Motorrijders.nl

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Powered by KNMV

Zoeken
Zoeken
  • Motorrijden
    • Motorrijles
    • Motor kopen
    • Motorkleding
    • (Zelf)verzekerd op weg
  • Mijn motor
    • Techniek
    • Zelfbouw
  • Routes
  • Reizen
    • Reisverhalen
    • Reisgebieden
    • Voorbereid op reis
    • Motorhotels
  • Stories
    • Mens achter de motor
    • Pitstop
    • Motormuis
  • Video’s
    • De Ambachtsman
    • Rij-tips
    • Onderhoud
Skip to content

Techniek

3 april 2019 3 min ... geef een reactie

Mini Masterclass Motorbanden

Door Leonard van den Berg

...
TwitterFacebookE-mail

Motorbanden zijn niet zomaar banden. Wist jij bijvoorbeeld dat een Hayabusa-achterband bij 300 km/h maar liefst 330 km/h gaat – met 10% wielspin? Dat en meer leer je in deze mini masterclass motorbanden op Motorrijders.nl.

Het lijkt zo simpel, maar elke motorband is een klein wondertje van constructie- en materiaalkennis – een recept met wel 1.500 mogelijke ingrediënten. Elke rubbersamenstelling is anders, met specifieke eigenschappen en levensduur. En dan zijn ook de constructie en het profiel voor elke band anders.

Banden voor snelle zware motoren bestaan tegenwoordig zelfs uit verschillende compounds. Bijvoorbeeld een hardere ‘levensduur-compound’ op het loopvlak en een bijtgrage ‘gripcompound’ aan de zijkanten – een slimmigheidje dat in de jaren 90 door het Japanse Bridgestone is ontwikkeld en sindsdien door veel merken overgenomen.

Moderne banden bestaan uit meer dan één compound

Het juiste profiel

Het juiste profiel hangt af van wat je met een band wilt. Banden met weinig profiel zijn vaak bedoeld voor supersports die vrijwel uitsluitend bij droog weer rijden en ook aan circuitdagen meedoen. Banden voor straatgebruik en voor toer/sportmotoren hebben meer groeven, voor voldoende waterafvoer en grip onder allerlei weers- en wegdekomstandigheden. Dan zijn er natuurlijk nog banden met grof offroad-blokkenprofiel of zelfs noppen.

Het design van het profiel is een kunst op zich. Die bepaalt immers in hoge mate de grip, de waterafvoer en daarmee de veiligheid van de band. Een goed profieldesign zorgt ook voor gelijkmatige materiaalbelasting, beperkt afrolgeluid en minimale slijtage. Daarom maken de topmerken hun profielen allemaal met computerprogramma’s, om al wensen in balans te krijgen.

Motor met Bridgestone motorbanden
Een goed profieldesign zorgt ook voor gelijkmatige materiaalbelasting, beperkt afrolgeluid en minimale slijtage.

Het sterke karkas

Zelfs banden die uiterlijk gelijk zijn, kunnen van binnen totaal verschillen. Zo staan veel motortypen op 120/70-17 voorbanden: van lichte rijlesmotoren tot dikke toerkanonnen. Denk je echt dat al die banden van binnen hetzelfde zijn? No way! Hier maakt de constructie van het karkas vaak een wereld van verschil.

Lichte motoren hebben vaak diagonaalbanden. Die heten zo omdat de karkasgordels diagonaal over elkaar liggen, wat de band flexibiliteit geeft. Bij radiaalbanden liggen de koordlagen in de lengterichting om de band, zodat de band op hoge snelheid niet of nauwelijks in diameter kan ‘groeien’. Dat is met name belangrijk voor snelle motoren. Uitgesproken zware motoren hebben vaak meerdere koordlagen, zodat ze een hogere belasting aankunnen.

Zo kunnen banden van hetzelfde merk, met dezelfde maat en hetzelfde type – zelfs bij gelijk profiel – tóch heel verschillend zijn.

'De keuze voor je band is cruciaal voor je rijplezier'

GT-banden

Dat een band de juiste maat heeft, maakt hem dus niet zomaar geschikt voor jouw motor. Door een verkeerde keuze gaat je motor slecht sturen en je band snel slijten. Ook instabiliteit en zelfs klapbanden zijn dan mogelijk. Zware en krachtige ‘GT-toermachines’ – zoals de Yamaha FJR 1300, de Honda ST1300 Pan European of de BMW R 1200 RT – wegen met passagier en bagage al snel tegen de 500 kilo. Om ook daarmee onder alle omstandigheden optimaal te blijven rijden, bieden alle grote bandenmerken speciale GT-versies van hun banden. Denk aan de Continental Road Attack3-GT of de nieuwe Bridgestone T31-GT.
Heb je zo’n zware motor, maar levert jouw favoriete bandenmerk geen GT-versie, val dan niet voor de verleiding om toch een standaardversie te kiezen. Het karkas daarvan is niet geschikt voor het hoge gewicht. Dat kan leiden tot instabiliteit, zwaar stuurgedrag, versnelde slijtage en vooral: gevaar.

