Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Techniek

12 juli 2020 2 min ... 4 Reacties

Wat zijn de grootste pechoorzaken?

Door Mark Meisner

...
TwitterFacebookE-mail

De accu is pechoorzaak nummer één onder motorrijders. Gemiddeld moest de KNMV Pechservice daarvoor in de eerste acht maanden van 2018 elke dag te hulp schieten. Op plek nummer twee staan de banden. Goed om te weten als je straks weer de weg op gaat!

De KNMV Pechservice rukte in de eerste acht maanden van vorig jaar al ruim duizend keer uit. In 275 gevallen ging het om accu-gerelateerde storingen en in 121 gevallen om lekke of kapotte banden – samen bijna 40%. Andere veelvoorkomende pechoorzaken waren de dynamo, spanningsregelaar, brandstof/tank leeg en kabel- of schakelproblemen.

Tijdig onderhoud

Je kunt zelf veel doen om de kans op accustoring te verkleinen. De simpelste manier is regelmatig je accu en elektrische systeem te (laten) checken. Klinkt logisch, maar wordt vaak vergeten. Bij de periodieke onderhoudsbeurt bij de dealer of vakgarage neemt de monteur de werking en staat van de accu zeker mee – een aanrader dus! Zelf de conditie van je accu bewaken kan ook. Leg hem bijvoorbeeld in de koudere maanden, of in periodes dat je minder rijdt, aan de druppellader. Zorg dat de polen corrosievrij zijn en vet ze zo nodig een klein beetje in met zuurvrije vaseline.

Lekke band

Aan een lekke band kun je niet zoveel doen, toch? In veel gevallen is het inderdaad dikke pech, maar lang niet altijd. Bij motoren die lang in de stalling staan, kunnen de banden uitdrogen en scheuren. Op tijd een setje vers rubber monteren dus! De specialist weet wanneer dat nodig is. Controleer je banden ook zelf met regelmaat op de juiste spanning, de profieldiepte en eventuele beschadigingen van loopvlak of wangen. De wet schrijft een minimum profieldiepte van 1 mm voor voor motorbanden. Wij raden aan om te kijken naar de kleine vlakjes welke ín het profiel van de band zitten. Liggen deze gelijk met het loopvlak van de band, vervang die dan.

Zelf doen!

Je kunt het onderhoud natuurlijk uitbesteden aan je motordealer of technisch specialist. Maar veel handiger, voordeliger én leuker is om het zelf te doen. Veruit de meeste motorrijders kunnen dat best, zelfs als ze denken dat ze twee linkerhanden hebben. Een goede manier om thuis te raken in motoronderhoud is een KNMV Technische Cursus. In kleine groepjes leer je in zes lessen de basisvaardigheden voor onderhoud en kleine reparaties aan je motor. Van het spannen van de ketting tot het vervangen van je remblokken. Dat is leerzaam, gezellig en voordelig: als KNMV-lid krijg je € 25 korting. Kijk voor meer info en data op knmv.nl/opleidingen.

Winterstalling

Staat jouw motor al in de winterstalling? Het beste houd je de banden tijdens de koude maanden op maximale druk. Dat betekent: af en toe wat lucht erbij. Als je de kans hebt, stal je motor dan met beide banden van de grond. Lang in één positie op de banden staan kan immers ‘karkasvervorming’ geven: een platte kant aan je band.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Willem schreef:
    21 april 2019 om 10:05

    Wat veel, vooral beginnende motorrijders, niet weten is dat op zijkant van je band een productiemaand en -jaar staat. Veel banden hebben nog een goed profiel maar zijn dan al wel bv 10 jaar oud. Ook dan wordt het tijd de banden te vervangen.

