Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
    • Podcast
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
  • Motorfest ’21
Skip to content

Techniek

13 november 2020 2 min ... geef een reactie

Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt?

Door Frank Andringa

...
TwitterFacebookE-mail

Wil je een nieuwe uitlaat onder je motorfiets? De keuze is enorm. Vele merken en honderden modellen. Maar waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt? Oud-coureur Mile Pajic is met zijn bedrijf Pajic R&D dé uitlaatspecialist van Nederland. Hij geeft zes tips.

E-keur

Je hebt een idee voor een nieuwe uitlaat in je hoofd, maar ga allereerst kijken wat er leverbaar is. Een uitlaat in Nederland moet verplicht voorzien zijn van een E-keur. Dit is een Europees keurmerk. Wil je een uitlaat met een mooi/meer geluid dat vol klinkt en lekkere knallen geeft? Geen enkele uitlaat met E-keur heeft dat. Ze zijn te koop, maar als je hiermee op de openbare weg rijdt, ben je in overtreding.

Het gaat om het innerlijk, niet het uiterlijk

Een goede uitlaat kun je niet herkennen aan zijn vorm. Ga van te voren daarom uitgebreid online op onderzoek uit. Lees het verhaal bij het model op de website van de fabrikant en vraag je af of dit is wat je wilt. Maakt hij niet teveel lawaai? En wat zijn de prestaties van de uitlaat?

Koop geen fabeltjes.

Wanneer een verkoper je een korte uitlaat wil verkopen, dan moet je jezelf er altijd van verzekeren dat het geluid binnen de marges is. Want een korte uitlaat betekent sowieso meer geluid. Dit kun je doen via een geluidsmeting. Met een tussendemper kun je het geluid zachter maken.

Meten is weten.

Laat daarom een vermogens- en geluidsmeting doen. Doe dit voor en na het monteren van de nieuwe uitlaat. Op deze manier kun je zien of je het vermogen behoudt en of het geluid binnen de marges blijft. Die marges vindt je op een plaatje op het frame, vaak bij het balhoofd. Hier staat op hoeveel decibel geluid jouw motor mag produceren bij een bepaald aantal toeren.

Universele db-killers zijn een no-go

Online zijn er universele decibel killers en dempers te koop. Trap er niet in. Universele decibel killers en dempers werken meestal niet! Elke uitlaat is namelijk anders. Een universele decibel killer en demper past meestal er niet goed op. De uitgangen van uitlaten hebben verschillende groottes. Je plaatst dus een pijp en alles zal rammelen en erlangs worden geblazen.

Teveel geluid = een boete

Heb je een uitlaat laten plaatsen die teveel decibellen produceert? Dan riskeer je een boete. Wanneer je uitlaat teveel decibel geluid produceert, kan zelfs je kentekenbewijs in beslag worden genomen. Zeker in Duitsland zijn ze hier streng in. Of jouw uitlaat nu een E-keur heeft of niet, wanneer hij teveel geluid produceert moet je je motor laten staan.

Sommige uitlaatmerken hebben daar een oplossing voor. Je krijgt bij je E-keur een soort van muntje met daarin gaatjes. Die kun je in je uitlaat plaatsen, waardoor het geluid wordt gedempt. Dit betekent echter wel dat je vermogen onmiddellijk 10 tot 30 procent lager is.

Wij gingen op bezoek bij uitlaatspecialist Mile Pajic waar je jouw uitlaat laat maken op looks, vermogen én op geluid. Mooi geluid en hard geluid zijn namelijk verschillende zaken en Pajic weet voor elke motor de perfecte uitlaat te maken. Check de serie ‘De Ambachtsman‘ voor het verhaal over Mile Pajic

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Techniek
Buiten motorberging

Door Mark Meisner

18 maart 2021 2 min

Motorberging, wat is er mogelijk?

  • Techniek

Door Mark Meisner

11 maart 2021 3 min

Welke motoraccu heb jij nodig?

  • Techniek
BRAVOKenkelmotor

Door Leonard van den Berg

15 februari 2021 3 min

Een frisse start

  • Techniek
Kleppen

Door Jarno van Osch

10 februari 2021 3 min

Hoe zit dat nu eigenlijk met Pk’s en Nm’s?

  • Techniek
Winterklaar maken

Door Mark Meisner

28 november 2020 4 min

Winterklaar in de motorstalling

  • Techniek
Horex

Door Jarno van Osch

15 juli 2020 5 min

De charme van cilinders. Wat kies jij?

  • Techniek
pechservice

Door Mark Meisner

12 juli 2020 2 min

Wat zijn de grootste pechoorzaken?

  • Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

17 januari 2020 4 min

Zelf je motorfiets onderhouden

  • Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

6 december 2019 4 min

Zelf sleutelen – Motorolie verversen

  • Techniek
Bandenspanning meten en ventiel controleren om de motor na de winter weer rijklaar te maken

Door Riders Academy

12 augustus 2019 2 min

Banden op spanning, zo doe je dat!

  • Techniek
motorfiets onderhoud koelvloeistof vervangen

Door Mark Meisner

17 april 2019 2 min

Zelf sleutelen – koelvloeistof vervangen

  • Techniek
Motorrijden door de bergen op Bridgestone motorbanden

Door Leonard van den Berg

3 april 2019 3 min

Mini Masterclass Motorbanden

  • Techniek
Motor uit de winterslaap

Door Leonard van den Berg

6 maart 2019 3 min

Je motor uit de winterslaap

  • Techniek
Luchtfilter

Door Mark Meisner

14 januari 2019 3 min

Zelf sleutelen – Luchtfilter vervangen

  • Techniek
Versleten remblokken

Door Mark Meisner

4 december 2018 3 min

Zelf sleutelen – Remblokken vernieuwen

  • Techniek
Schone vloeistof

Door Mark Meisner

6 november 2018 4 min

Zelf sleutelen – Remvloeistof vernieuwen

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief!
  • Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina