Motorrijders.nl

Decorative toolLogin voor premium content
Login
Decorative tool
Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Clubs
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • Totaal Nutteloze Test
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest
    • Liberation Route
  • Inloggen
Skip to content

Techniek

20 februari 2022 2 min ... 3 Reacties

Mile Pajic: Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt?

Frank Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Wil je een nieuwe uitlaat onder je motorfiets? De keuze is enorm. Vele merken en honderden modellen. Maar waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt? Oud-coureur Mile Pajic is met zijn bedrijf Pajic R&D dé uitlaatspecialist van Nederland. Hij geeft zes tips.

E-keur

Je hebt een idee voor een nieuwe uitlaat in je hoofd, maar ga allereerst kijken wat er leverbaar is. Een uitlaat in Nederland moet verplicht voorzien zijn van een E-keur. Dit is een Europees keurmerk. Wil je een uitlaat met een mooi/meer geluid dat vol klinkt en lekkere knallen geeft? Geen enkele uitlaat met E-keur heeft dat. Ze zijn te koop, maar als je hiermee op de openbare weg rijdt, ben je in overtreding.

Het gaat om het innerlijk, niet het uiterlijk

Een goede uitlaat kun je niet herkennen aan zijn vorm. Ga van te voren daarom uitgebreid online op onderzoek uit. Lees het verhaal bij het model op de website van de fabrikant en vraag je af of dit is wat je wilt. Maakt hij niet teveel lawaai? En wat zijn de prestaties van de uitlaat?

Koop geen fabeltjes.

Wanneer een verkoper je een korte uitlaat wil verkopen, dan moet je jezelf er altijd van verzekeren dat het geluid binnen de marges is. Want een korte uitlaat betekent sowieso meer geluid. Dit kun je doen via een geluidsmeting. Met een tussendemper kun je het geluid zachter maken.

Meten is weten.

Laat daarom een vermogens- en geluidsmeting doen. Doe dit voor en na het monteren van de nieuwe uitlaat. Op deze manier kun je zien of je het vermogen behoudt en of het geluid binnen de marges blijft. Die marges vindt je op een plaatje op het frame, vaak bij het balhoofd. Hier staat op hoeveel decibel geluid jouw motor mag produceren bij een bepaald aantal toeren.

Universele db-killers zijn een no-go

Online zijn er universele decibel killers en dempers te koop. Trap er niet in. Universele decibel killers en dempers werken meestal niet! Elke uitlaat is namelijk anders. Een universele decibel killer en demper past meestal er niet goed op. De uitgangen van uitlaten hebben verschillende groottes. Je plaatst dus een pijp en alles zal rammelen en erlangs worden geblazen.

Teveel geluid = een boete

Heb je een uitlaat laten plaatsen die teveel decibellen produceert? Dan riskeer je een boete. Wanneer je uitlaat teveel decibel geluid produceert, kan zelfs je kentekenbewijs in beslag worden genomen. Zeker in Duitsland zijn ze hier streng in. Of jouw uitlaat nu een E-keur heeft of niet, wanneer hij teveel geluid produceert moet je je motor laten staan.

Sommige uitlaatmerken hebben daar een oplossing voor. Je krijgt bij je E-keur een soort van muntje met daarin gaatjes. Die kun je in je uitlaat plaatsen, waardoor het geluid wordt gedempt. Dit betekent echter wel dat je vermogen onmiddellijk 10 tot 30 procent lager is.

Wij gingen op bezoek bij uitlaatspecialist Mile Pajic waar je jouw uitlaat laat maken op looks, vermogen én op geluid. Mooi geluid en hard geluid zijn namelijk verschillende zaken en Pajic weet voor elke motor de perfecte uitlaat te maken. Check de serie ‘De Ambachtsman‘ voor het verhaal over Mile Pajic

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Reacties

geef een reactie
  1. Milco schreef:
    20 februari 2022 om 15:17

    het gezeur over geluid klinkt al jaren zo, tuurlijk is een superhard geluid niet wenselijk, echter de tegenwoordige eisen zijn belachelijk, niemand wil een motor die klinkt als een espresso apparaat,, een mooie volle brom , dat wil je , als je een beetje rekening houd met je gashandle in bebouwde kom, dijkwegen met huizen , kan je het ellenlang volhouden (ik reeds vanaf mn 18e en ben nu 64 ) alles hangt samen met verstand gebruiken

    Beantwoorden
  2. Anoniem schreef:
    25 februari 2022 om 21:31

    Echte vakman respect

    Beantwoorden
  3. diederickrebel schreef:
    4 januari 2023 om 16:29

    Ik heb heel goede ervaringen met Mile Pajic. Een aanrader!

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook:

Techniek
motorfiets onderhoud koelvloeistof vervangen

Door Mark Meisner

20 maart 2023 2 min

Zelf sleutelen – koelvloeistof vervangen

Techniek
Motor uit de winterslaap

Door Leonard van den Berg

19 maart 2023 3 min

Je motor uit de winterslaap

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

14 maart 2023 4 min

Zelf sleutelen – Motorolie verversen

Techniek

Door Mark Meisner

6 maart 2023 3 min

Welke motoraccu heb jij nodig?

Techniek
BRAVOKenkelmotor

Door Leonard van den Berg

1 maart 2023 3 min

Een frisse start

Techniek
Schone vloeistof

Door Mark Meisner

27 februari 2023 4 min

Zelf sleutelen – Remvloeistof vernieuwen

Techniek
Versleten remblokken

Door Mark Meisner

20 februari 2023 3 min

Zelf sleutelen – Remblokken vernieuwen

Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

13 februari 2023 4 min

Zelf je motorfiets onderhouden

Techniek
Banden onderhoud

Door Bas van der Wal

16 januari 2023 7 min

Grip op banden

Techniek
Buiten motorberging

Door Mark Meisner

27 november 2022 2 min

Motorberging, wat is er mogelijk?

Techniek
Winterklaar maken

Door Mark Meisner

22 november 2022 4 min

Winterklaar in de motorstalling

Techniek

Door Tom van Appeldoorn

10 november 2022 6 min

Hoe ziet de toekomst van motorrijden er nou precies uit?

Techniek
Kleppen

Door Jarno van Osch

23 mei 2022 3 min

Motorvermogen – hoe zit dat nu eigenlijk met pk en Nm?

Techniek

Door Jarno van Osch

16 maart 2022 5 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Japanse bodem

Techniek
Motorrijden door de bergen op Bridgestone motorbanden

Door Leonard van den Berg

9 november 2021 3 min

Mini Masterclass Motorbanden

Techniek

Door Jarno van Osch

26 september 2021 6 min

Vijf legendarische tweetaktmotoren van Europese bodem

Techniek

Door Bas van der Wal

15 september 2021 6 min

Een afspraak bij de veringdokter

Techniek
Bandenspanning meten en ventiel controleren om de motor na de winter weer rijklaar te maken

Riders Academy Door Riders Academy

25 augustus 2021 2 min

Banden op spanning, zo doe je dat!

Techniek
Horex

Door Jarno van Osch

17 augustus 2021 5 min

De charme van cilinders. Wat kies jij?

Techniek
pechservice

Door Mark Meisner

12 juli 2020 2 min

Wat zijn de grootste pechoorzaken?

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke week de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Eifel
X