    Beantwoorden
    1. C van Duijn schreef:
      28 mei 2019 om 21:19

      Ja dat klopt ik heb een honda shadow vt 600 c uit 1988 gekocht in 2002 met 12356 mijl nu pas op 24482 en 2 jaar terug de fabrieksbanden vervangen met de dikke letters erop van YOKOHAMA de banden zagen er nog goed uit maar als je naar luxemburg gaat toch maar even nieuw

    2. Bas schreef:
      12 juli 2020 om 13:29

      Hier kwam ik vorig jaar ook achter na een weekendje regen, motor gleed bij de bochten weg omdat het rubber uitgewerkt was. Gelukkig geen beginnende bestuurder anders had ik de motor plat gelegd. Leeftijd van banden word onderschat

  2. Frans schreef:
    25 juli 2020 om 11:42

    Het dotnummer staat op de zijkant van de band en geeft het weeknummer en jaartal aan wanneer de band gemaakt is. Regelmatig zie je banden van twee of drie jaar oud via internet verkocht worden voor een bedrag ver onder de reguliere prijs. Ze zien er nieuw uit, maar zijn dit niet. Het rubber hard uit, waardoor het minder flexibel wordt, en dus minder grip op de weg geeft. Vervag je band als deze ouder is dan een jaar of zes. Diverse leveranciers geven misschien zelfs 5 of 7 jaar aan. Ook banden waarvan het loopvlak kaal aan het worden is , maar de zijkanten nog volop profiel hebben zou ik snel vervangen .. Deze banden zoeken vaak hun eigen weg tijdens het rijden. En dat kan flink vervelend zijn .

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Techniek
motorfiets onderhoud koelvloeistof vervangen

Door Mark Meisner

20 maart 2023 2 min

Zelf sleutelen – koelvloeistof vervangen

Techniek
Motor uit de winterslaap

Door Leonard van den Berg

19 maart 2023 3 min

Je motor uit de winterslaap

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

14 maart 2023 4 min

Zelf sleutelen – Motorolie verversen

Techniek

Door Mark Meisner

6 maart 2023 3 min

Welke motoraccu heb jij nodig?

Techniek
BRAVOKenkelmotor

Door Leonard van den Berg

1 maart 2023 3 min

Een frisse start

Techniek
Schone vloeistof

Door Mark Meisner

27 februari 2023 4 min

Zelf sleutelen – Remvloeistof vernieuwen

Techniek
Versleten remblokken

Door Mark Meisner

20 februari 2023 3 min

Zelf sleutelen – Remblokken vernieuwen

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

13 februari 2023 4 min

Zelf je motorfiets onderhouden

Techniek
Banden onderhoud

Door Bas van der Wal

16 januari 2023 7 min

Grip op banden

Techniek
Buiten motorberging

Door Mark Meisner

27 november 2022 2 min

Motorberging, wat is er mogelijk?

Techniek
Winterklaar maken

Door Mark Meisner

22 november 2022 4 min

Winterklaar in de motorstalling

Techniek

Door Tom van Appeldoorn

10 november 2022 6 min

Hoe ziet de toekomst van motorrijden er nou precies uit?

Techniek
Kleppen

Door Jarno van Osch

23 mei 2022 3 min

Motorvermogen – hoe zit dat nu eigenlijk met pk en Nm?

Techniek

Door Jarno van Osch

16 maart 2022 5 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Japanse bodem

Techniek

Frank Door Frank Andringa

20 februari 2022 2 min

Mile Pajic: Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt?

Techniek
Motorrijden door de bergen op Bridgestone motorbanden

Door Leonard van den Berg

9 november 2021 3 min

Mini Masterclass Motorbanden

Techniek

Door Jarno van Osch

26 september 2021 6 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Europese bodem

Techniek

Door Bas van der Wal

15 september 2021 6 min

Een afspraak bij de veringdokter

Techniek
Bandenspanning meten en ventiel controleren om de motor na de winter weer rijklaar te maken

Riders Academy Door Riders Academy

25 augustus 2021 2 min

Banden op spanning, zo doe je dat!

Techniek
Horex

Door Jarno van Osch

17 augustus 2021 5 min

De charme van cilinders. Wat kies jij?

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X