19 maart 2023 3 min

Je motor uit de winterslaap

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

14 maart 2023 4 min

Zelf sleutelen – Motorolie verversen

Techniek
BRAVOKenkelmotor

Door Leonard van den Berg

1 maart 2023 3 min

Een frisse start

Techniek
Schone vloeistof

Door Mark Meisner

27 februari 2023 4 min

Zelf sleutelen – Remvloeistof vernieuwen

Techniek
Versleten remblokken

Door Mark Meisner

20 februari 2023 3 min

Zelf sleutelen – Remblokken vernieuwen

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

13 februari 2023 4 min

Zelf je motorfiets onderhouden

Techniek
Banden onderhoud

Door Bas van der Wal

16 januari 2023 7 min

Grip op banden

Techniek
Buiten motorberging

Door Mark Meisner

27 november 2022 2 min

Motorberging, wat is er mogelijk?

Techniek
Winterklaar maken

Door Mark Meisner

22 november 2022 4 min

Winterklaar in de motorstalling

Techniek

Door Tom van Appeldoorn

10 november 2022 6 min

Hoe ziet de toekomst van motorrijden er nou precies uit?

Techniek
Kleppen

Door Jarno van Osch

23 mei 2022 3 min

Motorvermogen – hoe zit dat nu eigenlijk met pk en Nm?

Techniek

Door Jarno van Osch

16 maart 2022 5 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Japanse bodem

Techniek

Frank Door Frank Andringa

20 februari 2022 2 min

Mile Pajic: Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt?

Techniek
Motorrijden door de bergen op Bridgestone motorbanden

Door Leonard van den Berg

9 november 2021 3 min

Mini Masterclass Motorbanden

Techniek

Door Jarno van Osch

26 september 2021 6 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Europese bodem

Techniek

Door Bas van der Wal

15 september 2021 6 min

Een afspraak bij de veringdokter

Techniek
Bandenspanning meten en ventiel controleren om de motor na de winter weer rijklaar te maken

Riders Academy Door Riders Academy

25 augustus 2021 2 min

Banden op spanning, zo doe je dat!

Techniek
Horex

Door Jarno van Osch

17 augustus 2021 5 min

De charme van cilinders. Wat kies jij?

Techniek
pechservice

Door Mark Meisner

12 juli 2020 2 min

Wat zijn de grootste pechoorzaken?

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X