De nieuwe Bridgestone sport-tour T31 band is zowel in de gewone als in de GT-versie leverbaar.
De nieuwe Bridgestone sport-tour T31 band is zowel in de gewone als in de GT-versie leverbaar.
Motor met motorbanden van Bridgestone
Motor- en bandenfabrikanten werken samen om het stuurkarakter van de motor te beïnvloeden of stuur- of stabiliteitsproblemen te verhelpen.

Speciale codes

Verschillende motoren hebben verschillende karakters. Het is inmiddels normaal dat een motorfabrikant samenwerkt met een bandenfabrikant om het stuurkarakter van de motor te beïnvloeden of stuur- of stabiliteitsproblemen te verhelpen. Zo heeft BMW onlangs door Bridgestone de T30-‘L’ laten ontwikkelen; een speciaal aangepaste band voor de K 1600 GT(L) voor optimale stabiliteit en stuureigenschappen. Ook de GSX-R1300 Hayabusa heeft een ‘eigen’ band. Op topsnelheid (pakweg 300 km/h) kan daarbij tot wel 10% wielspin optreden. De achterband draait dan dus 330 km/h en wordt daar begrijpelijkerwijs enorm heet van. Een gewone achterband kan daar niet tegen, vandaar dat voor de Hayabusa een speciale band is ontwikkeld: de Bridgestone S20-‘E’. Klein detail, die ene extra letter, maar een wereld van verschil.

De juiste band

Net als het op de juiste wijze monteren en balanceren van een band, is ook de keuze van de juiste band vakwerk. Het is bepalend voor je rijplezier en je veiligheid. Check vooral de websites van de bandenfabrikanten om vast te stellen of een bepaalde band geschikt is voor jouw motor. En laat je adviseren door een vakman die ‘m ook goed en veilig kan monteren.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Bridgestone.

TwitterFacebookE-mail
...
GEEF EEN REACTIE
...
TwitterFacebookE-mail

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Lees ook:

  • Techniek
BRAVOKenkelmotor

Door Leonard van den Berg

15 februari 2021 3 min

Een frisse start

  • Techniek
Kleppen

Door Jarno van Osch

10 februari 2021 3 min

Hoe zit dat nu eigenlijk met Pk’s en Nm’s?

  • Techniek
Winterklaar maken

Door Mark Meisner

28 november 2020 4 min

Winterklaar in de motorstalling

  • Techniek
Buiten motorberging

Door Mark Meisner

18 november 2020 2 min

Motorberging, wat is er mogelijk?

  • Techniek

Door Frank Andringa

13 november 2020 2 min

Waar moet je rekening mee houden als je een nieuwe uitlaat koopt?

  • Techniek
Horex

Door Jarno van Osch

15 juli 2020 5 min

De charme van cilinders. Wat kies jij?

  • Techniek
pechservice

Door Mark Meisner

12 juli 2020 2 min

Wat zijn de grootste pechoorzaken?

  • Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

17 januari 2020 4 min

Zelf je motorfiets onderhouden

  • Techniek
motorfiets onderhoud oliefilter

Door Mark Meisner

6 december 2019 4 min

Zelf sleutelen – Motorolie verversen

  • Techniek
Bandenspanning meten en ventiel controleren om de motor na de winter weer rijklaar te maken

Door Riders Academy

12 augustus 2019 2 min

Banden op spanning, zo doe je dat!

  • Techniek
motorfiets onderhoud koelvloeistof vervangen

Door Mark Meisner

17 april 2019 2 min

Zelf sleutelen – koelvloeistof vervangen

  • Techniek
Motor uit de winterslaap

Door Leonard van den Berg

6 maart 2019 3 min

Je motor uit de winterslaap

  • Techniek
Luchtfilter

Door Mark Meisner

14 januari 2019 3 min

Zelf sleutelen – Luchtfilter vervangen

  • Techniek
Versleten remblokken

Door Mark Meisner

4 december 2018 3 min

Zelf sleutelen – Remblokken vernieuwen

  • Techniek
Schone vloeistof

Door Mark Meisner

6 november 2018 4 min

Zelf sleutelen – Remvloeistof vernieuwen

Motorrijders.nl

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Blijf in contact

  • Instagram
  • Facebook
  • E-mail
  • Youtube

Footer

MEER OVER MOTORRIJDERS.NL – POWERED BY KNMV

#wefueltheride!
Motorrijder en -liefhebber ben je niet alleen als je op de motor zit, maar elk moment van de dag. Motorrijders.nl is het online ‘thuis’ dat de passie van motorrijders voedt met inspiratie en praktische informatie. We zijn het vertrekpunt als je wilt beginnen met motorrijden en het eindpunt als je er zelf niet meer op stapt, maar wel graag op de hoogte blijft.

CONTACTGEGEVENS

Papendallaan 51
6816 VD Arnhem
Info@motorrijders.nl

Heb je een tip voor de redactie? Mail naar redactie@motorrijders.nl

PARTNERS

Met trots werkt Motorrijders.nl samen met een aantal partners. Met een centrale en relevante rol voor alle motorliefhebbers kunnen wij ons bij uitstek vinden in de visie en werkwijze van deze partners.

Sluit je aan bij onze community!

Elke twee weken de laatste motortips, tricks, acties en mooiste verhalen in de mailbox? Abonneer je op onze nieuwsbrief! Bij het inschrijven op de nieuwsbrief ga je akkoord met ons Privacy- en Cookiebeleid.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Eifel
X